AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
+26
Viggen
michael74
Henrik Bergman
johan r
Jörgen.E
Kent
Obed
linusorn
Björn Eriksson
masse
denstore
T-34
Caverö
MagnusE
cas
Jokkocze
Erik_G
Matt_Public
Marlin
Azgaron
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Hayabusa
Stefan E
Janne.S
30 posters
Sida 1 av 18
Sida 1 av 18 • 1, 2, 3 ... 9 ... 18
AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Då så, dagen vi alla väntat på har kommit!...jag har blitt galen!
Ni kanske redan anat det men nu har till och med jag blivit tvungen att inse djupet av mitt vansinne....
Samma galenskap drabbade mig för några år sedan och det resulterade i de här två Jaktviggarna.
JAg byggde dom i tandem och de enda extra var dekalerna och Neomega sittbrunnar, resten scratchade jag!
Då när det begav sig så fanns det inte så mycket eftermarknads pryttlar till Viggen....men nu har tiderna ändrats!
Jag har samlat gotta ett bra tag nu och ska bege mig av på en lång resa som förhoppnings vist kommer resultera i att mina två Jaktviggar får en attack kompis!
Det blir årets vansinnes bygge från mig och har jag tur så blir den klar i år! Sätt inte pengar på det dock Det ommer antsagligen byggas andra saker åxå för att kopplaav hjärnan emellanåt.
KOmmer behöva moraliskt stöd med detta...det blir ett monster på byggbordet!
En liten presentation kanske?
Jag utgår från den häringa...Airfix släppet av Escis gamla monster...
Jag har inte bestämt individen än men jag kommer använda de flesta dekalerna på Flying colors arket, stencilerna är guld!
Då börjar vi gotta oss åt resinet då..
Först en noskon från Pisco och sedan en fläktfront från Maestro.
Luftintag och canarder från Two Mikes...
Hjulbrunnar från Maestro och bukinlägg från Two Mikes...
Neomega cockpitset....
Luckor, hjul och vitmetall ställ fråm Maestro...
Litre PE...AJ cockpit och luftbromsset från Maestro
Vacu huvar från Maestro samt huvmaskering...
Slutligen stal jag ett utblås med ebk gfrån en Gawa F-14! ( TF30 motorn och RM8 var kusiner utvecklade ur samma civila motor, Pratt & Whitney JT8D-1, så jag använder F-14 EBK för att höja upp Viggen utblåset, kommer bli många turer kring den)
En gruppbild på allt lull-lull!
Sedan klippte jag ut alla modelldelarna som jag faktsikt ska använda.....blev lite lättare i låddan kan jag säga:P
I´ll be buying more stuff later on...like numerals for Viggen and actually Skunk model works weapon set..... you´ll see why later on
Jösses, vad har jag gett mig in på?
Limma lugnt!
Ni kanske redan anat det men nu har till och med jag blivit tvungen att inse djupet av mitt vansinne....
Samma galenskap drabbade mig för några år sedan och det resulterade i de här två Jaktviggarna.
JAg byggde dom i tandem och de enda extra var dekalerna och Neomega sittbrunnar, resten scratchade jag!
Då när det begav sig så fanns det inte så mycket eftermarknads pryttlar till Viggen....men nu har tiderna ändrats!
Jag har samlat gotta ett bra tag nu och ska bege mig av på en lång resa som förhoppnings vist kommer resultera i att mina två Jaktviggar får en attack kompis!
Det blir årets vansinnes bygge från mig och har jag tur så blir den klar i år! Sätt inte pengar på det dock Det ommer antsagligen byggas andra saker åxå för att kopplaav hjärnan emellanåt.
KOmmer behöva moraliskt stöd med detta...det blir ett monster på byggbordet!
En liten presentation kanske?
Jag utgår från den häringa...Airfix släppet av Escis gamla monster...
Jag har inte bestämt individen än men jag kommer använda de flesta dekalerna på Flying colors arket, stencilerna är guld!
Då börjar vi gotta oss åt resinet då..
Först en noskon från Pisco och sedan en fläktfront från Maestro.
Luftintag och canarder från Two Mikes...
Hjulbrunnar från Maestro och bukinlägg från Two Mikes...
Neomega cockpitset....
Luckor, hjul och vitmetall ställ fråm Maestro...
Litre PE...AJ cockpit och luftbromsset från Maestro
Vacu huvar från Maestro samt huvmaskering...
Slutligen stal jag ett utblås med ebk gfrån en Gawa F-14! ( TF30 motorn och RM8 var kusiner utvecklade ur samma civila motor, Pratt & Whitney JT8D-1, så jag använder F-14 EBK för att höja upp Viggen utblåset, kommer bli många turer kring den)
En gruppbild på allt lull-lull!
Sedan klippte jag ut alla modelldelarna som jag faktsikt ska använda.....blev lite lättare i låddan kan jag säga:P
I´ll be buying more stuff later on...like numerals for Viggen and actually Skunk model works weapon set..... you´ll see why later on
Jösses, vad har jag gett mig in på?
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)
Hejsan!
Ja, det här kan man nästan kalla "idiotbygge"!
Men det här har jag väntat på, gå före du o gör alla misstag jag skulle gjort!
Sen kan jag bygga en eller ett par av mina 4 viggar som redan är "projekterade"!
Vem vet, jag kanske gör dig sällskap, vi får väl se!
Mesta "lull-lullet" har jag själv till mina, men fläktfronten ser ut att vara ett måste?
Men, har du inga RB-15 sjömålsrobotar, vilken beväpning?
En AJ sa du visst, men grå/grå eller lövhög?
Skall bli intressant att följa det här bygget, det är precis i min smak!
Limma Lungt!
Stefan
Ja, det här kan man nästan kalla "idiotbygge"!
Men det här har jag väntat på, gå före du o gör alla misstag jag skulle gjort!
Sen kan jag bygga en eller ett par av mina 4 viggar som redan är "projekterade"!
Vem vet, jag kanske gör dig sällskap, vi får väl se!
Mesta "lull-lullet" har jag själv till mina, men fläktfronten ser ut att vara ett måste?
Men, har du inga RB-15 sjömålsrobotar, vilken beväpning?
En AJ sa du visst, men grå/grå eller lövhög?
Skall bli intressant att följa det här bygget, det är precis i min smak!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ja, jäklar vilket projekt...Kanske betyder det att någon av de "stora" tillverkarna av byggsatser släpper en modern Viggen när som helst? Brukar väl vara så, eller..?
Två snygga "Vigg´s" du byggt. Spännande!
Två snygga "Vigg´s" du byggt. Spännande!
Hayabusa
Tack Stefan och Stefan
Jo, det är ju en ny Vigg på gång...trumpeter är min gissning och 1/32 ...
Det blir lövhög för hela slanten...och beväpning, tja det blir en överraskning
Jo, det är ju en ny Vigg på gång...trumpeter är min gissning och 1/32 ...
Det blir lövhög för hela slanten...och beväpning, tja det blir en överraskning
Janne.S- Moderator
Trumpeter...... 1/32....
Hoppas, hoppas.....
Mmmmm...... Lövhögen är både min mardröm och önskedröm!
Har gjort en i 1/72 för mycket länge sedan, minns att jag sade "aldrig mer".....
Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig!
Stefan
Hoppas, hoppas.....
Mmmmm...... Lövhögen är både min mardröm och önskedröm!
Har gjort en i 1/72 för mycket länge sedan, minns att jag sade "aldrig mer".....
Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Detta ska följas med STORT intresse!
Lycka till!
Ps. gillar din JA från F13, konstigt va?
/ Jocke
Lycka till!
Ps. gillar din JA från F13, konstigt va?
/ Jocke
JOooCKE
Hehehe, nästan mer extra delar till bygget än vad det fanns "original" delar med i Airfix kittet.
Lycka till.
Lycka till.
Warsawpact- Starwarsviritous
oj oj! Ja detta verkar sannerligen bli ett superbygge! Gött å se vad du ger dig på. Blir allt spännande o se, kan inte mycket om Viggen mer än att det är ett svenskt plan
MiniStuff- Vicesheriff
Ska bli kul att följa ditt bygge Janne! Attans vad mycket godis du samlat på dig till den! Har ju bara en cockpit än så länge till mina 3 Viggar.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack pojkar för alla positiva vibbar
Jo, de la ner F13 året innan jag ryckte in och F13s jaktdivision hamnade sedemera på F4. Det var knappt de fick plats för alla flygetygen på F4..det stog Viggar överallt
Inte nog med att det kom Viggar från F13 vi fick in en hel NSKY plut Östgötar åxå...roliga killar
Jo, de la ner F13 året innan jag ryckte in och F13s jaktdivision hamnade sedemera på F4. Det var knappt de fick plats för alla flygetygen på F4..det stog Viggar överallt
Inte nog med att det kom Viggar från F13 vi fick in en hel NSKY plut Östgötar åxå...roliga killar
Janne.S- Moderator
WOW
Vilket mega-bygge.
Det ska bli underhållande att följa detta.
Lycka till.
/Bosse
Vilket mega-bygge.
Det ska bli underhållande att följa detta.
Lycka till.
/Bosse
Marlin
Jisses Amanda!
Det här ska du få en pizza för. Hurra vad bra!
Det här ska du få en pizza för. Hurra vad bra!
Matt_Public- Master of DNF
Lycka till! Misstänkte att du hade något liknande på G när jag såg din fråga ang lavetterna på SoldF
Erik_G
Hehehe...japp det har varit mitt lilla sorge barn och största hinder från att sätta igång bygget, förutom utblåset då.
Men sedan släppte Skunk Model Workshop det här settet:
http://www.luckymodel.com/controls/DisplayPhoto.aspx?photo=http://www.luckymodel.com/img/hi-PI000000120228.jpg
Och de där bomblavetterna ska man väl kunna konvertera va?
Du råkade inte veta hur långa dom var förresten? (såg att ingen hade svarat på SoldF)
Men sedan släppte Skunk Model Workshop det här settet:
http://www.luckymodel.com/controls/DisplayPhoto.aspx?photo=http://www.luckymodel.com/img/hi-PI000000120228.jpg
Och de där bomblavetterna ska man väl kunna konvertera va?
Du råkade inte veta hur långa dom var förresten? (såg att ingen hade svarat på SoldF)
Senast ändrad av Janne.S den mån mar 21 2011, 15:43, ändrad totalt 1 gång
Janne.S- Moderator
Dags att sätta igång på riktigt!
Kapitel ett: cockpiten
Som väntat så hivade jag sittbrunnen som kom med modellen....den är inte ens i närheten av en Viggen sittbrunn, om man slår upp ordet fel i ordboken så är det en bild på Escis Viggen cockpit!
Så jag skaffade mig Neomegas underbara lilla sak! Fantastiska detaljer och den är väldigt nära en AJ-brunn (för att få den till en JA cockpit så får man modifiera lite här och där först), om man ska klaga på något så är inte gjutningen den bästa.
Vi ser en klassisk 60-tal cockpit med massa analoga visare och geldags reläer och knappar.
Efter att delarna befriats från gjutblocken så monterade jag dom på tandpetare som vanligt.
Några delar kom inte med dock, instrumentanelen och kattapluttstolens säkring kasseras. Jag har Maestros PE att ersätta IPn med och handtagetscratchar jag istället då neomegas inte ser så kul ut.
Jag tänkte jag skulle komplettera Neomegas cockpit med lite Maestro ets...jag började med HUDen. Ett mjukt *ping* hörs och mattmonstret har krävt sitt första offer! Den ena vinkelsaken från HUD-fästet försvann!
Lite senare hördes ett något högre *ping* och hela fästet gick upp i rök!...Bara början va?
MUmlandes för mig själv började jag grundmålandet....svart som vanligt.
Sedan var det dags att bestämma cockpit färgen som sgärna får matcha Maestros PE, Xtracolors Flanker Light Blue funkade tyckte jag...lite ljusare men det gör inget eftersom det ändå ska målas på svart.
Man kommer nog undan med HUm 65 åxå..
Det ser inte helt illa ut Detaljerna är vackert accentuerade
Japp, då var vi igång då!
Limma lugnt!
Kapitel ett: cockpiten
Som väntat så hivade jag sittbrunnen som kom med modellen....den är inte ens i närheten av en Viggen sittbrunn, om man slår upp ordet fel i ordboken så är det en bild på Escis Viggen cockpit!
Så jag skaffade mig Neomegas underbara lilla sak! Fantastiska detaljer och den är väldigt nära en AJ-brunn (för att få den till en JA cockpit så får man modifiera lite här och där först), om man ska klaga på något så är inte gjutningen den bästa.
Vi ser en klassisk 60-tal cockpit med massa analoga visare och geldags reläer och knappar.
Efter att delarna befriats från gjutblocken så monterade jag dom på tandpetare som vanligt.
Några delar kom inte med dock, instrumentanelen och kattapluttstolens säkring kasseras. Jag har Maestros PE att ersätta IPn med och handtagetscratchar jag istället då neomegas inte ser så kul ut.
Jag tänkte jag skulle komplettera Neomegas cockpit med lite Maestro ets...jag började med HUDen. Ett mjukt *ping* hörs och mattmonstret har krävt sitt första offer! Den ena vinkelsaken från HUD-fästet försvann!
Lite senare hördes ett något högre *ping* och hela fästet gick upp i rök!...Bara början va?
MUmlandes för mig själv började jag grundmålandet....svart som vanligt.
Sedan var det dags att bestämma cockpit färgen som sgärna får matcha Maestros PE, Xtracolors Flanker Light Blue funkade tyckte jag...lite ljusare men det gör inget eftersom det ändå ska målas på svart.
Man kommer nog undan med HUm 65 åxå..
Det ser inte helt illa ut Detaljerna är vackert accentuerade
Japp, då var vi igång då!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Det är hög tid att greppa en kall, skummande dryck och luta sig lite närmre bildskämen.
Det här kan mycket väl arta sig till en högtidsstund av julaftons-kaliber.
Det här kan mycket väl arta sig till en högtidsstund av julaftons-kaliber.
Matt_Public- Master of DNF
ser mycket vackert ut Janne! Kan du inte visa upp ordbokens FEL på bild?
skulle var kul å ha något att jämföra med.
skulle var kul å ha något att jämföra med.
MiniStuff- Vicesheriff
Så...
Ska man hårddra det så är väl själva cockpiten inte fel så myckte som tom men kattapluttstolen har inga rätt alls förutom att det ser ut som en stol.
Ska man hårddra det så är väl själva cockpiten inte fel så myckte som tom men kattapluttstolen har inga rätt alls förutom att det ser ut som en stol.
Janne.S- Moderator
Är inte humbrol 65 "THE viggen cockpit colour"? :-)
Har tyvärr ingen koll på bomblavetter på Viggen.
Måtte det komma en bra modell av Viggen i 1/48 snart.. vill inte behöva bygga Escis..
Har tyvärr ingen koll på bomblavetter på Viggen.
Måtte det komma en bra modell av Viggen i 1/48 snart.. vill inte behöva bygga Escis..
Erik_G
hihi
ja det ser onekligen tomt ut, undrar om piloten skall styra allt med tankekraft...
"may the swartch be with you"
och ja stolarna hade inte mycket gemensamt. Tack för bilden.
ja det ser onekligen tomt ut, undrar om piloten skall styra allt med tankekraft...
"may the swartch be with you"
och ja stolarna hade inte mycket gemensamt. Tack för bilden.
MiniStuff- Vicesheriff
Ser snyggt ut så långt Janne!
Inte lite skillnad mellan cockpitarna!
Skulle nog bli en del jobb om man skulle ge sig på att scratcha lite själv!
Håkan
Inte lite skillnad mellan cockpitarna!
Skulle nog bli en del jobb om man skulle ge sig på att scratcha lite själv!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 18 • 1, 2, 3 ... 9 ... 18
Liknande ämnen
» AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) med mera....
» ESCI/Airfix 1/48 Viggen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» F-104 G/S Starfighter 1/48 ESCI
» ESCI/Airfix 1/48 Viggen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
» F-104 G/S Starfighter 1/48 ESCI
Sida 1 av 18
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|