IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur gör man när man ska använda resin ?

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur gör man när man ska använda resin ? Empty Hur gör man när man ska använda resin ?

Inlägg av JOooCKE sön nov 02 2008, 17:28

Hej.

Jag har aldrig använt resin till någon modell och har tänkt mig att börja använda lite resin delar mm ...
Men jag vill veta lite mer innan jag införskaffar mig något resin.

För det är väll så att man måste tvätta av resinet innan man börjar att måla det om jag har förstått rätt.
I så fall , vad ska man tvätta det med ?
Och så har jag en fråga till : behöver man använda något speciellt lim ?

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man när man ska använda resin ? Empty Sv: Hur gör man när man ska använda resin ?

Inlägg av Stefan E sön nov 02 2008, 19:43

Hejsan Jocke!

Resin är ju en sorts två-komponents plast, men det går inte att limma med vanligt plastlim.

Jag brukar använda CA-Lim, dvs superlim från Loctite (andra fabrikat går naturligtvis lika bra!), den finns både som mycket tunn-flytande och gel.

Innan man använder resinet så bör man tvätta av fettrester som kommer från formarna under gjutningen.
Ljummet vatten i en balja med lite diskmedel, en försiktig(!) gnuggning med en gammal tandborste och sedan avsköljning under rinnande vatten.

Det brukar finnas stora gjutpluggar på delarna, de sågas bort med en fintandad modellsåg.
Jag använder en sån här;

Hur gör man när man ska använda resin ? 116

Var mycket(!) försiktig då resinet kan vara mycket sprött och går lätt sönder, olika tillverkare har olika egenskaper så man får pröva sig fram.

Man skall undvika att andas in det fina resindammet som blir då man sågar eller sandpapprar resin.
Våtslipning eller sågning med lite vatten som binder dammet rekommenderas, eller tälja med kniv då blir det stora spånor istället för damm.

Välj en enkel modell med få resindelar så du kan känna dig för, det är inte så svårt och det är en hel värld som öppnar upp sig!

Eftersom resin är ömtåligt och innehåller en otrolig mängd detaljer så föredrar i alla fall jag att använda färgsprutan för grundfärgen och pensel till smådetaljerna.

Lycka till och fråga mera om du behöver!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man när man ska använda resin ? Empty Sv: Hur gör man när man ska använda resin ?

Inlägg av JOooCKE sön nov 02 2008, 20:07

Tack Phantom !

Nu vet jag ju precis hur jag ska göra. Så nu är det bara att beställa till nästa modell Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man när man ska använda resin ? Empty Sv: Hur gör man när man ska använda resin ?

Inlägg av Azgaron sön nov 02 2008, 21:29

Bra tips Stefan!
Har inte byggt nått med resin än så det kan ju komma väl till pass nu när jag har några modeller med både resin och ets!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man när man ska använda resin ? Empty Sv: Hur gör man när man ska använda resin ?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet