IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

+3
Delmar
Janne.S
Marlin
7 posters

Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Marlin tis sep 28 2010, 23:47

Go' Kväll.
Nu har jag gråtit färdigt över innehållet i Hasegawas F-16I och kommit fram till att jag måste plocka fram godsakerna jag hade sparat till utifall jag skulle hitta en till Hase F-16D.
Men jag glömmer det spåret, nu när Kinetics F-16I finns. Kinetics F-16I är inte perfekt, men den är så mycket bättre än Hasegawas.
I Isra setet får man detta.
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281971
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281972

Ryggås och CFT's.
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281973
Här är jag lite tveksam om jag ska använda CFT's. Hasegawas ser ut att vara OK och jag kan behöva ett par extra till en F-16C testfågel som IDF/AF hade.
Råggåsen kommer jag använda. Hasegawas är inte rätt utformad.

Luftintag och bakkropp.
Intaget kommer jag att använda. Främst för att pröva "pour and dump" metoden från ARC.
Dvs. Häll i vanlig väggfärg och fyll, töm och låt torka.
Funkar underbart enligt vår egen Janne.
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281974
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281975
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281976
Andra anledningen till att jag kommer att använda det är att jag slipper fogar, och att limma på de extra ECM antennerna.
Samtidigt så kan man se att detta är en klon av Hasegawa delar. Inte någon ny master......
Samma utstötsmärken finns på orginaldelarna....
Tyck vad du själv vill. Jag har köpte tre av dessa set a´många och dyra euros, Jag tror att jag betalade närmare €30/set för dem.
Fast det var i och för sig långt innan det fanns något som liknade en Sufa i byggsats.

Setet innehåller givetvis resten av pryttlarna man behöver för att snickra ihop en Sufa.
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281977
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281978
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281979
Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one 201009281982

Till detta följer även ett par hjulluckor som är till de F-16 som har de större och tyngre huvudlandingställen.
Men de luckorna har jag redan andvänt till min F-16C bl-40 bygge. De var en exakt kopia av luckorna i denna byggsats.

Med tanke på att jag ska använda en Black Box cockpit i mitt bygge, så tror jag det kan bli exta komplicerat i nospartiet.
När två olika resindelar ska bytas ut.....

Slutsats:
Det är eller kanske var ett bra set innan Kinetics byggsats kom ut på marknanden.
Många av delarna är rena kopior av Hasegawas egna delar.
Tråkigt kanske, men med tanke på hur Hasegawas egen version av Sufan ser ut.
Så kan jag inte låta bli att använda detta set, utan det blir det inte en riktigt SUFA.
Men det är vad jag tycker..........
/Bosse

Isra har sen Hasegawa kom ut med sin byggsats uppdaterat detta set, för andra gången..,


Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Janne.S tis sep 28 2010, 23:56

Oj den var lite annorlunda än min Isracast konvertering...jag fick inte med luftintaget eller stjärten!
Koolt att det kan skilja så....
Ser att du inte fick etsarket med cockpit detaljerna...

Mina gjutningar var ..rent ut sagt usla och jag blev tvungen att behandla ytorna på alla resin grejerna.
En till parantes är att CFT erna är för korta :/ fattas ca 5mm, kan vara resultat av krympande resin i och för sig.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Marlin ons sep 29 2010, 00:03

Janne.S skrev:Oj den var lite annorlunda än min Isracast konvertering...jag fick inte med luftintaget eller stjärten!
Koolt att det kan skilja så....
Ser att du inte fick etsarket med cockpit detaljerna...

Mina gjutningar var ..rent ut sagt usla och jag blev tvungen att behandla ytorna på alla resin grejerna.
En till parantes är att CFT erna är för korta :/ fattas ca 5mm, kan vara resultat av krympande resin i och för sig.

Jo jag läste det.
Jag tror att jag kommer att använda Hasegawas CFT's, och spara Isras till min Manat Barak #301. Som var den första F-16 som flög med CFTs.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Delmar ons sep 29 2010, 08:01

ser ju bra ut det där!

fast du hade kunnat visa upp en grabbnäve med gjutspill med tanke på hur mycket jag vet och modernt flyg Razz

ser fram emot en framtida byggtråd av detta iaf
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av MiniStuff ons sep 29 2010, 10:03

Delmar skrev:...

fast du hade kunnat visa upp en grabbnäve med gjutspill med tanke på hur mycket jag vet och modernt flyg Razz

...

u read my mind! tongue

alltid kul att se hur mycket resin man kan få på ett flygplan och som föregående talare redan sagt så fattar jag i princip noll, CTF hit o CTF dit Razz W(hat) T(he) F(***)?! fast det är väl som att börja prata pansartermer med en flygnörd Wink

Ska iaf bli kul å se hur ditt bygge blir nu när man iaf vet ungefär hur slutresultatet kommer att se ut (Se Jannes "Sufa").

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Janne.S ons sep 29 2010, 10:13

hehe
ordförklaring åt pansarbyggare:

CFT -Conformal Fuel Tank, en extratank som sitter på kroppen istället för hänger under vingarna.

ECM - Electronic Counter Meassure, elektroniskt motmedel....störning helt enkelt.

Är det någe mer ni undrar över så bara fråga Very Happy

@Bosse

Är det Hasegawas Sufa eller Block 52+ du menar? Sufan har ju injektionsgjutna CFT:er å ryggås medan Block 52+ fick resingrejer (å blev hutlöst mycket dyrare..fatta att jag pröjsade 600 pix för min)
IsraCast är åxå duktiga på att ta betalt :/
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Stefan E ons sep 29 2010, 10:28

Hejsan!

Ser ju snyggt ut!

Skall bli kul att se hur det "går ihop" med den avsedda modellen (alltid spännande!).
Jag är absolut ingen expert på F-16, men jag har läst att dom hade två lite olika CFT´s till F-16, med lite olika form.
Tror det beror på att Lockheeds tillverkade egna och Israels hemma-snickrade, det skulle man ju egentligen behöva en ritning till.
Fråga mig inte exakt VAD som skiljer, jag har inte en susning!

Kan det vara DET som gör skillnaden?

CFT´s börjar bli allt vanligare, JAS Gripen DEMO (eller Ny-Gripen) har dem, likaså F-15.

Ser fram mot bygget!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Marlin ons sep 29 2010, 11:24

Janne.S skrev:
@Bosse
Är det Hasegawas Sufa eller Block 52+ du menar? Sufan har ju injektionsgjutna CFT:er å ryggås medan Block 52+ fick resingrejer (å blev hutlöst mycket dyrare..fatta att jag pröjsade 600 pix för min)
IsraCast är åxå duktiga på att ta betalt :/

Jag menar Hasegawas Sufa med plast CFT:er.
Jo visst kan Isra ta betalt. Men jag har inget imot deras priser.
Många av sakerna de gör går ju inte att få tag i någon annanstans.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Azgaron ons sep 29 2010, 14:22

Ser intressant ut! Tack för titten Bosse!

Jag gillar ju F-16 kärror, så en Sufa får nog hamna på inköps/önskelistan.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Marlin ons sep 29 2010, 14:59

Azgaron skrev:Ser intressant ut! Tack för titten Bosse!

Jag gillar ju F-16 kärror, så en Sufa får nog hamna på inköps/önskelistan.

Håkan

Tackar, Kolla på Kinetics Sufa, jag hade jättekul med det bygget.
Det kommer definitivt bli ett till.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Delmar ons sep 29 2010, 17:49

haha skönt att höra att inte bara jag som är helt clueless när det gäller (modernt) flyg Smile

allt efter 1945 är ett enda sudd
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Azgaron ons sep 29 2010, 17:50

Jo, det får jag ta och göra! Tack för tipset Bosse!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Matt_Public fre okt 01 2010, 10:57

Det är skillnad på olika!

Hasegawa var tydligen en liten bit ifrån där, ja... cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one Empty Sv: Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet