Academy Merkava Mk.IV 1/35
4 posters
Sida 1 av 1
Academy Merkava Mk.IV 1/35
Här är en lådtitt på Academys israeliska Merkava IV(4) i skalan 1/35.
I det stora hela är det en bra byggsats med stor detaljrikedom, där både gjutningsdetaljerna är fina samt att foto-ets medföljer bl.a. i form av de kedjeklasarna som sitter bak under tornet för att förhindra RPG granater.
Dessutom är den stor för att vara i 1/35 skalan, inte minst tornet som är enormt. *Jämförs på bild med ett BMP-3 torn*
Ett bestämt minus är att banden inte kommer i lättanvända separata länkar ej heller i vinylbandsform utan "semi-connecting" dvs. sektionsgjutna. Men detta kan vara en personlig smaksak.
I det stora hela är det en bra byggsats med stor detaljrikedom, där både gjutningsdetaljerna är fina samt att foto-ets medföljer bl.a. i form av de kedjeklasarna som sitter bak under tornet för att förhindra RPG granater.
Dessutom är den stor för att vara i 1/35 skalan, inte minst tornet som är enormt. *Jämförs på bild med ett BMP-3 torn*
Ett bestämt minus är att banden inte kommer i lättanvända separata länkar ej heller i vinylbandsform utan "semi-connecting" dvs. sektionsgjutna. Men detta kan vara en personlig smaksak.
Warsawpact- Starwarsviritous
Sv: Academy Merkava Mk.IV 1/35
WOW,
Detta ser riktigt bra ut.
Kedjorna & kloten i PE för RPG skyddet skulle jag nog byta ut mot riktiga kedjor och klot. Undrar om det finns "frulle" band att köpa till?
Jag lägger denna omgående i min önskelista.
Ser fram mot att se ditt framtida byggande av den.
/Bosse
Kedjorna & kloten i PE för RPG skyddet skulle jag nog byta ut mot riktiga kedjor och klot. Undrar om det finns "frulle" band att köpa till?
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:WOW,
/Bosse
Det finns ett bra detail-up kit ifrån Voyager Model till denna Merkava 4'a hos luckymodel. I paketet finns bl.a. ets plattor till side skirts, riktiga klot+kedjor m.m.
Länk dit : http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=PE%2035273
Däremot ser det mörkt ut när det gäller eftermarknadsband till merkavan, hittar noll.
Det finns band till Mk. III versionen men inga till IV. Går det att använda samma kanske?
Merkan alt. CV90 blir nästa bygge när BMP-3an är färdig.
Warsawpact skrev:Marlin skrev:WOW,
/Bosse
Det finns ett bra detail-up kit ifrån Voyager Model till denna Merkava 4'a hos luckymodel. I paketet finns bl.a. ets plattor till side skirts, riktiga klot+kedjor m.m.
Länk dit : http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=PE%2035273
Däremot ser det mörkt ut när det gäller eftermarknadsband till merkavan, hittar noll.
Det finns band till Mk. III versionen men inga till IV. Går det att använda samma kanske?
Merkan alt. CV90 blir nästa bygge när BMP-3an är färdig.
Voyager-setet verkar ju som ett fynd.
Jag har inte en susning om Mk III har samma band som IV, men det skulle inte förvåna mig om det är så.
Lycka till med ditt bygge.
Nu ska jag skriva till till Tomten och uppdatera honom
/Bosse
Marlin
Snygg modell det där.
Academy kan sina saker, trots att dom alltid får stå i skuggan av sina kinesiska och japanska grannar.
Men ni som vet, varför har Merkavan ett torn stort nog att landa en helikopter på?
Jag såg nåt program på Discovery där dom kikade på pansar och fick då lära mig att Merkavan har motorn framtill för att bättra på sitt pansarskydd något, men kommer inte ihåg vad dom sa om tornet...
//Christer
Academy kan sina saker, trots att dom alltid får stå i skuggan av sina kinesiska och japanska grannar.
Men ni som vet, varför har Merkavan ett torn stort nog att landa en helikopter på?
Jag såg nåt program på Discovery där dom kikade på pansar och fick då lära mig att Merkavan har motorn framtill för att bättra på sitt pansarskydd något, men kommer inte ihåg vad dom sa om tornet...
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:
//Christer
Merkavan är designad först och främst för stadskrig av naturliga förklaringar, det ligger mängder av städer i och kring israel inne i palestina som de ibland går in i och försöker få bort Hamaz.
Nerkavan fungerar också bra i ökenkrig där det är platt och långa avstånd men den går dåligt i annan terräng.
Som sagt, i och med att den är avsedd för att operera på gator och i öknen blir det kostsamt att försöka få den till att bli en allt-i-allo vagn som Leopard är.
Israelerna värdesätter stridsvagnsbesättning och går till stora längder för att skydda dem t.ex. sätta motorn i fronten för att ge extra skydd. Den är även väldigt rymlig inuti och den har kapaciteten att transportera trupper inne i vagnen om det skulle behövas. Även en praktisk nödutgång finns där bak vilket är lite unikt för den.
Tornet har jag för mig att det var väldigt brett och stort för att ligga som ett tjockt "lock" över vagnen för att skydda och sprida ut sprängkraften ifrån granater o dylikt som kan skjutas ner på den direkt ovanifrån, ifrån soldater på balkonger etc. då den är inne och rör sig i städer.
Den första Merkavan var en bak-o-framvänd Centurion om jag inte minns fel.
Tack för en intressant lådtitt Chrille!
Ser ju ut att kunna bli väldigt pyssligt ifall man skaffar allt extra pyngel.
Link and lenght funkar fint för mig, speciellt då övre delen av banden döljs av skydden, men det är ju en smaksak.
Ser fram emot bygget!
Håkan
Ser ju ut att kunna bli väldigt pyssligt ifall man skaffar allt extra pyngel.
Link and lenght funkar fint för mig, speciellt då övre delen av banden döljs av skydden, men det är ju en smaksak.
Ser fram emot bygget!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liknande ämnen
» Academy Merkava Mk.4
» Till salu......1st Academy Merkava mkII med KMT minröjarrullarset....
» Merkava III 1/72 köpes
» IDF Merkava Mk.3D, Late LIC, Meng 1/35
» Academy P51 (F-6A-NA)
» Till salu......1st Academy Merkava mkII med KMT minröjarrullarset....
» Merkava III 1/72 köpes
» IDF Merkava Mk.3D, Late LIC, Meng 1/35
» Academy P51 (F-6A-NA)
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet