Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen
+10
T-34
Matt_Public
Caverö
MiniStuff
Azgaron
MagnusE
Joppo
cas
Janne.S
Hayabusa
14 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen
Candy apple red!Joppo skrev:
Hur ska du måla den? Rent spontant så känns det som den skulle passa bra i en lätt "color modulated" skrud...
Toksnyggt byggt! Du vet då hur man gör.
Matt_Public- Master of DNF
Color modulated? Det finns så mycket uttryck på allt vi modellbyggare gör, så jag känner mig lite vilse just nu
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hehe Jag förstår vad du menar Håkan. Nån på IPMS Stockholm skrev för ett tag sen att vi pansarbyggare har fler ord för vädring/målning än eskimoerna har för snö Han har onekligen en poäng där.
CM tycker jag är lite lurigt att beskriva. Bilder säger mer än ord i detta fall:
http://www.missing-lynx.com/articles/other/modulationmr_1.html
Rätt utfört kan det ge ett rätt effektfullt resultat tycker jag. I vissa fall tycker jag dock det går till överdrift och då ser modellen mest konstig ut. Personligen gillar jag nog en lite mer subtil approuch när man håller på med såna här effekter.
CM tycker jag är lite lurigt att beskriva. Bilder säger mer än ord i detta fall:
http://www.missing-lynx.com/articles/other/modulationmr_1.html
Rätt utfört kan det ge ett rätt effektfullt resultat tycker jag. I vissa fall tycker jag dock det går till överdrift och då ser modellen mest konstig ut. Personligen gillar jag nog en lite mer subtil approuch när man håller på med såna här effekter.
Joppo
Ja, det finns ju ett bra uttryck; "Less is more" eller varför inte vårt eget; "Lagom". Det är som alla effektmålningar, det får inte överdrivas utan det är helheten som räknas. Svårt, men också en utmaning.
Hayabusa
Intressant läsning! Tack för länken Jesper!
Kan var värt ett försök på nån lämplig modell. Kräver nog lite övning för att få rätt, men så är det ju med det mesta man ska prova på.
Håkan
Kan var värt ett försök på nån lämplig modell. Kräver nog lite övning för att få rätt, men så är det ju med det mesta man ska prova på.
Håkan
Snyggt! Skynda långsamt!
Håkan
Håkan
Tack, Håkan. Ja, med tanke på vädret så blir inte så mycket tid vid byggbordet. Brukar ta en stund på morgonkvisten i det härliga vårljuset.
Hayabusa
Vädringsprocessen är igång...får börja med insidan och göra klar den först. Återstår en del detaljer och mer vädringsarbete/målningsarbete på insidan. Sakta men säkert..
Hayabusa
Man känner sig bra enkel i ert sällskap ibland.
Tokstiligt utförande på inredningen. Galet grannt, rentav...
Tokstiligt utförande på inredningen. Galet grannt, rentav...
En riktig sköning det där! Rikligt med interiör åsså!
Bra jobbat!
Bra jobbat!
Janne.S- Moderator
Ser mycket bra ut Stefan! Snygg inredning!
Håkan
Håkan
Hur målas motorn? Antar att varenda detalj inte målas i absurdum.
Kupén ser hemtrevlig ut.
Kupén ser hemtrevlig ut.
Obed
Tack för alla glada tillrop
Motorn blir enfärgat mörkgrå med lite "high-lights" + washer för att få ett lite mer intressant utseende. Tyvärr är det dåligt med anvisningar för vad som ska målas i vilken färg, så det blir vissa gissningar. Jag vet inte om motorn verkligen var mörkgrå, men det är en kvalificerad gissning. "In absurdum" är det kanske inte, men rätt drygt. Vi får se hur slutresultatet blir.
Motorn blir enfärgat mörkgrå med lite "high-lights" + washer för att få ett lite mer intressant utseende. Tyvärr är det dåligt med anvisningar för vad som ska målas i vilken färg, så det blir vissa gissningar. Jag vet inte om motorn verkligen var mörkgrå, men det är en kvalificerad gissning. "In absurdum" är det kanske inte, men rätt drygt. Vi får se hur slutresultatet blir.
Hayabusa
Riktigt tjusig inredning!
Kul att pansarbyggare får göra lite på insidan ibland
Kul att pansarbyggare får göra lite på insidan ibland
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har försökt beställa 222:an från Tamiya till min webshop men den är ju alltid slut. Inte så konstigt, den är ju svinfräck.
Obed
Tamiyas 222:a börjar bli rätt gammal. HobbyBoss är både billigare och bättre, enligt mig. Tristar har en 222:a och Bronco har tre olika 221:or.
Hayabusa
Mmm...minns att jag byggde Tamyias första gången när jag var en riktig lite knådd på 7-8 år eller så nog är den gammal allt
Janne.S- Moderator
Tack, Magnus.
Med risk för att bli tjatig...inredningsbilder. Satte dit instrumentbräde-dekalen. Inte dum, måste jag säga. Någon tyckte att förarmiljön såg trevlig ut, men jag undrar hur det var i verkligheten?
Med risk för att bli tjatig...inredningsbilder. Satte dit instrumentbräde-dekalen. Inte dum, måste jag säga. Någon tyckte att förarmiljön såg trevlig ut, men jag undrar hur det var i verkligheten?
Hayabusa
Tjata på du! Jag tar anteckningar.Hayabusa skrev:Med risk för att bli tjatig...inredningsbilder.
Jepp! Mumma! Läcker med betoning på skit(igt)
blir lite sugen på en sådan läckerbit...
blir lite sugen på en sådan läckerbit...
MiniStuff- Vicesheriff
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Sd.Kfz.222 Leichter Panzerspähwagen
» Sd.Kfz.221 Leichter Panzerspähwagen
» Sd.kfz 222 Leichter panzerspähwagen - Tamiya 1/35
» Sd.kfz 223 Leichter Panzerspähwagen Funk
» Sd.Kfz.221 Leichter Panzerspähwagen
» Sd.kfz 222 Leichter panzerspähwagen - Tamiya 1/35
» Sd.kfz 223 Leichter Panzerspähwagen Funk