AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
+8
Patrik K
Tobias
Marlin
cas
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Zander_Lindstrom
12 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: AJ37 Viggen 1/72 (Tarangus)
Ja, fy fasen, nästa gång köper jag masker, det här tog mig nog sex timmar totalt.
Allt det mörkgröna maskerat
På med svart...
Och maskera...
Och brunt... Och...
Klart!
Det hade blivit snyggare med masker, borde köpt det.
Det blev lite knas på ett par ställen, så det var tvunget att piffas till.
Sådär ja!
Härnäst måste jag måla svart i vingarnas framkanter och sedan måla hjulhus och lite sådant.
Sitter och funderar lite på hur jag ska göra detta.
Det lutar nog åt att jag kommer ta vit oljefärg, förtunnad det kraftigt, fast tjockare än en wash, sedan tänkte jag använda lite konstnärlig frihet och göra streaks så det ser ut som färgen rinner av.
Allt det mörkgröna maskerat
På med svart...
Och maskera...
Och brunt... Och...
Klart!
Det hade blivit snyggare med masker, borde köpt det.
Det blev lite knas på ett par ställen, så det var tvunget att piffas till.
Sådär ja!
Härnäst måste jag måla svart i vingarnas framkanter och sedan måla hjulhus och lite sådant.
Sitter och funderar lite på hur jag ska göra detta.
Det lutar nog åt att jag kommer ta vit oljefärg, förtunnad det kraftigt, fast tjockare än en wash, sedan tänkte jag använda lite konstnärlig frihet och göra streaks så det ser ut som färgen rinner av.
Zander_Lindstrom
Azgaron, cas and Mal like this post
Mycket tjusigt målat kammo!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Zander_Lindstrom likes this post
Då sitter man på jobbet igen och sammanfattar förmiddagens bygge:
Maskerade hjulhus.
Klart
Maskerade motorn med.
Så när jag tvättat ur airbrushen så kom jag på att jag glömt måla den här fenan, den är vit på referenserna till mitt flygplan.
J*var, tejpen släppte lite där...
Så jag började blanda lite färg och jämförde...
Glömde ta bild på resultatet, men löser det ikväll.
Insidan på luftintagen målade jag med pensel.
Maskerade hjulhus.
Klart
Maskerade motorn med.
Så när jag tvättat ur airbrushen så kom jag på att jag glömt måla den här fenan, den är vit på referenserna till mitt flygplan.
J*var, tejpen släppte lite där...
Så jag började blanda lite färg och jämförde...
Glömde ta bild på resultatet, men löser det ikväll.
Insidan på luftintagen målade jag med pensel.
Zander_Lindstrom
Heliga dykare, vilken insats på tejpfronten!
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Heliga dykare, vilken insats på tejpfronten!
Jo tack, du ska se högen med tejp som blivit efter detta
Zander_Lindstrom
Kvällens jobb:
Klarlackade ovansidan med Tamiya TS-13.
Jag har aldrig riktigt fått det att funka med klarlack i airbrushen, så kör med sprayflaskor, men nu kommer det hem lite lack från MRP.
Buken klarlackad
Så i väntan på att allt skulle torka så målade jag lite plast.
Satte ihop en fälltank medan allt torkade, jag har även skickat efter raketkapslar.
Målade plasten i lite camouflage, ska testa göra streaks till siffrorna.
Maskerade och prövar två tekniker.
Till vänster så har vi oljefärg ojämnt applicerat.
Till höger har vi kraftigt förtunnad oljefärg, mer i paritet med färg man skulle haft i airbrushen än en wash.
Maskerna av, här tycker jag effekten ser bäst ut till höger.
Men när man väl gör streaks så är oljefärg rakt ut tuben överlägset.
Mm, det här ska bli intressant!
Klarlackade ovansidan med Tamiya TS-13.
Jag har aldrig riktigt fått det att funka med klarlack i airbrushen, så kör med sprayflaskor, men nu kommer det hem lite lack från MRP.
Buken klarlackad
Så i väntan på att allt skulle torka så målade jag lite plast.
Satte ihop en fälltank medan allt torkade, jag har även skickat efter raketkapslar.
Målade plasten i lite camouflage, ska testa göra streaks till siffrorna.
Maskerade och prövar två tekniker.
Till vänster så har vi oljefärg ojämnt applicerat.
Till höger har vi kraftigt förtunnad oljefärg, mer i paritet med färg man skulle haft i airbrushen än en wash.
Maskerna av, här tycker jag effekten ser bäst ut till höger.
Men när man väl gör streaks så är oljefärg rakt ut tuben överlägset.
Mm, det här ska bli intressant!
Zander_Lindstrom
Azgaron, Marlin and Mal like this post
Jag har varit inne i ett riktigt flow idag!
Efter att jag råkade smälta en plastkopp med lacknafta, så bestämde jag mig för att åka till Second Hand en sväng, det här är vad jag kom hem med för 35 kr, detta ska jag ha till washer, pigment och penseltvätt.
2 kr för att hålla Mikrosol-burkar.
Japp, mer masker...
Det här ska vara tejpen som man hade på vingspetsarna, och som syns på 37034 i min bok. Enligt källor på Facebook, så var det vanligt förekommande att man inte alls målade över den här tejpen och det finns många källor där man kan se att så är fallet.
Så, nu är det individ 37034 från F6 i Karlsborg.
Och så undersidan.
Efter att jag råkade smälta en plastkopp med lacknafta, så bestämde jag mig för att åka till Second Hand en sväng, det här är vad jag kom hem med för 35 kr, detta ska jag ha till washer, pigment och penseltvätt.
2 kr för att hålla Mikrosol-burkar.
Japp, mer masker...
Det här ska vara tejpen som man hade på vingspetsarna, och som syns på 37034 i min bok. Enligt källor på Facebook, så var det vanligt förekommande att man inte alls målade över den här tejpen och det finns många källor där man kan se att så är fallet.
Så, nu är det individ 37034 från F6 i Karlsborg.
Och så undersidan.
Zander_Lindstrom
Bra inköp och fint målat!
Den ser mycket snygg ut!
Håkan
Den ser mycket snygg ut!
Håkan
Mal and Zander_Lindstrom like this post
Tack Håkan och Mal.
Det blev ingen uppdatering igår, jag satte bara en massa små, små dekaler. I ärlighetens namn så hoppade jag över en del, inte av lathet, men av att jag inte vill ha någon liten text på 0,5x1 mm, som knappt syns med nakna ögat och än mindre ha en massa sådana på undersidan.
Idag var tanken att jag skulle försegla och lägga på en wash, men stötte på patrull.
Min Tamiya TS-13 hade inte härdat särskilt bra där, ens efter ett dygn. Jag höll modellen en rätt bra stund, fingret klibbade fast och lämnade ett smutsigt fingeravtryck.
Jag fuktade en bit papper med Lacquer thinner och avlägsnade klarlacken försiktigt, men färgen lossnade på ett par ställen.
Så jag fick börja maskera igen.
Sedan maskerade jag lite bruna områden på vingarna, när jag ändå var i farten.
Trots att jag var försiktig, så kom Herren och hämtade hem kronmärket. (De tre kronorna symboliserar f.ö de tre vise männen i bibeln)
Kronmärken finns det gott om, men den här är inte alls lika fin och lika tunn som Roberts dekaler (Moose Republic).
Och där är vi nu.
Men hörrni, jag skulle behöva lite råd med annat.
Jag upptäckte det för sent att det silvrar, och där är redan klarlack över. Går det att rädda, utan att behöva börja om?
Det blev ingen uppdatering igår, jag satte bara en massa små, små dekaler. I ärlighetens namn så hoppade jag över en del, inte av lathet, men av att jag inte vill ha någon liten text på 0,5x1 mm, som knappt syns med nakna ögat och än mindre ha en massa sådana på undersidan.
Idag var tanken att jag skulle försegla och lägga på en wash, men stötte på patrull.
Min Tamiya TS-13 hade inte härdat särskilt bra där, ens efter ett dygn. Jag höll modellen en rätt bra stund, fingret klibbade fast och lämnade ett smutsigt fingeravtryck.
Jag fuktade en bit papper med Lacquer thinner och avlägsnade klarlacken försiktigt, men färgen lossnade på ett par ställen.
Så jag fick börja maskera igen.
Sedan maskerade jag lite bruna områden på vingarna, när jag ändå var i farten.
Trots att jag var försiktig, så kom Herren och hämtade hem kronmärket. (De tre kronorna symboliserar f.ö de tre vise männen i bibeln)
Kronmärken finns det gott om, men den här är inte alls lika fin och lika tunn som Roberts dekaler (Moose Republic).
Och där är vi nu.
Men hörrni, jag skulle behöva lite råd med annat.
Jag upptäckte det för sent att det silvrar, och där är redan klarlack över. Går det att rädda, utan att behöva börja om?
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Surt med silvering.
Jag brukar först ta en starkare dekal vätska.
Hjälper inte de även efter upprepade försök tar jag och slipar dekalen lätt, och sen på med mer dekal vätska.
Skulle det inte heller hjälpa så skårar jag hela dekaler med ett nytt knivblad och tar den starkaste dekal vätska jag har.
Det brukar oftast hjälpa.
/Bosse
Hjälper inte de även efter upprepade försök tar jag och slipar dekalen lätt, och sen på med mer dekal vätska.
Skulle det inte heller hjälpa så skårar jag hela dekaler med ett nytt knivblad och tar den starkaste dekal vätska jag har.
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Surt med silvering.
/Bosse
Jag har bara Microsol, men kommer köpa Mr Mark setter framöver.
Men hjälper det att göra så även om dekalen redan är klarlackad?
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom skrev:Men hjälper det att göra så även om dekalen redan är klarlackad?
Om det är lackat över dekalen är det nog tyvärr kört.
//Bosse
Marlin
Ah fuck ...
Ska se om jag har fler siffror liggandes då.
Ska se om jag har fler siffror liggandes då.
Zander_Lindstrom
Det är verkligen en krokig väg att få den här modellen i mål, men du gör ett strålande bra jobb och det blir snyggt!
Tyvärr måste jag hålla med Bosse att det är inget att göra, annat än att ta bort dekalen och börja om.
Ett tips är att lägga lite klarlack under dekalen innan du lägger på den.
Ja, du läste rätt, lägg lite klarlack på modellen och lägg på dekalen, gör sen som vanligt så får du bort luften under dekalen på en lite sträv/ojämn yta.
Det bästa är naturligtvis en blank och slät yta, men i nödfall går det bättre och du slipper silvringen.
Du löser det här!
Stefan
Tyvärr måste jag hålla med Bosse att det är inget att göra, annat än att ta bort dekalen och börja om.
Ett tips är att lägga lite klarlack under dekalen innan du lägger på den.
Ja, du läste rätt, lägg lite klarlack på modellen och lägg på dekalen, gör sen som vanligt så får du bort luften under dekalen på en lite sträv/ojämn yta.
Det bästa är naturligtvis en blank och slät yta, men i nödfall går det bättre och du slipper silvringen.
Du löser det här!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för tipset, Stefan!
Det är bara om man ser på dekalen snett underifrån som man ser det, men vi får hoppas att ingen domare ser det.
Fan, jag längtar efter doften av Mr Surfacer när jag sitter på jobbet, haha!
Här kommer kvällens uppdatering:
Dags för lite wash.
Höger sida med, vänster utan wash.
Blev tillrättavisad i Viggen-gruppen att flyget i Sverige inte använder babord/styrbord (amatörer ).
Undersidan utan wash, notera hur blankt och fint det är just på kronmärkena, haha.
Och lite wash
Medan det torkade så kämpade jag med fälltanken.
Jag fick hem mina raketkapslar idag med, samt lite klarlack från MRP.
Det är bara om man ser på dekalen snett underifrån som man ser det, men vi får hoppas att ingen domare ser det.
Fan, jag längtar efter doften av Mr Surfacer när jag sitter på jobbet, haha!
Här kommer kvällens uppdatering:
Dags för lite wash.
Höger sida med, vänster utan wash.
Blev tillrättavisad i Viggen-gruppen att flyget i Sverige inte använder babord/styrbord (amatörer ).
Undersidan utan wash, notera hur blankt och fint det är just på kronmärkena, haha.
Och lite wash
Medan det torkade så kämpade jag med fälltanken.
Jag fick hem mina raketkapslar idag med, samt lite klarlack från MRP.
Zander_Lindstrom
Azgaron and Mal like this post
Trist med färg och dekalstrul! I övrigt artar det sig fint!
Håkan
Håkan
Jodu!
Splinter i fyrfärg är karaktärsdanande! Gjort det några gånger nu.
Kämpa på,det blir kalas detta!
Splinter i fyrfärg är karaktärsdanande! Gjort det några gånger nu.
Kämpa på,det blir kalas detta!
Jäklars går framåt, motgångar har du haft, men fasiken du visar vem som bestämmer helt klart chef. grymmt snyggt,
Mals Way Tipsar, TS Spayerna är svåra dra på iom Spraybomb (Yes done it myself), Har själv kört m deras Mattlack med sprayar upp i en kopp och bums i ABn, små portioner, notera den torkar galet fort och kan gegga o bråka om inte snabb nog annars noterat du kör MRP saker, deras klarlack är fasiken grym, även Tamiyas Gloss späs 30/70 isop, sen en skvätt retarder, fördelen med MRP, bara rätt ner o klar.
Testa först på skräp bit, för en byggares teknik kanske inte passar en annan osv, testa alltid först
Mals Way Tipsar, TS Spayerna är svåra dra på iom Spraybomb (Yes done it myself), Har själv kört m deras Mattlack med sprayar upp i en kopp och bums i ABn, små portioner, notera den torkar galet fort och kan gegga o bråka om inte snabb nog annars noterat du kör MRP saker, deras klarlack är fasiken grym, även Tamiyas Gloss späs 30/70 isop, sen en skvätt retarder, fördelen med MRP, bara rätt ner o klar.
Testa först på skräp bit, för en byggares teknik kanske inte passar en annan osv, testa alltid först
Mal
Men vart sjutton tog mitt inlägg vägen? 🤨
Postade det och kollade på det, men nu är det inte här...
Postade det och kollade på det, men nu är det inte här...
Zander_Lindstrom
Nåja, får skriva ett nytt då.
Tack ska ni ha, ja just MRP:s klarlack prisade jag högt i inlägget som försvann, den var fantastiskt.
Övade på en bit plast som jag maskerat
Målade över med en pigment-wash, när det torkat så blötlade jag ytan med vatten och diskmedel och blåste av med airbrushen. Ska måla siffrorna så sen.
Kronmärkena är till ett annat projekt.
Undersidan washad
Matt klarlack från MRP på, som jag nämnde inledningsvis, så blev jag mycket imponerad.
Så tog jag lite oljefärg jag blandat ihop och duttade på min övningsbit.
När jag blendat det, så fick jag till det precis så det ser ut som blekt grön färg på Viggen.
Så målade jag fälltanken i svart.
Tack ska ni ha, ja just MRP:s klarlack prisade jag högt i inlägget som försvann, den var fantastiskt.
Övade på en bit plast som jag maskerat
Målade över med en pigment-wash, när det torkat så blötlade jag ytan med vatten och diskmedel och blåste av med airbrushen. Ska måla siffrorna så sen.
Kronmärkena är till ett annat projekt.
Undersidan washad
Matt klarlack från MRP på, som jag nämnde inledningsvis, så blev jag mycket imponerad.
Så tog jag lite oljefärg jag blandat ihop och duttade på min övningsbit.
När jag blendat det, så fick jag till det precis så det ser ut som blekt grön färg på Viggen.
Så målade jag fälltanken i svart.
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Hej hopp, jag har inget liv längre, haha, jag bara jobbar, äter och bygger modeller just nu.
Tog och skar ut mina egengjorda masker.
Satte dit dem. På höger sida har jag satt papper eftersom masken tog i rakt på kronmärket.
Det var inte så frustrerande som jag hade föreställt mig faktiskt
Och så på med pigmentsörja.
Så blev resultatet, eftersom det bara skulle på pigment så var det inte så noga om det var 100% tätt.
Och här har vi resultatet efter metoden jag provade tidigare.
Passade på att måla fälltanken.
Sedan chippade jag lite. Här började jag svära över Ammo of MIG:s metallfärg, som torkade för snabbt, trots att jag hade retarder i, så jag gick över till Extreme Metal.
Lite mer chipping. Här är jag nöjd eftersom jag känner att jag fått till precis lagom med chipping
Inte som när jag byggde den här 2014, fick en del kritik att den var alldeles för hårt vädras, haha.
Sedan avslutade jag med att få siffrorna att se lite nötta ut.
Ja, mina herrar, snart är vi i mål med denna.
Tog och skar ut mina egengjorda masker.
Satte dit dem. På höger sida har jag satt papper eftersom masken tog i rakt på kronmärket.
Det var inte så frustrerande som jag hade föreställt mig faktiskt
Och så på med pigmentsörja.
Så blev resultatet, eftersom det bara skulle på pigment så var det inte så noga om det var 100% tätt.
Och här har vi resultatet efter metoden jag provade tidigare.
Passade på att måla fälltanken.
Sedan chippade jag lite. Här började jag svära över Ammo of MIG:s metallfärg, som torkade för snabbt, trots att jag hade retarder i, så jag gick över till Extreme Metal.
Lite mer chipping. Här är jag nöjd eftersom jag känner att jag fått till precis lagom med chipping
Inte som när jag byggde den här 2014, fick en del kritik att den var alldeles för hårt vädras, haha.
Sedan avslutade jag med att få siffrorna att se lite nötta ut.
Ja, mina herrar, snart är vi i mål med denna.
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Tarangus JA37 till en AJ37?
» Liknande en Viggen Nr 1 AJ37 1/72 Heller
» AJ37 Viggen, Special Hobby 1/48
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"
» 1/48 Tarangus JA 37 Viggen
» Liknande en Viggen Nr 1 AJ37 1/72 Heller
» AJ37 Viggen, Special Hobby 1/48
» Tarangus JA 37 Viggen 1:48, "testskott"