IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

+26
Viggen
michael74
Henrik Bergman
johan r
Jörgen.E
Kent
Obed
linusorn
Björn Eriksson
masse
denstore
T-34
Caverö
MagnusE
cas
Jokkocze
Erik_G
Matt_Public
Marlin
Azgaron
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Hayabusa
Stefan E
Janne.S
30 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 18 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 18  Nästa

Gå ner

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 Empty Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S lör mar 26 2011, 16:22

Tack Håkan Very Happy

Jo, tänkte jag skulle vara snäll och uppge färgerna jag använde....säger inte att de är korrekta men de ser ut som på bilden i alla fall. Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Till överst på sidan Gå ner

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 Empty Sv: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Marlin lör mar 26 2011, 16:34

Rackarns vad snyggt detta blir Janne.
Nu är jag också sugen på en eller ett par Viggar.
Synd att de aldrig fanns 37:or på F8 Barkarby som var mitt "hemma" flygfält.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S lör mar 26 2011, 16:53

Det har aldrig saknats flygplan över Sandvikens himmel.....ja förrän nu då.
Men förut hade vi både F16 och F15 nära (nu är båda nedlagda) så en del busflygning har man ju sett Razz

Minns en morgon när jag väntade på bussen och en rote Viggar brakade förbi på låg höjd. Jag var upp på en 40 meter hög ås och Viggarna drog förbi kanske 40 meter över huvudet på mig. De åkte över hustaket på hyreshuset jag bodde, hade de åkt 50 meter mer åt vänster så hade de klippt en mast som satt på ett 9 våningars hyreshus alldeles intill!

Funderade nästan på att ringa F15..... de kanske blandade ihop fot och meter? De fick bara fyga på 300 meters höjd över tätort de här flög på mindre än 100!

Var nog några som satte frukostkaffet i halsen den morgonen Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin lör mar 26 2011, 17:21

Janne.S skrev:Det har aldrig saknats flygplan över Sandvikens himmel.....ja förrän nu då.
Men förut hade vi både F16 och F15 nära (nu är båda nedlagda) så en del busflygning har man ju sett Razz

Minns en morgon när jag väntade på bussen och en rote Viggar brakade förbi på låg höjd. Jag var upp på en 40 meter hög ås och Viggarna drog förbi kanske 40 meter över huvudet på mig. De åkte över hustaket på hyreshuset jag bodde, hade de åkt 50 meter mer åt vänster så hade de klippt en mast som satt på ett 9 våningars hyreshus alldeles intill!

Funderade nästan på att ringa F15..... de kanske blandade ihop fot och meter? De fick bara fyga på 300 meters höjd över tätort de här flög på mindre än 100!

Var nog några som satte frukostkaffet i halsen den morgonen Razz

Nice Very Happy
Jag minns att jag och min lillebror var ute och fiskade hos våra morföräldrars ute på Gåsö i Stockholms skärgård och en rote Draken kommer och "slickar" vattnet.
De flög så lågt över Erstaviken att vi blev blöta!
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av MiniStuff lör mar 26 2011, 17:28

mucho snygglos! Very Happy

Inlägg av Janne.S lör mar 26 2011, 17:31

Tack Mackan Very Happy

Du, jag kan inte se din eminenta banner längre Sad

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av T-34 lör mar 26 2011, 17:47

Det här bygget har jag missat. Måste säja att det var ett riktigt snygg förarplats du har gjort. Gillar detaljerna starkt.
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Janne.S lör mar 26 2011, 18:17

Tack Mange Very Happy

Förhoppnings vist så blir det änu bättre med washer och torrborstning Very Happy

Jag har fixat washerna och mattlackat nu.....ska torrborsta lite imorgon. så är det klart.... jag har ikåpan över instrumentpanelen kvar att fixa åsså tillsammans med HUDen som försvan Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av cas lör mar 26 2011, 18:58

Den där cockpiten ser ut som jag minns det, nästan.
Den stora syrgas och teleslangen som spakapan kopplar in i G-dräkten är ljusgrå med en mörkblå kontakt.
Annars är det ju bara att slå på LT-kran, vrida nåt mer reglage eller två (har glömt vilka) och sen trycka battstart eller vad det hette. Sen skulle allt starta.

Usch, nu blir jag alldeles nostalgisk

Mycket tjusig cockpit blir det!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S lör mar 26 2011, 19:10

Tack Christer! Very Happy

Jag har sett 3 varianter på slangen ...ljusgrå, grön och svart/mörkgrå, jag kliade mig i huvet en stund och sedan bestämde jag mig för svart så det bryter med de andra färgerna på stolen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av cas lör mar 26 2011, 19:19

Ok det förklarar saken! Har bara sett dom 37:or som fanns på F7 och dom var AJS:er hela bunten. Iofs så hade dom några avlagda från F15 också, en det var nog ljusgrått där med.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S lör mar 26 2011, 19:31

Här är en av de få referens bilder jag hittade med slangen på...

Kan faktiskt inte avgöra om det är mörkgrå eller mörkgrön Razz
AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 Viggen_4
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av cas sön mar 27 2011, 09:38

Ser ut att vara ett mörkt olivgrönt fodral runt de bägge slangarna.
Du får göra en utflykt till Aeroseum och detaljstudera...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S sön mar 27 2011, 11:10

Tanken har slagit mig...... Razz
Man är ju lite bortskämd med att ha referenser några minuters bilfärd bort ....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S sön mar 27 2011, 12:24

Så var brunnen klar!

Jag washade med oljefärger som vanligt, mattlackade och torrborstade.

Så här blev det till sist Very Happy

Sittbrunnen, jag la någgra droppar klarlack i mätartavlorna (inte för att de kommer synas men)

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2704

Kattaplutten, lade till säkrings handtaget....

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2705

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2706

Styrspak på plats

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2710

Och kattaplutt....

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2711

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2712

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2713

En liten torrpassning med sido konsollen..

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) - Sida 3 IMG_2714

Cockpiten är inte helt klar, Intrumetnt panels kåpan är kvar att fixa samt instrumentpanelen, lika så den där busiga HUDen. Jag har inga bra referens bilder på kåpan dock...ska luska lite.
Sittbrunnen som sådan är klar i alla fall, Neomega settet är lysande och omkring 90%korrekt...det finns fortfarande ställen där den inte stämmer så bra både i sittbrunnen och på stolen....men det lär väl vanliga lekmän inte upptäcka Razz

Limma lugnt!

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av cas sön mar 27 2011, 15:12

Och vilken brunn det blev! Mycket mycket vackert!
En fråga bara för det fortsatta bygget. Finns nödgeneratorn med, den som alltid fälls ut vid landning?
Den saknas ju pinsamt nog i grundlådan och alla andra plast-kits som finns på marknaden...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Azgaron sön mar 27 2011, 15:19

Tjusigt Janne! Väldans fin cockpit!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Janne.S sön mar 27 2011, 16:08

CAS skrev:Och vilken brunn det blev! Mycket mycket vackert!
En fråga bara för det fortsatta bygget. Finns nödgeneratorn med, den som alltid fälls ut vid landning?
Den saknas ju pinsamt nog i grundlådan och alla andra plast-kits som finns på marknaden...

Tackar Very Happy
Nepp....jag får scratcha en sådan, som tur är finns det gott om referenser på nätet.

Azgaron skrev:Tjusigt Janne! Väldans fin cockpit!

Håkan

Tack Håkan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE sön mar 27 2011, 17:40

Wow!
Det där var bland den snyggaste cockpit jag sett! Shocked Very Happy
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av cas sön mar 27 2011, 18:09

Vafalls? Alla dessa resin-uppdateringar och ingen som har med generatorn?
Klaga hos Two Mikes med en gång!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S sön mar 27 2011, 18:37

Tack Jocke Very Happy

@Christer
Ja jo, fast det klart han sa att han skulle släppa några Viggen överraskningar inom kort.... kan ju hålla tummarna för att det är en generator Razz Eller ett nytt utblås..... det skulle jag nästan hellre ha.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av denstore sön mar 27 2011, 18:39

Vore det inte bättre med en helt ny modell? Från, säg Hasegawa eller Tamiya?Wink
Men det syns att du gillar åbäket. Mycket snyggt, Janne.Smile
denstore
denstore

Inlägg av Janne.S sön mar 27 2011, 19:09

Visst vore det.... och som sagt så verkar det vara på gång... så jag måste få valuta för allt lull-lull jag köpt Razz

Tack Magnus Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Matt_Public mån mar 28 2011, 11:54

Fasen vad grannt!

Stolen såg ju rentav bekväm ut. Och vilket charmigt/sunkigt kontor sen.

*bugar djupt mot sin sensei*
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Janne.S mån mar 28 2011, 16:52

Tack Matte Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 18 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 18  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet