Polsk "Hetzer"
+15
Obed
Bryggarn
Hayabusa
Galdrin
dm4
linusorn
Caverö
mats64
cas
Janne.S
Gigabyte
Matt_Public
MiniStuff
Jörgen.E
T-34
19 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Polsk "Hetzer"
Nu börjar mitt bygge av den brittiska A13 vagnen lida mot sitt slut så det är dags att hitta på nåt nytt.
Denna gång har jag försökt att göra ganska mycket "källforskning" så att säja.
Denna vagn ska ha använts av den polska hemma armen under upproret i Warszawa augusti 1944. En tysk jagdpanzer 38(t) Hetzer som erövrades av polska styrkor och användes mot sina forna ägare med viss framgång.
Vagnen som jag ska utgå ifrån är en Dragon som får göras om ganska mycket för att stämma med förebilden.
Liten lådtitt.
Det var med prylar till att bygga flera olika versioner av vagnen. Detta ska bli en tidig Hetzer.
Lite ets fanns med som ska användas.
Får byta pipa för att det ska stämma med förebilden.
Band från Friulmodel till en tidig vagn.
Detta ska bli en gatuscen med mycket bråte. Bland annat hittade jag dessa hos Markus som jag hoppas ska komma till pass.
Hittade även ett par franska motståndsmän som lätt kan konverteras till polacker.
Också en fransos som ska modifieras.
Detta bygge kommer nog att ta lång tid för det är mycket som får byggas från grunden.
Får se hur det går.
Magnus
Denna gång har jag försökt att göra ganska mycket "källforskning" så att säja.
Denna vagn ska ha använts av den polska hemma armen under upproret i Warszawa augusti 1944. En tysk jagdpanzer 38(t) Hetzer som erövrades av polska styrkor och användes mot sina forna ägare med viss framgång.
Vagnen som jag ska utgå ifrån är en Dragon som får göras om ganska mycket för att stämma med förebilden.
Liten lådtitt.
Det var med prylar till att bygga flera olika versioner av vagnen. Detta ska bli en tidig Hetzer.
Lite ets fanns med som ska användas.
Får byta pipa för att det ska stämma med förebilden.
Band från Friulmodel till en tidig vagn.
Detta ska bli en gatuscen med mycket bråte. Bland annat hittade jag dessa hos Markus som jag hoppas ska komma till pass.
Hittade även ett par franska motståndsmän som lätt kan konverteras till polacker.
Också en fransos som ska modifieras.
Detta bygge kommer nog att ta lång tid för det är mycket som får byggas från grunden.
Får se hur det går.
Magnus
T-34
Sv: Polsk "Hetzer"
Kul att se dig dra igång med denna! Det är ett intressant objekt.
MiniStuff- Vicesheriff
H.E.T.Z.E.R!
Finns det en fränare vagn? Svaret är ett rungande NEJ!
Det här ska bli lattjolajban på fullt allvar.
Finns det en fränare vagn? Svaret är ett rungande NEJ!
Det här ska bli lattjolajban på fullt allvar.
Matt_Public- Master of DNF
Där var det en massa mums .. och en Tysk till Polska kläder blir en extra kul infallsvinkel ,,skall bli kul att få följa ditt bygge !!!!!
Gigabyte
Oj!
Fräckt upplägg detta!
Skall glatt studera det hela och komma med glad utrop lite då och då!
Fräckt upplägg detta!
Skall glatt studera det hela och komma med glad utrop lite då och då!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar. Får hoppas att jag inte tagit mej vatten över huvudet här för det blir en del egentillverkning.
Magnus
Magnus
T-34
Sitter och pular lite med min vagn här och tittar på autentiska bilder av fordonet. Det blir rätt mycket som ska byggas om för att stämma med "individen". Har bara gjort ett par plåtar än men så här ser det ut.
Ursprungliga bakpansaret såg ut så här................
Efter en del skärande och nynitande ser det ut så här för att stämma bättre med förebilden.
Lite egna handtag.
Magnus
Ursprungliga bakpansaret såg ut så här................
Efter en del skärande och nynitande ser det ut så här för att stämma bättre med förebilden.
Lite egna handtag.
Magnus
T-34
Pulat lite med diverse detaljer. Rätt mycket som brukar vara kul att hänga på vagnarna var borta och fattades på denna speciella vagn, typ samtliga verktyg, periskopen, MGn mm. så det blir en ganska clean skapelse. Har hittat lite fler referensbilder på vagnen och det verkar som den vart med ett tag och ganska "sleten".
Några soptunnor från Plusmodel till min gatubarrikad. Handtagen rök direkt så det fick jag tillverka nya efter bästa förmåga.
Gubbsen från MK35 är bra men håller inte den kvaliten som tex Model Victoria tycker jag.
Ett försök att tillverka en egen verktygslåda som också fått en del stryk.
Domkraften, spettet och bultsaxen var borta och bara fästena kvar. Dessutom verkar det som om vagnen fått en rejäl smäll i sidan så pansarplåten fått ett par ordentliga sprickor.
Nu är det snart dags att grunda de mesta prylarna.
Magnus
Några soptunnor från Plusmodel till min gatubarrikad. Handtagen rök direkt så det fick jag tillverka nya efter bästa förmåga.
Gubbsen från MK35 är bra men håller inte den kvaliten som tex Model Victoria tycker jag.
Ett försök att tillverka en egen verktygslåda som också fått en del stryk.
Domkraften, spettet och bultsaxen var borta och bara fästena kvar. Dessutom verkar det som om vagnen fått en rejäl smäll i sidan så pansarplåten fått ett par ordentliga sprickor.
Nu är det snart dags att grunda de mesta prylarna.
Magnus
T-34
Coolt jobb!
Kommer bli häftigt!
Kommer bli häftigt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket jobb ser jag, mycket intressanta detaljer... kan inte vänta på att du får färg på denna. Men skynda långsamt
MiniStuff- Vicesheriff
Blev ena figuren just skjuten i häcken?
Det är den sortens detaljer som utmärker mästaren.
Överlag: riktigt tjusigt. Det här bådar mer än gott!
Det är den sortens detaljer som utmärker mästaren.
Överlag: riktigt tjusigt. Det här bådar mer än gott!
Tack ska ni ha allihopa.
Tja, antingen blir han skjuten i häcken eller så kollar han efter fientligt flyg kanske.
Magnus
Tja, antingen blir han skjuten i häcken eller så kollar han efter fientligt flyg kanske.
Magnus
T-34
Lite mer prylar som ska ingå i barrikaden.
Ett gammalt bensinfat som blivit över från ett tidigare bygge ska rustas upp plus en parkbänk.
Trätunna från MIniArt, brunnslock, jeepdunkar och en pelare kan komma till pass.
Ett par gamla Maxim tunga MG ska också finnas på plats.
En halvkvaddad lyktstolpe och en spansk ryttare.
Det mesta är grundat.
Ett hemgjort ljuddämparskydd.
Magnus
Ett gammalt bensinfat som blivit över från ett tidigare bygge ska rustas upp plus en parkbänk.
Trätunna från MIniArt, brunnslock, jeepdunkar och en pelare kan komma till pass.
Ett par gamla Maxim tunga MG ska också finnas på plats.
En halvkvaddad lyktstolpe och en spansk ryttare.
Det mesta är grundat.
Ett hemgjort ljuddämparskydd.
Magnus
T-34
+1 på den!Janne.S skrev:Vackert slöjdat!
Härligt hantverk.
oj där har flitens lampa lyst ,,, fanns den heldel gott o blandat !!!
den hemgjorda ljuddämparskyddet blev strålande ,,kul när man kan modda så att det bli lika bra eller bättre än köpt !!
den hemgjorda ljuddämparskyddet blev strålande ,,kul när man kan modda så att det bli lika bra eller bättre än köpt !!
Gigabyte
Tack alla. Håller på med ett projekt i trä som jag ska redovisa så fort som möjligt.
Var iväg och köpte en säck gips idag som jag tror ska komma till användning senare.
Magnus
Var iväg och köpte en säck gips idag som jag tror ska komma till användning senare.
Magnus
T-34
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sida 1 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet