Kryssare Hipper
+13
MagnusE
denstore
Warsawpact
Janne.S
T-34
MiniStuff
Jokkocze
Matt_Public
Caverö
cas
Azgaron
Marlin
fowi
17 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Fartyg
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Kryssare Hipper
För att uppmuntra (hoppas jag) andra marina byggare att visa sina alster kommer jag starta en följetong kring byggandet av Hipper från Trumpeter i skala 1/350. Trädeck från KA-models MK1 och etched från WEM
Hipper var namngivande på den serie av 3 (5) kryssare som Tyskland byggde i slutet av 30-talet. Mest känd är väl Prinz Eugen, som var det enda större fartyg som var helt -45. Hon slutade sina dagar i atomsprängningen på Bikini, hon överlevde sprängning 46-07-01 men den följande 25 dagar senare blev nådestöten.
De tre som blev funktionsdugliga Hipper, Blycher och nämnda PE var de tyngsta kryssare som byggdes före kriget. Flottavtal förbjöd mer än 10.000 ton (dessa var på 14.000 ton, fullt lastade ca 18.500). Beväpning enl flottavtalets max 20 cm (20.3 för att vara exakt). Achilleshälen för denna klass var maskineriet som ofta krånglade. (Ångdrivna turbiner, där ca 60 atomsvärers övertryck i tempratur av 450 grader gav hög effektivitet men inte driftsäkerhet)
Hipper var ute på flera konvojjakter och hade framgång i februari 41 då hon gick löst på oeskorterade konvojen SLA64. 7 sänkta och två skadade lastfatyg enligt engelska källor (troligen de mest korrekta) enl tyskarna sänktes 13 och ett antal skadades.
Hon deltog också i det misslyckade anfallet på konvoj JW 51 B tillsammans med pansarkryssaren Lytzow (syster till Graf Spee) norr om Nordkap.
Personligen tycker jag att tyskarna ritade vackra fartyg (Hipper-klass, Sharnhorst-klass, Bismark-klass), de var så lika att motståndarna ibland inte kunde skilja dem åt (Slaget i danmarksundet maj 41 där Prinz Eugen togs av engelsmännen för Bismark till att börja med). Dock hade inte tyska marinen riktigt studerat vad de skulle ha sin flotta till. Att konstruera fartyg för sjöslag men använda dem för konvojjakt var inte optimalt.
De två som aldrig blev färdigbyggda var Seydlitz som var "nästan" färdig i maj 42 men sen blev föremål för ett ombyggnadsprojekt till hangarfartyg som sen dog ut.
Lytzow såldes till ryssarna! i februari 40.
Många hål är det att borra (ventilerna i bordläggningen) men funnen lågvarvig borrmaskin som tar ner till 0.5 mm borr underlättar mycket.
Trädäcket. Graf Spee jag byggde tidigare var min första erfarenhet av detta extra tillbehör. Jag trivdes väl med detta extratillbehör. Dels underlättade det målning (slapp måla däck och fick en skarp gräns mot färgen på överbyggnaden) dels gav det en kant mot vilken det blev mycket enklare att limma dit etsad reling.
Mer följer (så småning om)
Folke
Hipper var namngivande på den serie av 3 (5) kryssare som Tyskland byggde i slutet av 30-talet. Mest känd är väl Prinz Eugen, som var det enda större fartyg som var helt -45. Hon slutade sina dagar i atomsprängningen på Bikini, hon överlevde sprängning 46-07-01 men den följande 25 dagar senare blev nådestöten.
De tre som blev funktionsdugliga Hipper, Blycher och nämnda PE var de tyngsta kryssare som byggdes före kriget. Flottavtal förbjöd mer än 10.000 ton (dessa var på 14.000 ton, fullt lastade ca 18.500). Beväpning enl flottavtalets max 20 cm (20.3 för att vara exakt). Achilleshälen för denna klass var maskineriet som ofta krånglade. (Ångdrivna turbiner, där ca 60 atomsvärers övertryck i tempratur av 450 grader gav hög effektivitet men inte driftsäkerhet)
Hipper var ute på flera konvojjakter och hade framgång i februari 41 då hon gick löst på oeskorterade konvojen SLA64. 7 sänkta och två skadade lastfatyg enligt engelska källor (troligen de mest korrekta) enl tyskarna sänktes 13 och ett antal skadades.
Hon deltog också i det misslyckade anfallet på konvoj JW 51 B tillsammans med pansarkryssaren Lytzow (syster till Graf Spee) norr om Nordkap.
Personligen tycker jag att tyskarna ritade vackra fartyg (Hipper-klass, Sharnhorst-klass, Bismark-klass), de var så lika att motståndarna ibland inte kunde skilja dem åt (Slaget i danmarksundet maj 41 där Prinz Eugen togs av engelsmännen för Bismark till att börja med). Dock hade inte tyska marinen riktigt studerat vad de skulle ha sin flotta till. Att konstruera fartyg för sjöslag men använda dem för konvojjakt var inte optimalt.
De två som aldrig blev färdigbyggda var Seydlitz som var "nästan" färdig i maj 42 men sen blev föremål för ett ombyggnadsprojekt till hangarfartyg som sen dog ut.
Lytzow såldes till ryssarna! i februari 40.
Många hål är det att borra (ventilerna i bordläggningen) men funnen lågvarvig borrmaskin som tar ner till 0.5 mm borr underlättar mycket.
Trädäcket. Graf Spee jag byggde tidigare var min första erfarenhet av detta extra tillbehör. Jag trivdes väl med detta extratillbehör. Dels underlättade det målning (slapp måla däck och fick en skarp gräns mot färgen på överbyggnaden) dels gav det en kant mot vilken det blev mycket enklare att limma dit etsad reling.
Mer följer (så småning om)
Folke
fowi
Sv: Kryssare Hipper
Spännande bygge!
Vilken leverantör/tillverkare är det av trädäcket?
Jag har ett par fartyg i stashen som säkert skulle se bättre ut med trädäck.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Ser mycket intressant ut Folke!
Ska bli kul att följa detta bygge! Snyggt med trädäck!
Har själv Bismarck ståendes i hyllan, och några fartyg i bygghögen.
Håkan
Ska bli kul att följa detta bygge! Snyggt med trädäck!
Har själv Bismarck ståendes i hyllan, och några fartyg i bygghögen.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Skall bli mycket intressant att se ett ordentligt fartygsbygge!
Man har ju en gammal Airfix Bismark i gömmorna
Man har ju en gammal Airfix Bismark i gömmorna
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Marlin skrev:Spännande bygge!
/Bosse
KA-Models. Hobby Link i Japan har. Finnes säkert någon annan stans också, men jag köpt där för Graf Spee, Hipper, Tirpitz i 1/350 och Yamato i 1/500. Tirpitz och Yamato i byggkö.
Folke
fowi
Ska här slöjdas i trä nu också?
Nåja, det är ju tyskt i alla fall.
Nåja, det är ju tyskt i alla fall.
Matt_Public- Master of DNF
Orginalet i skala 1/1 tog 4 år att färdigställa. Då borde ju en kopia i 1/350 ta ca 4 dagar eller?
För liten arbetstyrka, för lite timmar och en helt korkad slutsats ger för handen att nedskalade kopia tar nästan lika lång tid som orginalet.
Nåväl lite har hänt.
Mycken tid har gått åt till att montera ventiler
Sen skall ju kanonrören bytas mot metall
Skrov är målat klart och så en del av överbyggnaden
Påbörjat montering av trädäck
Så nu är bara resten kvar.
Sjösättning vilket år som helst
Folke
För liten arbetstyrka, för lite timmar och en helt korkad slutsats ger för handen att nedskalade kopia tar nästan lika lång tid som orginalet.
Nåväl lite har hänt.
Mycken tid har gått åt till att montera ventiler
Sen skall ju kanonrören bytas mot metall
Skrov är målat klart och så en del av överbyggnaden
Påbörjat montering av trädäck
Så nu är bara resten kvar.
Sjösättning vilket år som helst
Folke
fowi
Ser mycket snyggt ut Folke! Attans vad snyggt det blev med träet!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jäklar!
Det där var snygga pipor och däcket var inte sämre det.
Magnifikt!
Det där var snygga pipor och däcket var inte sämre det.
Magnifikt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Rugggit vad fint det blir med sånt trädäck! Usch! Nu måste jag köpa en båt också!
MArkus
MArkus
MiniStuff- Vicesheriff
Riktigt häftigt bygge och som Håkan sa, mycket snyggt med trädäcket. Ska bli kul att se den klar.
Magnus
Magnus
T-34
Oj vad snyggt det blev.
NU blev man onekligen sugen på att bygga marint
NU blev man onekligen sugen på att bygga marint
Warsawpact- Starwarsviritous
Tacka vet jag den gamla "goda" tiden då man byggde modell utifrån vad som fanns i lådan. Etch och mikroskopiska kanonpipor var inte ens i sinnevärlden. Varför självplågar man sig så
Nåväl sjösättning närmar sig, så man kanske kan matcha byggtid månad mot år
Rörigt på byggbordet är det men skall man ha allt inom räckhåll så!
Folke
Nåväl sjösättning närmar sig, så man kanske kan matcha byggtid månad mot år
Rörigt på byggbordet är det men skall man ha allt inom räckhåll så!
Folke
fowi
Pilli-pill
Men snygg blir den!
Varför hade den rött uppe på kanontornen? Någon sorts märkning för att luftwaffe inte skulle bomba av misstag eller?
Men snygg blir den!
Varför hade den rött uppe på kanontornen? Någon sorts märkning för att luftwaffe inte skulle bomba av misstag eller?
Janne.S- Moderator
Mycket pill men tror det belönar i änden Mycket vajjert blir det iaf!
+1 på frågan om det röda på tornen?
+1 på frågan om det röda på tornen?
MiniStuff- Vicesheriff
Janne.S skrev:Pilli-pill
Men snygg blir den!
Ja, då nästan alla skepp som Luftwaffe fann ute på havet var allierade måste extra åtgärder till. Tornfärg gult förekommer också.
Identifikationenproblemen förklarar märkningarna på fördäck och akterdäck.
Olika märkningar vid olika tillfällen
Folke
fowi
Röda kanontorn FTW!
Det bli hejjarns snyggt i vilket fall som helst.
Det bli hejjarns snyggt i vilket fall som helst.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Gruvligt grannt blir det.
Får nästan lust att stämma upp en sjömansvisa.
Får nästan lust att stämma upp en sjömansvisa.
Matt_Public- Master of DNF
Jag undrar om inte de färgade tornentaken handlar om identifiering under övningar. När de gick ut i atlanten, där de eventuellt skulle kunnat ha missuppfattats som allierade, så hade de inte de färgglada målningarna.
denstore
Sida 1 av 2 • 1, 2
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Fartyg
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|