IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

De va länge sedan..

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

De va länge sedan.. Empty De va länge sedan..

Inlägg av Warlord tis okt 19 2010, 19:35

Jag gjorde nåt sånt här. Idag har det varit riktigt ruttet väder i den här delen av sverige. Så jag bestämde mig för att åka o köpa en ny byggsats o grotta ner mig i, det behövdes i det här rusket. O insåg att det var länge sen man byggde åkte o köpte en byggsats som man satte igång med direkt. Som när man var liten o kastade ihop ett bygge på en kväll. Annars brukar dom stå på nån hylla o bli väl-lagrade. Känns riktigt sunt, hoppas bara att den blir klar oxå. Det blev Hobbychefens M4 high speed tractor. Nån som har byggt den o har några tips?
Warlord
Warlord

Till överst på sidan Gå ner

De va länge sedan.. Empty Sv: De va länge sedan..

Inlägg av Stefan E tis okt 19 2010, 20:01

Hejsan!

Kul, det borde vi väl alla göra nån gång!

Jag har den på "bordet", har byggt chassiet och börjat på karossen.

Det har gått rätt bra hittills, med god passform, men bygget har av någon anledning gått i stå.

Så tyvärr kan jag inte ge några närmare tips om den.

Kan bero på "slemremmarna" som är liiiite för långa, så jag köpte band till en M4 Sherman (ser ut att vara samma band), med separata länkar.
Vad jag inte räknade med var att det är FYRA delar PER LÄNK, det blir MÅNGA delar.

Luften tog liksom slut....

Men nån dag skall jag ta mig i kragen o få den färdig!
Har tänkt att den skall släpa på en "Long Tom" kanon.

Visa gärna ditt bygge!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Warlord tis okt 19 2010, 20:20

De blir som sagt MÅNGA delar. Då jag fortfarande räknar mig som bygg-rookie, speciellt pansar. Hur ska man lägga upp målningen? in, utsida bandaggregat o band... bygga ihop allt o måla sist eller? Behöver lite tips.
Warlord
Warlord

Inlägg av MiniStuff tis okt 19 2010, 23:00

Lite beroende på vad det är för någon vagn/maskin man bygger men jag brukar dela upp i princip alla mina "pansarbyggen" i delbyggen. Detta precis som du funderar på för att man kanske ska kunna komma åt att måla på olika ställen. Det är ju oftast inte samma problem som med ett flyg, där det oftast är sittbrunnen och sen utsidan. Finns lite fler skrymslen och prång på tex en Tiger.

Har kollat upp vilken modell du hade köpt och konstatera väl att den inte är en av de svåraste vad gäller att komma åt med pensel eller spruta.

Jag skulle iaf lämna larvbanden av och måla de för sig, ibland skulle man även låta bli att sätta på själva hjulen också men dessa borde inte vara något problem att komma åt med pensel/spruta även om de sitter på. Sen skulle jag lämna taket till hytten av för att kunna måla den innan det yttre, dvs bygga färdigt allt måla hytt och sen sätta på tak och sen maska hyttens eventuella fönster mm och sen fortsätta med det yttre. Hoppas det där lät logiskt och lättförstått... Razz

*google*

... kollade lite mer bilder på andra som byggt denna. Det är inget tak utan en hel hytt/tak-väggar i ett, så låt bli att limma dit den tills du byggt färdigt de andra grejerna. Motorn skulle jag också bygga för sig och måla innan du sätter dit den där den skall vara och även måla "motorrummet" innan du gör det.

Så på det stora hela gå igenom byggbeskrivningen och kolla efter naturliga delbyggen som kan göras och målas och som kanske måste målas innan det går att fortsätta.

Hoppas mina virriga ord har hjälpt dig lite och fråga gärna igen.

/Markus

Inlägg av Warlord ons okt 20 2010, 11:02

Tack för tipsen!! Lät inte alltför virrigt..
Warlord
Warlord

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet