IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Verktyg för att arbeta med Resin?

+2
Janne.S
Jokkocze
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Jokkocze sön 20 feb 2011 - 21:19

Jag är sugen på att köpa lite resin till min bf110'a som jag planerar att bygga någon gång i framtiden, men att arbeta resin ska ju vara ganska annorlunda i jämförelse med vanlig plast. Så, vad behöver man? Jag kan tycka att man behöver någon riktigt tunn såg av något slag och något speciallim, men behöver man mer?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Janne.S sön 20 feb 2011 - 21:30

Jag använder väl samma saker till resinet som till plasten.....såg, dremel, kniv, rits och filar i alla de storlekar.
Sedan limmar jag med CA eller gator.


Att komma ihåg om resin:
Dammar något fruktansvärt och inte är det hälsosamt att få i sig heller, så mask på när du slipar!

Myckert skört, det går inte att böja tillbaka krökta delar utan de måste doppas i kokande vatten för att bli formbara igen, försöker man böja dom så knäcks de.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Jokkocze sön 20 feb 2011 - 21:53

Janne.S skrev:Jag använder väl samma saker till resinet som till plasten.....såg, dremel, kniv, rits och filar i alla de storlekar.
Sedan limmar jag med CA eller gator.


Att komma ihåg om resin:
Dammar något fruktansvärt och inte är det hälsosamt att få i sig heller, så mask på när du slipar!

Myckert skört, det går inte att böja tillbaka krökta delar utan de måste doppas i kokande vatten för att bli formbara igen, försöker man böja dom så knäcks de.
Bör inte vara några större problem, motorn är en rätt stor del och avgasrören kan nog vara rätt stela..

Kan en sån här såg från JLC vara något att ha kanske? Inte alltför dyrt inköpspris och extra blad kostar inte heller många kronor (22kr för ett 10-pack)
Verktyg för att arbeta med Resin? Tool_saw

Sen CA-lim, typ loctite kanske?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Joppo sön 20 feb 2011 - 22:32

En såg är bra att ha. Resindelar har ibland ganska stora gjutblock som jag tycker det är smidigast att såga av.

Jag arbetar alltid i vatten när jag pysslar med resin för att dammet inte ska spridas i luften. Anledningen till detta beror på att jag läst att dammet ska vara cancerframkallande. Om detta är sant eller inte har jag hört olika åsikter om, men jag tar det säkra före det osäkra i detta fall.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Stefan E sön 20 feb 2011 - 23:48

Hejsan!

Du behöver;

En rejäl, stadig, men tunn såg för att få bort gjutblocken som kan vara rätt rejäla ibland.

Sedan kan du använda alla dina vanliga verktyg, dom fungerar lika bra till resin.

Slipa antingen I vatten eller med rinnande vatten från kranen, det binder vattnet, eller skölj delen/våtslippappret i vatten ofta.
Om jag kan så karvar jag med en kniv, då blir det större spånor (dammar mindre).

Resin är oftast mycket skört och bryts lätt, så var försiktig vid hanteringen av delarna.

Jag brukar limma med vanligt Locktite, men tänk på att det "hugger" direkt!
Det finns en Gel-variant av Locktite som fungerar som ett vanligt lim, och då har man lite längre tid på sig.

Jobba i välventilerat utrymme och undvik att andas in dammet eller limångor, det är definitivt INTE nyttigt!

En del tvättar alltid delarna i tvålvatten för att få bort eventuella rester av släppmedlet (som används vid gjutningen).
Jag har aldrig tvättat några delar och det har funkat ändå, men man BÖR göra det.

Grunda alltid delarna med primer, innan "riktig" målning, färgen kan ha svårt att fästa annars då resinet är lite "fetare" än vanlig plast.

När man väl får "häng" på det, så är resin (nästan) lika enkelt att jobba med som vanlig plast!

Limma Lungt!

Stefan



Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Matt_Public mån 21 feb 2011 - 10:14

JLCs rakbladssåg är mitt favvo-verktyg!

Skulle grina kallpärer om jag blev av med någon av mina.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Marlin mån 21 feb 2011 - 10:21

Hej,
Jag använder också JLC sågen.
Skulle inte klara mig utan den i dag.
Och som lim använder jag Locktite GEL-varianten.
Jag tycker jag har bättre kontroll med gel än med den tunnflytande.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Jokkocze tis 22 feb 2011 - 12:28

Tack för tipsen! Såga under vatten (Fuktig såg kanske fungerar?), slipa med fuktigt våtslip och limma med loctite gel eller annat CA med retarder.

Såg med mera påväg från polen och resin påväg från någonstans i asien!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Matt_Public tis 22 feb 2011 - 12:42

Jag brukar droppa på lite vatten med pipett/sugrör då och då.
Förvandlar jörpet till en grynig massa istället för cancer-damm.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Verktyg för att arbeta med Resin? Empty Sv: Verktyg för att arbeta med Resin?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet