Kittyhawk MkIV, Hasegawa 1/48
+10
Viggen
Kent
Jörgen.E
Matt_Public
Azgaron
MiniStuff
Janne.S
Stefan E
Marlin
cas
14 posters
Sida 4 av 6
Sida 4 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Kittyhawk MkIV, Hasegawa 1/48
En nackdel med att våtslipa på acryl dock.....löser upp färgen.
Att du har sådana bekymmer med färgen? det klart det tog lite experimenterande innan jag fick till rätt blandning och luft tryck för att få det fint.
JAg har en otroligt tunn blandning som kräver att jag är väldigt lätt på fingret när jag blåser.... JAg har varit van vid att blåsa tunna lager sedan jag började preshejda för en massa år sedan. humbrol brukade jag blanda ut till 70% thinner (färgburkarna räckte ganska länge å andra sidan )
Är nog något liknande med Life color.... 1 del färg 1 del vatten och 1 del DAX så några droppar retarder bara för att vara säker. (som jag börjat med på sistone)
Att du har sådana bekymmer med färgen? det klart det tog lite experimenterande innan jag fick till rätt blandning och luft tryck för att få det fint.
JAg har en otroligt tunn blandning som kräver att jag är väldigt lätt på fingret när jag blåser.... JAg har varit van vid att blåsa tunna lager sedan jag började preshejda för en massa år sedan. humbrol brukade jag blanda ut till 70% thinner (färgburkarna räckte ganska länge å andra sidan )
Är nog något liknande med Life color.... 1 del färg 1 del vatten och 1 del DAX så några droppar retarder bara för att vara säker. (som jag börjat med på sistone)
Janne.S- Moderator
Hupp, våtslipa blir aja-baja alltså.
Ok.
Nej, det är riktigt skumt med färgen. Det gick jättebra i början, men avsaknaden av retarder märktes ganska tydligt då det tjockade sig på nåt vis.
Smet förbi In-Ex på lunchen och skaffade mig 0,25l akryl-retarder så nu har jag så jag står mig i flera år, och jag skall avgjort testa den mixen du tipsade om.
Har egentligen bara haft mest tur med Tamiya-färger med mitt airbrushande. Spädning, retarder, tryck osv är alltid lite av en happening för mig, men det klart en ordentlig vapenvård på sprutan kan ju även det hjälpa till
Ok.
Nej, det är riktigt skumt med färgen. Det gick jättebra i början, men avsaknaden av retarder märktes ganska tydligt då det tjockade sig på nåt vis.
Smet förbi In-Ex på lunchen och skaffade mig 0,25l akryl-retarder så nu har jag så jag står mig i flera år, och jag skall avgjort testa den mixen du tipsade om.
Har egentligen bara haft mest tur med Tamiya-färger med mitt airbrushande. Spädning, retarder, tryck osv är alltid lite av en happening för mig, men det klart en ordentlig vapenvård på sprutan kan ju även det hjälpa till
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
för mig har det funkat fin-fint med Lifecolor redan första gången jag testade. körde direkt ur burk, har även förtunnat,
MEN som med både Vallejo och Lifecolor som är vattenbaserade akrylfärger så torkar de fort på änden av nålen så man får vänja sig vid att då o då under målning ha en liten tops eller dyl med lite vatten/rengööring bredvid sig för att rengöra just nåländen. Retarder kan hjälpa lite.
MEN som med både Vallejo och Lifecolor som är vattenbaserade akrylfärger så torkar de fort på änden av nålen så man får vänja sig vid att då o då under målning ha en liten tops eller dyl med lite vatten/rengööring bredvid sig för att rengöra just nåländen. Retarder kan hjälpa lite.
MiniStuff- Vicesheriff
En extra rengöringstops, precis som man brukar/borde ha när man kör xtracrylix? Jag tackar för det tipset.
Låt mig bara få maskera min lilla hök med rikligt med häftmassa och tejp först så skall vi se vad som händer när Dark Earth skall bres på.
Maskandet lär ju ta en stund
Låt mig bara få maskera min lilla hök med rikligt med häftmassa och tejp först så skall vi se vad som händer när Dark Earth skall bres på.
Maskandet lär ju ta en stund
cas- Vicesheriff
Gött!
Tänk den lycklige som kunde få sitta hemma å maska
en annan måste ju jobba som get till kl sent ikväll, sen börja om vid midnatt jobba 2h, sen upp och öppna butiken (igen!) kl 07.00 och köra på 12h till kl 19 onsdag kväll. undrar om jag är trött sen....
en annan måste ju jobba som get till kl sent ikväll, sen börja om vid midnatt jobba 2h, sen upp och öppna butiken (igen!) kl 07.00 och köra på 12h till kl 19 onsdag kväll. undrar om jag är trött sen....
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Gött!
VAdan detta marathon jobbande?
Janne.S- Moderator
Bokhandlare Markus du vet...
Sen får du lista ut resten själv
Sen får du lista ut resten själv
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Förresten, hur är det med demarkeringen mellan färgerna?
Skarp eller lite lätt luddig?
I princip alla brittiska plan i Europa målades ju med gummimasker, men hur gjordes det med Kittyhawk?
Målades dom i fabrik i staterna, eller på plats i nordafrika/italien?
Kan ju vara bra att hålla koll på innan man sätter igång och maskar...
Skarp eller lite lätt luddig?
I princip alla brittiska plan i Europa målades ju med gummimasker, men hur gjordes det med Kittyhawk?
Målades dom i fabrik i staterna, eller på plats i nordafrika/italien?
Kan ju vara bra att hålla koll på innan man sätter igång och maskar...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Efter noggranna efterforskningar på Britmodeller, har jag kommit fram till att om Curtiss använde utskurna masker, så får jag väl göra det med.
Nåja, jag hann ju inte lägga så många häftmassekorvar, så den förlorade tiden är liten.
Fram med tejp och kniv!
Nåja, jag hann ju inte lägga så många häftmassekorvar, så den förlorade tiden är liten.
Fram med tejp och kniv!
cas- Vicesheriff
Right, då var det dags för Lifecolor-test #2.
Gårdagens schlager spenderades med tejp och kniv i högsta hugg och idag blev det till slut dags att lägga på Dark Earth.
Litade på Janne, och blandade ihop en liten cocktail av 50/50 vatten och DAX, och sen ungefär lika mycket färg och några droppar retarder.
En lång spray-session senare och det här blev resultatet:
Det funkade rätt bra, ungefär som när jag började med Xtracrylix. Kan inte längre påstå att jag är ovän med Lifecolor efter detta test, men jag är å andra sidan inte kär heller... Isen är dock bruten, och för de färger som Xtracrylix saknar, eller som är suspekta kan jag nog tänka mig att byta över.
Nåväl, färgen fick torka i ca 5 minuter, sen skulle tejpen bort!
Hmm, märkligt vad Mid stone och Tamiya tejp har samma nyans
Dags för ett nyanstest med min gamla Spitfire IX målad med just xtracrylix:
Det får allt duga för statligt arbete! Stämde väldig väl överens, speciellt med all klarlack som Spitfiren har.
Och jo, propeller och spinner är klar, så jag var vungen att kolla hur det ser ut
Heja Hasegawas polycap-propellerfastsättning! Nice!
Nu får färgen härda några dagar, sen skall jag slipa rent med lite 4000-korn papper som jag "fick tag på" på jobbet. Efter det, mer maskering inför undersidans Azure Blue.
//Christer
Gårdagens schlager spenderades med tejp och kniv i högsta hugg och idag blev det till slut dags att lägga på Dark Earth.
Litade på Janne, och blandade ihop en liten cocktail av 50/50 vatten och DAX, och sen ungefär lika mycket färg och några droppar retarder.
En lång spray-session senare och det här blev resultatet:
Det funkade rätt bra, ungefär som när jag började med Xtracrylix. Kan inte längre påstå att jag är ovän med Lifecolor efter detta test, men jag är å andra sidan inte kär heller... Isen är dock bruten, och för de färger som Xtracrylix saknar, eller som är suspekta kan jag nog tänka mig att byta över.
Nåväl, färgen fick torka i ca 5 minuter, sen skulle tejpen bort!
Hmm, märkligt vad Mid stone och Tamiya tejp har samma nyans
Dags för ett nyanstest med min gamla Spitfire IX målad med just xtracrylix:
Det får allt duga för statligt arbete! Stämde väldig väl överens, speciellt med all klarlack som Spitfiren har.
Och jo, propeller och spinner är klar, så jag var vungen att kolla hur det ser ut
Heja Hasegawas polycap-propellerfastsättning! Nice!
Nu får färgen härda några dagar, sen skall jag slipa rent med lite 4000-korn papper som jag "fick tag på" på jobbet. Efter det, mer maskering inför undersidans Azure Blue.
//Christer
cas- Vicesheriff
Satfläsk! Den där bli ju hur snygg som helst.
Matt_Public- Master of DNF
Man får tacka!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt målat Christer! Blev ju läckert!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack tack!
Det är ju det jag säger, allt är snyggt i de klassiska brittiska ökenfärgerna!
Det är ju det jag säger, allt är snyggt i de klassiska brittiska ökenfärgerna!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack så mycket!
Roger: jag hade ju tänkt dyka upp på månadsmötet på fredag, men inte släpa med den här. Men jag kan ju alltid övertalas
Roger: jag hade ju tänkt dyka upp på månadsmötet på fredag, men inte släpa med den här. Men jag kan ju alltid övertalas
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 4 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Kittyhawk MkIV klar!
» Jas 39 A/C gripen Kittyhawk
» P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72
» P-40E Kittyhawk - Airfix 1/72
» RF-101C VooDoo, KittyHawk 1/48
» Jas 39 A/C gripen Kittyhawk
» P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72
» P-40E Kittyhawk - Airfix 1/72