deHavilland Sea Vixen, 1/48
+12
Zander_Lindstrom
Azgaron
Caverö
AndersW
pekka
Tobias
glimturen
Janne.S
TommyKillander
Stefan E
Marlin
cas
16 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Tjusigt
Något nästan zen med att detaljera landningsställ
Något nästan zen med att detaljera landningsställ
Janne.S- Moderator
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Tack ni!
Ett Zen-tillstånd är nog rätta ordet. Innan men vet ordet av så hittar man nya ställen att detaljera, borra lätthål i osv. Mycket mindfullnes ;-)
Ett Zen-tillstånd är nog rätta ordet. Innan men vet ordet av så hittar man nya ställen att detaljera, borra lätthål i osv. Mycket mindfullnes ;-)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Hur i vildaste Värnamo har jag lyckats undgå detta bygge?
Jag ställer mig frågande och ivrigt tåspetsdansande om vartannat i väntan på nästa avsnitt.
Jag ställer mig frågande och ivrigt tåspetsdansande om vartannat i väntan på nästa avsnitt.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Tack skall ni ha!
Värnamo är inte speciellt vilt alls skulle jag påstå...
Kul att ha dig med Matt!
Det är ju inte sååå långt från min vanliga intressesfär
Värnamo är inte speciellt vilt alls skulle jag påstå...
Kul att ha dig med Matt!
Det är ju inte sååå långt från min vanliga intressesfär
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Vart är världen på väg?cas skrev:Värnamo är inte speciellt vilt alls skulle jag påstå...
Nåja, det byggs i alla fall brutalbrittiskt (vilket duger gott åt mig).
Matt_Public- Master of DNF
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Jag vet två extremt trevliga damer från Värnamo, en bor till och med där nu..
Just det.. Modellen.. Superfin!
Lite underskattat att pimpa plast-legs´en jämfört med metall-benen alltså. Metallställen får hålla lite högre standard om de skall vara värt det mot ditt fina jobb!
Just det.. Modellen.. Superfin!
Lite underskattat att pimpa plast-legs´en jämfört med metall-benen alltså. Metallställen får hålla lite högre standard om de skall vara värt det mot ditt fina jobb!
Tobias
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Tackar!
Jaså, det är bra jaktmarker i Värnamo?
Där ser man....
Jaså, det är bra jaktmarker i Värnamo?
Där ser man....
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Vi lämnar Värnamo därhän tror jag. Det verkar säkrast.
Har fått lite mer kläm på vad som hänger på morgonen innan första flygtur, (På planet! Inga andra orena tankar nu.) och det visar sig vara nästan alla mojänger som drivs av hydraultryck...
Fantastiskt!
Dessutom gjorde man oftast en tillsyn i ena huvudställschaktet så den luckan är helt öppen, annars är de bägge inre alltid stängda på marken (fast droppar lite då trycket försvinner)
Med det i tankarna så är det bara att ge sig hän på luftbromsens lilla installation. Så här ser den ut i original.
Inte så jätterolig nej, men man kan ju pimpa det lite?
Tillkommer gör två gasflaskor av någon sort, och sen kolven som trycker ut bromsen som i sin tur skall hänga lite på trekvart. På undersidan...
Raskt bestämde jag mig för en gnutta målning kunde liva upp det hela en smula så fram åkte lite Tamiya XF-25 som påstås vara en bra matchning för det som deHavilland målade med som både täckfärg och rostkydd för alla interna ytor. Jag vet inte, men det är nån gråblåaktig färg som på mina bilder ser lite mer grön ut, men jag skyller på den varbergska solen.
Nästan lite fuskigt hur snyggt det blir med Aires-brunnarna jämfört med mitt eget mipplande men vem bryr sig?
Härnäst, detaljmålning!
Har fått lite mer kläm på vad som hänger på morgonen innan första flygtur, (På planet! Inga andra orena tankar nu.) och det visar sig vara nästan alla mojänger som drivs av hydraultryck...
Fantastiskt!
Dessutom gjorde man oftast en tillsyn i ena huvudställschaktet så den luckan är helt öppen, annars är de bägge inre alltid stängda på marken (fast droppar lite då trycket försvinner)
Med det i tankarna så är det bara att ge sig hän på luftbromsens lilla installation. Så här ser den ut i original.
Inte så jätterolig nej, men man kan ju pimpa det lite?
Tillkommer gör två gasflaskor av någon sort, och sen kolven som trycker ut bromsen som i sin tur skall hänga lite på trekvart. På undersidan...
Raskt bestämde jag mig för en gnutta målning kunde liva upp det hela en smula så fram åkte lite Tamiya XF-25 som påstås vara en bra matchning för det som deHavilland målade med som både täckfärg och rostkydd för alla interna ytor. Jag vet inte, men det är nån gråblåaktig färg som på mina bilder ser lite mer grön ut, men jag skyller på den varbergska solen.
Nästan lite fuskigt hur snyggt det blir med Aires-brunnarna jämfört med mitt eget mipplande men vem bryr sig?
Härnäst, detaljmålning!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Tack killar!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Snyggt pimpat!
Mot Aires står det mesta sig slätt!
Stefan
Mot Aires står det mesta sig slätt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Tack Stefan och Bosse!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Friskt flätat, för Farao!
Köpebrunnarna är förvisso i klass för sig, men allt går i samma färg.
Köpebrunnarna är förvisso i klass för sig, men allt går i samma färg.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Det är så vackert att man svårt att sitta still...
Tommy
Tommy
TommyKillander
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Man tackar och bockar!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Det var ju C4 i helgen, och där var man ju...
Visst ställde man ut, men man satt ju också och demobyggde.
Jag började med att smutsa ner hjulhusen med lite jörp av en salig blandning av Tamiya panel accent ink i svart, brunt och grått utspätt med Zippo tändarvätska.
Även ställen fick sig en släng.
Fast jag ser nu att jag behöver spackla nosstället lite till....aj då.
Luftbromsen har även den smutsats ner och installerats.
Den skall kompletteras med en hydraulkolv som håller den i rätt läge så småningom, men just nu är den öppningsbar. Bör nog förseglas med tejp i stängt läge också.
Själva brunnen i sig blev också nedsmutsad och installerad.
Kan säkert kompletteras med ännu fler kablar och liknande elände om man vill men jag tror jag nöjer mig så. Åtminstone för stunden.
Efter denna seglats ut i nedsmutsningens farvatten var det dags att ta itu med nåt roligare!
Cockpitdags!
En stadig laddning med plast och som extra bonus självhäftande ets! Det har jag inte prövat innan men hur svårt kan det vara?
Inte jättesvårt skulle det visa sig...
Cockpit har målats med UMP svart primer. Tänkte dra på NATO black i cockpit, men Eduard har ju tryckt sitt ets kolsvart så det blir inget med det.
Nå lite torrborstning och sånt kan ju liva upp det.
Men det blir ju vackert, fast det är rejält med fusk...
Nu är det nästan bara alla smågrejjer kvar. Kan ju ta en vecka eller fem...
Visst ställde man ut, men man satt ju också och demobyggde.
Jag började med att smutsa ner hjulhusen med lite jörp av en salig blandning av Tamiya panel accent ink i svart, brunt och grått utspätt med Zippo tändarvätska.
Även ställen fick sig en släng.
Fast jag ser nu att jag behöver spackla nosstället lite till....aj då.
Luftbromsen har även den smutsats ner och installerats.
Den skall kompletteras med en hydraulkolv som håller den i rätt läge så småningom, men just nu är den öppningsbar. Bör nog förseglas med tejp i stängt läge också.
Själva brunnen i sig blev också nedsmutsad och installerad.
Kan säkert kompletteras med ännu fler kablar och liknande elände om man vill men jag tror jag nöjer mig så. Åtminstone för stunden.
Efter denna seglats ut i nedsmutsningens farvatten var det dags att ta itu med nåt roligare!
Cockpitdags!
En stadig laddning med plast och som extra bonus självhäftande ets! Det har jag inte prövat innan men hur svårt kan det vara?
Inte jättesvårt skulle det visa sig...
Cockpit har målats med UMP svart primer. Tänkte dra på NATO black i cockpit, men Eduard har ju tryckt sitt ets kolsvart så det blir inget med det.
Nå lite torrborstning och sånt kan ju liva upp det.
Men det blir ju vackert, fast det är rejält med fusk...
Nu är det nästan bara alla smågrejjer kvar. Kan ju ta en vecka eller fem...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Gott jobbat Christer! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: deHavilland Sea Vixen, 1/48
Tack Kent och Håkan!
Tänkte köra ett litet färgexperiment eftersom jag kom över (äntligen) en MrPaint Extra Dark Sea Grey och lite Ultimate Thinner. Har ju en viss förkärlek för Xtracrylix men thinner är ju alltid en utmaning, men Ultimate brukar ju se till att dom har bra grejjer så det skall bli spännande att prova!
Började först med lite UMP gråa primer, bara för att.
Hade förlagt alla provbitar att måla på, så jag tog helt sonika insidan av Sea Vixens yttervingar. Vad kan gå fel liksom?
Thinnern funkade faktiskt riktigt jeffla bra på Xtracrylix så det var mycket positivt! MrPaint är ju lättsprutad precis som vanligt så inga nyheter där.
Hur det blev? Så här:
Hemskt svårt att fånga med kamera, men skillnaden tycker jag är minimal!
Dom har lite olika blankhet så det är nog det som avgör mest, för det är svårt att se skillnad med i dagsljus och jag är alldeles för kass på att fotografera det för att spegla det som min astackars ögon ser.
Nåväl, nu har jag ju två färger som går att använda på ovansidan...inte illa alls!
Fram för mer EDSG-byggen...
Tänkte köra ett litet färgexperiment eftersom jag kom över (äntligen) en MrPaint Extra Dark Sea Grey och lite Ultimate Thinner. Har ju en viss förkärlek för Xtracrylix men thinner är ju alltid en utmaning, men Ultimate brukar ju se till att dom har bra grejjer så det skall bli spännande att prova!
Började först med lite UMP gråa primer, bara för att.
Hade förlagt alla provbitar att måla på, så jag tog helt sonika insidan av Sea Vixens yttervingar. Vad kan gå fel liksom?
Thinnern funkade faktiskt riktigt jeffla bra på Xtracrylix så det var mycket positivt! MrPaint är ju lättsprutad precis som vanligt så inga nyheter där.
Hur det blev? Så här:
Hemskt svårt att fånga med kamera, men skillnaden tycker jag är minimal!
Dom har lite olika blankhet så det är nog det som avgör mest, för det är svårt att se skillnad med i dagsljus och jag är alldeles för kass på att fotografera det för att spegla det som min astackars ögon ser.
Nåväl, nu har jag ju två färger som går att använda på ovansidan...inte illa alls!
Fram för mer EDSG-byggen...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» DeHavilland DHC-2 Beaver, Hobbycraft (Canada) 1/48
» DeHavilland Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» DeHavilland Mosquito PR Mk.IV, Tamiya 1/48
» Sea Vixen FAW2, Cyberhobby 1/72
» Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» DeHavilland Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» DeHavilland Mosquito PR Mk.IV, Tamiya 1/48
» Sea Vixen FAW2, Cyberhobby 1/72
» Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Sida 3 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet