Sadolfs plastslageri- diverse 1:48
+4
glimturen
Azgaron
Tobias
Sadolf
8 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sadolfs plastslageri- diverse 1:48
Hej igen'!
Jag har spammat så mycket här med olika projekt såp nu ska jag prova och lägga allt på ett ställe.
Första som kommer är min strul med eduards Me 109 G.
Det blir mycket bilder och mindre text...
Först hur ser den ut:
Det följer med en etsad plåt, men visa detaljer är så pass bra att man kan leva utan de extra delar- Som här på bilden kylare som har fin mönster redan som plastdelar- och som knappt syns- Jag vet inte om jag använder plåtdelarna ....
Med kåpor på plats så syns det knappt....Oljekylare under motorn syns lite mer - men den har också fin detalj...
Jag har spammat så mycket här med olika projekt såp nu ska jag prova och lägga allt på ett ställe.
Första som kommer är min strul med eduards Me 109 G.
Det blir mycket bilder och mindre text...
Först hur ser den ut:
Det följer med en etsad plåt, men visa detaljer är så pass bra att man kan leva utan de extra delar- Som här på bilden kylare som har fin mönster redan som plastdelar- och som knappt syns- Jag vet inte om jag använder plåtdelarna ....
Med kåpor på plats så syns det knappt....Oljekylare under motorn syns lite mer - men den har också fin detalj...
Senast ändrad av Sadolf den fre apr 08 2022, 11:12, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Sv: Sadolfs plastslageri- diverse 1:48
Passformen är ganska bra och detaljen är fin, det blir lite spackel här och där men ingen tragedi...
Det finns separata slats så jag målade alla inre ytor med RLM 02 grågrön-förutom pilotkontoret som blir RLM 66 mörkgrå
Testmonterad ....
Lite senare bild med kontoret monterad....
Senast ändrad av Sadolf den tis mar 08 2022, 03:01, ändrad totalt 2 gånger
Sadolf
Pilothytt...det gott om detalj även om man inte använder ets...skulkle tänka mig köpa overtree till den här och bygga en till enbart med plastdelar...
Men jag använde etsade delar på den här.
Sadolf
Azgaron likes this post
Limmat ihop ligger och torkar bland kollegor på hyllan- Strax ska vi måla...
Måste maska allt som ska inte målas först...såklart...
Separat alla smådelar som ska få RLM76.
Här är mitt första flopp- JAg har valt ett cammo som har mottling på sidorna gjort med massa små linjer istället med de vanliga tyska fläckar.
Tyvärr min både skill och utrustning var inte upp till utmaningen. Men man lär sig... Här så målar jag över en del linjer som jag lagt för tjock och för tätt.
Fick inte den cammo till nivån som stämmer med originalet. Jag är lite missnöjd men det få vara som det blev. Nästa projekt av den typen blir kanske bättre..
Trots allt så tycker jag det ganska OK.
Fick göra om zig-zag linje på vingarna- Mitt första försök med pattex mask var inte lyckad...
Istället konstruerade jag mall med tejp....Gick bättre...
Slats fick målas separat, men linjer måste stämma med resten av vinge...
Nu är det dags att måla övre del av flygkroppen- där man spacklade försvann lite detalj , men de skickar ett mall med etsad platta som kan användas för att rista tillbaka två handtag som skall finnas där. Mycket bra tänkt av Eduard!!!
Nu är fronten av vinge klar...
Här är cammo klar och jag börjar sakta med dekaler- Det är dessa som man kan ta bort ytte folje- Men som man se snart i nästa uppdatering är det inte så lätt...
Forts. följer....
Sadolf
Azgaron and Tobias like this post
Snyggt! Gillar verkligens Eduards plast, schysst att jobba med.
Snyggt målat blev det!
Snyggt målat blev det!
Tobias
Sadolf likes this post
Trevligt bygge, och snyggt målat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar för trevlig uppmuntran så ödmjukast!
Nu har avgasrör med plåtbitar överst hamnat på plats- och måste säga det var fel jag torrpassade inte dessa innan lacken...
En annan del av story är Eduards berömda dekaler.
Ja det går riva bort folje från de med hjälp av maskeringstejp. Det bara man ska först sätta de ordentlig, inte som jag har gjort.
Det blir fint , visst, men å andra sidan deras folie är ganska tunn och det vare fullt OK att lämna den kvar och mala över sen med varnish som vanliga dekaler...
OM... om den reagerade bra på microsol... den blir konstig blank och bubblig. Å andr sidan att riva den ger inte 100% säkerhet att allt blir kvar som det ska...
Nu har jag lagt varnishen och försöker mer ORDENTLIG dekalmontering innan jag river bort foljen. Alternativt så kör jag som vanliga dekaler... På bilder kan man se att det gick inte så superbra med folje borttagning....Men för att vara ärligt jag inte låtit dekalerna sätta sig ordentlig över natten....
