IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Douglas Dc-3

+3
Gigabyte
Warsawpact
bjork_larsson
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson ons nov 19 2008, 23:24

Här kommer hon nu, lite senare än vad jag hade tänkt mig. Jag blir tvungen att göra om lite runt rutorna där fram, blev inte riktigt nöjd där. Lite spackel och färg kommer nog att göra susen.

Douglas Dc-3 P1020032

Douglas Dc-3 P1020029

Douglas Dc-3 P1020035

Nu kommer snart bilder på mitt nya projekt... Belugan. Jag har börjat med målningen av vingarna och djulhusen, samt att jag målat cockpitglasen svarta! Gillar inte när man ser in... Razz Jag skall på allvar ge mig in i den smutsiga världen med vädring på denna modellen hade jag tänkt mig... =) Får se hur jag lyckas!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Warsawpact tor nov 20 2008, 13:37

Hejsan Terje.

DC-3an din ser bra ut. Bra jobb med dekalerna!

Läste att du tänkte ge dig in i vädrings världen, vad använder du som vädringsmaterial?

Kan tipsa om Faber Castelles Dry ( soft) Pastells är en billig och bra gudagåva om man inte har råd med MIG's pigment. Kör alltid på FC's pastells.
De kan iförskaffas i målerihobby affären jämte Sci-fi bokhandeln i GBG strax utanför Kompassen.

Hoppas allt går vägen med vädringen.

Mvh Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson tor nov 20 2008, 14:03

Jag tänkte att jag skulle testa Tamayias vädringsset. Vet inte om det funkar, men jag skall testa iaf. Skall kolla upp det du nämde! Tack för tipset!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Gigabyte tor nov 20 2008, 14:04

Ser mycket bra ut Terje Smile , och lycka till med ditt nya bygge.. Belugan
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Azgaron tor nov 20 2008, 18:25

Snyggt byggt Terje! Den blev mycket fin!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Janne.S tor nov 20 2008, 21:33

Stilig DC-3:a cheers uj vicket byggtempo du har! ska bli kul att se nästa projekt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson fre nov 21 2008, 00:44

Under dagarna har jag inte så mycket tid till modellerna, tar hand om min dotter då. Men på kvällarna smäller det. Då är frugan hemma och jag kan ägna 110% till modellen... vissa dagar! I övrigt så är jag nog rätt mobbad, jag har inga vänner att umgås med... Sad

Belugan börjar ta form nu... vingarna är målade i "Lightgrey", men nu skall bara lite detaljmålning till också. Sedan står jag inför ett problem... rutan som skall in i cockpiten är lite knövli, det är utskuret så att man kan sätta i glaset mellan "balkarna" (stålet mellan glasen), svårt att förklara... jag skall visa en bild i morgon... men hur som helt, jag funderar på att ta bort dem (balkarna) och sedan spackla skiten i stället.... tror det blir lättare! Men men, vi får väl se... jag skall nog öppna byggtråden i morgon så ni får se lite bilder! =) Så, gå och lägger nu! Razz

By the way, är det många av er som tänkt gå på julmötet eller? Jag va där nu på förra månadsmötet men jag vågade inte ställa mig upp och ropa på er allesammans... kändes som att man som ny inte skall röra runt i grytan på det sättet! silent

Terje sunny
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Janne.S fre nov 21 2008, 11:16

Jasså du var där? Det är trevliga gubbs som hänger där och det är bara att gå fram och prata och kommentera modellerna som är uppställda på bordet Smile
Det är det som är vitsen med hela grejen hehe

Du får hugga mig på nästa möte så får vi snackas lite.....jag e svår att missa, fråga Christian Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson fre nov 21 2008, 13:47

Nej, men allvarlig, gick du omkring där eller satt du bara vid någon av de större modellerna? Så kanske jag har en hum... Jag satt mest och pratade med Ulf så jag va nog rätt anonym men jag hade en svart Penguins keeps på mig... Det är ganska utmärkande för mig, en svart full lenth trench coat i ylle och någon svart penguins keeps! =)
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Stefan E fre nov 21 2008, 14:46

Hejsan Terje!

Fin liten DC-3a, den blev ju helbra!

Ser fram mot din Beluga...

Blir det nån sorts kaviar månntro... Laughing

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson fre nov 21 2008, 15:53

KAVIAR? WTF?

Jag avskyr kaviar, men nu är det så att jag gjort lite research och det finns faktikst en delfin som heter Beluga, antar att det va den du syftade på! Men icke... detta är den tvättäkta Airbus A300-600 Super transporter Belugan... utan kaviar skall tilläggas! Very Happy

Tack allesammans för komplimangerna för Dc3an! Jag skall öppna den nya tråden om "kaviar skålen" när dottern skitit färdigt! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Azgaron fre nov 21 2008, 18:57

Förra året var jag ju faktiskt med på julmötet, och hoppas ju kunna komma i år också! Borde kanske veta, men när är det?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av johan r fre nov 21 2008, 19:31

Julmötet är den 5/12. Mötesschema ligger på www.ipmsgoteborg.se samt i kalendern som du hittar i menyn här på forumet.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Stefan E fre nov 21 2008, 21:53

bjork_larsson skrev:KAVIAR? WTF?

Jag avskyr kaviar, men nu är det så att jag gjort lite research och det finns faktikst en delfin som heter Beluga, antar att det va den du syftade på! Men icke... detta är den tvättäkta Airbus A300-600 Super transporter Belugan... utan kaviar skall tilläggas! Very Happy

Tack allesammans för komplimangerna för Dc3an! Jag skall öppna den nya tråden om "kaviar skålen" när dottern skitit färdigt! Very Happy

Terje

Hehehe...

Jag tycker Kaviar är smaskens, och den bästa kaviaren får man från Belugan, som är en art av stör-fisk.

Klippt från Wiki;

Idag produceras kaviar mestadels i Azerbajdzjan, Iran och Ryssland. Iran producerar årligen 90 ton kaviar, och är världsledande. Strax efter kommer Ryssland med 60 ton per år, vilket mestadels exporteras till USA och Storbritannien. Den dyraste varianterna är beluga (hus), ossetra (rysk stör) och sevruga (stjärnstör).

Kunde inte låta bli att spinna på namnet! Very Happy

Kan bara undra varför man döper ett flygplan efter en fisk?
Det är ju inte ens en flygfisk!

Hu, den var dålig! Laughing

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Janne.S fre nov 21 2008, 23:39

bjork_larsson skrev:Nej, men allvarlig, gick du omkring där eller satt du bara vid någon av de större modellerna? Så kanske jag har en hum... Jag satt mest och pratade med Ulf så jag va nog rätt anonym men jag hade en svart Penguins keeps på mig... Det är ganska utmärkande för mig, en svart full lenth trench coat i ylle och någon svart penguins keeps! =)

Heh, Jag vandrade omkring mest och snackade med folket..... jag är typ 195cm lång och är robust byggd med ett rödaktigt skägg. Jag hade min Mitsubishi F-1 med mig....jag satt en stund och babblade med lite löst folk kring de större modellerna...när jag inte gick ut och rökte:P
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson lör nov 22 2008, 00:07

Stefan...
Om man googlar på "Beluga" (vilket jag gjort), så får man fram en fisk som heter Beluga. Jag vet inte om det är samma fisk som du pratar om, men den ser ut som en delfin, och tillhör nog delfinsläktet skulle jag vilja påstå.

Huruvida nu Airbus Industries Inc. inspirerades av fisken Beluga eller om Gud inspirerades av Airbus till att göra en fisk som heter Beluga, tvista de lärde om! Very Happy

Men jag tror på följande:

Dkan ju vara så att flyget egentligen enbart heter "Airbus A300-600 Super transporter" och kallas Beluga för sina likheter med fisken, precis som dennes föregångare heter guppy, troligtvis för att denne påminde om detta... Tänkvärt... men jag tror nog på det här sista! pirat

Janne, då tror jag att jag såg dig någon gång... Laughing

Men jag hoppas att folket från forumet kommer, skulle vara kul att träffa er allesammans... även om jag nu förstår om ni som bor långt bort i fjärran inte kommer.

Natt, Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Janne.S lör nov 22 2008, 07:48

hehe...mycket snack om Beluga nu....

Men båda har ju rätt:P dels är Beluga en annan benämning på Vitval (bela är vit på ryska) och dels är det namnet på den störfisk som det berömda ryska kaviaren kommer ifrån (blir ingen kaviar från ett däggdjur som föder levande ungar) Smile alla nöjda? Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson lör nov 22 2008, 10:55

Tur att vi har dig Janne! Razz
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Janne.S lör nov 22 2008, 12:16

Japp, så det är någon som styr upp i fjollträsket som Stor-Erik skulle ha sagt! jocolor
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Warsawpact lör nov 22 2008, 16:17

Janne.S skrev:

Du får hugga mig på nästa möte så får vi snackas lite.....jag e svår att missa, fråga Christian Razz


Hahaha, jajemen Janne. Dig missar man inte Smile

Vore trevligt om man kunde få träffat lite mer folk "live" här från forumet. Kanske man kan lära sig något nytt i och med det.

Stod och pratade med Janne en rejäl stund en dag inne hos Kempe och fick mig en del tips o trix . Very Happy

Ang. "beluga" så fick jag höra i lumpen att Ryssarna använde under kriget i Afghanistan en bomb som fick smeknamnet Beluga. Var tydligen en slags klusterbomb som skulle användas emot terroristerna och innehöll en fin blandning fosfor och sprängämnen.


Föresten...tack för tipset om hobbymåleriaffären jämte Sci-fi bokhandeln Janne!!!
Klockren butik när det kommer till oljor, pastells för pigment etc.

P.S
Någon som vet något bra modellforum för ciliva fordon på nätet?
D.S

Mvh

Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Stefan E mån nov 24 2008, 21:03

bjork_larsson skrev:
Men jag tror på följande:

Dkan ju vara så att flyget egentligen enbart heter "Airbus A300-600 Super transporter" och kallas Beluga för sina likheter med fisken, precis som dennes föregångare heter guppy, troligtvis för att denne påminde om detta... Tänkvärt... men jag tror nog på det här sista! pirat

Hejsan Terje!

Jag tror absolut på samma version som du, men visst var det en intressant diskussion? Very Happy

Så, hur går det bygget?

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av bjork_larsson tis nov 25 2008, 15:07

Det kan man minst sagt säga! Very Happy

Tur att vi redde ut det till slut, jag blev lite orolig där ett tag! Basketball

Bygget går bra nu... jag har postat en ny tråd! =)

Terje afro
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Douglas Dc-3 Empty Sv: Douglas Dc-3

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet