A-10A Thunderbolt II, Italeri 1/48, FÄRDIG!
+14
Viggen
Fisken35
Caverö
Kent
Matt_Public
cas
Azgaron
Marlin
Janne.S
Jörgen.E
JOooCKE
Jokkocze
MiniStuff
Stefan E
18 posters
Sida 4 av 6
Sida 4 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: A-10A Thunderbolt II, Italeri 1/48, FÄRDIG!
Gör de?
Humm, man kanske borde skaffa en bok i ämnet istället för att bara gå på minnet hur det såg ut i gamla A10 Tank killer till Amiga
Humm, man kanske borde skaffa en bok i ämnet istället för att bara gå på minnet hur det såg ut i gamla A10 Tank killer till Amiga
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
På en utställning för flera år sedan kom jag över det här uppgraderingssetet för en mycket billig peng, jag gav bara några tior för det;
Det är inget set jag kan rekommendera och jag hade aldrig gett fullt pris för det!
Men det som drog var den riktigt fina kanonen på sin vagn och det är nog det enda som gör det värt att köpa setet i min mening.
Vill man ha etset så finns Eduards set (det är samma ets!), Resinmotorn är väl fin, men det finns absolut ingenting runtomkring den och luftintaget har visserligen korrekt antal blad, men det finns bara för ena motorn!
Ett lite halvhjärtat och kraftigt överprisat set enligt mig, men det man får är helt OK.
Etset finns som sagt att köpa från Eduard och det innehåller betydligt mera nyttiga delar (här får man bara Zoom-delen) och luftintagen finns att köpa från Quickboost, mycket bättre detaljerade och man får för båda motorerna.
Jag har börjat med vagnen, delarna är rensade o klara, färdiga att byggas ihop;
Huven maskerad och tillfälligt limmad med lite vitlim.
Beväpningen klar för målning och uppspettad på tandpetare;
Alla håligheter fyllda med Eduards skumgummibitar;
Ytterligare lite delar limmade, luckorna tillfälligt stängda och nu är det snart dags för primer!
Limma Lugnt!
Stefan
Det är inget set jag kan rekommendera och jag hade aldrig gett fullt pris för det!
Men det som drog var den riktigt fina kanonen på sin vagn och det är nog det enda som gör det värt att köpa setet i min mening.
Vill man ha etset så finns Eduards set (det är samma ets!), Resinmotorn är väl fin, men det finns absolut ingenting runtomkring den och luftintaget har visserligen korrekt antal blad, men det finns bara för ena motorn!
Ett lite halvhjärtat och kraftigt överprisat set enligt mig, men det man får är helt OK.
Etset finns som sagt att köpa från Eduard och det innehåller betydligt mera nyttiga delar (här får man bara Zoom-delen) och luftintagen finns att köpa från Quickboost, mycket bättre detaljerade och man får för båda motorerna.
Jag har börjat med vagnen, delarna är rensade o klara, färdiga att byggas ihop;
Huven maskerad och tillfälligt limmad med lite vitlim.
Beväpningen klar för målning och uppspettad på tandpetare;
Alla håligheter fyllda med Eduards skumgummibitar;
Ytterligare lite delar limmade, luckorna tillfälligt stängda och nu är det snart dags för primer!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Tobias like this post
Nu är det trådnekromati...igen!
Jag byggde ju deras A-10C, vilket inte var helt okomplicerat vad jag minns.
Kör denna till base nu!
Jag byggde ju deras A-10C, vilket inte var helt okomplicerat vad jag minns.
Kör denna till base nu!
Så ja! Ännu en 'Hog är på gång.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kommande kulting-kollision? Kalas!cas skrev:Ännu en 'Hog är på gång.
Matt_Public- Master of DNF
Gott jobbat Stefan! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Matt_Public skrev:Kommande kulting-kollision? Kalas!cas skrev:Ännu en 'Hog är på gång.
Snarare ett kultingsläpp!
Men det är nog ingen risk, din blir säkert färdig innan min....
Stefan
Azgaron and Gigabyte like this post
Vilken individ har du tänkt dig eftersom både LASTE-systemet och AN/ALR-46 är kvar?
Oavsett vilket antar jag att du inte längre avser måla den i Euro 1-kamouflage.
Oavsett vilket antar jag att du inte längre avser måla den i Euro 1-kamouflage.
Ser läckert ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag hade tänkt att måla maskinen i Box-art cammot, med hajkäften, med tanke på Temat i den här tråden.
Blir det fel?
Jag har följt Italeris instruktioner, men de kan ju vara helt fel, det vore ju inte första gången!
Stefan
Blir det fel?
Jag har följt Italeris instruktioner, men de kan ju vara helt fel, det vore ju inte första gången!
Stefan
LASTE (d.v.s. bulorna nedtill på fenorna och undertill på stagen som fenorna är fästade vid) infördes på det stora hela i samma veva som Compass Ghost-kamouflaget. De bör troligen slipas ned om du tänker måla Euro 1 (Bild 1 och Bild 2).Stefan E skrev:Blir det fel?