Nu har avgasrör med plåtbitar överst hamnat på plats- och måste säga det var fel jag torrpassade inte dessa innan lacken...
En annan del av story är Eduards berömda dekaler.
Ja det går riva bort folje från de med hjälp av maskeringstejp. Det bara man ska först sätta de ordentlig, inte som jag har gjort.
Det blir fint , visst, men å andra sidan deras folie är ganska tunn och det vare fullt OK att lämna den kvar och mala över sen med varnish som vanliga dekaler...
OM... om den reagerade bra på microsol... den blir konstig blank och bubblig. Å andr sidan att riva den ger inte 100% säkerhet att allt blir kvar som det ska...
Nu har jag lagt varnishen och försöker mer ORDENTLIG dekalmontering innan jag river bort foljen. Alternativt så kör jag som vanliga dekaler... På bilder kan man se att det gick inte så superbra med folje borttagning....Men för att vara ärligt jag inte låtit dekalerna sätta sig ordentlig över natten....
Sadolf
Azgaron likes this post
Ah, inte vågat testa deras "nya" ännu.. Ser ltie farligt ut.. Men ok om det torkat ordentligt och mask-tejp på..?
Snyggt jobbat iaf, nästa fin vädringseffekt på dekalerna.. Hoppas du löser det.
Snyggt jobbat iaf, nästa fin vädringseffekt på dekalerna.. Hoppas du löser det.
Tobias
Ja det lite masking och spraya på med vit eller pensla på... Det positiva att klarlacken har torkad lite nu och jämnade ut fint.
Det blir mer dekaler när den sätter sig och hårdnar. Sen ska kura de dekalerna ordentlig.. Egentligen folje på dekalerna är ungefär som vanliga dekaler så man kan simpelt strunta i det och spreja dessa över med varnish...
Det blir mer dekaler när den sätter sig och hårdnar. Sen ska kura de dekalerna ordentlig.. Egentligen folje på dekalerna är ungefär som vanliga dekaler så man kan simpelt strunta i det och spreja dessa över med varnish...
Sadolf
och det ser ok ut med varnish på? Men vill gärna testa att ta bort smegman..
Tobias
Nja jag har inte testad såp mycket än... väntar när klarlacken blir lite hårdare...Jag fick iaf liksom lite mer grep på klarlack problemet...det plågade mig i november .
Tills jag fick ett bra tips här på forumet. En sak jag ska definitivt måla över med varnish och inte riskera att riva bort foljen- den där spiralmärke på spinnern.
Den vet jag sitter sisådär och jag har ingen lust att måla den för hand sen...Men även med folje på det ser ut som OK dekaler tunna och fina- kanske inte kartograf men definitivt inte tamiya...
Tills jag fick ett bra tips här på forumet. En sak jag ska definitivt måla över med varnish och inte riskera att riva bort foljen- den där spiralmärke på spinnern.
Den vet jag sitter sisådär och jag har ingen lust att måla den för hand sen...Men även med folje på det ser ut som OK dekaler tunna och fina- kanske inte kartograf men definitivt inte tamiya...
Sadolf
Ser ut som Me 109 har kommit till "nästan färdig" skickat- det som fattas är lite små detaljer och mattvarnishen som ska jämna ut dekaler.
Då jag vill ha mer projekt i samma tråd för att inte spamma med mina grejor för mycket på forumet- publicerar de sista bilder med me 109 och snart presenterar en annan projekt som jag hunnit med under tiden....
Då jag vill ha mer projekt i samma tråd för att inte spamma med mina grejor för mycket på forumet- publicerar de sista bilder med me 109 och snart presenterar en annan projekt som jag hunnit med under tiden....
Sadolf
Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Projekt Nr. 2
Aichi D3A1 "Val" Revell 1:48
Tänkte lägga lite snabbis utan så mycket tråkiga detaljer:
Kortfattad Revell har släppt ut några reboxar- i det fallet en Hasegawas byggsats med Cartograf utmärkta dekaler.
(Utmärkta , aj men färgen på Hinomarus visade sig vara mycket konstig....)
Plasten , som tur måste varit från gamla hasegawa produktion- det är den mörkgröna spröda plast från 80-talet och gjutkvalite var utmärkt!
Som jag upplevde dålig gjutning i min Revell P47 ( vilket jag kommer också publicera en del om) , den här var rent nöje att jobba med.
Beträffande cammo på den här- Alla dessa plan var i en grå rostskyddande färg från fabriken. Efter Pearl Harbor attacken har dessa plan varit täckta på övre ytor med grön färg med varierande kvalite. Det var en del färgsläpp och slitage- så jag försöker återspegla detta i bygget. Hur mycket jag lyckades med det få åskådaren avgöra...
Hasegawas mörka plast ....
Ganska fina detaljer i hytten
Passformen var bra inte mycket spackel behövs...
Aichi D3A1 "Val" Revell 1:48
Tänkte lägga lite snabbis utan så mycket tråkiga detaljer:
Kortfattad Revell har släppt ut några reboxar- i det fallet en Hasegawas byggsats med Cartograf utmärkta dekaler.
(Utmärkta , aj men färgen på Hinomarus visade sig vara mycket konstig....)
Plasten , som tur måste varit från gamla hasegawa produktion- det är den mörkgröna spröda plast från 80-talet och gjutkvalite var utmärkt!
Som jag upplevde dålig gjutning i min Revell P47 ( vilket jag kommer också publicera en del om) , den här var rent nöje att jobba med.
Beträffande cammo på den här- Alla dessa plan var i en grå rostskyddande färg från fabriken. Efter Pearl Harbor attacken har dessa plan varit täckta på övre ytor med grön färg med varierande kvalite. Det var en del färgsläpp och slitage- så jag försöker återspegla detta i bygget. Hur mycket jag lyckades med det få åskådaren avgöra...
Hasegawas mörka plast ....
Ganska fina detaljer i hytten
Passformen var bra inte mycket spackel behövs...
Senast ändrad av Sadolf den tor apr 07 2022, 13:52, ändrad totalt 6 gånger
Sadolf
Jag har iaf inget emot "spamming". Händer det grejor så händer det? Kul att se projekt som växer fram.
SNygg 109, kan ju nada om de germanerna men det ser bra ut.
Riktigt fin cockpit på Japanen med! Ser en Wildcat där med, men är det en Dauntless med?
SNygg 109, kan ju nada om de germanerna men det ser bra ut.
Riktigt fin cockpit på Japanen med! Ser en Wildcat där med, men är det en Dauntless med?
Tobias
Uh uppdaterade de bilder som försvann.
Val i stort sätt klar- det som behövs är panellinjer och vädring- men allt är med inkl bomber och positionsljus.
Snart kommer med nästa: p47
Ja Tobbe, tack ! Det som syns bakom är amerikanska plan-val passar inte riktig i hyllan men den hyllan är bättre synlig och jag ville kika lite på nybyggd innan den parkeras i mindre exponerad plats.
Det finns wildcat och dauntless bakom...och en tigercat som blev liksom inte 100 klar...
Kort å gott , de röda "hamburgare " och prydnaden på l-stallet fick jag lacka över dekaler tunnt med samma kulör som i stjärten- annars var den typ pinkroseaktig. Men det jämnade ut lite plus det var inte så svårt att maska eller klippa runda mask för Hinomaru.
Val i stort sätt klar- det som behövs är panellinjer och vädring- men allt är med inkl bomber och positionsljus.
Snart kommer med nästa: p47
Ja Tobbe, tack ! Det som syns bakom är amerikanska plan-val passar inte riktig i hyllan men den hyllan är bättre synlig och jag ville kika lite på nybyggd innan den parkeras i mindre exponerad plats.
Det finns wildcat och dauntless bakom...och en tigercat som blev liksom inte 100 klar...
Kort å gott , de röda "hamburgare " och prydnaden på l-stallet fick jag lacka över dekaler tunnt med samma kulör som i stjärten- annars var den typ pinkroseaktig. Men det jämnade ut lite plus det var inte så svårt att maska eller klippa runda mask för Hinomaru.
Sadolf
Jag vet inte om någon vill se all detalj och min rant å gnäll om thunderboltens plast. Kort å gott så fick jag "måndagsex"
Istället för att gnälla å lipa så kan jag en snabbis publicera bilden på de projekt jag har på verkstan just nu:
Revell P 47 N Samt Bell Kingcobra
Kingkobran blev inte så mycket mer, däremot thunderbolt fick nu en del dekaler ...
Istället för att gnälla å lipa så kan jag en snabbis publicera bilden på de projekt jag har på verkstan just nu:
Revell P 47 N Samt Bell Kingcobra
Kingkobran blev inte så mycket mer, däremot thunderbolt fick nu en del dekaler ...
Sadolf
Azgaron, cas and Tobias like this post
Många fina byggen här!
Nu blev jag sugen på något Tyskt från Eduard.....
Nu blev jag sugen på något Tyskt från Eduard.....
Hmmm, Red E Ruth?
Jag har ju samma dekaler!
Nu jädrar är det nog dags att leta upp min avstannade P-47 och göra klart den!
Jag har ju samma dekaler!
Nu jädrar är det nog dags att leta upp min avstannade P-47 och göra klart den!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tobias likes this post
Tackar
Fick tag i hasses P47 D bubbletop ...så det blir en till ..
Men först blir det nya hyllplan för att de har inte plats....
Fick tag i hasses P47 D bubbletop ...så det blir en till ..
Men först blir det nya hyllplan för att de har inte plats....
Sadolf
Tobias likes this post
Ja typ Ok pris- blev 285 med frakt
Dekaler standard hasse- ETO Angie och Saucy Susie ( hehe vilket namn...)
Dekaler standard hasse- ETO Angie och Saucy Susie ( hehe vilket namn...)
Sadolf
Precis den modellen som jag sålde/gav Tobbe!
Sadolf, spamma på du bara, det är alltid kul att se andras byggen, tycker jag.
Du behöver inte vara rädd att "överspamma", jag har nog 10-15 (minst, kan vara fler...) aktiva (icke färdiga modeller) trådar här på forumet!
Ett litet tips, om du ger varje modell en egen tråd blir det enklare att följa dina byggen från ax till limpa.
Kör på så det ryker!
Stefan
Sadolf, spamma på du bara, det är alltid kul att se andras byggen, tycker jag.
Du behöver inte vara rädd att "överspamma", jag har nog 10-15 (minst, kan vara fler...) aktiva (icke färdiga modeller) trådar här på forumet!
Ett litet tips, om du ger varje modell en egen tråd blir det enklare att följa dina byggen från ax till limpa.
Kör på så det ryker!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hej!
Jag ville inte "dominera hela forum" det känns fel då jag är ny i hobbyn och ny i klubben.. Men det blir lite kaos när jag lägger olika projekt i samma tråd, det var en dålig ide...
Nu så har jag lite turbulent tid, först påsk, sen nu badrumsrenovering vilket innebär att jag måste tömma hela förrådet vilket grannar med badrummet- Bokstavligen en TON av gamla dataprylar, grejor från jobbet, skräp och min stora modellstash. Så hinner knappt fokusera på modellbyggen... Fast lite man gör- och nu har jag inte följd mina riktlinjer att göra en byggsats klar och påbörja nästa... Så thunderbolten från revell är halvklar , kingcobra väntar på lacken medans jag fixar olika smådetaljer...Mitt i det hela påbörjade en Bf109 E7, en A6M5 zero från hasse - i engelska färger ( en erövrat plan) och samtidigt..började med en Musse från ICM , en bubbeltopp. Jösses jag kan inte hålla mina tassar i styr.....Så jag har nu 5-6 modeller i produktionslinje i olika grad av komplettering istället för att göra EN och sen nästa....
Det positiva att jag byggde om min billy hylla ( någon vill ha en samling av gamla databöcker och moderkort manualer för fraktpris??).
Nu har jag plats för 10- 15 modeller ( beroende hur exponeringsytan ska användas- "fint" eller "tajt")
Räcker för några månader.... sen få vi se--- vitrinskåp??
Bilden visar mina hyllor efter ombyggnad....
Produktionslinje... Snusdosor innehåller små delar d¨jag klipper allt och skrotar gjutstammar samt slänger boxar- endast omslag spåras för fin bild...
Jag ville inte "dominera hela forum" det känns fel då jag är ny i hobbyn och ny i klubben.. Men det blir lite kaos när jag lägger olika projekt i samma tråd, det var en dålig ide...
Nu så har jag lite turbulent tid, först påsk, sen nu badrumsrenovering vilket innebär att jag måste tömma hela förrådet vilket grannar med badrummet- Bokstavligen en TON av gamla dataprylar, grejor från jobbet, skräp och min stora modellstash. Så hinner knappt fokusera på modellbyggen... Fast lite man gör- och nu har jag inte följd mina riktlinjer att göra en byggsats klar och påbörja nästa... Så thunderbolten från revell är halvklar , kingcobra väntar på lacken medans jag fixar olika smådetaljer...Mitt i det hela påbörjade en Bf109 E7, en A6M5 zero från hasse - i engelska färger ( en erövrat plan) och samtidigt..började med en Musse från ICM , en bubbeltopp. Jösses jag kan inte hålla mina tassar i styr.....Så jag har nu 5-6 modeller i produktionslinje i olika grad av komplettering istället för att göra EN och sen nästa....
Det positiva att jag byggde om min billy hylla ( någon vill ha en samling av gamla databöcker och moderkort manualer för fraktpris??).
Nu har jag plats för 10- 15 modeller ( beroende hur exponeringsytan ska användas- "fint" eller "tajt")
Räcker för några månader.... sen få vi se--- vitrinskåp??
Bilden visar mina hyllor efter ombyggnad....
Produktionslinje... Snusdosor innehåller små delar d¨jag klipper allt och skrotar gjutstammar samt slänger boxar- endast omslag spåras för fin bild...
Sadolf
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Diverse walk arrounds.
» Jockes diverse småbyggen
» Diverse detaljset och figurer
» Säljes: diverse modeller
» Diverse SAAB köpes
» Jockes diverse småbyggen
» Diverse detaljset och figurer
» Säljes: diverse modeller