IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

+12
MiniStuff
Caverö
MagnusE
linusorn
Matt_Public
Warsawpact
Janne.S
johan r
Stefan E
Azgaron
cas
Marlin
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 17 Föregående  1, 2, 3 ... 9 ... 17  Nästa

Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av Azgaron tis jan 04 2011, 00:59

Så sant! Tänker också passa på att bygga medan jag är ledig.
Har dessvärre en tendens att ägna för mycket tid åt onlinespel.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Till överst på sidan Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av cas tis jan 04 2011, 10:16

Nice, det rullar på fint här ser jag!
Förr eller senare så kanske man kan få möjlighet att göra sånt här när man är ledig...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Matt_Public tis jan 04 2011, 10:33

Tjuusigt!

Här går det undan må jag säga. Svensk idoghet och fransk design i ljuv harmoni. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin tis jan 04 2011, 17:10

Hejsan,
Idag har jag (hittills) fått ihop flygkroppen på HB Miragen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110104117
Och så har jag testat om vingen passar.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110104118
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110104119
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110104120
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110104121
Inte världens bästa passform.
Problemet är nog att hjulhusen tar i flygkroppen på undersidan.
Det kommer bli lite slipjobb här.
Men förhoppningsvis går detta att fixa till från insida så jag slipper spackla.
Tiden lär utvisa.

Eduard Miragen är på väg den med.
Cockpit har fått lite mer färg.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110104116
Hjulhusen är limmade och monterade i vingen.
Vi får se hur det blir senare.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tis jan 04 2011, 17:39

Lite taskigt med passformen där, annars ser det ju bra ut!
Hoppas det löser sig med lite slipning.

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas tis jan 04 2011, 18:40

Vingroten ser lite hårig ut men vi har fullt förtroende för dig Bosse!
Det kommer att lösa sig smidigt och fint.
Eduard:s cockpit artar sig fint den med.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Marlin ons jan 05 2011, 14:09

Hejsan Svejsan,
Dag för en lite uppdatering igen.

Problemet med vingroten är löst.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105126
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105127
Jag slipade ner insidan av flygkroppen och ovansidan på hjulbrunnarna och sen var det inga problem längre.
Nu får denna ligga och torka ordentligt innan tejp ock klämmor kommer av.

Cockpiten på Eduard Miragen är också klar och limmad på plats.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105122
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105124
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105125

Sammansättningen av IP:n skiljer sig lite mot HB versionen.
På eduards version var man tvungen att ta med siktet redan nu.
Annars sätter jag alltid dit klara detaljer så sent som möjligt.
Nu ska jag försöka få ihop flygkroppen så jag kan såga bort utblåset och ersätta det med resinet för ATAR-9C motorn istället.

Tillbaka till byggbordet.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av cas ons jan 05 2011, 14:56

Det var ju det jag sa, du skulle allt fixa till den där vingskarven ordentligt!
Eduard cockpiten blev ju grann den med, men var det inte med nåt ets?
Eller modellen kom kanske var innan dom blev helt galna i metall?
Inte för att det behövs nåt mer i den cockpiten för den är snitsig så det förslår.

//Christer

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Matt_Public ons jan 05 2011, 14:59

Vill också ha sådana madrasserade klämmor!

Dessutom: toksnyggt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin ons jan 05 2011, 15:07

CAS skrev:Det var ju det jag sa, du skulle allt fixa till den där vingskarven ordentligt!
Eduard cockpiten blev ju grann den med, men var det inte med nåt ets?
Eller modellen kom kanske var innan dom blev helt galna i metall?
Inte för att det behövs nåt mer i den cockpiten för den är snitsig så det förslår.

//Christer

Tack Christer
Lite ets följer med. Men det är bara bältena till stolen.
I ny-utgåvan så är det till hela cockpiten.
/Bosse

Matt_Public skrev:Vill också ha sådana madrasserade klämmor!

Dessutom: toksnyggt.

Tack Matt,
Klämmorna köpte jag för flera år sen på Biltema, men dessvärre verkar de inte finnas kvar.
Jag skulle behöva några fler själv.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron ons jan 05 2011, 17:51

Vingroten ser ut att ha blivit jättebra! Snyggt jobbat Bosse!
Snygg cockpit också!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Marlin ons jan 05 2011, 23:52

Go'Kväll.
Flitens lampa brinner fortfarande här.
Eduard Miragen limmade jag ihop tidigare idag.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105131
Det blev ett litet glapp under fenan.
Men det är inget mot den glipa jag fick första gången jag byggde denna byggsats.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105132
Och luftintaget, om man nu kan kalla det för det.
Just denna bit saknas hos Hobby Boss och det är synd. Just denna hindrar fri insikt rakt igenom flygkroppen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105134

När detta torkade så plockade jag fram rakbladssågen och resinet.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105128
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105129
Inga problem att få bort täckringen från gjutpluggen.
Och bitarna passar väldigt bra ihop.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105130
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105135
Lite färg och allt ser ganska hyfsat ut.

Sen när flygkroppen hade torkat var det bara till att ta fram sågen igen och lägga några fina snitt.
Och sen voilá en Mirage med uppgraderad motor.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105136
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110105137
Resinet har nog krympt lite, det är lite för litet för hålet.
Men det är inget som man inte kan fixa till med lite sandpapper och spackel.
Men det får bli i morgon.

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tor jan 06 2011, 00:19

Blev ju himla snyggt med utblåset! Lite synd att det inte passade 100, men som sagt det går ju att fixa!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas tor jan 06 2011, 08:05

Har sagt det förr men jag säger det igen, här går det undan!
Riktigt tjusigt utblås ser det ut att bli.
//Christer

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S tor jan 06 2011, 13:26

Riktigt läckert, Bosse Very Happy

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin tor jan 06 2011, 17:49

Hej,
Då var det dags igen för en liten uppdatering.
Planen för idag var att få utblåset på Eduard Miragen fixat.
Jag började med grovt sandpapper för att slipa ner plasten så den möter upp utblåset.
Sen en tunn sträng Tamiya putty
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106139
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106140
Slipa sen och repetera tills allt är fixat.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106145
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106146
Sen är det bara till att polera allt tillbaka. Inte särskilt svårt, men trååååkigt.
Jag behöver polera lite till ser jag. Macron på min nya telefon/kamera är riktigt grym.

Sen har jag även pysslat till luftintagen på HB Miragen.
Jag fick börja med att limma fast undersidan mot noshjulsbrunnen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106138
Sen dränkte jag fogarna med Tenax och lät det torka en stund.
Sen var det bara till att limma dit luftintagen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106141
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106144
Det blev riktigt bra.
Förhoppningsvis kommer det inte att behövas spackel på detta.
Men vingroten är en annan fråga.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106142
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110106143
Här kommer det behöva slipas och spacklas.
Hoppas jag fixar det. Denna kärra ska bli i ren metall och inte camo affraid

Det var nog allt för nu.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S tor jan 06 2011, 18:36

Blir nog bra det, lite polering bara så får du en fin yta..... här kommer tamyias primer på sprayburk till sin rätt för metallrent!
Den tar väck små slipmärken och defekter i ytan så du får en utmärkt yta att arbeta med sedan.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin tor jan 06 2011, 19:20

Janne.S skrev:Blir nog bra det, lite polering bara så får du en fin yta..... här kommer tamyias primer på sprayburk till sin rätt för metallrent!
Den tar väck små slipmärken och defekter i ytan så du får en utmärkt yta att arbeta med sedan.

Tamiya primer står på shoppinglistan.
Ska se om jag inte kan ta mig in till Wentzells i nästa vecka.
Köper nog både vit och grå isåfall.

Jag har ett par andra projekt på gång som kommer kräva primer.
Och kanske eventuellt en färgspruta?
Julas för en trehundring ligger bra till.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tor jan 06 2011, 19:22

Snyggt jobbat Bosse! Mycket jobb med att spackla, slipa och polera!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av linusorn fre jan 07 2011, 01:04

Ny på forumet och så snubblar man över ytterligare en byggare i Väsby, otroligt! Miragerna ser väldigt bra ut!

linusorn

Inlägg av Warsawpact fre jan 07 2011, 08:45

linusorn skrev:Ny på forumet och så snubblar man över ytterligare en byggare i Väsby, otroligt! Miragerna ser väldigt bra ut!

Varmt välkommen till forumet! Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Inlägg av Matt_Public fre jan 07 2011, 08:47

Just! Ta gärna en minut och berätta lite om dig själv dina preferenser (under Allmänt/Off Topic/Tips och Tricks eller något).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin fre jan 07 2011, 09:51

linusorn skrev:Ny på forumet och så snubblar man över ytterligare en byggare i Väsby, otroligt! Miragerna ser väldigt bra ut!

Tackar,
Välkommen till forumet.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av MagnusE fre jan 07 2011, 14:11

Pyssligt värre men det blir ju finfint.

Magnus
MagnusE
MagnusE

Inlägg av Marlin fre jan 07 2011, 19:03

Hejsan,
Semester är så kul när man kan ägna sig år modellbygge.
I dag har jag slipat ordning på fogen i vingroten.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107147
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107148
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107149
Men tyvärr var jag tvungen att använda lite spackel för första gången på denna helt underbara byggsats.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107151
Fogen runt luftintagen blev inte helt tät.
Men efter lite mer slipande och polerande är nu detta plan så färdigt det kan bli.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107152
Kameranäsorna har inte kommit från Alfa ännu, och jag kan inte komma längre utan dessa.
Men det finns ju alltid smådelar att jobba med.
Fälltankarna till exempel. (utstötsmärken på synliga delar gillar jag inte)
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107154
Sen måste den sprayas med primer också. Sån har jag inte hemma.
Men förhoppningsvis kan det avhjälpas med ett besök på Wentzells i nästa vecka.

Men det finns ju en Eduard Mirage att jobba på också.
"Fake" luftintaget har kommit på plats.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107155
Men passformen på flygkroppen har övrigt att önska.
Man kan ju nästan köra ett finger genom dessa glipor!
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107156
Fast det är ju tämligen enkelt avhjälpt med lite bitar avklippt gjutstam.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 2 20110107158

Vingfogen får vänta tills i morgon.
För nu är jag lite less på slippapper.
Fortsättning följer.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 17 Föregående  1, 2, 3 ... 9 ... 17  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet