deHavilland Sea Vixen, 1/48
+12
Zander_Lindstrom
Azgaron
Caverö
AndersW
pekka
Tobias
glimturen
Janne.S
TommyKillander
Stefan E
Marlin
cas
16 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
deHavilland Sea Vixen, 1/48
AIM är slut och vad är det bestående intrycket?
Jo, jag borde bygga mer jet-kärror, för det var inte fullt nog på 1/48 Jet-bordet.
Helt fels slutsats, men jag är lite trött på propellerkärror just för stunden, och att komma hem från AIM utan att börja på nåt nytt? Nej det går ju bara inte...
En noseart med raketer och hajkäft? Det kunde inte göras med för att locka mig alltså...
Den här modellen kom 2012 och var det pånyttfödda Airfix stora entré i den dyrare klassen med högre målsättning än vanligt.
Det är ju Airfix första plastgjutare som visserligen gjöt ganska exakt, men plasten är hård och inloppskanalerna till alla bitar är gigantiska!
Så man får slipa en hel del ändå. Så det känns fortfarande som en riktig Airfix
Först hade jag tänkt att det räcker med denna mängd AM-godis
Men sen tänkte jag att måttlighet straffar sig så jag har beställt mer.
Då kör vi!
Jo, jag borde bygga mer jet-kärror, för det var inte fullt nog på 1/48 Jet-bordet.
Helt fels slutsats, men jag är lite trött på propellerkärror just för stunden, och att komma hem från AIM utan att börja på nåt nytt? Nej det går ju bara inte...
En noseart med raketer och hajkäft? Det kunde inte göras med för att locka mig alltså...
Den här modellen kom 2012 och var det pånyttfödda Airfix stora entré i den dyrare klassen med högre målsättning än vanligt.
Det är ju Airfix första plastgjutare som visserligen gjöt ganska exakt, men plasten är hård och inloppskanalerna till alla bitar är gigantiska!
Så man får slipa en hel del ändå. Så det känns fortfarande som en riktig Airfix
Först hade jag tänkt att det räcker med denna mängd AM-godis
Men sen tänkte jag att måttlighet straffar sig så jag har beställt mer.
Då kör vi!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Mysigt.
Jag satt faktiskt och kollade i kartongen på en av mina Sea Vixen så sent som i förrgår och funderade på om detta skulle kunna bli ett trevligt vinterbygge.
Lycka till med din.
/Bosse
Jag satt faktiskt och kollade i kartongen på en av mina Sea Vixen så sent som i förrgår och funderade på om detta skulle kunna bli ett trevligt vinterbygge.
Lycka till med din.
/Bosse
Marlin
Det är en mycket trevlig och rolig modell att bygga och som går ihop helt utan problem!
Du behöver inte göra så mycket i cockpiten, det kommer ändå inte att synas, jag vet.....
Det var inte utan anledning cockpiten kallades "the coal hole", ett helt svart hål!
Det här blir ett spaännande bygge!
Stefan
Du behöver inte göra så mycket i cockpiten, det kommer ändå inte att synas, jag vet.....
Det var inte utan anledning cockpiten kallades "the coal hole", ett helt svart hål!
Det här blir ett spaännande bygge!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Spännande !
Dags att kicka igång av popcornmaskinen
Tommy
Dags att kicka igång av popcornmaskinen
Tommy
TommyKillander
Bosse, sätt igång och bygg vetja!
Stefan, brittiska cockpit vid den här tiden var ju svårt svarta allihop! Men lite ets däri kan ju inte skada
Tommy, fixar du lite popcorn åt mig med?
Tack för hejaropen Janne. Den här måste slutföras innan nästa AIM, men det skall väl gå...om jag inte blir distraherad igen :-p
Stefan, brittiska cockpit vid den här tiden var ju svårt svarta allihop! Men lite ets däri kan ju inte skada
Tommy, fixar du lite popcorn åt mig med?
Tack för hejaropen Janne. Den här måste slutföras innan nästa AIM, men det skall väl gå...om jag inte blir distraherad igen :-p
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Trevligt bygge cas! Följer gärna..
Ja Stefan du gjorde väl en fin modell av din.
Ja Stefan du gjorde väl en fin modell av din.
Tobias
Tack hörni!
Vad sägs om lite WIP-bilder då?
Jodå, jag har hållt på i vad som känns som massa timmar och åstadkommit nästan inget alls.
Men efter att jag limmat ihop bommarna var jag ju liksom tvungen att kolla hur den ser ut egentligen.
JÖSSES vad stor! Detta kan bli mycket maffigt i slutändan får man väl hoppas på åtminstone.
Dags att sätta igång med nåt viktigt. Som cockpit.
INTE! De delarna har ju inte landat ännu, och jag tänkte göra approachen småbjäfs först, så kanske det är större chans att jag blir klar . Alltså börjar jag med luftbromsen.
En salig blandning av sjunkmärken och utstötarmärken.
Tydligen hängde den alltid ner en smula, så då måste man ju detaljera upp insidan en smula.
Se här
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/seavixen/walkaround/svix29b.jpg
och här
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/seavixen/walkaround/svix31b.jpg
Smaskens!
En stund senare hade tankarna och vapenbalkarna skurits loss, limmats ihop och stått ivägen för lite primer.
Dags att låda det härda en smula innan jag ger mig på raketkapslarna med en hel del spackel!
Vad sägs om lite WIP-bilder då?
Jodå, jag har hållt på i vad som känns som massa timmar och åstadkommit nästan inget alls.
Men efter att jag limmat ihop bommarna var jag ju liksom tvungen att kolla hur den ser ut egentligen.
JÖSSES vad stor! Detta kan bli mycket maffigt i slutändan får man väl hoppas på åtminstone.
Dags att sätta igång med nåt viktigt. Som cockpit.
INTE! De delarna har ju inte landat ännu, och jag tänkte göra approachen småbjäfs först, så kanske det är större chans att jag blir klar . Alltså börjar jag med luftbromsen.
En salig blandning av sjunkmärken och utstötarmärken.
Tydligen hängde den alltid ner en smula, så då måste man ju detaljera upp insidan en smula.
Se här
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/seavixen/walkaround/svix29b.jpg
och här
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/seavixen/walkaround/svix31b.jpg
Smaskens!
En stund senare hade tankarna och vapenbalkarna skurits loss, limmats ihop och stått ivägen för lite primer.
Dags att låda det härda en smula innan jag ger mig på raketkapslarna med en hel del spackel!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fräck grej......så ultrabrittisk
Lite sugen på en blir man...kanske ska ge sig hän Royal Navy sedan
Janne.S- Moderator
Ja, den blir STOR, jag blev också förvånad av hur jäkla stor den egentligen är!
...men den känns ändå rätt liten jämfört med Javelin....
Det blir en maffig modell!
Bygget följs noga....
Stefan
Bygget följs noga....
Stefan
Läckert! Blir grymt sugen att börja på min med men har alldeles för många påbörjade redan 😊 Blir kul att följa!
/ Pekka
/ Pekka
pekka
Biffig sak det där! Det blir mycket roligt pill.
Fint knåpat och något har ju helt klart hänt!
glimturen
Hoooray!
Löser du färdigställande till Battlefield i november kan det bli en brittisk duo på bordet:
Skall följa med intresse, min plan var ju att komplettera Javelin med en Sea Vixen, men det kanske blir en CF-100 istället. Det är något speciellt med allvädersjakt från 50-talet
Ber om ursäkt för den märkliga vinkeln, lyckas inte få bilden på rätt håll. Övning ger färdighet hoppas jag.
Löser du färdigställande till Battlefield i november kan det bli en brittisk duo på bordet:
Skall följa med intresse, min plan var ju att komplettera Javelin med en Sea Vixen, men det kanske blir en CF-100 istället. Det är något speciellt med allvädersjakt från 50-talet
Ber om ursäkt för den märkliga vinkeln, lyckas inte få bilden på rätt håll. Övning ger färdighet hoppas jag.
AndersW
Tack Janne!Janne.S skrev:Fräck grej......så ultrabrittisk
Alla behöver bygga FAA-maskiner!
En Buccaneer kanske vore nåt? Eller en Phantom?
Jo, en Javelin är en jädra massa plast alltså, och jag borde helt klart skaffa enStefan E skrev:Ja, den blir STOR, jag blev också förvånad av hur jäkla stor den egentligen är!
Bygget följs noga....
Stefan
Tack Pekka!pekka skrev:Läckert! Blir grymt sugen att börja på min med men har alldeles för många påbörjade redan 😊 Blir kul att följa!
/ Pekka
Välkommen till forumet också, jag hoppas ändå att du tar tidd oförnuft till fånga och börjar på en sjöhäxa ;-)
Framförallt med en byggtråd här!
Tack Rikard!glimturen skrev:Biffig sak det där! Det blir mycket roligt pill.
Det kommer bli mer roligt pill när jag ger mig på luftbromslådan sen...
Ooofff!AndersW skrev:Hoooray!
Klar till november?
Om jag slutar jobba så kanske...
Äh, ta du och dräm till med din Vixen också. Jag vet att du vill efter de där färgerna du köpte på AIM, och så har vi nåt att göra på C4
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja alla borde bygga FAA-plan! Jag funderar STARKT på Airfix kommande 72a av Phantom.... ^^
SNyggt pillat cas!
SNyggt pillat cas!
Tobias
Det blir kul att se i battlefield ser ut som ett par ordentliga projekt, vad skall jag hitta på då
Caverö
Kul val av modell och bra start!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Fy satan, engelsmännen kan verkligen inte det där med att göra snygga maskiner (Spitfire undantaget).
Det ser ut att vara en kul liten byggsats dock och tror att du lär göra ett strålande jobb på den.
Följer med stort intresse, en kanske får för sig att köpa en sådan nå'n gång.
Det ser ut att vara en kul liten byggsats dock och tror att du lär göra ett strålande jobb på den.
Följer med stort intresse, en kanske får för sig att köpa en sådan nå'n gång.
Zander_Lindstrom
[/quote]
Ooofff!
Klar till november?
Äh, ta du och dräm till med din Vixen också. Jag vet att du vill efter de där färgerna du köpte på AIM, och så har vi nåt att göra på C4 [/quote]
Qual der Wahl..
Sea Vixen
eller
CF-100 Canuck
eller
F-89 Scorpion
eller
Lansen
Äsch, njuter av din de Havilland istället!
Ooofff!
Klar till november?
Äh, ta du och dräm till med din Vixen också. Jag vet att du vill efter de där färgerna du köpte på AIM, och så har vi nåt att göra på C4 [/quote]
Qual der Wahl..
Sea Vixen
eller
CF-100 Canuck
eller
F-89 Scorpion
eller
Lansen
Äsch, njuter av din de Havilland istället!
AndersW
Tack hörni!
På AIM fick jag ju tag i en flaska med UMP gloss black, så det var ju tvunget att provas.
Mycket blankt och trevligt, och funkar precis lika bra som den vanliga sidenmatta.
Nice!
Nu är det nog hög tid att ge sig på att lima ihop luftkanalerna. Där kommer det vara fyra riktigt grisiga skarvar att eliminera...
På AIM fick jag ju tag i en flaska med UMP gloss black, så det var ju tvunget att provas.
Mycket blankt och trevligt, och funkar precis lika bra som den vanliga sidenmatta.
Nice!
Nu är det nog hög tid att ge sig på att lima ihop luftkanalerna. Där kommer det vara fyra riktigt grisiga skarvar att eliminera...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Bry dig inte om skarvarna!
De ligger så långt in i de väldigt smala luftkanalerna så de är i praktiken omöjliga att se!
Limma bara ihop kanalerna snyggt så räcker det.
Stefan
De ligger så långt in i de väldigt smala luftkanalerna så de är i praktiken omöjliga att se!
Limma bara ihop kanalerna snyggt så räcker det.
Stefan
Klart du skall prova Rickard!
Jag lydde inte ditt råd Stefan, så nu är kanalerna spacklade. Det får bära eller brista
Jag lydde inte ditt råd Stefan, så nu är kanalerna spacklade. Det får bära eller brista
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» DeHavilland DHC-2 Beaver, Hobbycraft (Canada) 1/48
» DeHavilland Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» DeHavilland Mosquito PR Mk.IV, Tamiya 1/48
» Sea Vixen FAW2, Cyberhobby 1/72
» Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» DeHavilland Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» DeHavilland Mosquito PR Mk.IV, Tamiya 1/48
» Sea Vixen FAW2, Cyberhobby 1/72