IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

+12
MiniStuff
Caverö
MagnusE
linusorn
Matt_Public
Warsawpact
Janne.S
johan r
Stefan E
Azgaron
cas
Marlin
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 17 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 17  Nästa

Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av cas fre jan 07 2011, 19:36

Hobbybossen var ju riktigt snygg nu! Och Eduarden är helt klart med och tävlar. Det här blir grejhöjta som Bo Ko hade sagt!
//Christer

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Till överst på sidan Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av Janne.S fre jan 07 2011, 21:41

Det ser ju helt lysande ut Very Happy

Jo, det blir ju ofta lite krökningar i kroppshalvorna när de inte har något stöd i botten... avhjälps lätt som du gjorde med lite gjutstam.
Man kan tycka dock att tillverkarna ska tänka på sådant och slänga med ett par skott eller distanser att pula in.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin fre jan 07 2011, 22:27

CAS skrev:Hobbybossen var ju riktigt snygg nu! Och Eduarden är helt klart med och tävlar. Det här blir grejhöjta som Bo Ko hade sagt!
//Christer

Janne.S skrev:Det ser ju helt lysande ut Very Happy

Jo, det blir ju ofta lite krökningar i kroppshalvorna när de inte har något stöd i botten... avhjälps lätt som du gjorde med lite gjutstam.
Man kan tycka dock att tillverkarna ska tänka på sådant och slänga med ett par skott eller distanser att pula in.

Jo, Jag har haft dessa problem på andra plan.
Senast var det Den Ryska Filmjölken.
Saken blev nog inte bättre av att jag skrotade ATAR-9B motorn.
Där funkar den innersta delen som ett spant.
Men det gick bra.
Jag har fått på vingen och den ser faktiskt bättre ut nu än vad HB Miragen gjorde.
Vi får se i morgon när det har torkat om det blev några gräsliga fogar som måste bort.
Och i morgon är det lördag, dvs ingen postutdelning, inget stort paket från Alfa. Crying or Very sad
Jag vill ha mina kameranäsor Mad
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S lör jan 08 2011, 01:45

I feel your pain...... jag går åxå i väntans tider.
Paketet är i stan men avin finns inte i min låda Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin sön jan 09 2011, 08:54

Go'Morgon.
Jag var för hålögd för att lägga ut bilderna i går kväll.

Eduard Miragen är nu hoplimmad.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110108161
Men som jag misstänkte så måste varenda som slipas.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110108162
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110108163
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110108164
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110108165
Jag brukar ta ett grovt papper först. Antingen 240 eller 400, beroende på hur mycket som ska bort.
När jag har fått till sömmen tillräckligt dränker jag den i Tenax och låter det torka innan jag går vidare med finare och finare papper.
Jag har upptäckt att med denna metod behöver jag inte använda lika mycket spackel som tidigare.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110108166
Men denna fog kommer kräva spackel.

HobbyBoss och Eduard satserna är väldigt lika, båda har sina fördelar. Men när det gäller passform så vinner nog HB.
Jag har nu kommit fram till vilka tre plan jag kommer att bygga.
HB kommer att bli #98 från Bat Sqn och målas silver.
Den Eduard som jag ännu inte har börjat på kommer att bli #99, i mitt fall #799 också från Bat Sqn camomålad men utan de gula trianglarna.
98 & 99 var de två ursprunliga spanings Miragerna som levererades från Frankrike den 10 mars 1964.

Eduard Miragen som jag håller på med kommer att bli den berömda #59:an, #459 från The First Jet Sqn i mitt fall.
Jag skulle gärna undvika att använda detta nummer eftersom jag redan har byggt #59:an i "Museei-utförande"
Men det var den enda kärran som använde "Moshel" nosen enligt de uppgifter jag har kunnat hitta på nätet.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 A48020
En del bilder jag har hitta på nätet visar att Miragen ibland använde tre fälltankar.
Så jag plockade fram lite mer resin ur förrådet.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110107159
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110107160
Tyvärr så passar inte vapenbalken på Miragen.
Men jag hittade senare en från Italeris Mirage IIIE som kan duga.

Någon av de tre kommer också använda den israeliska Shafrir 2 roboten istället för AIM-9D Sidewinder.
Jag tillbringade många timmar framför datorn igår och jag tror jag har kommit på hur man kan scratchbygga ett par Shafrir 2:or.
Så nu är morgonkaffet urdrucket och familjen ligger fortfarande kvar och sover.
Så det är väl bara till att sätta sig vid byggbordet igen och jobba vidare.
/Bosse

Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron sön jan 09 2011, 12:22

Ser bra ut Bosse! Ser ut som att du har bra koll på dina fogar! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Marlin mån jan 10 2011, 22:42

Hejsan,
Dags för en liten uppdatering igen.
Semestern är över för denna gång så nu kommer det inte bli så värst mycket gjort varje gång.
Eduard Miragen är slipad och putsad.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110109167
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110110171
Jag har också limmat dit rodrerna.
Sen har jag sågat bort robotskenan.
Byggsatsen skena liknar mer den skena som användes till Shafrir, eller om den kanske är fransk.
Men jag har tänkt mig Sidewinders på denna Mirage.
Jag hittade ett par i resin som jag tror blev över från Kfir konverteringen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110110170
Dessvärre så hörde AlfaHobby av sig idag med de trista nyheterna att mitt tjeckiska resin-godis till dessa Mirager är försenade och jag kommer troligtvis inte få dem förrän tidigast den 15.e februari.
Men jag har lite småbitar kvar som jag kan pyssla med en stund till på dessa två, men sen blir det ett uppehåll för dessa två till godsakerna kommer.

Men jag har ju "Kylie" och min Shablool F-4E(S) Phantom II att pyssla med under tiden man väntar.
Så sysslolös lär jag inte vara.
Fortsättning följer...
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av cas tis jan 11 2011, 07:47

Det går raskt framåt här!
Synd på resinleveransen, men den som väntar på nåt gott....

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Marlin tis jan 11 2011, 09:27

CAS skrev:Det går raskt framåt här!
Synd på resinleveransen, men den som väntar på nåt gott....

Tackar CAS,
Jo lite synd är det nu när jag har ångan uppe.
Men precis som du sa, den som väntar på något gott....
Och tidsplanen för gruppbygget är 1 jan till 30 juni så jag lär nog hinna med.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tis jan 11 2011, 11:50

Ser snyggt ut Bosse!
Trist med den sena leveransen som sagt.
Det är vid såna tillfällen det är bra att ha flera byggen på g.

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av johan r tis jan 11 2011, 11:52

Går framåt med god fart och bra resultat.

Vilken tur att resinet är försenat så att vi får se ännu mer byggen från dig!

Keep em coming
/ Johan
johan r
johan r

Inlägg av Marlin tis jan 25 2011, 10:27

Hej,
Fortfarande inget resin eller den tredje Miragen.
Men jag har snickrat ihop två stycken Shafrir 2 robotar.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110124239
Tjockleken på Matra robotarna som följer med Eduards satsen är rätt diameter, men det är fel fenor i fronten och den är 5-6 mm för lång, så fram med sågen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110124240
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110124241
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110124242_redigerad
Låt torka över natten och slipa till.
Sen tar vi frontfenorna från ett par Sidewinders från en Hasegawa Phantom.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110125243
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110125244
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 3 20110125245
Och vips har vi fått ett par hyfsade Shafrir 2 robotar. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av cas tis jan 25 2011, 10:57

Snygg konvertering!
Man kanske borde snöa in sig på nåt specialområde nån gång så man kan ge sig på såna här tillfixningar

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S tis jan 25 2011, 11:21

Snyggt snickrat Very Happy

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin tis jan 25 2011, 11:23

CAS skrev:Snygg konvertering!
Man kanske borde snöa in sig på nåt specialområde nån gång så man kan ge sig på såna här tillfixningar

Tackar,
Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Och insnöandet är lite av charmen tycker jag.
Jag tror jag tillbringade två timmar framför datorn innan jag kom på hur jag skulle snickra ihop robotarna.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S tis jan 25 2011, 11:26

Mmm...håller med dig, Bosse! Ibland här referensletandet och planerandet halva nöjet med ett bygge!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin tis jan 25 2011, 11:34

Janne.S skrev:Mmm...håller med dig, Bosse! Ibland här referensletandet och planerandet halva nöjet med ett bygge!

Ja det är väl det som är den stora skillanden från när man var liten och bara limmade ihop och var nöjd sen.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tis jan 25 2011, 11:37

Tjusigt moddat Bosse! Fina missiler!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Marlin tis jan 25 2011, 12:04

Azgaron skrev:Tjusigt moddat Bosse! Fina missiler!

Håkan

Tack Håkan.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Caverö tis jan 25 2011, 21:43

Stiligt och imponerande med arbete och forskning. cheers
Caverö
Caverö

Inlägg av Marlin tis jan 25 2011, 22:26

Caverö skrev:Stiligt och imponerande med arbete och forskning. cheers
Tackar, Det känns ju lite extra bra när man lyckas.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Marlin tor jan 27 2011, 13:50

Hejsan,
En trevlig liten uppdatering.
Jag var på den lokala leksakhandlarn i Solna Centrum för att handla några burkar Humbrol på lunchen. Då hittade jag en Eduard Mirage IIICJ för ynka 229:-
Snabbt och säkert "bara råkade" den följa med mig till kassan. sunny

Byggbilder på den kommer förhoppningsvis redan ikväll. Och med detta fagra inköp så kommer jag ha de tre Miragerna klara när resinet väl anländer från Alfa. Och den Miragen som kommer i den sändning har jag redan andra planer för. study
Shahak #34, undrar om någon av er kan knäcka varför just det flygplanet? Question scratch
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Matt_Public tor jan 27 2011, 14:02

Marlin skrev: Shahak #34, undrar om någon av er kan knäcka varför just det flygplanet?

Öhhm... scratch

För att du har utvecklat något slags Yiftach Spector hang-up?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin tor jan 27 2011, 14:09

Matt_Public skrev:
Marlin skrev: Shahak #34, undrar om någon av er kan knäcka varför just det flygplanet?

Öhhm... scratch

För att du har utvecklat något slags Yiftach Spector hang-up?
Nix inte det.
Jag kan väl ge en enorm ledtråd så kanske det går lättare.

/Bosse

Senast ändrad av Marlin den tor jan 27 2011, 14:24, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Ledtråd.)
Marlin
Marlin

Inlägg av Matt_Public tor jan 27 2011, 14:27

Marlin skrev: Nix inte det.

Nehe?

Michael Habers glada dag sent i november '66 då?

Senast ändrad av Matt_Public den tor jan 27 2011, 14:36, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Hah! Jag kom på det utan ledtråd. Heja mig!)
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 17 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 17  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet