Bergepanther, egen tolkning.
+8
Joppo
T-34
Caverö
MiniStuff
Janne.S
Azgaron
Matt_Public
Fisken35
12 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Bergepanther, egen tolkning.
Fisken35 skrev: [...] har du några tips hur man ska maskera för camomönstret på bästa sätt?
Det där beror helt på hur skarpa kanter du vill ha. Du nämnde modellera ovan, och det är ungefär vad jag jag själv oftast gör (häftmassa i mitt fall, typ Blu-tack). Silly Putty finns det också folk som kör med. Men det räknas kanske in under samma.
Remsor av blött papper har jag också testat ibland för lite skarpare kanter, även Tamiya-tejp. Tunna trådar av häftmassa som man fäster utskuren tunn kartong ovanpå för att få lite distans till underlaget, i syfte att skapa en mjuk-skarp demarkation, är också rätt okej.
Man kan också köra på frihand med tunn färg, lågt tyck och vinklad spruta. Jisses, det finns alla balla varianter.
Kanske är det bäst att börja från början. Vad är du ute efter för effekt?
Matt_Public- Master of DNF
Mmm, ja jag vet inte om du har sett boxarten till Pantern jag bygger på(Tam), men lite som den, inte det där senare mönstret utan det tidiga på dom, det är väll det som du beskrev skulle jag tro.
Fisken35
Jag tycker du ska försöka dig på ett frihands kammo..... det är helt enkelt lättast(lättast i den bemärkelsen att man inte behöver göra särskilda preparationer innan) och roligast.
Kanske inte blir perfekt första gången men det kommer vara sådan stor skillnad mot att penselmåla så att du kommer helt enkelt ha kul!
Se det som att göra en måttstock som du ska förbättra med nästa modell
Kanske inte blir perfekt första gången men det kommer vara sådan stor skillnad mot att penselmåla så att du kommer helt enkelt ha kul!
Se det som att göra en måttstock som du ska förbättra med nästa modell
Janne.S- Moderator
E, nja det vet jag inte om det låtter så bra, så gott självförtroende har jag inte än, och jag gillar inte riktigt dom där lite " luddiga " kanterna som blir, jag tycker inte det ser trovärdigt ut på en model.
Har också grejat med en STOCK, blev inte lika bra som Jespers men det får väll gå för den här gången.
Har också grejat med en STOCK, blev inte lika bra som Jespers men det får väll gå för den här gången.
Fisken35
Snygg stock Firren Jag gillar den lite blankare ytan på den. Det gör att den ser välanvänd ut.
Vill du ha helt skarpa kanter till kamot eller? Jag vet inte riktigt vilken boxart du syftar på?
Hursomhelst så skulle jag rekommendera Silly Putty för maskering av skarpa kamoflage. Jag använde det till min warhammertank och det funkade riktigt bra. Jag tror också att det är ett bättre alternativ till tejp på de områden som det är zimmerit på. Detta eftersom jag gissar att det fäster bättre och minskar risken för färgläckage, eftersom det liksom tränger ner i skårorna.
Jag köpte mitt "ägg" på eBay för några dollar: http://cgi.ebay.com/Original-SILLY-PUTTY-Egg-Fun-Play-Toy-Kids-/260758212003?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb6668da3
/J
Vill du ha helt skarpa kanter till kamot eller? Jag vet inte riktigt vilken boxart du syftar på?
Hursomhelst så skulle jag rekommendera Silly Putty för maskering av skarpa kamoflage. Jag använde det till min warhammertank och det funkade riktigt bra. Jag tror också att det är ett bättre alternativ till tejp på de områden som det är zimmerit på. Detta eftersom jag gissar att det fäster bättre och minskar risken för färgläckage, eftersom det liksom tränger ner i skårorna.
Jag köpte mitt "ägg" på eBay för några dollar: http://cgi.ebay.com/Original-SILLY-PUTTY-Egg-Fun-Play-Toy-Kids-/260758212003?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb6668da3
/J
Joppo
Tack Jesper.
Ja jag förmodar att dom sprutpistoler dom hade i fält eller fabriker hade en mera flatare " V " formad stråle än vad Airbruchen har, så jag antar att kanten vart lite skarpare än den hade blivigt med ett munstycke som hade gett en runt stråle.
Jag har för mig att jag sett ett inläg där du andvände Silly Puttyn, men hur är det att andvända den mer än en gång, funkar det eller måste man skaffa ny till nästa, och blir inte ytan lite fett eller oljig efter den?
Ja jag förmodar att dom sprutpistoler dom hade i fält eller fabriker hade en mera flatare " V " formad stråle än vad Airbruchen har, så jag antar att kanten vart lite skarpare än den hade blivigt med ett munstycke som hade gett en runt stråle.
Jag har för mig att jag sett ett inläg där du andvände Silly Puttyn, men hur är det att andvända den mer än en gång, funkar det eller måste man skaffa ny till nästa, och blir inte ytan lite fett eller oljig efter den?
Fisken35
Du har nog sett det i denna tråd: https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1167p60-die-kaiserin
Den går att återanvända utan problem. Dock blir det ju mer och mer färgrester i den för varje gång man använder den. Jag ansåg att min lera var förbrukad after att jag målat klart Die Kasierin... Den är väl ungefär lika stor som en genomsnittlig 1/35 stridsvagn, så ett ägg räcker nog gott till din bp.
Jag har inte haft några problem med att putty:n lämnat några spår efter sig. Dock bör jag kanske tillägga att jag inte låtit putty:n sitta kvar länge på stridsvagnen(inte mer än några timmar) och att jag varit noga med att tvätta händerna innan jag hanterade den. Jag tror inte att det är farligt att låta den sitta kvar längre, men eftersom jag inte provat så vill jag inte lova något
Annars är det inga konstigheter att använda den. Jag brukar börja med att rulla den till ett par korvar som jag därefter trycker fast på modellen. För minska risken för suddiga kanter gäller det sedan att trycka när leran ordentligt vid själva sprejkanten. Som det sista momentet brukar jag "fulmaska" de områden som jag inte vill ha färg på med tejp för undvika risken för oavsiktligt färgdamm.
När du sen sprejar så bör du se till att liksom spreja in under kanten på leran för att säkerställa att kanten blir så skarp som möjligt. Omvänt går det ju också att medvetet göra en lite halvoskarp kant om man sprejar mer ovanifrån och inte trycker ner puttykorvarna så mycket innan.
Hoppas denna beskrivning inte blev alltför otydlig Du kan ju testa först på lite skrot och se om du gillar resultatet.
Den går att återanvända utan problem. Dock blir det ju mer och mer färgrester i den för varje gång man använder den. Jag ansåg att min lera var förbrukad after att jag målat klart Die Kasierin... Den är väl ungefär lika stor som en genomsnittlig 1/35 stridsvagn, så ett ägg räcker nog gott till din bp.
Jag har inte haft några problem med att putty:n lämnat några spår efter sig. Dock bör jag kanske tillägga att jag inte låtit putty:n sitta kvar länge på stridsvagnen(inte mer än några timmar) och att jag varit noga med att tvätta händerna innan jag hanterade den. Jag tror inte att det är farligt att låta den sitta kvar längre, men eftersom jag inte provat så vill jag inte lova något
Annars är det inga konstigheter att använda den. Jag brukar börja med att rulla den till ett par korvar som jag därefter trycker fast på modellen. För minska risken för suddiga kanter gäller det sedan att trycka när leran ordentligt vid själva sprejkanten. Som det sista momentet brukar jag "fulmaska" de områden som jag inte vill ha färg på med tejp för undvika risken för oavsiktligt färgdamm.
När du sen sprejar så bör du se till att liksom spreja in under kanten på leran för att säkerställa att kanten blir så skarp som möjligt. Omvänt går det ju också att medvetet göra en lite halvoskarp kant om man sprejar mer ovanifrån och inte trycker ner puttykorvarna så mycket innan.
Hoppas denna beskrivning inte blev alltför otydlig Du kan ju testa först på lite skrot och se om du gillar resultatet.
Joppo
Tackar.
Jo jag tror nog att det ska funka om jag bara får till det i Zimmeriten, sen behöver ju inte kanten vara lika skarp som den är på din Kasierin, det blir ju alltid lite avskav och så vidare, och om som dom gjorde med att blanda färgen med bensin så antar jag att den blir lite tun och att färgen under lyser genom på sina ställen, så det ska nog bli bra.
Tack för tipsen.
Jo jag tror nog att det ska funka om jag bara får till det i Zimmeriten, sen behöver ju inte kanten vara lika skarp som den är på din Kasierin, det blir ju alltid lite avskav och så vidare, och om som dom gjorde med att blanda färgen med bensin så antar jag att den blir lite tun och att färgen under lyser genom på sina ställen, så det ska nog bli bra.
Tack för tipsen.
Fisken35
Jaha, och då va väll mönstret klart då, förundras fortfarande hur det kommer sig att den dunkel gula blir så himmla gul, penslar man den eller andvänder Tam:s sprayburkar blir den betydligt ljusbrunare.
Är väll relativt nöjd med resultatet, blev ett par ställen det vart lite tjokare färg på som inte torkade lika jämt som det andra, men det kanske försvinner i något vädrings moment.
Nu antar jag att man måste vara lite försiktigare med vädringen och inte grisa på med lika mycket terpentin som man har gjort förut, den är ju tunnare, stämmer det, ni som har mer erfarenhet av att vädra sprutad färg?
Inte så nöjd med den där blafan, vart lite stor kanske.
Är väll relativt nöjd med resultatet, blev ett par ställen det vart lite tjokare färg på som inte torkade lika jämt som det andra, men det kanske försvinner i något vädrings moment.
Nu antar jag att man måste vara lite försiktigare med vädringen och inte grisa på med lika mycket terpentin som man har gjort förut, den är ju tunnare, stämmer det, ni som har mer erfarenhet av att vädra sprutad färg?
Inte så nöjd med den där blafan, vart lite stor kanske.
Fisken35
Du kan plaska på lika mycket terpentin som du är van med, så fort du sprutat på ett lager klarlack på modellen.
Jokkocze
Ska man behöva göra det med, det har jag aldrig gjort förut, är det för att det löser upp sig fortare nu?
Fisken35
Det blir upplöst rätt snabbt ja (Går ju att skippa det), men klarlacken skyddar den underliggande färgen riktigt bra, så det är något du verkligen bör överväga att börja köra med. Vill du inte spruta på med sprutan kan du köpa en sprayburk med klarlack istället, det ska fungera lika bra.
Jokkocze
Då gör vi så, dom har Tam också, har inte tänkt på det förut, dom har ju bara dessa färger på burk här?
Fisken35
Lite torpasning av diverse saker som ska på, lite scratchade tråg och dyligt, saker som ska målas vad det lider.
Det var allt för nu.
Det var allt för nu.
Fisken35
Kul med pryttlar.
Jag har tydligen miljöskadat mig själv, jag letade aktivt efter troll.
Det här ser allt mer lovande ut.
Jag har tydligen miljöskadat mig själv, jag letade aktivt efter troll.
Det här ser allt mer lovande ut.
Det blev ju snyggt Fredrik!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det var rejält med bôs som skulle på den där
Snajdigt!
Snajdigt!
Janne.S- Moderator
Tack ska ni ha, vet inte än vad jag ska lägga för wach på den, sen ska det ska kanske bli lite intorkad lera och dyligt runt hjul och chassi.
Fisken35
Nu har den fått en alldeles för brun och tjock wach, men det får väll gå.
Lite mer vädring sedan ska verktyg och annat på.
Hjulen har fått lite skit på sig som ska färgas vad det lider.
Lite mer vädring sedan ska verktyg och annat på.
Hjulen har fått lite skit på sig som ska färgas vad det lider.
Fisken35
Jisses!
De hjulen har varit borta från fabriken ett bra tag. Snitsigt!
De hjulen har varit borta från fabriken ett bra tag. Snitsigt!
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Skapa din egen bildrubrik!
» Bergepanther, ICM, 1/35
» Bergepanther, ICM, 1/35 – Klar
» Italeri SD.KFZ. 179 Bergepanther
» Bergepanther, ICM, 1/35
» Bergepanther, ICM, 1/35 – Klar
» Italeri SD.KFZ. 179 Bergepanther
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum: