Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
+13
Hayabusa
Caverö
merlin1953packard
Jokkocze
Azgaron
cas
JOooCKE
MiniStuff
denstore
Janne.S
Matt_Public
Marlin
Stefan E
17 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Hejsan!
Dags att börja på den utlovade byggtråden på Airfix Sea Vixen i 1/48 innan ni ”hänger” mig!
Om ni inte har läst ”Lådtitten, så är den här;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1517-dehavilland-sea-vixen-faw2-airfix-1-48
Alla klara?
Då kan vi börja bygga!
Som vanligt börjar man i cockpit, det är en hel del väggar och paneler som skall dit, plus stolarna!
Eftersom allt skall målas i fyra nyanser av svart, så bygger jag ihop allt på en gång, enklast så.
Det är trångt om saligheten, men bygget gick både snabbt och lätt.
Jag sneglade flera gånger på lådan, bara för att vara säker på att det verkligen var en Airfix-byggsats jag höll på med!
Passningen är kanon, fullt i klass med Tamiya!
Instrumentpanelen är hyfsat detaljerad, fullt tillräcklig för skalan, men jag saknar dekaler till instrumenten!
Stolarnas utlösningshandtag är små i 1/48, men Airfix har lyckats gjuta dem snyggt!
Får väl se om det håller i sig, men första intrycket är mycket bra!
”Spak-aporna” limmades ihop, vet inte om jag skall ha dem eller ej, men detaljeringen är ljusår från ”gamla Airfix”!
Sedan följde kroken;
Luftbromsen;
…och ”baljan” till bromsen;
Man måste bestämma sig för HUR man vill bygga o visa sin modell redan INNAN man börjar bygga!
Utfällda eller Ihopfällda vingar?
Ställ ute eller inne?
Bromsen infälld, mittemellan, eller utfälld (stället måste vara infällt)?
Kroken infälld, eller utfälld (stället måste vara infällt)?
Jag tänker bygga min maskin med stället ute (naturligtvis), vingarna utfällda och med kroken inne.
Det finns några hål som måste tas upp beroende på vilket märkningsalternativ man väljer.
Allt visas mycket klart i instruktionshäftet.
Jag vill göra den här modellen med vingarna i flygläge (och detta brukar vanligen skapa problem med passningen) men här har Airfix konstruktörer verkligen tänkt till på skarpen, och detta är en av de bästa och elegantaste lösningar jag sett.
Kraftiga, distinkta spår i vingarna;
Lika kraftiga ”ramar” att hålla upp vingarna som skall limmas i spåren!
Här har jag limmat alla ramar på plats, likaså hjulhusen;
Allt bara ”snäpper” på plats med klar Tamiya-känsla!
Ja, då var bygget ”sjösatt”, och det kommer mera snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Dags att börja på den utlovade byggtråden på Airfix Sea Vixen i 1/48 innan ni ”hänger” mig!
Om ni inte har läst ”Lådtitten, så är den här;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1517-dehavilland-sea-vixen-faw2-airfix-1-48
Alla klara?
Då kan vi börja bygga!
Som vanligt börjar man i cockpit, det är en hel del väggar och paneler som skall dit, plus stolarna!
Eftersom allt skall målas i fyra nyanser av svart, så bygger jag ihop allt på en gång, enklast så.
Det är trångt om saligheten, men bygget gick både snabbt och lätt.
Jag sneglade flera gånger på lådan, bara för att vara säker på att det verkligen var en Airfix-byggsats jag höll på med!
Passningen är kanon, fullt i klass med Tamiya!
Instrumentpanelen är hyfsat detaljerad, fullt tillräcklig för skalan, men jag saknar dekaler till instrumenten!
Stolarnas utlösningshandtag är små i 1/48, men Airfix har lyckats gjuta dem snyggt!
Får väl se om det håller i sig, men första intrycket är mycket bra!
”Spak-aporna” limmades ihop, vet inte om jag skall ha dem eller ej, men detaljeringen är ljusår från ”gamla Airfix”!
Sedan följde kroken;
Luftbromsen;
…och ”baljan” till bromsen;
Man måste bestämma sig för HUR man vill bygga o visa sin modell redan INNAN man börjar bygga!
Utfällda eller Ihopfällda vingar?
Ställ ute eller inne?
Bromsen infälld, mittemellan, eller utfälld (stället måste vara infällt)?
Kroken infälld, eller utfälld (stället måste vara infällt)?
Jag tänker bygga min maskin med stället ute (naturligtvis), vingarna utfällda och med kroken inne.
Det finns några hål som måste tas upp beroende på vilket märkningsalternativ man väljer.
Allt visas mycket klart i instruktionshäftet.
Jag vill göra den här modellen med vingarna i flygläge (och detta brukar vanligen skapa problem med passningen) men här har Airfix konstruktörer verkligen tänkt till på skarpen, och detta är en av de bästa och elegantaste lösningar jag sett.
Kraftiga, distinkta spår i vingarna;
Lika kraftiga ”ramar” att hålla upp vingarna som skall limmas i spåren!
Här har jag limmat alla ramar på plats, likaså hjulhusen;
Allt bara ”snäpper” på plats med klar Tamiya-känsla!
Ja, då var bygget ”sjösatt”, och det kommer mera snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den fre jan 21 2011, 10:26, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
WOW, Det här blir ju bara bättre och bättre.
Det riktigt vattnas i munnen på mig när jag ser detta.
Måste köpa!!!!!
/Bosse
Det riktigt vattnas i munnen på mig när jag ser detta.
Måste köpa!!!!!
/Bosse
Marlin
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Friggin' finally!
Önska-äga-faktorn är skyhög på den här besten.
Dessutom: in med besättningen. Snälla!
Önska-äga-faktorn är skyhög på den här besten.
Dessutom: in med besättningen. Snälla!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Det ser robust ut! Tycker nog att den cockpiten är rikligt detaljerad för att vara Airfix!
Ska du bygga OOB eller ska det detaljeras lite?
Ska du bygga OOB eller ska det detaljeras lite?
Janne.S- Moderator
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Janne.S skrev:Ska du bygga OOB, eller ska det detaljeras lite?
Våga inte sänka karlns bygghastighet, din attanbening! Jag vill se den klar nångång.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Förresten?
Har det kommit något ets till denna underbara skapelse ännu?
Jag kan tänka mig att den däringa luftbromsen skulle kunna förskönas med lite ets.
/Bosse
Har det kommit något ets till denna underbara skapelse ännu?
Jag kan tänka mig att den däringa luftbromsen skulle kunna förskönas med lite ets.
/Bosse
Marlin
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Hejsan!
Denna kommer att byggas (nästan) rakt ur lådan, kanske med besättningen på plats för att skyla bristen på bälten!
Särskilt som det inte kommit något ets eller andra tillbehör ännu.
Men jag är säker på att grabbarna på eduard och Aires jobbar för högtryck just nu!
Dekaler har redan kommit, men det är egentligen inte "nödigt", fast jag har ett extra-ark (som jag beställde från Hannants i England, samtidigt som jag beställde byggsatsen från Moduni i Tyskland!).
Extra lull-lull får bli på nästa Sea Vixen jag kommer att bygga.
Så Matt kan vara lugn, det här kommer att bli ett "snabbygge"!
Men det kommer att ta sin tid ändå!
Jag jobbar fullt igen så jag hinner inte bygga eller måla så mycket i veckorna längre, eller för jag är för trött, helt enkelt.
Men Vixen har prio-ett nu, den är en av väldigt få modeller som "tagit över"!
Limma Lungt!
Stefan
Denna kommer att byggas (nästan) rakt ur lådan, kanske med besättningen på plats för att skyla bristen på bälten!
Särskilt som det inte kommit något ets eller andra tillbehör ännu.
Men jag är säker på att grabbarna på eduard och Aires jobbar för högtryck just nu!
Dekaler har redan kommit, men det är egentligen inte "nödigt", fast jag har ett extra-ark (som jag beställde från Hannants i England, samtidigt som jag beställde byggsatsen från Moduni i Tyskland!).
Extra lull-lull får bli på nästa Sea Vixen jag kommer att bygga.
Så Matt kan vara lugn, det här kommer att bli ett "snabbygge"!
Men det kommer att ta sin tid ändå!
Jag jobbar fullt igen så jag hinner inte bygga eller måla så mycket i veckorna längre, eller för jag är för trött, helt enkelt.
Men Vixen har prio-ett nu, den är en av väldigt få modeller som "tagit över"!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Jag reagerar fortfarande på de förbannat tjocka gjutinloppen. Visst kanske utlösningshandtagen är små i 1/48, men inloppen är banne mig inte lika små....
Och visst, jag har hört teorierna om att det skulle medföra att det blir mindre shortshots, men av någon anledning klarar de flesta japanska firmorna sig utan shortshots trots att de har mycket finare ingjut....
Och visst, jag har hört teorierna om att det skulle medföra att det blir mindre shortshots, men av någon anledning klarar de flesta japanska firmorna sig utan shortshots trots att de har mycket finare ingjut....
denstore
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Ser inte alls ut som jag föreställer mig gamla Airfix-byggsatser...
det är ju rakt o grejer!
Bygg på!
/Markus
det är ju rakt o grejer!
Bygg på!
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
denstore skrev:Jag reagerar fortfarande på de förbannat tjocka gjutinloppen. Visst kanske utlösningshandtagen är små i 1/48, men inloppen är banne mig inte lika små....
Och visst, jag har hört teorierna om att det skulle medföra att det blir mindre shortshots, men av någon anledning klarar de flesta japanska firmorna sig utan shortshots trots att de har mycket finare ingjut....
Jag tror att det har med olika sorters gjutningar att göra, Airfix nyttjar en teknik som kalla lågtrycks gjutning och då får man de klassiska tjocka gjutstammarna och den lite mjukare plasten. Det ger sämre detaljer, liknande shortrun modelerna. (antagligen därför Airfix har så rejäla panellinjer). Japanerna anvnder högtrycks gjutning och då får vi den där krispiga hårda plasten och knivskarpa detaljerna.
Skillnaden är hel enkelt priset..... en högtrycks gjutform kan kosta en duktig bit över 100 000 spänn att ta fram!
Janne.S- Moderator
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Det verkar vara en fin sats airfix har gett ut!
Har läst en projekt tråd på Britmodeller, han som bygger säger att det är den bästa airfix satsen han har byggt, det enda stället som han behövde spackel var vid luftintagen och lite små ställen som alltid uppkommer...
/ Jocke
Har läst en projekt tråd på Britmodeller, han som bygger säger att det är den bästa airfix satsen han har byggt, det enda stället som han behövde spackel var vid luftintagen och lite små ställen som alltid uppkommer...
/ Jocke
JOooCKE
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Sea vixen !!!!!!
Åh vad tjusigt!
Det är en mycket lovande start, och första gången som jag ser hur dom har löst vingfogen. Verkar vara en riktigt robust lösning.
Lycka till med bygget, jag skall följa det supernoga.
Förresten, ingen som vill köpa en xktrakit sea vixen?
Den lockar inte lika mycket längre...
Åh vad tjusigt!
Det är en mycket lovande start, och första gången som jag ser hur dom har löst vingfogen. Verkar vara en riktigt robust lösning.
Lycka till med bygget, jag skall följa det supernoga.
Förresten, ingen som vill köpa en xktrakit sea vixen?
Den lockar inte lika mycket längre...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Janne.S skrev:denstore skrev:Jag reagerar fortfarande på de förbannat tjocka gjutinloppen. Visst kanske utlösningshandtagen är små i 1/48, men inloppen är banne mig inte lika små....
Och visst, jag har hört teorierna om att det skulle medföra att det blir mindre shortshots, men av någon anledning klarar de flesta japanska firmorna sig utan shortshots trots att de har mycket finare ingjut....
Jag tror att det har med olika sorters gjutningar att göra, Airfix nyttjar en teknik som kalla lågtrycks gjutning och då får man de klassiska tjocka gjutstammarna och den lite mjukare plasten. Det ger sämre detaljer, liknande shortrun modelerna. (antagligen därför Airfix har så rejäla panellinjer). Japanerna anvnder högtrycks gjutning och då får vi den där krispiga hårda plasten och knivskarpa detaljerna.
Skillnaden är hel enkelt priset..... en högtrycks gjutform kan kosta en duktig bit över 100 000 spänn att ta fram!
Jo, jag är medveten om vad de japanska firmornas formar kostar. Men jag är tveksam till att de här "halvtrycks"-gjutningarna som Airfix eventuellt använder är så mycket billigare varken i styckpris, eller i långa loppet. De här mjukare stålformarna lär slitas ut tio gånger så fort. Och samma teknik används av t.ex. Eduard, och de är inte utrustade med de här tjocka, besvärliga ingjöten.
Snarare känns det som att Hornby har lagt ut tillverkningen till billigaste möjliga, och till skillnad från Hasegawa, Dragon, Tamiya eller Eduard, så kan man inte förvänta sig samma kvalitetskontroll, som när man sköter produktionen själv.
Airfix är så omhuldat av myter och historier om deras olika tillverkningsprocesser, och varför det är si eller så, att jag inte längre tar ryktena på allvar. Det är roligt att Airfix har gjort ett ryck i och med att Hornby tog över, men de skulle mycket väl kunna satsa lite mer på att få fram bra grejer. Deras sena spittar och Lightnings är fortfarande deras bästa modeller, och finish, detaljer och passform på deras nya modeller påminner alldeles för mycket om deras 80-talsmodeller för att det ska vara acceptabelt. Om någon annan firma hade kommit ut med modeller i de här kvalitéterna, så hade modellvärlden skrikit och gormat. Nu är det Airfix, och helt plötsligt är det mer eller mindre förlåtet innan modellen ens är ute på marknaden.
Jag är superglad att jag äntligen fått en Vixen. Och jag uppskattar att det är nya Spitfires på väg också. Men jag förvånas ständigt över hur snabbt skygglapparna åker på när deras modeller gör entré.
denstore
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Ser ju himla bra ut så långt Stefan! Ser fram emot lite färg i cockpit.
Jo, det är ju lite knepigt att folk accepterar så mycket när det gäller Airfix, som de inte skulle ha gjort med andra fabrikat.
Håkan
Jo, det är ju lite knepigt att folk accepterar så mycket när det gäller Airfix, som de inte skulle ha gjort med andra fabrikat.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Håller med dej helt!
Jag tycker nog också att de är onödigt tjocka.
Men jag bygger mycket short-run byggsatser, så jag är van att det är lite grovt ibland.
Men i en modell från en såpass "stor" tillverkare som Airfix, borde man kunna förvänta sig lite bättre.
Vad jag förstår har Airfix konstruerat modellen hemma i England, och sedan har en Indisk(!) firma gjort formarna och gjutit själva modellen!
Airfix utvecklas nu för varje modell man gör, så jag tror att ingjöten kommer att förfinas vad det lider.
Men det kan vara förbenat svårt att få loss bitarna oskadda!
Stefan
Jag tycker nog också att de är onödigt tjocka.
Men jag bygger mycket short-run byggsatser, så jag är van att det är lite grovt ibland.
Men i en modell från en såpass "stor" tillverkare som Airfix, borde man kunna förvänta sig lite bättre.
Vad jag förstår har Airfix konstruerat modellen hemma i England, och sedan har en Indisk(!) firma gjort formarna och gjutit själva modellen!
Airfix utvecklas nu för varje modell man gör, så jag tror att ingjöten kommer att förfinas vad det lider.
Men det kan vara förbenat svårt att få loss bitarna oskadda!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Det som brukar göra mig mest irriterad ute på engelska och amerikanska forum är folks oförmåga att dömma utanför märket. Trumpeter får alltid skit av amerikaner. Gamla modellmärken som Monogram, Lindberg, Airfix, Frog och annat hyllas. Moderna som Eduard, Dragon, Hasegawa och Tamiya är för dyra, och till syvende och sist så är man inte "riktig" modellbyggare om man inte gillar av att rista panellinjer och detaljera upp en Monogram. De är ju trots allt det bästa som finns. Samtidigt kan man inte tänka sig att pensla över lite nitar på en HobbyBoss. Snacket om kit assembler och real modeller får mig att vilja kasta datorskärmen från balkongen ibland. Och då har vi inte ens börjat prata om deras totalt vansinniga inställning till saker som vertyg. Amerikaner borde fasen censureras bort i sin helhet ibland.....
denstore
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
denstore skrev:Det som brukar göra mig mest irriterad ute på engelska och amerikanska forum är folks oförmåga att dömma utanför märket. Trumpeter får alltid skit av amerikaner. Gamla modellmärken som Monogram, Lindberg, Airfix, Frog och annat hyllas. Moderna som Eduard, Dragon, Hasegawa och Tamiya är för dyra, och till syvende och sist så är man inte "riktig" modellbyggare om man inte gillar av att rista panellinjer och detaljera upp en Monogram. De är ju trots allt det bästa som finns. Samtidigt kan man inte tänka sig att pensla över lite nitar på en HobbyBoss. Snacket om kit assembler och real modeller får mig att vilja kasta datorskärmen från balkongen ibland. Och då har vi inte ens börjat prata om deras totalt vansinniga inställning till saker som vertyg. Amerikaner borde fasen censureras bort i sin helhet ibland.....
Åhh en själsfrände....
Jag har fått en del synpunkter från dessa forum som du talar om.
Och Jag förstår inte varför ett eller annat märke är "heligt".
Om en byggsats är kass/grov från grunden så är det väl upp till varje byggare att dra upp den till valfri standard.
Men så får man inte tycka på vissa forum verkar det.
Jag hylllar dig Du Store (denstore) för att du gör din röst hörd.
Jag är uppväxt med Airfix. Jag hade inte fickpengarna så att det räckte till de Monogrammerna som trånade på hylland i Leksaksaffären.
Jag var med i en klubb som grabb som hölls av två gentlemen, och de lärde mig mitt mantra.
-"Ingen kan se hur fort du har byggt din modell, men alla kan se hur bra du har byggt den."
Jag tror att jag limmade ihop en Matchbox Phantom FG1 på 30 minuter när jag fick denna devis på mig.
Det jag egentligen vill säga att det finns inga "obyggbara" modeller.
Tro mig, Jag har iallafall fått ihop en Xkit Vautour och det var det svåraste jag hade gjort vid det laget.
Men jag har två till i stashen så jag kommer att göra om just denna hemska resa.
Slut från mig.
/Bosse
Marlin
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Marlin skrev:denstore skrev:Det som brukar göra mig mest irriterad ute på engelska och amerikanska forum är folks oförmåga att dömma utanför märket. Trumpeter får alltid skit av amerikaner. Gamla modellmärken som Monogram, Lindberg, Airfix, Frog och annat hyllas. Moderna som Eduard, Dragon, Hasegawa och Tamiya är för dyra, och till syvende och sist så är man inte "riktig" modellbyggare om man inte gillar av att rista panellinjer och detaljera upp en Monogram. De är ju trots allt det bästa som finns. Samtidigt kan man inte tänka sig att pensla över lite nitar på en HobbyBoss. Snacket om kit assembler och real modeller får mig att vilja kasta datorskärmen från balkongen ibland. Och då har vi inte ens börjat prata om deras totalt vansinniga inställning till saker som vertyg. Amerikaner borde fasen censureras bort i sin helhet ibland.....
Åhh en själsfrände....
Jag har fått en del synpunkter från dessa forum som du talar om.
Och Jag förstår inte varför ett eller annat märke är "heligt".
Om en byggsats är kass/grov från grunden så är det väl upp till varje byggare att dra upp den till valfri standard.
Men så får man inte tycka på vissa forum verkar det.
Jag hylllar dig Du Store (denstore) för att du gör din röst hörd.
Jag är uppväxt med Airfix. Jag hade inte fickpengarna så att det räckte till de Monogrammerna som trånade på hylland i Leksaksaffären.
Jag var med i en klubb som grabb som hölls av två gentlemen, och de lärde mig mitt mantra.
-"Ingen kan se hur fort du har byggt din modell, men alla kan se hur bra du har byggt den."
Jag tror att jag limmade ihop en Matchbox Phantom FG1 på 30 minuter när jag fick denna devis på mig.
Det jag egentligen vill säga att det finns inga "obyggbara" modeller.
Tro mig, Jag har iallafall fått ihop en Xkit Vautour och det var det svåraste jag hade gjort vid det laget.
Men jag har två till i stashen så jag kommer att göra om just denna hemska resa.
Slut från mig.
/Bosse
Då är vi tre!
Håller med er till 110%!
Jag är så trött på det här "tjafset" ute på diverse olika forum!
Visst, jag gillar Airfix, men de (flesta modellerna) är definitivt INTE upp till dagens standard, men Sea Vixen ÄR det (nästan...), och det visar att Airfix är på väg åt rätt håll, även om man har en bit kvar!
Alla märken har sina toppar och dalar, och idag är det nästan omöjligt att veta exakt VAD man får i lådan.
En suverän omboxad modell, eller ett gammalt lik ute på sista resan?
Särskilt Revell är svåra, får man en omboxad Italeri/Esci från 1970, Ny Hasegawa eller Matchbox från 1960, eller en egen, men urgammal modell eller en egen alldeles nyproducerad modell?
Alla hackar på Hobbyboss och Trumpeter, men gamla Monogram höjs (fortfarande) till skyarna, och nåde den som kritiserar Tamiya eller Monogram!
Några kan göra vilka eller hur mycket fel som helst, men det kan fixas, medan andra slits i stycken för minsta misstag dom gör.
Liksom Bosse, växte jag upp med Airfix, Revell och Matchbox, det var vad mina fickpengar räckte till!
Även om jag fick mera pengar, köpte jag ändå dessa billiga modeller!
Hellre tre Airfix-påsar än en dyr Monogram i ask!
Rösta med plånboken, DU/JAG avgör själv vad vi vill bygga!
Ingen tvingar någon att bygga en "dålig" modell!
Jag har byggt flera modeller som är totalt "obyggbara" med gott resultat, jag tar det som en utmaning!
En av de "tuffaste" modeller jag byggt hittills är en Arado 196 i 1/48 från HiPM (Historic Plastic Models), men det är ju en "short-run", och den bästa är Tamiyas Spitfire i 1/32!
Jag är glad för bägge när jag ser dem på hyllan, och slutresultaten blev mycket bra på båda.
Men jag fick jobba betydligt längre och mycket mera med Aradon, så den ger mig en större känsla av tillfredsställelse!
Det är därför jag gillar att jobba med "short-runs".
Det FINNS inga (helt) obyggbara modeller!
Jag tycker nog att det är upp till var och en att detaljera upp modellerna (gammal som ny) till den standard man själv klarar av/är nöjd med, oavsett utgångsmaterial.
Men det är klart, en ny Tamiya ger mindre jobb och är en bättre utgångspunkt än en gammal Matchbox.
Men huvudsaken måste ju vara att den som bygger har roligt och SJÄLV är nöjd med sin modell!
Hoppas att ingen tog illa upp nu, men det är MIN syn på saken......
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Måste säga att jag också är förundrad över varför vissa tillverkare prisas trots dåliga modeller och andra får skit så fort de gör något litet fel. Det är minst sagt irriterande och jobbigt när folk hoppar på en för att man tycker att Airfix gör dåligt detaljerade modeller.
Sen jag började bygga igen 09 så har jag byggt 4 stycken modeller från Airfix (Bf109, LCS MK3, Sherman MK2 i skala 1/72 och en relativt ny Sea Harrier i 1/48) och en från ESCI och ingen har ens varit nära de modeller som jag sen tittat på från hasegawa, eduard och trumpeter.
Men ändå prisas modellerna av mängder med byggare och aggressivitet börjar komma fram när man inte håller med.
Håller med er tre om vad ni säger, vilket gör oss fyra, även om jag inte var med på 60-70-talet och vet hur det var då. (Tusan också, kom av mig..)
Sen jag började bygga igen 09 så har jag byggt 4 stycken modeller från Airfix (Bf109, LCS MK3, Sherman MK2 i skala 1/72 och en relativt ny Sea Harrier i 1/48) och en från ESCI och ingen har ens varit nära de modeller som jag sen tittat på från hasegawa, eduard och trumpeter.
Men ändå prisas modellerna av mängder med byggare och aggressivitet börjar komma fram när man inte håller med.
Håller med er tre om vad ni säger, vilket gör oss fyra, även om jag inte var med på 60-70-talet och vet hur det var då. (Tusan också, kom av mig..)
Jokkocze
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Kan inte mycket annat än instämma!
Jag bygger gärna Airfix, dels för att de ofta är billiga, och dels för att de är bra övningsobjekt för bygg och målningstekniker.
Lite nostalgi över det hela!
Kul att de börjat få upp standarden lite. Hoppas på fler fina modeller från dem.
Håkan
Jag bygger gärna Airfix, dels för att de ofta är billiga, och dels för att de är bra övningsobjekt för bygg och målningstekniker.
Lite nostalgi över det hela!
Kul att de börjat få upp standarden lite. Hoppas på fler fina modeller från dem.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Måste tillägga att jag tycker att deras Mosquito som jag köpte för några månader sen faktiskt överaskade mig rent detaljmässigt.
Jokkocze
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Hejsan!
Nu måste vi nog lämna den intressanta diskussionen (som egentligen fodrar en egen tråd!) och fortsätta med Modell-byggandet!
Bygget har gått som smort, så idag fick jag mycket gjort!
Bommarna har limmats ihop;
Luftintagen likaså;
Bordet fylldes snabbt med ”små-byggen”;
Tankarna, luftintagen och stjärtkonen;
Matra raketkapslar (4st.) och skevroder;
”Bröderna”
….fick en ”behandling”, OUCH!
…och pinnades;
Jag hittade ett fel i ritningen, MYCKET ovanligt när det gäller Airfix!
Del 26B på ritningen (Korta kolven till luftbromsen i ”halvt utfällt” läge, heter 27B, och del 27B (Långa kolven för fullt utfälld luftbroms) heter 26B!
Bilden blev dålig (ursäkta!), men det GÅR att urskilja numren på delarna i ”helskärmsläge”!
Om man följer ritningen och använder del 26B, så ser det ut så här;
Om man istället använder del 27B så blir det så här;
För HALVT utfälld broms använd del 27B (KORTA kolven), och för FULLT utfälld broms använd del 26B (LÅNGA kolven)!
Om man följer ritningen slaviskt kan man få en riktigt otrevlig överraskning senare då modellen inte kan stå på hjulen med bromsen fullt nere!
Imorron börjar jag måla!
Limma Lugnt!
Stefan
Nu måste vi nog lämna den intressanta diskussionen (som egentligen fodrar en egen tråd!) och fortsätta med Modell-byggandet!
Bygget har gått som smort, så idag fick jag mycket gjort!
Bommarna har limmats ihop;
Luftintagen likaså;
Bordet fylldes snabbt med ”små-byggen”;
Tankarna, luftintagen och stjärtkonen;
Matra raketkapslar (4st.) och skevroder;
”Bröderna”
….fick en ”behandling”, OUCH!
…och pinnades;
Jag hittade ett fel i ritningen, MYCKET ovanligt när det gäller Airfix!
Del 26B på ritningen (Korta kolven till luftbromsen i ”halvt utfällt” läge, heter 27B, och del 27B (Långa kolven för fullt utfälld luftbroms) heter 26B!
Bilden blev dålig (ursäkta!), men det GÅR att urskilja numren på delarna i ”helskärmsläge”!
Om man följer ritningen och använder del 26B, så ser det ut så här;
Om man istället använder del 27B så blir det så här;
För HALVT utfälld broms använd del 27B (KORTA kolven), och för FULLT utfälld broms använd del 26B (LÅNGA kolven)!
Om man följer ritningen slaviskt kan man få en riktigt otrevlig överraskning senare då modellen inte kan stå på hjulen med bromsen fullt nere!
Imorron börjar jag måla!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Färg!!!!!!!!!!
Måste sägas att pilot filurerna ser hemska ut ska du modda dom?
Måste sägas att pilot filurerna ser hemska ut ska du modda dom?
Janne.S- Moderator
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» deHavilland Sea Vixen, 1/48
» Airfix 1:48 Sea Vixen FAW2
» Sea Vixen FAW2, Cyberhobby 1/72
» DeHavilland Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Airfix 1:48 Sea Vixen FAW2
» Sea Vixen FAW2, Cyberhobby 1/72
» DeHavilland Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
Sida 1 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet