Slave 1, 1/72 Fine Molds
+14
Hayabusa
MagnusE
Obed
tiking
Jörgen.E
cas
Stefan E
Jokkocze
Azgaron
Caverö
Warsawpact
Janne.S
Matt_Public
MiniStuff
18 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Slave 1, 1/72 Fine Molds
*Suckar drömskt*
Ahh vad den är vacker.
Du lär ju vara klar vilken sekund som helst, iofs chippning och vädring kan ju ta en stund om den skall göras i ROTJ-stadiet...
Ahh vad den är vacker.
Du lär ju vara klar vilken sekund som helst, iofs chippning och vädring kan ju ta en stund om den skall göras i ROTJ-stadiet...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har varit hemma på dagen ett par dagar denna veckan så jag har passat på att pilla lite på denna och annat.
Satt och maskerade en massa och tog sen bort maskering när jag kom på att den ljusa färgen i den sista bilden skulle på först för att göra allt skav lite enklare. Ska blåsa lite mer färg imorgon, sen blir det en del att måla för hand då det blir för krångligt att maskera...
/mrks
Satt och maskerade en massa och tog sen bort maskering när jag kom på att den ljusa färgen i den sista bilden skulle på först för att göra allt skav lite enklare. Ska blåsa lite mer färg imorgon, sen blir det en del att måla för hand då det blir för krångligt att maskera...
/mrks
MiniStuff- Vicesheriff
Besvärligt att maska? nejdå
Vad har du blåst på för färg på kroppen?
Vad har du blåst på för färg på kroppen?
Janne.S- Moderator
Tacks o tack!
Färgen är en Vallejo Air Color, 71009 Duck Egg Green. Riktigt skön färg. Och med en uns vitt i för att den skall vara lite ljusare då den lär bli lite mörkare efter div nedskitande
Färgen är en Vallejo Air Color, 71009 Duck Egg Green. Riktigt skön färg. Och med en uns vitt i för att den skall vara lite ljusare då den lär bli lite mörkare efter div nedskitande
MiniStuff- Vicesheriff
Tjuuusigt!
Kul när modellbygge-skoj kan kombineras med barndomsnostalgi av direkt ohälsosamma mått.
Eller vadå barndom, förresten?
Jag skulle nog gå igång lika hårt på den där kärran om jag sett den först i torsdags. Designprisena går till fel mottagare.
Kul när modellbygge-skoj kan kombineras med barndomsnostalgi av direkt ohälsosamma mått.
Eller vadå barndom, förresten?
Jag skulle nog gå igång lika hårt på den där kärran om jag sett den först i torsdags. Designprisena går till fel mottagare.
Matt_Public- Master of DNF
Tackar!
Här kommer ytterligare en uppdatering, rädd att det blir den sista på en så där en och en halv vecka - är dags för bokrea till veckan
Har mer eller mindre målat färdigt ovansidan på underdelen av maskinen, det som fattas nu är "chippning" i rosa och filter och vädring och de två senare blir när hela maskinen är målad och hopsatt för att få en bra enhet.
Har tagit bilder vid de olika stegen så att ni kanske kan förstå hur det är gjort. Grunden är som sagt den ljusa ägg-gröna och där har jag sen använt vanlig maskeringsvätska som konstnärer använder och maskerat i olika steg.
/Mrks
Här kommer ytterligare en uppdatering, rädd att det blir den sista på en så där en och en halv vecka - är dags för bokrea till veckan
Har mer eller mindre målat färdigt ovansidan på underdelen av maskinen, det som fattas nu är "chippning" i rosa och filter och vädring och de två senare blir när hela maskinen är målad och hopsatt för att få en bra enhet.
Har tagit bilder vid de olika stegen så att ni kanske kan förstå hur det är gjort. Grunden är som sagt den ljusa ägg-gröna och där har jag sen använt vanlig maskeringsvätska som konstnärer använder och maskerat i olika steg.
/Mrks
MiniStuff- Vicesheriff
Riktigt tjusigt Markus!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
En frågar bara. Vad använder du för chip effekt? Jag kör med salt variant. Det se ut som du använder nåt slags filler eller putty, eller nåt...
tiking- De slitna lastbilarnas mästare
Markus nämner i texten att han använt maskeringsvätska till chippningen om jag förstått det rätt.
Typiskt jag var inne på Panduro Hobby och kollade på en sån flaska utan att köpa häromdan!
Håkan
Typiskt jag var inne på Panduro Hobby och kollade på en sån flaska utan att köpa häromdan!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ber mig ursäkt. Jag slavar när jag läste så jag förmodligen hade hoppat över Tack. Ska också kolla in på Pandura.
tiking- De slitna lastbilarnas mästare
Klart snyggare än dataanimerat. Hoppas din Slave är med i nästa film.
Fick den störande låten "Slave to the music" i huvudet nu. Det är Markus fel
Fick den störande låten "Slave to the music" i huvudet nu. Det är Markus fel
Obed
tiking skrev:En frågar bara. Vad använder du för chip effekt? Jag kör med salt variant. Det se ut som du använder nåt slags filler eller putty, eller nåt...
Azgaron skrev:Markus nämner i texten att han använt maskeringsvätska till chippningen om jag förstått det rätt.
Håkan
Precis! Jag använder själv just denna:
.. men det finns en massa märken därute, dock skulle jag inte satsa på något budgetmärke. Det är skillnad på konstnärsmaterial och konstnärsmaterial. En sådan här flaska med 75ml kostar i runda slängar 50-60:- och med tanke på mängden så har man ett tag.
jag applicerar med svamp och pensel, eller tandpetare eller annat valfritt verktyg. Torkar väldigt fort, ca 10min, sen bara att spruta på nästa färg och låta den torka lite. Jag pillar bort det med något litet verktyg, liksom ruggar upp ställena där det sitter och sen använder jag mina fingrar. Beter sig lite som om man skulle ha använt häftmassa, gummiliknande.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Det ser RIKTIGT bra ut!
Och tack för tipset på maskeringsvätskan. Mycket intressant.
Och tack för tipset på maskeringsvätskan. Mycket intressant.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
tiking skrev:Tack för det. Var köpte du den?
Bokia Arvika/MiniStuff = min egen butik
finns under färgkategorin
MiniStuff- Vicesheriff
Kan man maskera med tejp över den där maskeringsvätskan? Det går nämligen inte över salt eller vaselin (Jag har testat.)
Jokkocze
Jag maskerade med tejp ovanpå en del delar, inga problem. Dock följer resterna med när man lyfter tejpen men i mitt fall var det inget som gjorde något, det skulle ju ändå bort.
Vad har hänt när du har använt tejp ovanpå salt?
MiniStuff- Vicesheriff
Det blir inte riktigt tätt och rinner ut runt saltet, även när man pillar som en galning för att få ner den i alla skrymslen och vrår.MiniStuff skrev:Jag maskerade med tejp ovanpå en del delar, inga problem. Dock följer resterna med när man lyfter tejpen men i mitt fall var det inget som gjorde något, det skulle ju ändå bort.
Jokkocze
Ok! Ja det hade jag inga problem med, maskeringsvätska blir inte så tjock och det var inga problem att få tejpen att följa de "bucklor" som uppstod.
MiniStuff- Vicesheriff
Grymmo jobbat. Himla käck chipping metod det där. Blir riktigt bra.
MagnusE
Tack Magnus! Och alla andra!
Hann faktiskt med lite till med början igår kväll, satt och tejpade febrilt medan vi kollade på lite TV-serier. Tejpade ytterligare lite till och kletade på lite maskering nu under kvällen för att sedan vandra ner till min målarhörna i källaren, har sprutbord uppställt där.
Innan målning:
bara borta en liten stund och med ens så stolen vid byggbordet upptagen
Målad
och så av med maskeringen, fick med lite av bottenfärgen också, hade lite bråttom och hoppade över med grundfärgen på denna - dumt gjort jag vet - men det ordnar sig:
så, känns bra att kommit så här långt redan, hoppas jag kan hålla uppe takten trots att jag skall jobba som en tok under nästkommande vecka.
/Mrks
Hann faktiskt med lite till med början igår kväll, satt och tejpade febrilt medan vi kollade på lite TV-serier. Tejpade ytterligare lite till och kletade på lite maskering nu under kvällen för att sedan vandra ner till min målarhörna i källaren, har sprutbord uppställt där.
Innan målning:
bara borta en liten stund och med ens så stolen vid byggbordet upptagen
Målad
och så av med maskeringen, fick med lite av bottenfärgen också, hade lite bråttom och hoppade över med grundfärgen på denna - dumt gjort jag vet - men det ordnar sig:
så, känns bra att kommit så här långt redan, hoppas jag kan hålla uppe takten trots att jag skall jobba som en tok under nästkommande vecka.
/Mrks
MiniStuff- Vicesheriff
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Snowspeeder, Fine Molds 1/48
» TIE Fighter, Fine Molds 1/48
» Bf109F-4 - Fine Molds 1/72
» Sienar Fleets TIE , Fine molds 1/48
» TIE Fighter, Fine Molds 1/48
» Bf109F-4 - Fine Molds 1/72