Kittyhawk MkIV, Hasegawa 1/48
+10
Viggen
Kent
Jörgen.E
Matt_Public
Azgaron
MiniStuff
Janne.S
Stefan E
Marlin
cas
14 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Kittyhawk MkIV, Hasegawa 1/48
Då var det dags att sätta igång med den här skönheten:
Den klassiska Kittyhawken, men inte från Nordafrika utan Italien, men väl 112:e skvadronen (divisionen?) som väl var den första att måla dit en hajmun.
Deras mustanger med tänder på ser ju rätt fräna ut dom med.
Nåväl, över till själva modellen:
Detta är en av Hasegawas otaliga P-40 boxningar, och som vanligt gjord för att dom skall kunna få ut så många varianter som möjligt ur formarna.
Det är väldigt fint gjutet, med tunna fina panellinjer och andra markeringar.
Här ser vi ett tydligt exempel på modulariseringen.
Bakkroppen kommer som en separat del, för att möjliggöra de kortstjärtade B-L? varianterna.
Undervingen kommer med relevanta urtag för både 4 och 6 kulsprutor.
Kittyhawk MkIV hade 6 .50-kaliber och dom här ser ju ganska bra ut, men jag köpte ju ett litet set från Ministuff som skall användas istället.
Övervingen skall som väl är inte fyllas i med massa luckor! Här borde man kunna få till en slät historia.
Sen har vi lite annat smått och gått:
Detaljeringen är utsökt! Funderade ett tag på att köpa lite extra ets eller resin till den men det känns överflödigt. Det blir hursomhelst köpebälten!
Huv, sikte och en hel radda med positionsljus följer med. Dessutom får man med nylonpluggar för fästa propelleraxeln i, det gör ju att man inte behöver limma fast propellern utan den kan lämnas kvar till efter målning, men kan ändå göras rörlig. Stabilt!
Dekalarket slutligen
Mycket lovande innehåll i lådan!
Jag har nu börjat med att lossa alla de större bitarna för all inredning, och genast dyker frågan upp:Vilken färg skall man vända som inredningsfärg?
Instruktionerna säger FS34151 Zinc green chromate eller Khaki green, men FS34151 är ju Interior green?
Är det nån som har en susning vad som gäller?
Den klassiska Kittyhawken, men inte från Nordafrika utan Italien, men väl 112:e skvadronen (divisionen?) som väl var den första att måla dit en hajmun.
Deras mustanger med tänder på ser ju rätt fräna ut dom med.
Nåväl, över till själva modellen:
Detta är en av Hasegawas otaliga P-40 boxningar, och som vanligt gjord för att dom skall kunna få ut så många varianter som möjligt ur formarna.
Det är väldigt fint gjutet, med tunna fina panellinjer och andra markeringar.
Här ser vi ett tydligt exempel på modulariseringen.
Bakkroppen kommer som en separat del, för att möjliggöra de kortstjärtade B-L? varianterna.
Undervingen kommer med relevanta urtag för både 4 och 6 kulsprutor.
Kittyhawk MkIV hade 6 .50-kaliber och dom här ser ju ganska bra ut, men jag köpte ju ett litet set från Ministuff som skall användas istället.
Övervingen skall som väl är inte fyllas i med massa luckor! Här borde man kunna få till en slät historia.
Sen har vi lite annat smått och gått:
Detaljeringen är utsökt! Funderade ett tag på att köpa lite extra ets eller resin till den men det känns överflödigt. Det blir hursomhelst köpebälten!
Huv, sikte och en hel radda med positionsljus följer med. Dessutom får man med nylonpluggar för fästa propelleraxeln i, det gör ju att man inte behöver limma fast propellern utan den kan lämnas kvar till efter målning, men kan ändå göras rörlig. Stabilt!
Dekalarket slutligen
Mycket lovande innehåll i lådan!
Jag har nu börjat med att lossa alla de större bitarna för all inredning, och genast dyker frågan upp:Vilken färg skall man vända som inredningsfärg?
Instruktionerna säger FS34151 Zinc green chromate eller Khaki green, men FS34151 är ju Interior green?
Är det nån som har en susning vad som gäller?
cas- Vicesheriff
Sv: Kittyhawk MkIV, Hasegawa 1/48
Detta ser ju trevligt ut.
Det ska bli kul att följa ditt bygge.
Lycka till.
/Bosse
Det ska bli kul att följa ditt bygge.
Lycka till.
/Bosse
Marlin
Hejsan!
Interior green bör vara ett säkert val i cockpit.
Hasegawas P-40 är en mycket trevlig modell (jag har själv ett par liggande) och det var mitt andra alternativ för det här temat.
Har ännu inte byggt någon, men det brukar ju passa bra från Hase.
Alla dessa lösa paneler är ett otyg, gillar eduards idé bättre, att göra det enklare för BYGGAREN, Inte sig själva.
Dom enda som jag hittils sett som lyckats med paneler är Tamiya, dom har den precision som krävs!
Ett litet tips för att få ihop kroppen bra; börja med att limma ihop kroppshalvorna (front+stjärt) FÖRST, därefter foga ihop kroppshalvorna!
Det blir bra mycket enklare att få en bra skarv, utan "steg", i kroppen, rygg/botten-skarven hanterar man ju som vanligt.
Jag brukar göra så här med alla modeller med "delad" kropp, och det brukar funka bra.
Ser fram mot ditt bygge!
Limma Lungt!
Stefan
Interior green bör vara ett säkert val i cockpit.
Hasegawas P-40 är en mycket trevlig modell (jag har själv ett par liggande) och det var mitt andra alternativ för det här temat.
Har ännu inte byggt någon, men det brukar ju passa bra från Hase.
Alla dessa lösa paneler är ett otyg, gillar eduards idé bättre, att göra det enklare för BYGGAREN, Inte sig själva.
Dom enda som jag hittils sett som lyckats med paneler är Tamiya, dom har den precision som krävs!
Ett litet tips för att få ihop kroppen bra; börja med att limma ihop kroppshalvorna (front+stjärt) FÖRST, därefter foga ihop kroppshalvorna!
Det blir bra mycket enklare att få en bra skarv, utan "steg", i kroppen, rygg/botten-skarven hanterar man ju som vanligt.
Jag brukar göra så här med alla modeller med "delad" kropp, och det brukar funka bra.
Ser fram mot ditt bygge!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Den sötnosen ser jag fram emot
Jag tror att zink chromate är den korrekta benämningen på interior green.... potAto-pOtato
Jag tror att zink chromate är den korrekta benämningen på interior green.... potAto-pOtato
Janne.S- Moderator
Najjs! Ja sannerligen en hajtandsklassiker!
Har funderat på att skaffa en av alla Hasses så jag tackar för lådtitten, de verkar enkla och fina.
Har funderat på att skaffa en av alla Hasses så jag tackar för lådtitten, de verkar enkla och fina.
MiniStuff- Vicesheriff
Ser ju ut som en trevlig modell!
Hu81 blandat med svart (något mer svart än 1:1 kanske) brukar bli en bra cockpitfärg. Till övriga utrymmen brukar jag köra ren 81, såvida det inte ska vara salmon (en del Corsair).
Håkan
Hu81 blandat med svart (något mer svart än 1:1 kanske) brukar bli en bra cockpitfärg. Till övriga utrymmen brukar jag köra ren 81, såvida det inte ska vara salmon (en del Corsair).
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Friskt!
Käftigare än en P-40 är det svårt att vara.
Käftigare än en P-40 är det svårt att vara.
Matt_Public- Master of DNF
Tack allihop, för hjälp med färg, tips och ren och skär uppmuntran!
Med lite tur så kanske det blir en gnutta gjort ikväll!
Med lite tur så kanske det blir en gnutta gjort ikväll!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har börjat med nåt för propellerkärror mycket märkligt: luftintagskanalen!
Rent formellt är det intaget till kylaren, men ändå...
Sen när jag ändå hade färg i sprutan laddad passade jag på med delar av cockpit :
Men till min fasa märker jag att färgen inte vill flyga ur sprutan på ett vackert och välkontrollerat sätt! Vafalls?
Det torkar på vägen, spluttrar mer än vanligt, trots att färgen har bra konsistens. Har nu plockat isär munstycken och låter det få ta ett T-röd-bad. Hoppas det hjälper för annars har jag nog inget annat val än att starta en ny tråd i stil med "Vilken Iwata skall man egentligen ha om man envisas med att måla akryl"...
Rent formellt är det intaget till kylaren, men ändå...
Sen när jag ändå hade färg i sprutan laddad passade jag på med delar av cockpit :
Men till min fasa märker jag att färgen inte vill flyga ur sprutan på ett vackert och välkontrollerat sätt! Vafalls?
Det torkar på vägen, spluttrar mer än vanligt, trots att färgen har bra konsistens. Har nu plockat isär munstycken och låter det få ta ett T-röd-bad. Hoppas det hjälper för annars har jag nog inget annat val än att starta en ny tråd i stil med "Vilken Iwata skall man egentligen ha om man envisas med att måla akryl"...
cas- Vicesheriff
Jag för min del gillar den grova texturen.
Det ser förträffligt orkiskt ut.
Men det är ju trist om man var ute efter något annat resultat, förstås...
Det ser förträffligt orkiskt ut.
Men det är ju trist om man var ute efter något annat resultat, förstås...
Ser ok ut tycker jag, men borde inte golvet vara aningen mörkare?
Håkan
Håkan
Golvet borde se ut så här
Men färgen blev inte ordentligt blandad heller
Ett stort fett, gör om, gör rätt.
Återkommer när så är gjort.
Men färgen blev inte ordentligt blandad heller
Ett stort fett, gör om, gör rätt.
Återkommer när så är gjort.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kan bli så ibland! Det typ just den färgen jag menade!
Ser fram emot det ommålade golvet!
Håkan
Ser fram emot det ommålade golvet!
Håkan
Goda nyheter!
Färgsprutan piggnade till ordentligt efter T-röd-badet!
Puh!
Fast lite synd är det att inte "bli tvungen" att köpa ny spruta. Nu lär väl skattepengarna gå till en gräsklippare eller nåt liknande onödigt.
Färgsprutan piggnade till ordentligt efter T-röd-badet!
Puh!
Fast lite synd är det att inte "bli tvungen" att köpa ny spruta. Nu lär väl skattepengarna gå till en gräsklippare eller nåt liknande onödigt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
En reservspruta kan väl vara bra att ha i framtiden ifall den ena måste bada?
Där sa du nåt!
Hmmm.....
Hmmm.....
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Men nåt är verkligen skumt med den färgen som jag har i burken!
Den är avgjort mer gul än grön även i det nya lagret jag la på.
Det här är skumt...
Får ta och blanda till en tamiya-häxbrygd så får vi se om det blir bättre.
Den är avgjort mer gul än grön även i det nya lagret jag la på.
Det här är skumt...
Får ta och blanda till en tamiya-häxbrygd så får vi se om det blir bättre.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ny färgspruta redo och vad passar väl bättre då än att testa lite Lifecolor Interior Green?
Skall ju spädas med vatten, och det kan ju inte vara så svårt...
Hmmm, ser lite blekgrönt ut?
Xtracrylix interior green FS34151 till vänster, Lifcolor dito till höger.
(borde nog tagit bilderna med kameran istället för mobilen, färgerna kommer inte fram lika bra ser det ut som)
Nåt stämmer inte här! Lifecolor ser inte alls ut som FS34151, utan mera som brittisk inredningsgröngrått!
Vad i hela friden?
Nåja, jag behöver ju testa hur xtracrylixen uppför sig i sprutan, så fram med den igen och måla allt en tredje gång
Denna gång är resultatet som jag vill ha det!
Tur att man börjar jobba igen nästa vecka så man kan köpa den där magiska handspriten som xtracrylixen behöver... Det kläggade en aning nu med.
BAH!
Nåväl, nu är Kittyhawken på gång!
Alltid något, som flickan sa.
Skall ju spädas med vatten, och det kan ju inte vara så svårt...
Hmmm, ser lite blekgrönt ut?
Xtracrylix interior green FS34151 till vänster, Lifcolor dito till höger.
(borde nog tagit bilderna med kameran istället för mobilen, färgerna kommer inte fram lika bra ser det ut som)
Nåt stämmer inte här! Lifecolor ser inte alls ut som FS34151, utan mera som brittisk inredningsgröngrått!
Vad i hela friden?
Nåja, jag behöver ju testa hur xtracrylixen uppför sig i sprutan, så fram med den igen och måla allt en tredje gång
Denna gång är resultatet som jag vill ha det!
Tur att man börjar jobba igen nästa vecka så man kan köpa den där magiska handspriten som xtracrylixen behöver... Det kläggade en aning nu med.
BAH!
Nåväl, nu är Kittyhawken på gång!
Alltid något, som flickan sa.
cas- Vicesheriff
Ser bra ut! Kul att du äntligen fått dit färg i rätt nyans!
Håkan
Håkan
Mange tack!
Ja, det har börjat hända lite.
Skall se om jag kan lägga upp lite bilder på lite mer grejer som har hänt. Det går lite långsamt numera
Ja, det har börjat hända lite.
Skall se om jag kan lägga upp lite bilder på lite mer grejer som har hänt. Det går lite långsamt numera
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Dags att skrämma igång min Kittyhawk igen!
Cockpit är färdigmålad
Skall kanske gå lös på den med lite chipning och en wash rentav? Kan det vara nåt?
Inga tejp-bälten denna gång, nu får det blir såna här:
Sen märkte jag att kroppshalvorna går att limma ihop och cockpit kan skjutas på plats efteråt. Ske alltså.
Nu börjar det likna nåt! Var är nu alla andra P-40-byggare?
Cockpit är färdigmålad
Skall kanske gå lös på den med lite chipning och en wash rentav? Kan det vara nåt?
Inga tejp-bälten denna gång, nu får det blir såna här:
Sen märkte jag att kroppshalvorna går att limma ihop och cockpit kan skjutas på plats efteråt. Ske alltså.
Nu börjar det likna nåt! Var är nu alla andra P-40-byggare?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Kittyhawk MkIV klar!
» Jas 39 A/C gripen Kittyhawk
» P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72
» P-40E Kittyhawk - Airfix 1/72
» RF-101C VooDoo, KittyHawk 1/48
» Jas 39 A/C gripen Kittyhawk
» P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72
» P-40E Kittyhawk - Airfix 1/72