IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italeri JAS 39 Gripen 1/72

+11
Matt_Public
MiniStuff
Jokkocze
Caverö
Kent
MagnusE
cas
Azgaron
Janne.S
Patrik K
Tobbe1983
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Olle u h tor dec 19 2013, 01:28

Man tackar!

Olle u h


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av cas tor dec 19 2013, 07:38

Hurra!
Ni fick klart den  cheers 

Det hade jag helt missat, men det är kul att äntligen få sen den!
Vågar jag mig på att föreslå denna som uppföljare?
http://www.airfix.com/shop/aircraft/a05119-supermarine-spitfire-prxix-148/
Den går att bygga svensk

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Janne.S tor dec 19 2013, 08:20

Det blev ju en himla tjusig grip! Bra jobbat : D
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Gigabyte tor dec 19 2013, 08:37

Prydlig grip ni har fått byggt ! 
Hoppas att ni kan få nya bygg timmar tillsammans och dela med era framgångar till oss   !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Olle u h tor dec 19 2013, 15:19

Tack för all uppmuntran och hjälp! Särskilt från Christer förstås. 
Det var en passande tid att lägga ut bilderna på i och med att kontraktet med Brasilien blev klart.

Det är inte utan att man (själv?) blir sugen på att bygga en lite större grip nu, och kanske tvåsits, när man också ser hur flotta bilder på NG-gripar det cirkulerar på nätet för att "höja potensen" på märket i konkurrensen om sympatierna hos folk i Brasilien, Indien, Schweiz, Canada etc. Det är ett vackert plan utan tvivel (en del handlar om vinkel), till skillnad från fr.a. Rafalen, som för tankarna till en blandning mellan ett ofrånkomligt nödvändigt köksredskap (konservbrytare?) och en förcastriansk kubansk militärparadslimousin (om de hade sådana) med cigarrökande passagerare och förare.

Och en hel del har hänt med Saabs marknadsföring sedan "Gunde Svan"-modellen med skiddräktstrevärer i gult och blått. Hua.

Det borde f.ö. vara en hygglig marknad för byggsatsmodeller av JAS i Indien och Brasilien oavsett hur kontrakten går. Det går kanske några miljoner plastmodeller på en serie beställda eller obeställda plan.

Borde man inte kunna börja ställa lite krav på tillverkarna här? Lite större modeller, bättre an-/passning och lösningar där det är viktigt, etc. I länder som köpt Gripen måste ju ungarna och militär personal etc. kunna få bygga planen och ha dem omkring sig.

Men sprutfärg verkar ju svårt att undvika. Om man vill komma förbi den där järnvägsmodellslandskapslooken. Och kunna använda de grå kronmärkena.

God Jul på er!

Olle u h


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Stefan E tor dec 19 2013, 17:15

Himla härlig Grip!  cheers 

Blev ju jättefin!

Det finns ju minst två olika byggsatser ute nu i 1/48, Kittyhawk och Italeri.

"Bäst"?

Det beror helt vad man är ute efter, Italeris är lättbyggd men gammal, KH är en ny mycket väldetaljerad modell och kanske lite mera svår att få ihop.

Revell har/hade en Gripen i 1/32 men den är inte bra och den kräver en hel tub spackel, undvik!

Det ryktas om en helt ny Grip i 1/32 (Trumpter?) men det är osäkert än så länge, men nu kanske någon tar tag i det hela?
Gripen blir inte särskilt stor ens i 1/32.

Vi ser fram emot att få se ert nästa bygge här.

God Jul!

Stefan  santa
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Azgaron tor dec 19 2013, 19:04

Derek Bradshaw på LSP håller ju på med ett Gripen-projekt som ska bli en master i 1/32.
Jag skulle dock inte bli förvånad om det släpps en injektionsgjuten när den är klar.
Ska dock bli kul att följa.

Revells är egentligen så fel att det krävs mer än en tub spackel. Ska nog bygga en av mina som den är för skojs skull. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Caverö sön dec 22 2013, 01:13

Snygg och trevlig modell du fixat ihop, det blir fler och fler varianter att bygga cheers 

Sälj krigsmaskiner sälj säger vi modellbyggare Wink 
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Olle u h mån dec 23 2013, 15:36

Tack för alla tips och glada tillrop!

Jag börjar upptäcka att det är en hel värld därute...

Nu ser det ju ut som om man borde vänta in lite nya varianter, men är det någon som har något att säga om "Best Choice Jas 39D Twin Seater"? Är det 1/48-Italerin i lyxförpackning? Jag såg ett bra pris på den. Eller är Kitty Hawken bättre ändå? Men man kanske inte vill köpa den om det kommer nytt, som sagt.

Det finns en del "uppbiffade" och en del photoshoppade bilder på nya Gripen därute som är kopplat till det schweiziska, indiska och kanadensiska intresset (och brasilianska), vad jag förstår. En snögrip och alpgrip, en havsgrip och en "hindu-grip" etc. etc. Det drar lite åt räddningstjänstens färg- och linjespråk (snöskotrar och helikoptrar). Och strävan mot Super Hornet-vibbar i kabin och framkroppsutförandet? Det vore ju konstigt, tycker jag, om det inte fanns en marknad för modeller här. Men kanske inte för förtjänst, förstås. (Risken att bli piratkopierad eller att inte få in avancen för alla boxarna är väl överhängande, förstås.)

Och sen såg jag Gripen på hög höjd i splinter camo, kallar ni det väl. Uj uj uj. Man kan bli sjuk av de där bilderna. Det är ett slags arketypisk bespeglingserfarenhet, som griper på djupet. Jas är inte riktigt vackert ur den eller de vinklar där associationen till en kalkonstek eller dinosauriekyckling är starkast (canardfaktorn), men annars är det ju ett oerhört vackert plan. Och det är vårt.

Jag såg också Tarangus Lansen och Viggen också, box-art och färdigbyggda, det ger liknande arketypiska vibbar. Men man måste ju i så fall lära sig målandet och lackandet och vädrandet etc. det är mycket.

Men 1/48 skulle nog ändå passa mig ganska bra -- även om jag förmodar att "missarna" blir svårare att acceptera exponentiellt med storleken. 

En God Jul till er alla i alla händelser! /Olle

Olle u h


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av cas mån dec 23 2013, 16:54

Best Choice Gripen i 1/48 är en Italeri-grundplastsats som sen är späckad med ungefär allt Resin som CMK har gjort och lite till. Allt för att platsa för en tjeckisk grip. Inte nåt konstigt med det, dom har ju några =)

Skulle nog drista mig till att rekommendera Kitty Hawk över Italeri-plasten. Så resonerade jag och sålde av alla mina Italeri-gripar utom en.
Men visst var 39131 läcker i sin splintermålning!?
Undrar vd som hände med den efter julgransflygningen förra julen. A-kärrorna har ju fasats ut, men den kan väl få vara kvar åtminstone...
Eller så blir den säkert ombyggd till en NG.

Glöm för all del inte Draken!
Hasegawas 1/48 har allt som man behöver, och jag skäms nästan över att inte har byggt några  Wink 

God jul!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Matt_Public tis dec 24 2013, 12:31

Olle u h skrev: Jag tackar Matt_Public för uppmuntran att lägga upp.
Tack själv för de tjusiga bilderna! Alltid kul att se vad andra har för sig.  king 

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Italeri JAS 39 Gripen 1/72 - Sida 3 Empty Sv: Italeri JAS 39 Gripen 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet