Kryssare Hipper
+13
MagnusE
denstore
Warsawpact
Janne.S
T-34
MiniStuff
Jokkocze
Matt_Public
Caverö
cas
Azgaron
Marlin
fowi
17 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Fartyg
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Kryssare Hipper
Vi vet med säkerhet att nationalitetsmarkeringarna på däcket fanns under stridsuppdrag. Fotografier av Bismarck där hon ligger i djupet visar med all tydlighet dessa markeringar.denstore skrev:Jag undrar om inte de färgade tornentaken handlar om identifiering under övningar. När de gick ut i atlanten, där de eventuellt skulle kunnat ha missuppfattats som allierade, så hade de inte de färgglada målningarna.
Målade kanontorn verkar lite underligt, men en källa anger att man förberede sig att måla Bismarks torn gula sista natten.
Färgfoto av Hipper finnes med röda torn, förmodligen under övning men oavsett ger det modellen lite färgglädje eller?
Folke
fowi
fowi skrev:Vi vet med säkerhet att nationalitetsmarkeringarna på däcket fanns under stridsuppdrag. Fotografier av Bismarck där hon ligger i djupet visar med all tydlighet dessa markeringar.denstore skrev:Jag undrar om inte de färgade tornentaken handlar om identifiering under övningar. När de gick ut i atlanten, där de eventuellt skulle kunnat ha missuppfattats som allierade, så hade de inte de färgglada målningarna.
Målade kanontorn verkar lite underligt, men en källa anger att man förberede sig att måla Bismarks torn gula sista natten.
Färgfoto av Hipper finnes med röda torn, förmodligen under övning men oavsett ger det modellen lite färgglädje eller?
Folke
Njae, det är mer eller mindre fastställt att svastikan målades över. Det man ser nu är att den grå färgen har flagnat av från det svarta. Det finns spaltvis med info om bl.a. detta på www.modelwarship.com eller http://www.bismarck-class.dk/.
Ulf Lundbergs Bismarck är nog en rätt god representation av hur hon såg ut när hon fightades med Hood och PoW.
Skulle jag bygga Bismarck själv, så hade jag nog byggt henne lite tidigare, från övningarna i östersjön, just så att man skulle kunna få på splinterhakarna, svastikor o.s.v. Just som du säger för att kunna ge modellen lite färgglädje.
denstore
Allt bygge har stått stilla i över en månad pga andra åtagande. Emellertid har nu skutan blivit sjösatt och tagits i bruk. Relingar (staketet runt skeppet och däcken) är ett otyg, men nån gång kanske man kan få till det på ett godkänt sätt.
Från Admiral Folke på brygganvingen!
Från Admiral Folke på brygganvingen!
fowi
Ser ju helt fenomenalt ut! Det gör sig verkligen bra i uteljuset!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hejsan!
Kanonsnyggt!
Måste prova ett trädäck någon gång!
Det ser verkligen fint och naturligt ut!
Snyggebygge!
Stefan
Kanonsnyggt!
Måste prova ett trädäck någon gång!
Det ser verkligen fint och naturligt ut!
Snyggebygge!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Så vackert med dessa fartyg!
Så mycket detaljer att studera och trädäcket som förhöjer intrycket ännumer.
Ser fram emot mer från Amiral Fowi:s varvsrörelse!
// Johan
Så mycket detaljer att studera och trädäcket som förhöjer intrycket ännumer.
Ser fram emot mer från Amiral Fowi:s varvsrörelse!
// Johan
johan r
Riktigt snyggt själv håller jag på med RMS Titanic men det bygget har tyvärr stått still ett bra tag men har börjat lite smått nu igen mitt däck blir inte lika snyggt som ditt dock.
Bilder kommer snart i min byggtråd om Titanic
Bilder kommer snart i min byggtråd om Titanic
Tobbe1983
Sida 2 av 2 • 1, 2
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Fartyg
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|