Jockes diverse småbyggen
+6
JOooCKE
cas
Matt_Public
Azgaron
Janne.S
Jokkocze
10 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Jockes diverse småbyggen
Följer CAS' exempel och skapar en liten tråd till bortglömda och små byggen som inte är stora nog för en egen tråd.
Man ska inte skriva en massa onödigt om man inte behöver göra det, så jag ska inte göra det, utan bara gå rakt på byggena.
Först ut är mitt abstinensbygge. Jag började sakna doften av spackel, lim osv, så jag gick igenom mina lådor och hittade den här:
En gammal brytbladskniv som inte bara är slö, utan även rostig. Inget jag hade rört en fin modell med, enns om den tillhörde min värsta fiende..
Hur som helst! Tog detta hemska verktyg och gav mig på min lilla skyhawk från starfix.
Enligt vad jag läste så skulle det vara ett snabbt och enkelt bygge med relativt bra passform, så jag gick på den.
Började med att stänga till luftintagen med lite plast. Kommer från en förpackning till en miniräknare som jag hittade i garderoben.
För att stoppa ljuset drog jag lite silverfärg på den.
Därefter gav jag mig på att få ihop kroppshalvorna.
Inga större problem här. Det hela gick ihop relativt smärtfritt, vilket gav ett fint första intryck på mig.
Sen blev det dags för vingarna. Nu började det kluriga. Glipan var en millimeter bred på sina ställen, så jag fick klämma ner små plastbitar och sen spackla. Det blev MYCKET spackel.
Inte enns passformen mellan vinghalvorna var bra nog, utan behövde spackel. Så mycket blev det!
Minst sagt en upplevelse, men det hjälper iaf med abstinensen!
Man ska inte skriva en massa onödigt om man inte behöver göra det, så jag ska inte göra det, utan bara gå rakt på byggena.
Först ut är mitt abstinensbygge. Jag började sakna doften av spackel, lim osv, så jag gick igenom mina lådor och hittade den här:
En gammal brytbladskniv som inte bara är slö, utan även rostig. Inget jag hade rört en fin modell med, enns om den tillhörde min värsta fiende..
Hur som helst! Tog detta hemska verktyg och gav mig på min lilla skyhawk från starfix.
Enligt vad jag läste så skulle det vara ett snabbt och enkelt bygge med relativt bra passform, så jag gick på den.
Började med att stänga till luftintagen med lite plast. Kommer från en förpackning till en miniräknare som jag hittade i garderoben.
För att stoppa ljuset drog jag lite silverfärg på den.
Därefter gav jag mig på att få ihop kroppshalvorna.
Inga större problem här. Det hela gick ihop relativt smärtfritt, vilket gav ett fint första intryck på mig.
Sen blev det dags för vingarna. Nu började det kluriga. Glipan var en millimeter bred på sina ställen, så jag fick klämma ner små plastbitar och sen spackla. Det blev MYCKET spackel.
Inte enns passformen mellan vinghalvorna var bra nog, utan behövde spackel. Så mycket blev det!
Minst sagt en upplevelse, men det hjälper iaf med abstinensen!
Senast ändrad av Jokkocze den fre jun 03 2011, 02:46, ändrad totalt 1 gång
Jokkocze
Sv: Jockes diverse småbyggen
En del att spackla, men det ser ju rätt ok ut annars! Kul att se en Starfix byggd!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Man hör alltid folk gnälla över Starfix, men man ser då aldrig nåt byggas!
Kul att äntligen få se det!
Kul att äntligen få se det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Slipad och klar att målas.
Dock vill jag rista in lite panellinjer innan jag gör det, så jag måste hitta något smidigt sätt att göra det utan något rist-verktyg.
Ytterligare en ofärdigmodell i högen!
Dock vill jag rista in lite panellinjer innan jag gör det, så jag måste hitta något smidigt sätt att göra det utan något rist-verktyg.
Ytterligare en ofärdigmodell i högen!
Senast ändrad av Jokkocze den fre jun 03 2011, 02:47, ändrad totalt 1 gång
Jokkocze
en vass syl, en slipad synål, en passare, baksidan av en hobbyknivsspets, nöden har ingen lag
Janne.S- Moderator
Ok, gjorde som du sa och gav mig på den med en bit ets-ram. Det blev linjer, men de blev inte raka. Får ge mig på sånt här igen när jag har något vasst.
Men nu är där iaf lite textur på flygkroppen!
Vad ska man ta för färg tycker ni? Jag tänkte mig Neutral Grey på ovansidan och en ljusare Sky Grey på undersidan.
Men nu är där iaf lite textur på flygkroppen!
Vad ska man ta för färg tycker ni? Jag tänkte mig Neutral Grey på ovansidan och en ljusare Sky Grey på undersidan.
Jokkocze
Och så blev det lite av tamiyas vita primer.
Den täcker inte så bra, men det blir vitt! Mängder med skavanker överallt, men jag tänker inte göra något åt det.
Sen kunde jag inte somna, då fick det bli lite lätt (men ojämn) preshade.
Den fick bli i en något mörkare grå än den neutral grey jag har planerat att dra på ovansidan av planet.
Härnäst ska det på en huv på cockpiten. Den ska bli svart på undersidan för att dölja bristen på detaljer där. (Det fanns en gubbe, men den var inte direkt detaljerad)
Den täcker inte så bra, men det blir vitt! Mängder med skavanker överallt, men jag tänker inte göra något åt det.
Sen kunde jag inte somna, då fick det bli lite lätt (men ojämn) preshade.
Den fick bli i en något mörkare grå än den neutral grey jag har planerat att dra på ovansidan av planet.
Härnäst ska det på en huv på cockpiten. Den ska bli svart på undersidan för att dölja bristen på detaljer där. (Det fanns en gubbe, men den var inte direkt detaljerad)
Jokkocze
Huven på plats, men nu vet jag inte hur jag går vidare utan en kniv. Är inte lika pilligt som huven på exempelvis en fw189'a eller enns på en spit, men det behövs iaf lite pill-jobb.
Får se om jag lyckas lösa det med min slitna gamla kniv.
Får se om jag lyckas lösa det med min slitna gamla kniv.
Jokkocze
Trippelpost, med byggbilder!
Det gick. Blev inte bra, men det gick.
Fast det är iofs ingen avancerad form direkt..
Hur som helst! Att maska gick, så då måste man självklart måla också!
Fick bli ett lager neutral grey på ovansidan.
Undersidan senare, sen blir det klarlack!
Det gick. Blev inte bra, men det gick.
Fast det är iofs ingen avancerad form direkt..
Hur som helst! Att maska gick, så då måste man självklart måla också!
Fick bli ett lager neutral grey på ovansidan.
Undersidan senare, sen blir det klarlack!
Jokkocze
Matt_Public skrev:Höpp!
Här rullar det på må jag säga.
Absolut! Kanske blir klart idag? Förmodligen inte..
Jokkocze
Färg på plats! Lite snabbtorkande klarlack på plats! Dekaler på plats!
Mycket på plats.
Nu ska det på mindre snabbtorkande klarlack. (Och två pingar.)
Mycket på plats.
Nu ska det på mindre snabbtorkande klarlack. (Och två pingar.)
Jokkocze
Det kom knappt någon färg ur sprutan, så jag bestämde mig för att rengöra munstycket innan jag drog på någon klarlack. Tyvärr var det redan skadat (Spräckt) så den faststelnade klarlacken från förr (hade tydligen inte fått bort den helt) drog med sig halva munstycket.
Så nu är det helt dött.
Får kolla om tillverkaren kan fixa fram ett nytt munstycke, men de har inget om det på sin hemsida så det ser dåligt ut. Får se hur jag löser det här..
Har iaf fått ett par saker till fixade men ännu inte fotade, så jag får fixa det när jag städat klart.
Så nu är det helt dött.
Får kolla om tillverkaren kan fixa fram ett nytt munstycke, men de har inget om det på sin hemsida så det ser dåligt ut. Får se hur jag löser det här..
Har iaf fått ett par saker till fixade men ännu inte fotade, så jag får fixa det när jag städat klart.
Jokkocze
En G-Mate som såldes i ett paket med kompressor och lite annat bra från samma tillverkare.
Paketet finns inte kvar i deras katalog längre, men de borde ju ändå ha reservdelar tycker man..
Paketet finns inte kvar i deras katalog längre, men de borde ju ändå ha reservdelar tycker man..
Jokkocze
Snyggt!
Vad enormt stor den är....
Trodde inte den var så liten innan jag såg den på din hand
/ Jocke
Vad enormt stor den är....
Trodde inte den var så liten innan jag såg den på din hand
/ Jocke
JOooCKE
Ser snyggt ut! Attans otur med sprutan dock!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
G-Mate Mistral, med koppen under sprutan?
Min Google-Fu är åter stark!
Det verkar inte gå att köpa munstycken separat...de säljer reservdelarna i set åxå de jäklarna men det går att beställa munstycke+nål för glada 22-23 euro
De verkar gilla vindar på G-mate.... Hoppas din spruta är en av de sidan och om din tyska är svag så kolla på "Düsensatz" helt enkelt.
G-Mate shop
Min Google-Fu är åter stark!
Det verkar inte gå att köpa munstycken separat...de säljer reservdelarna i set åxå de jäklarna men det går att beställa munstycke+nål för glada 22-23 euro
De verkar gilla vindar på G-mate.... Hoppas din spruta är en av de sidan och om din tyska är svag så kolla på "Düsensatz" helt enkelt.
G-Mate shop
Janne.S- Moderator
Ja där har vi den. 22-23 euro känns dock förbaskat dyrt, det är ju samma pengar som det kostar till en finare spruta!
Sen har vi även det där med att de inte skickar till annat än tyskland
Får se vad de svarar på mitt mail, de kanske kan fixa det lilla munstycket åt mig för en billigare peng..
Sen har vi även det där med att de inte skickar till annat än tyskland
Får se vad de svarar på mitt mail, de kanske kan fixa det lilla munstycket åt mig för en billigare peng..
Jokkocze
Hu! Tråkigt att höra om munstycket, för den blev ju så söt den där lilla A-4:an!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Jockes byggen 2009- Mycket mer än 2008...
» Sadolfs plastslageri- diverse 1:48
» Diverse SAAB köpes
» Diverse walk arrounds.
» Diverse detaljset och figurer
» Sadolfs plastslageri- diverse 1:48
» Diverse SAAB köpes
» Diverse walk arrounds.
» Diverse detaljset och figurer
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet