Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
+17
mats64
Obed
Jörgen.E
Hayabusa
MagnusE
Kent
Janne.S
JOooCKE
cas
Jokkocze
Stefan E
Azgaron
MiniStuff
Caverö
linusorn
Marlin
Matt_Public
21 posters
Sida 7 av 11
Sida 7 av 11 • 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Tänkte du också på André Franquins Gaston Lagaffe? Kusligt...MiniStuff skrev:
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
kan vara så att vi båda är uppvuxna med denna guldklimp?!?!
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Gaston rules....har fortfarande några album kvar innan samlingen är komplett.
Janne.S- Moderator
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Mjo. Jag hittade en trave gamla album när jag var hemma hos morsan sist.MiniStuff skrev:Kan vara så att vi båda är uppvuxna med denna guldklimp.
Garvade mig följaktligen harmynt åt alla genialt utformade illvrål. Klassiker...
Sa sant, så sant...Janne.S skrev:Gaston rules.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Gaston Rules!
Har ALLA serie-böcker med Gaston!
Har också de flesta albumen med Spirou (där Gaston dök upp som en bifigur till en början), och alla med Marsipulami!
Köpte dom direkt när de kom!
Gaston är en helt underbar serie med massor av crazy humor, tecknat av Franquin, en av de absolut bästa serietecknare någonsin!
Stefan
Har ALLA serie-böcker med Gaston!
Har också de flesta albumen med Spirou (där Gaston dök upp som en bifigur till en början), och alla med Marsipulami!
Köpte dom direkt när de kom!
Gaston är en helt underbar serie med massor av crazy humor, tecknat av Franquin, en av de absolut bästa serietecknare någonsin!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Trökuppdatering!
Insidan fick också färg. Lite oljespill här och var så...
Insidan fick också färg. Lite oljespill här och var så...
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Värst vad det skall vara produktivt idag då!
Schyssta luckor
Schyssta luckor
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Vansinnet kommer och går. Det kanske är månrelaterat?CAS skrev:Värst vad det skall vara produktivt idag då!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Stiligt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Då var sista dekalen på plats:
Då drar vi på andra lagret klarlack. Ju-huuu!
Jo, det var så sant. Jag bättrade även på kamouflaget en liten aning.
Det skulle nog tåla ytterligare en vända, men det finns ju så många roligare saker.
Såhär ser det i alla fall ut nu:
Everybody knows this is nowhere. Na-na-na-naah...
Då drar vi på andra lagret klarlack. Ju-huuu!
Jo, det var så sant. Jag bättrade även på kamouflaget en liten aning.
Det skulle nog tåla ytterligare en vända, men det finns ju så många roligare saker.
Såhär ser det i alla fall ut nu:
Everybody knows this is nowhere. Na-na-na-naah...
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Strålande helt enkelt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Vackert
Måste säga att jag aldrig har gillar 109:an, men denna är verkligen snygg.
/Bosse
Måste säga att jag aldrig har gillar 109:an, men denna är verkligen snygg.
/Bosse
Marlin
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Hedning!Marlin skrev:Måste säga att jag aldrig har gillat 109:an, men denna är verkligen snygg.
Nåja, det glädjer mig att du i alla fall har överseende nog att uppskatta otyget.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Riktigt stilig maskin, Mattias! Själv tycker jag att Bf109 är en snygg och karaktärsfylld maskin. Det var ganska nära att Sverige, under krigsåren, fick möjlighet att licenstillverka 109:an. Definitivt ett möjligt "What-if" bygge, för den som vill.
Hayabusa
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Det var mer än vad jag visste!Hayabusa skrev:Det var ganska nära att Sverige, under krigsåren, fick möjlighet att licenstillverka 109:an.
Definitivt ett möjligt "What-if" bygge, för den som vill.
Jag känner emellertid mitt sinne för what-if råvarva, så det måsta vara rätt.
Berätta mer, vetja! Vilken version och variant?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
En svensk 109?
Jestanes, det låter ju så kärt så man baxnar!
Får se om man har några google-skills som kan vara matnyttiga
Jestanes, det låter ju så kärt så man baxnar!
Får se om man har några google-skills som kan vara matnyttiga
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Absolut
Det står beskrivet i "Flyghistorisk Revy FFVS J22" av Bo Widfeldt. Där berättar bl a Nils Söderberg http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_S%C3%B6derberg om bakgrunden.
När kriget bröt ut så sökte Sverige desperat efter flygplan, beställningarna av flygplan från USA blev ju annulerade eller bara delvis levererade.
Statens Industrikommission och UD föreslog att man skulle försöka få hit (till Sverige och SAAB) folk från Fokkerfabriken. Det var Fokkers chef, Seekatz, mindre intresserad av. Men samme Seekatz hade med sig ett meddelande från Udet (chef för Technisches Amt Reichsluftfartministerium) att det kanske skulle finnas möjlighet för oss att få licens både på motorer och flygplan. Söderberg for till Berlin för att förhandla med Udet personligen. Efter diverse diskussioner så fick Sverige, 9 månader senare, licens på DB605 (motor) men inget beträffande Bf109.
Men ett tag var det så nära att SAAB fick uppdrag att förbereda licenstillverkning.
I juli 1941 meddelade tyske flygattachén att vi (Sverige) skulle få möjlighet att ta upp förhandlingar om Me210. Det blev inget med Me210, men i samma veva fick Sverige tillgång till den senaste versionen av DB-motorn. DB-motorn hamnade sedemera i såväl J21 som B18.
Sverige har alltid haft nära kontakt med Tyskland, affärsutbytet har varit tätt & utbrett. Är väl fortfarande så, tror jag nog. Wallenbergarna hade goda & nära affärsrelationer med Tyskland, så särskilt underligt är det inte. Det fanns många kontakter och relationer länderna emellan, både inom affärsvärlden och t ex kungafamiljen. Nuvarande kungens far, exempelvis, var vän med Göring. Görings fru, Karin, var svenska. Det är ju sådant som skulle kunnat påverka dessa beslut. Rent politiskt fanns det givetvis en rad frågetecken, men en svensk Bf109 (eller t om Me210) är ett högst sannolikt "What-if" bygge. Anser åtminstone jag.
Det står beskrivet i "Flyghistorisk Revy FFVS J22" av Bo Widfeldt. Där berättar bl a Nils Söderberg http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_S%C3%B6derberg om bakgrunden.
När kriget bröt ut så sökte Sverige desperat efter flygplan, beställningarna av flygplan från USA blev ju annulerade eller bara delvis levererade.
Statens Industrikommission och UD föreslog att man skulle försöka få hit (till Sverige och SAAB) folk från Fokkerfabriken. Det var Fokkers chef, Seekatz, mindre intresserad av. Men samme Seekatz hade med sig ett meddelande från Udet (chef för Technisches Amt Reichsluftfartministerium) att det kanske skulle finnas möjlighet för oss att få licens både på motorer och flygplan. Söderberg for till Berlin för att förhandla med Udet personligen. Efter diverse diskussioner så fick Sverige, 9 månader senare, licens på DB605 (motor) men inget beträffande Bf109.
Men ett tag var det så nära att SAAB fick uppdrag att förbereda licenstillverkning.
I juli 1941 meddelade tyske flygattachén att vi (Sverige) skulle få möjlighet att ta upp förhandlingar om Me210. Det blev inget med Me210, men i samma veva fick Sverige tillgång till den senaste versionen av DB-motorn. DB-motorn hamnade sedemera i såväl J21 som B18.
Sverige har alltid haft nära kontakt med Tyskland, affärsutbytet har varit tätt & utbrett. Är väl fortfarande så, tror jag nog. Wallenbergarna hade goda & nära affärsrelationer med Tyskland, så särskilt underligt är det inte. Det fanns många kontakter och relationer länderna emellan, både inom affärsvärlden och t ex kungafamiljen. Nuvarande kungens far, exempelvis, var vän med Göring. Görings fru, Karin, var svenska. Det är ju sådant som skulle kunnat påverka dessa beslut. Rent politiskt fanns det givetvis en rad frågetecken, men en svensk Bf109 (eller t om Me210) är ett högst sannolikt "What-if" bygge. Anser åtminstone jag.
Hayabusa
Sv: Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
Här är en Bf109 "What-if" som jag byggde för två år se´n. Det är en Airfix (new molds) i skala 1/72. Märkning & camo är taget fritt ur fantasin.
Hayabusa
Sida 7 av 11 • 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Bf109E-7 Trop (Eduard 1/32)
» Bf109E-7 Trop (Tamiya 1/48)
» Bf109E-7 Trop (Tamiya 1/72)
» Messerschmitt Bf109E-1, Eduard 1/32, FÄRDIG
» Messerschmitt Bf 109 E7 Trop Eduard 1/48
» Bf109E-7 Trop (Tamiya 1/48)
» Bf109E-7 Trop (Tamiya 1/72)
» Messerschmitt Bf109E-1, Eduard 1/32, FÄRDIG
» Messerschmitt Bf 109 E7 Trop Eduard 1/48
Sida 7 av 11
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet