Tips om Färger och Airbruch.
+8
Jokkocze
cas
Azgaron
MiniStuff
Matt_Public
Janne.S
fowi
Fisken35
12 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Tips om Färger och Airbruch.
Standardförtunning funkar åxå....lite starkare än T-dojja dock
Janne.S- Moderator
Martin Bo skrev:Hej !
Nu måste jag bara fråga.... finns det något sätt att göra rent efter ett pass med tamiyas "acrylfärg" utan att skada sprutan ?
Mvh
Martin
Först vatten sen T-röd och sen vatten.
Än så länge inga problem med sprutan.
Samma procedur med Model Masters Akryl
Folke
fowi
Jag är förvisso ingen kemist, men såhär har jag uppfattat att det ligger till:
Vattenlöslig akrylfärg (typ hobbyfärg) = Pigment + akrylbindemedel + vatten eller alkohol. Vatten och alkohol blandar sig med varandra utan problem. Eftersom Tamiyas vattenlösliga färg innehåller ett akrylbindemedel (tror jag) så borde den väl räknas som en "riktig" akrylfärg? Precis som t ex Gunzes vattenlösliga färg.
Vallejos färger, exempelvis, reagerar negativt på alkohol men det tror jag beror på att de använder en typ av akrylbindemedel som är lite annorlunda.
De olika färgtypernas namn beror alltså på vilken typ av bindemedel som används.
Enamel/Oljefärg = Olja
Akrylfärg = Akryl
Lack(Laqcuer) = Naturharts eller plast
Respektive bindemedel kräver sin specifika typ av lösningsmedel. Olja blandar sig ju dåligt med vatten, så i det fallet måste man ta till t ex terpentin eller liknande.
Lack är lite mer komplicerat eftersom det faktiskt finns vattenlösliga lacker, men många använder cellulosaförtunning som lösningsmedel.
Rätta mig gärna om jag har fel.
När jag har airbrushat Tamiya vattenlöslig färg, så blåser jag igenom en rejäl dos ljummet kranvatten. Efter det, en skvätt Tamiya X20A som jag blåser igenom. Jag gör detta direkt efter avslutad målning. Har jag airbrushat Vallejo Model Air, så börjar jag också med ljummet kranvatten men följer upp det med Vallejos Airbrush Cleaner.
Vattenlöslig akrylfärg (typ hobbyfärg) = Pigment + akrylbindemedel + vatten eller alkohol. Vatten och alkohol blandar sig med varandra utan problem. Eftersom Tamiyas vattenlösliga färg innehåller ett akrylbindemedel (tror jag) så borde den väl räknas som en "riktig" akrylfärg? Precis som t ex Gunzes vattenlösliga färg.
Vallejos färger, exempelvis, reagerar negativt på alkohol men det tror jag beror på att de använder en typ av akrylbindemedel som är lite annorlunda.
De olika färgtypernas namn beror alltså på vilken typ av bindemedel som används.
Enamel/Oljefärg = Olja
Akrylfärg = Akryl
Respektive bindemedel kräver sin specifika typ av lösningsmedel. Olja blandar sig ju dåligt med vatten, så i det fallet måste man ta till t ex terpentin eller liknande.
Lack är lite mer komplicerat eftersom det faktiskt finns vattenlösliga lacker, men många använder cellulosaförtunning som lösningsmedel.
Rätta mig gärna om jag har fel.
När jag har airbrushat Tamiya vattenlöslig färg, så blåser jag igenom en rejäl dos ljummet kranvatten. Efter det, en skvätt Tamiya X20A som jag blåser igenom. Jag gör detta direkt efter avslutad målning. Har jag airbrushat Vallejo Model Air, så börjar jag också med ljummet kranvatten men följer upp det med Vallejos Airbrush Cleaner.
Hayabusa
Det där kan man lära av ser jag, tack för dom tipsen.
Tyvärr är jag själv lite begränsad i vad jag kan andvända mig av att blanda med men jag kör något kemiskt och Tamiyas egena till deras akryler, har inte haft några extrema problem med det om jag blandar rätt men i bland vill det gärna bli lite vita ytter, specielt när jag andvänder mörka färger.
Tyvärr är jag själv lite begränsad i vad jag kan andvända mig av att blanda med men jag kör något kemiskt och Tamiyas egena till deras akryler, har inte haft några extrema problem med det om jag blandar rätt men i bland vill det gärna bli lite vita ytter, specielt när jag andvänder mörka färger.
Fisken35
Det stämmer ganska bra det ja.Hayabusa skrev:Jag är förvisso ingen kemist.
Enamel/Oljefärg = Olja
Akrylfärg = Akryl
Jokkocze
http://www.sockelshop.de/catalog/product_info.php?products_id=34867&language=en
Det här är en, för mig åtminstone, ny DVD som behandlar airbrushing & camo. Har inte själv kollat igenom den, men den verkar lovande. En trailer ligger ute på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=V-5UcFHgeZ4
Det här är en, för mig åtminstone, ny DVD som behandlar airbrushing & camo. Har inte själv kollat igenom den, men den verkar lovande. En trailer ligger ute på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=V-5UcFHgeZ4
Hayabusa
MiniStuff- Vicesheriff
Janne.S skrev:Är väl klart man kan köpa handsprit på apoteket! Vad gör man annars när vinterkräksjukan sätter in?!
DAX Återfuktande handsprit helt enkelt.... står ju till och med ute på hyllorna, åtminstone små flaskor.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=487358
tips:
har träffat på sådan här tvätt (DAX 70% m röd etikett) på kontors-cahsar o dyl, ställen som säljer rengöringsmedel o sånt
MiniStuff- Vicesheriff
Just ja, skule ju prova med tamyia....... glömde, synd att jag inte släpps ut från jobbet förrän kl 11 imorgon
Ska försöka komma ihåg att testa...
Ska försöka komma ihåg att testa...
Janne.S- Moderator
Idag var jag inne på Apoteket Hjärtat i Nordstan, sugen som man var på detta Dax-undermedel. Trots att dom skryter om att vara det största apoteket i norden, så hade dom bara gel...
Suck.
Det får väl bli nätet då
Suck.
Det får väl bli nätet då
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag kör med hum vatten baserade färger till min airbrusch men det är inte lätt att få till det så att det flyter utan problem när man sprayar
mats64
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Problem med Airbruch.
» Kinas skitigaste Airbruch!
» Ett tips
» Tamiya färger...
» Hur förvarar ni era färger?
» Kinas skitigaste Airbruch!
» Ett tips
» Tamiya färger...
» Hur förvarar ni era färger?