Edit: Märkningarna från lådan hör mest sannolikt inte hemma på en LASTE-maskin (Bild 3). Italeri förefaller därtill ha blandat ihop 80-0186 och 79-0186, rent märkningsmässigt.
AN/ALR-46 RWR (den vagt kilformade lådan långt bak på flygkroppens undersida) satt därtill på maskiner före individ 78-0582 (Bild 4). Den detaljen är enklare att undersöka.
Jag har sett bilder med A-10or med detta cammo, hajkäft och LASTE, men inte riktigt gått in på individnivå, så detta är ganska nytt för mig, men jag vet att LASTE infördes mellan camouflagen.
Jag är annars väldigt sugen att göra en "Arctic" A-10 med cammo i svart/grått/vitt eller "Black Lightning" från lådan istället.
Jag har en Hobbyboss A-10 också, men jag vet inte om den är bättre än den här modellen som är typiskt Italeri-rå.
Individerna på dina bilder ser ut att vara maskiner från ungefärsamma tid, min maskin har helblå fentoppar med en vit Blixt, Hells Angelsbruttan och ska vara från Afghanistan-kriget.
Nu måste jag läsa på o plugga A-10or lite så det blir någorlunda rätt, det är ju inga problem att ta bort bulorna.
Tack för infon, Matt!
Stefan
Jag är annars väldigt sugen att göra en "Arctic" A-10 med cammo i svart/grått/vitt eller "Black Lightning" från lådan istället.
Jag har en Hobbyboss A-10 också, men jag vet inte om den är bättre än den här modellen som är typiskt Italeri-rå.
Individerna på dina bilder ser ut att vara maskiner från ungefärsamma tid, min maskin har helblå fentoppar med en vit Blixt, Hells Angelsbruttan och ska vara från Afghanistan-kriget.
Nu måste jag läsa på o plugga A-10or lite så det blir någorlunda rätt, det är ju inga problem att ta bort bulorna.
Tack för infon, Matt!
Stefan
Därav formuleringen "på det stora hela" då osvuret alltid är bäst.Stefan E skrev:[...] men jag vet att LASTE infördes mellan camouflagen.
Vilket är vad som stör mig mer än en aning. Enligt Italeri gäller märkningen 80-0186 från 74th TFS/23 TFW medan 80-0186 såvitt jag har kunnat utröna tillhörde 76th TFS. Däremot matchar 79-0186 märkningen bättre (Bild 1, se även föregående inlägg). Den röda ängeln känns därtill främst igen från 80-0163 (Bild 2).[...] min maskin har helblå fentoppar med en vit blixt, Hells Angels-bruttan [...]
Personligen tror jag för tillfället att Italeri har blandat ihop korten; upplys mig emellertid gärna om du blir klokare på hela historien.
Du har helt rätt (som vanligt...), Italeri har antagligen blandat ihop maskinerna.
Jag kollade dekalerna i Hobbybosslådan och de var inte roligare....
Jag kommer trots det att köra på Italeris mixade dekaler ändå, om jag inte kan få tag på några små "79" dekaler, jag tror inte någon kommer att märka det då siffrorna är så små.
Färgerna är införskaffade så cammo-målningen inleds snart....
Stefan
Jag kollade dekalerna i Hobbybosslådan och de var inte roligare....
Jag kommer trots det att köra på Italeris mixade dekaler ändå, om jag inte kan få tag på några små "79" dekaler, jag tror inte någon kommer att märka det då siffrorna är så små.
Färgerna är införskaffade så cammo-målningen inleds snart....
Stefan
Jag kommer hem om några dagar och kan kolla stashen då; där finns kusliga mängder vårtsvinsark.Stefan E skrev:[...] om jag inte kan få tag på några små "79"-dekaler [...]
Ser bra ut i svart!
Här är en sida som jag hade som referens när jag byggde min.
https://warthognews.blogspot.com/2009/10/identifying-upgraded-10c.html
Kanske kan vara till nytta.
Här är en sida som jag hade som referens när jag byggde min.
https://warthognews.blogspot.com/2009/10/identifying-upgraded-10c.html
Kanske kan vara till nytta.
Hoppla-ha!
Jodå, små dekaler vilka lyder "AF 79" (fast på höjden, då) fanns det ett par av i stashen. Då återstår enbart frågan om 9186-märkningen på sponsonerna; är 6:orna från individ 78-0621 lagom stora för att kunna fungera som 9:or? Jag saknar Italeri-lådan själv, vilket gör avgörandet lite väl svårt.
Om så inte är fallet kan jag troligen snyta fram resten av de nödvändiga nuffrorna också.
Jodå, små dekaler vilka lyder "AF 79" (fast på höjden, då) fanns det ett par av i stashen. Då återstår enbart frågan om 9186-märkningen på sponsonerna; är 6:orna från individ 78-0621 lagom stora för att kunna fungera som 9:or? Jag saknar Italeri-lådan själv, vilket gör avgörandet lite väl svårt.
Om så inte är fallet kan jag troligen snyta fram resten av de nödvändiga nuffrorna också.
Jag tror det räcker med " AF 79"orna, resten av nuffrorna har jag ju.
Stefan
Stefan
Matt_Public likes this post
Jamen dåså!
Jag är för tillfället rejält coroniserad, men klibbisarna ska postas tids nog.
Jag är för tillfället rejält coroniserad, men klibbisarna ska postas tids nog.
Azgaron and cas like this post
Yäss!
Euro-1 is go!
Euro-1 is go!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Yäss!
Euro-1 is go!
Hur kan du tro det????
...OCH Hajkäft OCH dessutom Hells Angels Brutta!
...det blir boxarten oavsett!
Stefan
Gigabyte and cas like this post
Inget är som väntan....
Rickard, Plötsligt händer det!
Kommer ni ihåg citatet; ”Jag vet inte vad det är, men han blir GRÖN!” (pluspoäng om ni kan placera citatet)?
Man måste nog vara 50+ i så fall, minst.
Men det har hänt min ”Hog”!
Jag tänker fortfarande göra Italeris boxart-maskin, men de små målningsanvisningarna i Italeri ritningen är ju ett skämt, så jag köpte ett nytt dekalark dels för att få lite frächare dekaler, men också bättre målningsanvisningar, främst på cammot.
Jag köpte det här arket;
Stora och rejäla planscher, det här går att maskera efter!
Nu målar vi lite skönt grönt!
MRP-102 FS34102 Green, SEA Camouflage är det jag använt.
Dagen efter började jag maskera för nästa färg, jag använder maskeringsmassa och massor av tesatejp.
Jag började med att måla framkroppen bak till vingarna, som ett test för färgerna.
Den mörkare gröna är MRP-235 Gunship Green FS34092-ANA612 och den gråa är MRP-241 Dark Gunship Grey FS36081.
Jag tog inga bilder, men testet utföll till belåtenhet med färgerna och hela framkroppen maskerades.
Det tog en heldag vid byggbordet, men till slut var maskeringen klar.
Det här flygplanet har många olika kurvor och en annorlunda form som gör det ganska knöligt att maskera.
Trots en bra, men rätt liten målningsplan var det lite gissningar för att få wrap-around cammot att stämma på alla håll.
Den rinniga maskeringsmassan gjorde det inte lättare, jag fick ta bort allt och göra om innan jag målade.
Nu är han ännu grönare!
Fördelen med MRP är att färgen torkar väldigt snabbt och jag brukar ta bort maskeringen så fort jag kan efter målningen.
Dags att maskera för den tredje och sista färgen, MRP-241 Dark Gunship Grey FS36081.
Det är bara mindre områden som ska vara grå, så allt annat är maskerat.
Stefan
Kommer ni ihåg citatet; ”Jag vet inte vad det är, men han blir GRÖN!” (pluspoäng om ni kan placera citatet)?
Man måste nog vara 50+ i så fall, minst.
Men det har hänt min ”Hog”!
Jag tänker fortfarande göra Italeris boxart-maskin, men de små målningsanvisningarna i Italeri ritningen är ju ett skämt, så jag köpte ett nytt dekalark dels för att få lite frächare dekaler, men också bättre målningsanvisningar, främst på cammot.
Jag köpte det här arket;
Stora och rejäla planscher, det här går att maskera efter!
Nu målar vi lite skönt grönt!
MRP-102 FS34102 Green, SEA Camouflage är det jag använt.
Dagen efter började jag maskera för nästa färg, jag använder maskeringsmassa och massor av tesatejp.
Jag började med att måla framkroppen bak till vingarna, som ett test för färgerna.
Den mörkare gröna är MRP-235 Gunship Green FS34092-ANA612 och den gråa är MRP-241 Dark Gunship Grey FS36081.
Jag tog inga bilder, men testet utföll till belåtenhet med färgerna och hela framkroppen maskerades.
Det tog en heldag vid byggbordet, men till slut var maskeringen klar.
Det här flygplanet har många olika kurvor och en annorlunda form som gör det ganska knöligt att maskera.
Trots en bra, men rätt liten målningsplan var det lite gissningar för att få wrap-around cammot att stämma på alla håll.
Den rinniga maskeringsmassan gjorde det inte lättare, jag fick ta bort allt och göra om innan jag målade.
Nu är han ännu grönare!
Fördelen med MRP är att färgen torkar väldigt snabbt och jag brukar ta bort maskeringen så fort jag kan efter målningen.
Dags att maskera för den tredje och sista färgen, MRP-241 Dark Gunship Grey FS36081.
Det är bara mindre områden som ska vara grå, så allt annat är maskerat.
Stefan
Azgaron, cas and Mal like this post
Sida 4 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Leopard 1 A4 - Italeri 1/72 - Färdig!
» Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48, FÄRDIG
» Humvee M998 "Desert Patrol", Italeri 1/35, FÄRDIG
» A-10A Thunderbolt 2
» Köpes.... A-10 Thunderbolt 1/48
» Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48, FÄRDIG
» Humvee M998 "Desert Patrol", Italeri 1/35, FÄRDIG