IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Star Wars filmerna

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Star Wars filmerna Empty Star Wars filmerna

Inlägg av Warsawpact mån dec 01 2008, 01:13

Hallå allesammans!

Vår ytterst vänlige moderator tog beslutet att öppna en off topic del här på forumet. cheers

Så jag tänkte dra igång en tråd om Star Wars Filmerna för jag vet att det finns många sci-fi entusiaster där ute på forumet.

Här kan allmänt tjôt om George Lucas mästerverk hållas. Allt från åsikter om vilken film som var bäst...och varför, till vilken faktion ni tycker är häftigast ( självälskar jag imperiet) till diskussion om storyn, skepp, personer i filmerna etc.etc.etc.

Tänkte dra igång några frågeställning som förmodligen många av er redan har en fast åsikt om, nämligen

1. Vilken av filmerna tycker DU var bäst ( varför?)

2. Är du en Imperialist eller en Rebell?

3. Vilken är din favoritsekvens i någon av filmerna?


Ordet är fritt!

Med vänliga hälsningar santa
Christian (Warsawpact)
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S mån dec 01 2008, 10:24

Hehe, undrar om det här blir vild debatt?

1. Jag gillar Empire strikes back bäst, den har en härlig mörk framtoning och karaktärerna får ett helt annat djup än tidigare. Och effekterna har verkligen blivit bättre! Däremot är jag inte helt förtjust i de digitalt redigerade versionerna...tycker det har petats för mycket i filmerna och de har tagit alla chanser som möjligt för att peta in CGI bjäffs! jag är väl purist Razz

2. Imperialist!!!!!!! jag menar när man hör Imperial march...kan man vara annat??? DUM DUM DUMM-DI-DUMM......... (ryyys!!!)

3. Älskar hela konfrontationen mellan Darth Vader och Luke i molnstaden....hela stämningen är så tryckt och atmosfären är så tät så man kan skära den med kniv!! det är faktiskt den enda delen av alla filmer som saknar filmmusik utan det finns bara spöklika lågfrekventa ljud som är härligt olycksbådande!

Måste tilläggas åxå att jag är inte förtjust alls i alla prequels som gjordes......de är tomma och känns väldigt platta! Verkar som handlingen endast styrs av vilka effekter som kan petas in och ärligt talat så rör George Lucas om för mycket i sin egen mytologi! De har inte alls samma känsla som de gamla filmerna. Alla karaktärerna, japp precis alla!, är väldigt flata och intetsägande de lyckades till och med förstöra Yoda!! *snyft* Crying or Very sad
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Warsawpact mån dec 01 2008, 10:49

Jag får väll inte vara sämst utan svara jag med.

1. Jag tycker att den första filmen "A new Hope" är den bäst. Detta är för dels pga. de underbart häftiga striderna vid Dödsstjärnan vid slutet av filmen men även för att den har en mer militärisk "äkthet" till skillnad mot de tre prequels som George gjorde. Mer känsla i den så att säga Smile

2. Klockren Imperialist här!! Hur kan man INTE gilla dem som byggde en 400 ton tung vandrande stridsvagn på fyra ben som mosar allt framför sig på Hoths snöiga vidder!?

3.Är helt såld på sekvensen där Y-wing bombarna gör sin inflygning in i "diket" på dödsstjärnan. Speciellt bilderna innifrån cockpiten där piloterna har hjälmarna lite på sned och man kan se dem skumpa och skaka i sina stolar när de dundrar fram mot målet samtidigt som de ställer in sina instrument medans imperiets turbolasrar viner förbi skeppen.



Janne.S skrev:

Måste tilläggas åxå att jag är inte förtjust alls i alla prequels som gjordes......de är tomma och känns väldigt platta! Verkar som handlingen endast styrs av vilka effekter som kan petas in och ärligt talat så rör George Lucas om för mycket i sin egen mytologi! De har inte alls samma känsla som de gamla filmerna. Alla karaktärerna, japp precis alla!, är väldigt flata och intetsägande de lyckades till och med förstöra Yoda!! *snyft* Crying or Very sad

Jag håller med Janne!
Jag tycker de tre orginal filmerna har en mycket rikare och verkligare känsla i sig. Det är så ett sci-fi äventyr skall vara med en mörk känsla och mycket story.
Men även en känsla för detaljer.
Ta t.ex. y-wing bombarna eller snöspeedrarna vid Hoth så har de simulerat när skeppen skakar och piloterna kastas till och från i sina säten och ser sig om hela tiden, det hela känns så mycket verkligare änn till skillnad från t.ex episod 1 där Naboo skeppen närmar sig Handelsfederationens skepp men flyger helt "lugnt" runt i striderna som om de vad ute på en söndagscruise......Var är skakningarna i skeppet, var är rycken från kringliggande explosioner, varför spanar N. piloterna inte efter fienden, Var är känslan för detaljer?
.....Dåligt!!!!!!!!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S mån dec 01 2008, 11:48

Känslan är att de första filmerna gjordes med hjärtat medan de tre prequels gjordes med plånboken som inspiration.......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Warsawpact tis dec 02 2008, 01:40

Är det bara Janne och jag som är Star Wars fantaster?

Har en känsla av att det är fler därute...så ta steget ut ur garderoben cheers Wink
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Azgaron tis dec 02 2008, 19:34

Fantast vet jag inte om jag är, men jag gillar filmerna, speciellt de tre första dvs del 4, 5 och 6.
Jag har en X-wing modell som tyvärr inte är nån höjdare, men jag skulle nog inte tveka att skaffa fler SW modeller, gärna Fine Moulds, om tillfälle ges.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S tis dec 02 2008, 22:27

Fint Mögel gör fin fina modeller......har ju min Slips jägare att sätta ihop Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Azgaron tis dec 02 2008, 23:08

Hehe, jo de gör ju det, men jag kanske skulle ha utelämnat u:et Smile Deras årtusonde falk hade inte varit fel! Kostar ju en del dock!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S tis dec 02 2008, 23:47

Jo men du får nog mycket skoj per krona i alla fall Smile

Förresten var inte du gjord av pengar? lol!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Azgaron ons dec 03 2008, 00:28

Jo, det får man nog!

Hehe, jo, det är nog lätt att få det intrycket, men tanten min hota nästan med halshuggning! Som tur var så fick jag sålt en del av modellerna! Smile
På tal om inköp, så har jag ju inte visat mina två senaste kap! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 00:52

fram med dom!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av bjork_larsson ons dec 03 2008, 10:15

Jag har något att bekänna, I AM DARTH VADER! Bara så ni vet, jag spelar inte hockey för att det är kul utan det är det enda stället där jag kan bära mask utan att någon undrar! Svårare på Ica där jag förövrigt blivit antastad av någon form av flumvaktis och va tvungen att strimla honom med min ljussabel! =)

Jag vet inte riktigt om jag har någon favvo film, jag va ju så bra i alla!

Terje/ Darth vader!
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 12:51

Visste väl antt det fanns ondska inblandat när man bygger civila flygetyg.......... The Dark Side...... Razz ti-hi
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Warsawpact ons dec 03 2008, 13:40

Janne.S skrev:Visste väl antt det fanns ondska inblandat när man bygger civila flygetyg.......... The Dark Side...... Razz ti-hi


Hahaha sannerligen. Ser ut som om vi har The dark man himself med oss här på forumet. Dunderbra!

Har dock alltid undrat och grubblat över en sak när det gäller star wars.
Hur fasiken ser Imperiets stridsvagnar ut?

Jag menar, ett imperium som styr i stort sett hela galaxen... och i filmen ser man enbart marktrupperna, deras transporter och flottan/ flygvapnet!? Udda!
Tänkte först att AT-ATs och St:arna i själva verket var deras "vandrande" tanks men om man går på själva namnen så syftar de ju på "transport".
I episod 1 fick vi se bl.a. Trade Federations svävande stridsvagnar, i Ep 2 fick vi se Separatisternas tanks och republikens enorma landkrysare som rullar fram med kanoner överallt......men själva Imperiets tanks lyser med sin frånvaro.

Finns det bilder / info på dessa?

Är lite sugen på ett scratchbuild!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 15:59

heheh du får titta på spelet Star Wars "Empire at War"....där är det fläskiga tanks å artilleripjäser med!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Warsawpact lör dec 06 2008, 23:40

Janne.S skrev:heheh du får titta på spelet Star Wars "Empire at War"....där är det fläskiga tanks å artilleripjäser med!

Oooooh, de var sannerligen inte små. Helt klart i den rätta imperiestilen, überstora och skräckinjagande!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Stefan E sön dec 07 2008, 00:20

Hejsan!

Den absolut bästa STW filmen är den första!
Inte del1 alltså, utan del 4 som började alltihop 1977.

Jag såg den i Karlskrona då den kom till den första biografen med riktigt surround-ljud i Blekinge!

Vilken upplevelse, och när de flög i "rännan" på dödsstjärnan, ja då var man DÄR i cockpiten med Luke!
"Feel the force"!

Bästa filmen och bästa scenen i hela serien!
Även den stora striden i början på del3 är häftig, den där Obi-Wan och Anakin slåss mot Seperatisterna.

Sen är det ju klart att Harrison Ford höjer varje scen han är med i med sina sura "one liners", (han är absolut en av mina favoritskådisar)!

Jag har alltid varit lite obstinat och gått mina egna vägar så jag är en typisk rebell!

Jodå, jag gillar Star Wars, även om jag tycker bättre om Star Trek.

I de tre första Star Wars filmerna är det den vanliga historien om det onda mot det goda (Ivanhoe, Sagan Om Ringen mfl), så själva storyn är inte så upphetsande.
De tre senaste filmerna vänder lite på perspektivet då man får lära känna Anakin, hur han luras/lockas över till den mörka sidan och hur han slutligen blir Darth Vader.

Det känns mera som två separata trilogier än en enda historia (som det ju faktiskt är), det glappar lite mellan 3-4 och 1-3, men det kan vara förståeligt eftersom det gått lång (verklig) tid mellan del 4 och 1.

Men filmerna är fortfarande bra och jag ser dem mer än gärna!
Jag har sett samtliga filmer minst två ggr nu, och jag kommer att se om dem igen!

Stefan


Senast ändrad av Phantom2 den sön dec 07 2008, 00:42, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Warsawpact sön dec 07 2008, 00:35

Phantom2 skrev:Hejsan!

Den absolut bästa STW filmen är den första!
Inte del1 alltså, utan del 3 som började alltihop 1977.

.............

Bästa filmen och bästa scenen i hela serien!
Även den stora striden i början på del3 är häftig, den där Obi-Wan och Anakin slåss mot Imperiet.
Stefan

Håller med om att A new Hope dvs. den första filmen var den bästa!
Du menar väll del 4 som började alltihop 1977?

Det är väll i del 3 som Obi-wan och Anakin slåss mot....Separatisterna!?
För Imperiet var Anakin själv med och grundade santa

Nu verkar det som om vi har 3st Imperialiser ( inkl självaste Darth Vader) och 1 Rebell här på forumet Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Stefan E sön dec 07 2008, 00:41

Ja, du har helt rätt! cheers

Det börjar bli läggdags nu! Laughing

Jag har editerat mitt inlägg nu!

Tack för rättelserna!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Janne.S sön dec 07 2008, 10:37

När jag spelar Star Wars Rebellion så är det roligare att vara Imperiet för de har häftigare skepp! Razz men jag spelar alltid rebellerna efter jag spelat imperiet....

Underskattat spel, önskar någon kunde fräsha upp det och fixa till grafiken lite....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av bjork_larsson sön dec 07 2008, 14:26

Jo, det är klart! Nog är det ondska i civila flygisar alltid! Väldigt bra förklätt bara...

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Star Wars filmerna Empty Sv: Star Wars filmerna

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet