AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
+8
Patrik K
Tobias
Marlin
cas
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Zander_Lindstrom
12 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
Hoppade på nästa modell direkt efter Draken igår, det ska bli en grön AJ37:a från F7 Såtenäs.
Jag satt och skapade en tråd igår, var nästan helt klart med första inlägget och så kom jag åt bakåt-knappen och allt försvann. 🥴
Här har vi byggsatsen.
Satte ihop sittbrunnen först.
Och så lite sidopaneler.
Sågar lite resinstol
Suck... Den passade inte alls, så jag får lägga den i påsen igen.
Stolarna direkt ur lådan var inte fina. Jag har ju byggt Tarangus Viggen förr i 1/48, men använde resinstolar så, de här behöver jag jobba lite med.
Slängde i lite Vallejo-spackel. Innan ni frågar, ja, jag vet att allt inte är ifyllt på bilden, fyllde i mer sen. Det härdar så fort, så jag skyndade mig att ta en bild, hehe. Jag sätter ihop två stolar, eftersom jag funderar på om jag skulle gjuta av den ena i resin, om den blir bra.
Och så såg första omgången ut. Klockan började bli mycket, så jag satte mig och åt glass och såg på film istället. Kom på vid ett tidigare tillfällen att jag inte tycker om varma hallon till glass bara sådär, så jag gjorde en hallonsås istället och den var god kan jag säga.
Det var som sagt ett tag sedan jag byggde Tarangus Viggen, så kommer inte ihåg allt som var bra eller mindre bra. Vill minnas att vingarna var lite knepiga samt luftintagen?
Men att ha gått från Airfix Draken till den här, så slås jag bara av hur otroligt fint allt är nu.
Jag satt och skapade en tråd igår, var nästan helt klart med första inlägget och så kom jag åt bakåt-knappen och allt försvann. 🥴
Här har vi byggsatsen.
Satte ihop sittbrunnen först.
Och så lite sidopaneler.
Sågar lite resinstol
Suck... Den passade inte alls, så jag får lägga den i påsen igen.
Stolarna direkt ur lådan var inte fina. Jag har ju byggt Tarangus Viggen förr i 1/48, men använde resinstolar så, de här behöver jag jobba lite med.
Slängde i lite Vallejo-spackel. Innan ni frågar, ja, jag vet att allt inte är ifyllt på bilden, fyllde i mer sen. Det härdar så fort, så jag skyndade mig att ta en bild, hehe. Jag sätter ihop två stolar, eftersom jag funderar på om jag skulle gjuta av den ena i resin, om den blir bra.
Och så såg första omgången ut. Klockan började bli mycket, så jag satte mig och åt glass och såg på film istället. Kom på vid ett tidigare tillfällen att jag inte tycker om varma hallon till glass bara sådär, så jag gjorde en hallonsås istället och den var god kan jag säga.
Det var som sagt ett tag sedan jag byggde Tarangus Viggen, så kommer inte ihåg allt som var bra eller mindre bra. Vill minnas att vingarna var lite knepiga samt luftintagen?
Men att ha gått från Airfix Draken till den här, så slås jag bara av hur otroligt fint allt är nu.
Zander_Lindstrom
Azgaron and Tobias like this post
Sv: AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
Bra start på bygget Zander!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Zander_Lindstrom likes this post
Bra början på Viggen!
Jo, utvecklingen har verkligen gått framåt!
Efter att ha drabbats av samma missöde ett par gånger så började jag skriva alla mina inlägg i word, komplett med bildlänkar (jag har mina bilder på Flickr), och sparar ner dom på datorn, sedan när inlägget är klart så kopierar jag bara alltihop och klistrar in på forumet.
Mycket smidigt och det funkar perfekt!
Stefan
Jo, utvecklingen har verkligen gått framåt!
Efter att ha drabbats av samma missöde ett par gånger så började jag skriva alla mina inlägg i word, komplett med bildlänkar (jag har mina bilder på Flickr), och sparar ner dom på datorn, sedan när inlägget är klart så kopierar jag bara alltihop och klistrar in på forumet.
Mycket smidigt och det funkar perfekt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tobias and Zander_Lindstrom like this post
+1 på den. Nätforum är alltför flippriga emellanåt.Stefan E skrev:[...] så började jag skriva alla mina inlägg i Word [...]
Också: Synd att inte dynamitfåtöljen passade. I övrigt är starten mycket lovande.
Matt_Public- Master of DNF
Tack ska ni ha!
Postar mina med mobilen dessvärre, men det går väl skriva någonstans och spara också.
Har fortsatt med stolarna ikväll.
Jag har bestämt mig för en individ nu och det blir 37062, som tillhörde F7 Såtenäs, lokalpatriot som jag är så måste det bli en F6:a eller F7:a. Valde den individen dels eftersom att det är väldigt bra bilder i Nordic Airpowers bok på just den och dels för att den verkar vara lite lagom sliten. Jag vill inte ha någon med siffror på vingarna.
Lite kuriosa, den här individen har jag byggt tidigare. Just det här flygplanet var det som syntes i filmen Älskar Älskar Inte från 1995, där Thomas Hanzon kolliderar med en fågel och nödlandar på riksväg 44.
Började med att kapa sidorna lite på stolsdynan eftersom den sitter lite för right i stolen.
Dynan är i.
Och så var jag klar med detaljerna i stolen.
Vy från sidan.
Jag tänkte jag skulle göra en form och gjuta av stolen i resin, det kan vara bra att ha till framtida byggen med, plus att min resinstol kommer då plats i cockpiten OOB.
Den kommer ju inte vara lika fin som en 3D-printad stol, eller som något från de stora tillverkarna, men jag kommer ha min form iallafall.
Hör av er om ni skulle vilja ha en stol sen när formen är färdig.
Målade sittbrunnen.
Och alla instrument.
Postar mina med mobilen dessvärre, men det går väl skriva någonstans och spara också.
Har fortsatt med stolarna ikväll.
Jag har bestämt mig för en individ nu och det blir 37062, som tillhörde F7 Såtenäs, lokalpatriot som jag är så måste det bli en F6:a eller F7:a. Valde den individen dels eftersom att det är väldigt bra bilder i Nordic Airpowers bok på just den och dels för att den verkar vara lite lagom sliten. Jag vill inte ha någon med siffror på vingarna.
Lite kuriosa, den här individen har jag byggt tidigare. Just det här flygplanet var det som syntes i filmen Älskar Älskar Inte från 1995, där Thomas Hanzon kolliderar med en fågel och nödlandar på riksväg 44.
Började med att kapa sidorna lite på stolsdynan eftersom den sitter lite för right i stolen.
Dynan är i.
Och så var jag klar med detaljerna i stolen.
Vy från sidan.
Jag tänkte jag skulle göra en form och gjuta av stolen i resin, det kan vara bra att ha till framtida byggen med, plus att min resinstol kommer då plats i cockpiten OOB.
Den kommer ju inte vara lika fin som en 3D-printad stol, eller som något från de stora tillverkarna, men jag kommer ha min form iallafall.
Hör av er om ni skulle vilja ha en stol sen när formen är färdig.
Målade sittbrunnen.
Och alla instrument.
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Ser snyggt ut!
Stefan
Stefan
Tack, Stefan!
Jag fortsatte en liten stund till innan läggdags.
I väntan på att washen skulle torka i cockpiten så fortsatte jag med kanalerna i luftintagen.
Målade insidan för hand.
Sittbrunnen på plats.
Blev riktigt nöjd med bilden från den här vinkeln!
Noshjulhuset fick lite kablar av blytråd.
Torrpassade lite och ser att här behövs det lite kärlek och med det så gav jag upp för helgen.
Jag fortsatte en liten stund till innan läggdags.
I väntan på att washen skulle torka i cockpiten så fortsatte jag med kanalerna i luftintagen.
Målade insidan för hand.
Sittbrunnen på plats.
Blev riktigt nöjd med bilden från den här vinkeln!
Noshjulhuset fick lite kablar av blytråd.
Torrpassade lite och ser att här behövs det lite kärlek och med det så gav jag upp för helgen.
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Hoppla ha en sån fart han har!
Får man med alla delar för en AJ i den där lådan också?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snygg start Zander.
Kommer bli kul att följa detta bygge.
/Bosse
Kommer bli kul att följa detta bygge.
/Bosse
Marlin
cas skrev:Hoppla ha en sån fart han har!
Har ju suttit i några timmar igår med
Ja, allt utom stjärtfenan, men du får t.om med delar att göra en Sk37, just därför jag har två stolar.
Zander_Lindstrom
Fortsatte knåpa lite nu innan jag ska åka till jobbet om ett par timmar.
Är riktigt nervös över att slipa kanterna här...
Slängde på lite metallpigment här, den kommer ju ändå inte synas.
Alright, medan spacklet torkar så kan jag ju borra ut lite hål i ena reverseringsklaffen. Det räcker med en, bara en ska vara fälld.
Borren gav upp, fick använda en varm nål på de sista.
Är riktigt nervös över att slipa kanterna här...
Slängde på lite metallpigment här, den kommer ju ändå inte synas.
Alright, medan spacklet torkar så kan jag ju borra ut lite hål i ena reverseringsklaffen. Det räcker med en, bara en ska vara fälld.
Borren gav upp, fick använda en varm nål på de sista.
Zander_Lindstrom
Azgaron and Mal like this post
Jo det där med försvinnande inlägg har man råkat ut för..
Kul, fler Viggar är alltid bra! Men F 6 skall det vara..
Kul, fler Viggar är alltid bra! Men F 6 skall det vara..
Tobias
Matt_Public likes this post
Fixade felet åt dig, helt avgiftsfritt och allt.Tobias skrev:Men F4 ska det vara.
Tobias likes this post
Matt_Public skrev:Fixade felet åt dig, helt avgiftsfritt och allt.Tobias skrev:Men F13 ska det vara.
Så där, rättade till det, inget å tacka för
Patrik K
Matt_Public and Tobias like this post
Ni har ju sjunkit till Rysk nivå! Först retuscherad, snart blir man plockad med en ishacka a la Trotsky!
Tobias
Patrik K and Matt_Public like this post
Haha, ja jag har ingen hemmabas, Såtenäs är närmst bara, men enda kruxet är att det tillhör Lidköping (fast det ligger i Grästorps kommun) och jag tycker inte om Lidköping -lokal rivalitet.
Zander_Lindstrom
Nä, nä pöjkar, F17 ska det vara!
Stefan
Stefan
Matt_Public likes this post
Nåja, jag hoppar väl in och säger Försökscentralen då.
Det blev bara slipning i 1,5h efter jobbet.
Fan, förlorade massor där.
Tur var att jag lärt mig använda skrapan efter Airfix-Draken.
Nu, mina vänner, blir det allvar och jag behöver er expertis.
Vi har den här lilla försjunkningen framme vid nosen. Tidigare så har jag låtit sådana bara, men hur gör ni? Fyller ni på med nytt spackel och slipar, eller kommer ett lager med Mr Surfacer innan målning att fylla igen det?
Det ser mycket större ut än vad man ser med nakna ögat, men den finns där och en domare skulle se den.
Det blev bara slipning i 1,5h efter jobbet.
Fan, förlorade massor där.
Tur var att jag lärt mig använda skrapan efter Airfix-Draken.
Nu, mina vänner, blir det allvar och jag behöver er expertis.
Vi har den här lilla försjunkningen framme vid nosen. Tidigare så har jag låtit sådana bara, men hur gör ni? Fyller ni på med nytt spackel och slipar, eller kommer ett lager med Mr Surfacer innan målning att fylla igen det?
Det ser mycket större ut än vad man ser med nakna ögat, men den finns där och en domare skulle se den.
Zander_Lindstrom
Jag brukar fylla sådana småsprickor med superlim (typ Loctite).
Lägg på superlim på sprickan och låt torka en stund (5-10min), det ska vara torrt att röra vid det, men det får absolut inte torka längre än så!
Sedan är det bara att slipa ner med allt finare sandstickor/sandpapper och polera upp som vanligt.
Men låt aldrig limmet härda för mycket, då blir det hårdare än plasten och omöjligt att ta bort utan att skada modellen.
Stefan
Lägg på superlim på sprickan och låt torka en stund (5-10min), det ska vara torrt att röra vid det, men det får absolut inte torka längre än så!
Sedan är det bara att slipa ner med allt finare sandstickor/sandpapper och polera upp som vanligt.
Men låt aldrig limmet härda för mycket, då blir det hårdare än plasten och omöjligt att ta bort utan att skada modellen.
Stefan
Stefan E skrev:Jag brukar fylla sådana småsprickor med superlim (typ Loctite).
Stefan
Ska nog prova lite flytande gjutstam annars
Zander_Lindstrom
Fortsatte lite till idag (och jag som har så mycket annat jag måste fixa egentligen )
Fick ha lite samtal med styrelsen förut, passade på att ta en selfie då.
Fyllde groparna med lite flytande gjutstam.
Under tiden det härdade, så fortsatte jag lite med noshjulhuset, nu får det räcka med detaljer där.
Fick ha lite samtal med styrelsen förut, passade på att ta en selfie då.
Fyllde groparna med lite flytande gjutstam.
Under tiden det härdade, så fortsatte jag lite med noshjulhuset, nu får det räcka med detaljer där.
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Hoppsan, upptäckte att ens kabeln lossnat i hjulhuset, tur jag hade den bilden
Zander_Lindstrom
Noot, noot!
Matt_Public skrev:Noot, noot!
"Noot noot motherfuckers" står det t.on
Alla reagerar på den, haha, oavsett om man är 50 eller 3 år gammal
Zander_Lindstrom
Alright, då blev det någon timme nu efter jobbet igen och innan läggdags.
Stjärtkonen var nästa steg, här med 2/3 reverseringsklaffar i -önskar att jag gjort dem ihåliga också nu i efterhand.
Slängde på ett lager med Humbrols sprayfärg (vet ni någon i Sverige som säljer dessa idag?)
Medan stjärtkonen torkade, så målade jag den sista klaffen för hans med Ammo of MIG stainless steel.
Insidan på stjärtkonen fick dig lite metallpigment, som jag bara smetade på med fingret. Jag gjorde detta för att det blir så bra med en matt grundfärg då det ser riktigt sotigt och smutsigt ut.
Sedan fick jag koppla in airbrushen mitt i natten för det här lilla, haha. Här använder jag Tamiya X-33 Bronze, som jag förkunnade kraftigt, såpass mycket att det nästan liknade en wash mer eller mindre.
Därefter lite Tamiya X-13 Metallic Blue, den applicerade jag på samma sätt, men mer sparsamt och mera fokus på kanterna.
Imorgon ska klaffen få sig lite wash, sedan fortsätter jag med flygplanskroppen.
Stjärtkonen var nästa steg, här med 2/3 reverseringsklaffar i -önskar att jag gjort dem ihåliga också nu i efterhand.
Slängde på ett lager med Humbrols sprayfärg (vet ni någon i Sverige som säljer dessa idag?)
Medan stjärtkonen torkade, så målade jag den sista klaffen för hans med Ammo of MIG stainless steel.
Insidan på stjärtkonen fick dig lite metallpigment, som jag bara smetade på med fingret. Jag gjorde detta för att det blir så bra med en matt grundfärg då det ser riktigt sotigt och smutsigt ut.
Sedan fick jag koppla in airbrushen mitt i natten för det här lilla, haha. Här använder jag Tamiya X-33 Bronze, som jag förkunnade kraftigt, såpass mycket att det nästan liknade en wash mer eller mindre.
Därefter lite Tamiya X-13 Metallic Blue, den applicerade jag på samma sätt, men mer sparsamt och mera fokus på kanterna.
Imorgon ska klaffen få sig lite wash, sedan fortsätter jag med flygplanskroppen.
Zander_Lindstrom
Azgaron, Marlin and Mal like this post
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Liknande en Viggen Nr 1 AJ37 1/72 Heller
» AJ37 Viggen, Special Hobby 1/48
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"
» 1/48 Tarangus JA 37 Viggen
» Liknande en Viggen Nr 1 AJ37 1/72 Heller
» AJ37 Viggen, Special Hobby 1/48
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"