Icm Spitfire Mk XVI
+7
merlin1953packard
Janne.S
MiniStuff
Stefan E
Gigabyte
JOooCKE
Caverö
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Icm Spitfire Mk XVI
KK då skall vi se vad vi har här. ICM en hyffsad modell dock en del spackelbehov (inte min grej) men heller inget katastrofalt.
Köpte mig ett dekalark från Lifelike Decals.
Tänkte mig ngt annat än en brittisk , så då får det bli en belgisk. Inget metallrent här inte, vågar inte detta.
Och ingen svart leksaksgrejmärkning heller.
dekalerna ser riktigt fina ut om än inget märkvärdigt, det är ju (bara runda ringar) och inget fancy.
Kontoret är enkelt men fungerande tycker jag.
Gjorde egna bälten denna gången, inga eduard alltså. Vet inte varför men det kändes bra och kul.
Den här bilden är till dig Johan R för visst tycker vi om klippta vingspetsar på spitten, och den större stjärten är för snygg.
Så blev bältet inmonterat, det duger för mig så nu får ni dömma mig.
Bye the way, man skall inte bygga Spitfire för sällan för då kan man lätt glömma att där inget golv finns i cokpit. man ser rätt ner på vingens ovansida
och det är bra att lägga lite färg där. Bara en lite not för den som vill pröva att bygga spit.
Jag fetglömde detta. Men jag är glad ändå
Köpte mig ett dekalark från Lifelike Decals.
Tänkte mig ngt annat än en brittisk , så då får det bli en belgisk. Inget metallrent här inte, vågar inte detta.
Och ingen svart leksaksgrejmärkning heller.
dekalerna ser riktigt fina ut om än inget märkvärdigt, det är ju (bara runda ringar) och inget fancy.
Kontoret är enkelt men fungerande tycker jag.
Gjorde egna bälten denna gången, inga eduard alltså. Vet inte varför men det kändes bra och kul.
Den här bilden är till dig Johan R för visst tycker vi om klippta vingspetsar på spitten, och den större stjärten är för snygg.
Så blev bältet inmonterat, det duger för mig så nu får ni dömma mig.
Bye the way, man skall inte bygga Spitfire för sällan för då kan man lätt glömma att där inget golv finns i cokpit. man ser rätt ner på vingens ovansida
och det är bra att lägga lite färg där. Bara en lite not för den som vill pröva att bygga spit.
Jag fetglömde detta. Men jag är glad ändå
Caverö
Sv: Icm Spitfire Mk XVI
Snyggt Caverö !
Dina bälten ser riktigt bra ut, bra mycket bättre än när jag provade
Lycka till med byggandet !
Jocke
Dina bälten ser riktigt bra ut, bra mycket bättre än när jag provade
Lycka till med byggandet !
Jocke
JOooCKE
Hejsan!
En Spitfire kan aldrig bli fel!
Tycker dina bälten blev väl så bra som köpta, snyggt!
Ser fram mot målningen!
Stefan
En Spitfire kan aldrig bli fel!
Tycker dina bälten blev väl så bra som köpta, snyggt!
Ser fram mot målningen!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Spitfire är en klassiker. Måste vara ung 25 år sen jag byggde en senast, i 1/72, sugen på att leta upp någon i större skala. Schyssta bälten, ser mycket bra ut. Keep the good work comming!
/MArkus
/MArkus
MiniStuff- Vicesheriff
Hehe, funkar ju å spara en slant genom att göra egna detaljer.......dessutom är utmaningen större! Du är ju inte främmande för lite scratchande Caverö Och du är duktig på det!
Janne.S- Moderator
Härligt, Caverö, att se en Spit igen! ICM:s 48-Spitar är verkligen prisvärda med tanke på all detaljering som finns med (komplett Merlin med motorstativ. Jag förmodar att priset höll sig under 100-lappen? Har en likadan liggande i staschen som jag dräglar över då och då och som jag fick för 85 spänn på Volat i Sävedalen för något år sedan. Därför skall det bli extra intressant att följa ditt bygge som förebild då jag någon gång framledes sätter igång med min egen dito. Så här långt ser det fantastiskt välgjort ut med färg och vädring i cockpit. Snygga bälten också! Vad jag kan se, kommer du inte att bygga med exponerad Merlin-12:a, eller...? Bra initiativ med nya dekaler, då byggsatsens bifogade inte verkar vara toppkvalitet (men är ganska OK ändå). Dock för en sådan här modell tycker jag man får mycket för lite pengar (om man jämför med Hasegawa). ICM har ju även i 1:48 gett ut MK.VII (high-altitude fighter) som har förlängda vingar samt MK.IX som verkar vara en "vanlig" Spit. Finns också ICM:s utgåva med markpersonal och piloter (samt en skuttande hund: maskot?). Som sagt, det blir spännande att följa ditt bygge!
merlin1953packard
Tack skall ni ha alla vänliga byggare, jo nog är det så att man får spara på slantarna just nu. Lite synd så men det får gå, jag brukar ju inte hänga dit en massa lull lull.
Ur lådan är en bra idé, som funkar om man gör det bra.
Så jag vet inte varför jag håller på .
Bara skoja lite!!
Ur lådan är en bra idé, som funkar om man gör det bra.
Så jag vet inte varför jag håller på .
Bara skoja lite!!
Caverö
Hej Merlin. Jo det är en bra byggsats för pengen. Dekalerna funkar ganska bra men ville sprida ut mina spittar lite. Om du förstår. spit IX finns som Propeller och rött bräckjärn eller ngt på bildrutan det är en ICM. (Mk XVI har en Merlin Packard motor bye the way) kul för dig.
Ha det bra.
Ha det bra.
Caverö
En Spitfire är ju som sagt inte fel! Snygga bälten Caverö! Hur gjorde du dem?
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Dubbla lager med masktejp, och lite färg därpå. Hur enkelt som helst.
Lite preshading var det här.
inte mycket att säga om detta.
Här har jag lagt på färg på undersidan då, RAF med sea grey.
Lite preshading var det här.
inte mycket att säga om detta.
Här har jag lagt på färg på undersidan då, RAF med sea grey.
Caverö
Nu är vi där igen med preshadingen, jag lyckas aldrig utan att färgen täcker den svarta men detta har du gjort bra. Sen kan det ju vara att flyg har ofta ljusare färger än pansar............ kan vara därför jag aldrig uppnår önskad effekt.
Magnus
Magnus
T-34
Jag tror det är så, plus att jag tycker att flyg har större släte ytor med fina paneler och utan massa störande former.
Postshading går ganska bra på pansar tycker jag. Lägger några bilder på postshadad Tiger II på bildrutan.
Postshading går ganska bra på pansar tycker jag. Lägger några bilder på postshadad Tiger II på bildrutan.
Caverö
Du har fått en fin pre-shade som lyser igenom på ett skönt sett !
Lycka till med fortsättningen !
Jocke
Lycka till med fortsättningen !
Jocke
JOooCKE
@Magnus: Prova med att lägga en bredare linje svart och sedan måla dig in på den och gör färglagret tunnare ju närmre mitten du kommer och i mitten har du ett jättetunt lager så kan det nog bli bra.
Linus
Gött, fått på lite preshejd på spitten
@magnus
Du, måste du preshejda dina modeller då? Tycker de ser fantastiska ut ändå och du är duktig på att postshejda.... Preshejding är bara en teknik bland många och det är inte säkert att den passa alla
@magnus
Du, måste du preshejda dina modeller då? Tycker de ser fantastiska ut ändå och du är duktig på att postshejda.... Preshejding är bara en teknik bland många och det är inte säkert att den passa alla
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Gött, fått på lite preshejd på spitten
@magnus
Gott Janne, får nog hålla mej till eftereffekter.
Magnus
T-34
Har precis samma problem blir inte synlig efteråt , men vid pansar byggen så kan man ju ta ut hörnen mera effektivt med olika typer av vädring o torrborstningT-34 skrev:Nu är vi där igen med preshadingen, jag lyckas aldrig utan att färgen täcker den svarta men detta har du gjort bra. Sen kan det ju vara att flyg har ofta ljusare färger än pansar............ kan vara därför jag aldrig uppnår önskad effekt.
Magnus
Gigabyte
Snyggt Caverö. En liten undran bara... du har inte missat att täcka över hjulhusen? i den första bilden på undersidan är hjulhusen gröna, sen efter så är de inte det längre.
/MArkus
/MArkus
MiniStuff- Vicesheriff
Things are happening in alingsås.
Dark sea grey, denna glada färg.
Ville skapa inntrycket att det är en ex RAF kärra med övermålade rondeller.
Så här menade jag att det skulle bli.
På lite avstånd ser det apbra ut. Olyckan hände med dekalen för "walkområdet" den blev knasig, skulle justera lite och färgen + jonsson bara blev mos.
Kan ses vid vingrot och framkant.
Det skall nog sluta bra ändå.
Dark sea grey, denna glada färg.
Ville skapa inntrycket att det är en ex RAF kärra med övermålade rondeller.
Så här menade jag att det skulle bli.
På lite avstånd ser det apbra ut. Olyckan hände med dekalen för "walkområdet" den blev knasig, skulle justera lite och färgen + jonsson bara blev mos.
Kan ses vid vingrot och framkant.
Det skall nog sluta bra ändå.
Caverö
Kan bara hålla med föregående talare... Kanon! Ser jättebra ut...
/Markus
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Mycket snyggt Caverö! Hur åstadkom du dekalskuggan?
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack skall ni ha.
Skar ut en rundel i masktejp, (ung motsvarande en RAF rundel) sedan sprutade jag med tunn Tamiyas germangrey.
Naturligtvis under dekalen.
Det blev kanske lite för markerat men det funkade hyffsat ändå.
Skar ut en rundel i masktejp, (ung motsvarande en RAF rundel) sedan sprutade jag med tunn Tamiyas germangrey.
Naturligtvis under dekalen.
Det blev kanske lite för markerat men det funkade hyffsat ändå.
Caverö
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Spitfire PR Mk XIX
» Spitfire Mk Ia
» Spitfire IXc (PCM 1/32)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Spitfire PR Mk XIX
» Spitfire Mk Ia
» Spitfire IXc (PCM 1/32)
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet