Academy Spitfire Fr.Mk XIVe
+6
JOooCKE
Matt_Public
Azgaron
Janne.S
MiniStuff
Caverö
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sv: Academy Spitfire Fr.Mk XIVe
Nu skall vi se vad detta är.
Boxart lovar fart.
Lite delar som skall bli en cockpitt. En del bekanta former?
Borrat lite och fått på färg Xtracrylics XA1010 aircraft greygreen, har pillat ihop ett bälte som går igenom pansaret.
Lite mer målat och monterat.
Tillslut en hyffsad instumentpanel som fick liv med en silverfärgad blyertspenna som strukits över konturerna.
Nu skall jag återgå till bygget.
Boxart lovar fart.
Lite delar som skall bli en cockpitt. En del bekanta former?
Borrat lite och fått på färg Xtracrylics XA1010 aircraft greygreen, har pillat ihop ett bälte som går igenom pansaret.
Lite mer målat och monterat.
Tillslut en hyffsad instumentpanel som fick liv med en silverfärgad blyertspenna som strukits över konturerna.
Nu skall jag återgå till bygget.
Senast ändrad av Caverö den tis jan 25 2011, 22:56, ändrad totalt 1 gång
Caverö
Ännu en Spit! Kanske dags att sätta tänderna i min....
Ser bra ut så här långt, dock får ngn moderator eller du själv fixa till sista bilden, plix!
/M
Ser bra ut så här långt, dock får ngn moderator eller du själv fixa till sista bilden, plix!
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Fixat.
Den här bilden kom lite fel men vad gör det?
Fått ihop kroppen gick fint och passade bra passform second to none.
Min spruckna huv, det här är vad jag menar med bubbelhuv. Inte den lilla bubblan till tidigare spittar.
Så var det ännu lite uppdaterat.
Får nog snart fortsätta med Corsairen, när jag fattat hur navy blue skall se ut.
Den här bilden kom lite fel men vad gör det?
Fått ihop kroppen gick fint och passade bra passform second to none.
Min spruckna huv, det här är vad jag menar med bubbelhuv. Inte den lilla bubblan till tidigare spittar.
Så var det ännu lite uppdaterat.
Får nog snart fortsätta med Corsairen, när jag fattat hur navy blue skall se ut.
Caverö
Mycket snygg cockpit Mattias! Synd på huven!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Nejmen, vilken överraskning!
Alltid kul med en Spit. Zum angriff!
Alltid kul med en Spit. Zum angriff!
Matt_Public- Master of DNF
Här är vad som behövde spacklas.
Och så blev det.
Lite försiktig preshading.
Målat undersidan med medium sea grey Xtracrylics.
Ett svagt genomlys av preshaden.
Detta får ni denna gången.
Och så blev det.
Lite försiktig preshading.
Målat undersidan med medium sea grey Xtracrylics.
Ett svagt genomlys av preshaden.
Detta får ni denna gången.
Caverö
Härligt med en bubbelhuv!
Min favo av Spitarna
SNYGGT jobbat Mattias!
/ Jocke
Min favo av Spitarna
SNYGGT jobbat Mattias!
/ Jocke
JOooCKE
Porr! Ren porr är vad det är!
Måtte lönen komma in på kontot snart och Alfa-kempe få hem lite fler Spitfire (som en mk XII)
Har du skaffat köpedekaler till den eller skall du pina dig med Academys egna?
Mycket snabbt och snyggt bygge är det. Du får inte jobba så fort, vi hinner ju inte i detalj gå igenom alla bilder i lugn och ro!
//Christer
Måtte lönen komma in på kontot snart och Alfa-kempe få hem lite fler Spitfire (som en mk XII)
Har du skaffat köpedekaler till den eller skall du pina dig med Academys egna?
Mycket snabbt och snyggt bygge är det. Du får inte jobba så fort, vi hinner ju inte i detalj gå igenom alla bilder i lugn och ro!
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt Mattias! Attans vad snabbt du jobbat!
Nu måste jag sätta fart med min Spit!
Håkan
Nu måste jag sätta fart med min Spit!
Håkan
Ruggigt vad fort du jobbar o fint blir det! Hade inte du småbarn!?!?
MiniStuff- Vicesheriff
Tackar!
Jag har pinat dit deras fisdekaler, det blev hyffseligt men det är ingalunda lätt och det förstör lite.
Vill ha en spit XII från Airfix, hur låter det?
Fint i sammlingen av obygda spittar, en till XIV två femmor och en seafire III.
Så det saknas inte spittar i Alingsås.
Jag har pinat dit deras fisdekaler, det blev hyffseligt men det är ingalunda lätt och det förstör lite.
Vill ha en spit XII från Airfix, hur låter det?
Fint i sammlingen av obygda spittar, en till XIV två femmor och en seafire III.
Så det saknas inte spittar i Alingsås.
Caverö
CAS skrev:Porr! Ren porr är vad det är!
Jag vet då inte vad som är värst: att du faktiskt formulerar dig sådär, eller att jag fullt och fast instämmer.
Hur målar ni propellrar och spinners?
Såhär provade jag, tryckte ihop spinnern mad häftmassa och målade sky. Fel färg men det är en annan historia.
Sedan skar jag till små tapar med ett litet u i som passade snuggit mot propellerskaften och målade svart.
Så blev det, notera maskningen.
Sedan penslade jag skaften med metallfärg maskade bladen och målade gult.
Tryckte dit lite skav med hjälp av det gröna från en kökssvamp doppat i aluminiumfärg, det ger ett bra slumpmässigt mönster som jag även använder på vingarna.
Och här målade jag ramen runt rutorna med interiör färgen först så den syns om man tittar in i cockpit.
Jag jobbar inte snabt, modellen är färdig och jag bara pytsar ut lite bilder i lagom takt.
Såhär provade jag, tryckte ihop spinnern mad häftmassa och målade sky. Fel färg men det är en annan historia.
Sedan skar jag till små tapar med ett litet u i som passade snuggit mot propellerskaften och målade svart.
Så blev det, notera maskningen.
Sedan penslade jag skaften med metallfärg maskade bladen och målade gult.
Tryckte dit lite skav med hjälp av det gröna från en kökssvamp doppat i aluminiumfärg, det ger ett bra slumpmässigt mönster som jag även använder på vingarna.
Och här målade jag ramen runt rutorna med interiör färgen först så den syns om man tittar in i cockpit.
Jag jobbar inte snabt, modellen är färdig och jag bara pytsar ut lite bilder i lagom takt.
Caverö
Snygg propeller!
På en del bilder jag har sett har ramen varit svart på insidan, men jag tror att det kan ha varit renoverade kärror. Eller är det måhända olika på olika versioner av Spiten?
Håkan
På en del bilder jag har sett har ramen varit svart på insidan, men jag tror att det kan ha varit renoverade kärror. Eller är det måhända olika på olika versioner av Spiten?
Håkan
Vafalls? Bygger du i lönndom och lägger ut bilderna långt senare?
Hur skall vi då kunna våndas i realtid när mattmonstret äter upp delarna.
Själv brukar jag måla propeller och spinner för sig, och limma ihop efteråt, mest för att det är bökigt att maskera spinnern bra Eller så är jag bara för slafsig när jag sprutmålar.
Det ser fortfarande mycket tjusigt ut. Hoppas bara att de ökända dekalerna inte sabbar bygget.
//Christer
Hur skall vi då kunna våndas i realtid när mattmonstret äter upp delarna.
Själv brukar jag måla propeller och spinner för sig, och limma ihop efteråt, mest för att det är bökigt att maskera spinnern bra Eller så är jag bara för slafsig när jag sprutmålar.
Det ser fortfarande mycket tjusigt ut. Hoppas bara att de ökända dekalerna inte sabbar bygget.
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vad är det för fel på Academys dekaler egentligen?
De få kärror jag har byggt har haft utmärkta dekaler.
Är det en teknikfråga, eller har jag bara haft bonntur?
De få kärror jag har byggt har haft utmärkta dekaler.
Är det en teknikfråga, eller har jag bara haft bonntur?
Du har haft bonntur eller så använder du kungsvatten som dekalvätska
Gamla academydecaler brukar vara tjocka och rigida...ungefär som spelkort i plast. Om du håller en stor dekal i en pincett så sticker den rakt ut p.g.a. den inneboende styrkan i dekalfilmen!
Enda sättet att betvinga dessa dekaler har varit att doppa dom i kokande vatten och applicera microsol över en period av flera dagar!
Gamla academydecaler brukar vara tjocka och rigida...ungefär som spelkort i plast. Om du håller en stor dekal i en pincett så sticker den rakt ut p.g.a. den inneboende styrkan i dekalfilmen!
Enda sättet att betvinga dessa dekaler har varit att doppa dom i kokande vatten och applicera microsol över en period av flera dagar!
Janne.S- Moderator
Ah! Det var alltså kombinationen av hetvatten och Mr. Mark Setter som frälste mig, således.
En dark seagrey som är lite fel. Det skulle vara en anna färg men vilken?
Lite RAFdark green som vanligt något ljusad.
Dekalerna börjar komma på plats, styva as det är nästan som om man lägger på lite extrapansar på flygmaskinen.
Ser väl bra ut på lite håll men dekalerna har verkligen besegrat mig, det blir inte bra.
Mattias är lite ledsen men för er som inte sett det tidigare så ser ni på sista bilden mitt förträffliga flygplansställ/hållare i action.
Väldigt bekväm i vissa lägen.
Har börjat pilla på Corsairens motor, kommer snart bilder på det bygget.
Lite RAFdark green som vanligt något ljusad.
Dekalerna börjar komma på plats, styva as det är nästan som om man lägger på lite extrapansar på flygmaskinen.
Ser väl bra ut på lite håll men dekalerna har verkligen besegrat mig, det blir inte bra.
Mattias är lite ledsen men för er som inte sett det tidigare så ser ni på sista bilden mitt förträffliga flygplansställ/hållare i action.
Väldigt bekväm i vissa lägen.
Har börjat pilla på Corsairens motor, kommer snart bilder på det bygget.
Caverö
Ser bra ut MAttias!!!
Vad är det som har hänt med ditt "ställ" har den börjat vittra sönder? Har katten ätit opp det? Satte du dig på den? vad???!
Vad är det som har hänt med ditt "ställ" har den börjat vittra sönder? Har katten ätit opp det? Satte du dig på den? vad???!
MiniStuff- Vicesheriff
Nä det är bara jag som inte kan uttrycka mig tydligt, skulle väl vara punkt bakom ledsen. Stället mår fint men inte dekalerna menar jag.
Caverö
Fortsätt plaska på microsol i omgångar ett par dagar till så får du ordning på dekalerna, Min T-33 microsollade jag var tredje timme i två dygn innan dekalerna gjorde som jag ville.
Janne.S- Moderator
Funkar inte tops-varmvattenknepet heller?
Jisses, jag är då glad varje gång jag lyckas få tag på reservdekaler till Academys äldre utgåvor.
Tycker dock inte det ser hemskt ut alls, snarare tvärsom!
Utsökt skulle jag vilja säga
//Christer
Jisses, jag är då glad varje gång jag lyckas få tag på reservdekaler till Academys äldre utgåvor.
Tycker dock inte det ser hemskt ut alls, snarare tvärsom!
Utsökt skulle jag vilja säga
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Spitfire MK.XIVc 1/48 Academy
» 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Icm Spitfire Mk XVI
» 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Icm Spitfire Mk XVI
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|