Little Patches (Revell B-17G 1/72)
+16
Henrik Bergman
Viggen
Azgaron
linusorn
dm4
MiniStuff
Caverö
Kent
Stefan E
Matt_Public
Jörgen.E
Janne.S
T-34
Gigabyte
Marlin
cas
20 posters
Sida 4 av 11
Sida 4 av 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11
Sv: Little Patches (Revell B-17G 1/72)
Har för tillfället lämnat tornen åt sidan en stund för att få ihop inredningen.
Här är allt som inte skall monteras mot kroppshalvorna.
Och cockpit fick några enkla gasreglage
Det får duga. Härnäst, fönster och sidokulsprutor.
//C
Här är allt som inte skall monteras mot kroppshalvorna.
Och cockpit fick några enkla gasreglage
Det får duga. Härnäst, fönster och sidokulsprutor.
//C
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser mycket snyggt ut Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Alltid fascinerats av att det är så mycket flygplan B-17 var i förhållande till de få bomber den kunde bära. All kring utrustning måste vägt mer än bomblasten; skyttar , kulsprutor och ammo är några kilo?
Janne.S- Moderator
Och vips så var Kamikaze-konceptet fött.Janne.S skrev:All kringutrustning måste vägt mer än bomblasten [...]
Det vore också lite fränt att hiva ut en beväring med .50-kulspruta genom bombluckan.
Weee! Jag kan se ända till Dortmund härifrån. *dakka-dakka-dakka*
Matt_Public- Master of DNF
Kunde inte en Mosquito ta lika stor bomblast och lika långt som en B-17?
Fast det var ju chefen för the mighty eight som envisades med att fortsätta med enbart B-17, trots att liberators och superfortress fanns...så ett visst mått av tjurskallighet är säkerligen inblandat.
XB-40 konceptet där dom skippade bomblasten och monterade ett torn till och mera kulstruptor fick ju överges för att kärran blev så långsam och tung...
Hade dom bytt motorer som XB--38 med sina Allison-radmotorer så hade dom kanske kunnat hänge upp lite mer bomber ändå.
Nåja, B-17 krossade ju luftwaffe ändå så den funkade ju ur den synvinkeln
Fast det var ju chefen för the mighty eight som envisades med att fortsätta med enbart B-17, trots att liberators och superfortress fanns...så ett visst mått av tjurskallighet är säkerligen inblandat.
XB-40 konceptet där dom skippade bomblasten och monterade ett torn till och mera kulstruptor fick ju överges för att kärran blev så långsam och tung...
Hade dom bytt motorer som XB--38 med sina Allison-radmotorer så hade dom kanske kunnat hänge upp lite mer bomber ändå.
Nåja, B-17 krossade ju luftwaffe ändå så den funkade ju ur den synvinkeln
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag tackar för berömmet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Med lite mindre än ett halvår kvar innan modellGBG så börjar pressen att öka!
Tråden låg ju ända borta på sidan tre, så nu är det hög tid att sätta lite fart.
Sagt och gjort, in med cockpit i flygkroppen:
De bakre mittskyttarnas platser är lite finurligt inredda. Visserligen saknas det golv, men sånt kan (nån annan) händig karl fixa själv. Däremot är själva kulsprutan i 4 delar, + ammolåda och matarbandet. Pipan är en lös del som sätts i från utsidan, fästet i fönstret en annan, och mekanismen med separata handtag bildar resten. Gott om utrymme för detaljfanatikern. fast jag vet hur "genomskinliga" mina fönster kommer att vara när jag är kvar, så det får allt se ut såhär.
I nosen skall man sätta tid två extra kulsprutor, som skall vara framåtriktade. Här har Revell gjort en liten tabbe. Hålet i fönstret går rakt ut från kroppen, och är inte vinklat framåt som det borde vara. Ett enkelt borringrepp löste det problemet:
Tog mig dessutom friheten att kapa av pipan på kulsprutan. Revell tyckte det var en bra idé att ha den i ett stycke, men det vet man ju hur det går med ömtåliga utstickande detaljer
Och efter det var det bara att limma ihop lite kroppshalvor:
Undrar om jag har glömt att sätta fast nåt nu?
//Christer
Tråden låg ju ända borta på sidan tre, så nu är det hög tid att sätta lite fart.
Sagt och gjort, in med cockpit i flygkroppen:
De bakre mittskyttarnas platser är lite finurligt inredda. Visserligen saknas det golv, men sånt kan (nån annan) händig karl fixa själv. Däremot är själva kulsprutan i 4 delar, + ammolåda och matarbandet. Pipan är en lös del som sätts i från utsidan, fästet i fönstret en annan, och mekanismen med separata handtag bildar resten. Gott om utrymme för detaljfanatikern. fast jag vet hur "genomskinliga" mina fönster kommer att vara när jag är kvar, så det får allt se ut såhär.
I nosen skall man sätta tid två extra kulsprutor, som skall vara framåtriktade. Här har Revell gjort en liten tabbe. Hålet i fönstret går rakt ut från kroppen, och är inte vinklat framåt som det borde vara. Ett enkelt borringrepp löste det problemet:
Tog mig dessutom friheten att kapa av pipan på kulsprutan. Revell tyckte det var en bra idé att ha den i ett stycke, men det vet man ju hur det går med ömtåliga utstickande detaljer
Och efter det var det bara att limma ihop lite kroppshalvor:
Undrar om jag har glömt att sätta fast nåt nu?
//Christer
cas- Vicesheriff
Apsnyggt, Christer!!
Dfet tar sig..med det här tempot kanske du hinner till Modell GBG
Dfet tar sig..med det här tempot kanske du hinner till Modell GBG
Janne.S- Moderator
Snyggt jobbat Christer! Ser ju bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar!
Janne, nu när jag har stängt ihop kroppshalvorna, så är det ju nerförsbacke!
Men det klart, tornen, vinglaffar, landningställ och motorerna är ju rätt pilliga och tidsödande
Janne, nu när jag har stängt ihop kroppshalvorna, så är det ju nerförsbacke!
Men det klart, tornen, vinglaffar, landningställ och motorerna är ju rätt pilliga och tidsödande
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vilken härlig inredning du har fått till på B-17.
Snyggt jobbat.
Ser fram emot fler bilder på denna fina bommbare.
Snyggt jobbat.
Ser fram emot fler bilder på denna fina bommbare.
Viggen
Det här är ju hur snyggt som helst.
Undrar hur många Revell skulle sälja av denna om de pensionerade sina gamla 1/48 formar och skalade upp denna
/Bosse
Undrar hur många Revell skulle sälja av denna om de pensionerade sina gamla 1/48 formar och skalade upp denna
/Bosse
Marlin
Tack tack!
Bosse, frågan är om Revell vågar ge sig på en i 1/48? Den gamla är ju en Monogram, och alla vet vi ju hur vördade dom är i staterna. Storleken skulle ju avskräcka ganska många andra, och eftersom det inte är Luftwaffe så minskar ju habegäret ytterligare hos många. Men i princip har du så rätt så!
Fast man lär ju få två i 1/72 till priset av en i 1/48, även med Revells priser...
Och då tar jag nog hellre fler småttingar som man får plats med!
Bosse, frågan är om Revell vågar ge sig på en i 1/48? Den gamla är ju en Monogram, och alla vet vi ju hur vördade dom är i staterna. Storleken skulle ju avskräcka ganska många andra, och eftersom det inte är Luftwaffe så minskar ju habegäret ytterligare hos många. Men i princip har du så rätt så!
Fast man lär ju få två i 1/72 till priset av en i 1/48, även med Revells priser...
Och då tar jag nog hellre fler småttingar som man får plats med!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Noterade just att Superscale kommer ut med några B-17 ark. Little Patches återfinns på det här arket men jag tvivlar på att dom har gjort ordentlige efterforskningar!
Cheyenne moddat akterposition och den där radiobumerangen uppe på nosen? Pffft, det sågar vi!
Tror nog ändå att Kits-World dekalerna är snäppet bättre
Cheyenne moddat akterposition och den där radiobumerangen uppe på nosen? Pffft, det sågar vi!
Tror nog ändå att Kits-World dekalerna är snäppet bättre
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jistanes, vad fläskigt!
Och där är dröm-klämmorna igen. Göttarns!
Och där är dröm-klämmorna igen. Göttarns!
Tack själv du!
Kommer fasen inte ihåg varifrån de där klämmorna kommer, kan vara Classe O, Jula eller Biltema...
Kommer fasen inte ihåg varifrån de där klämmorna kommer, kan vara Classe O, Jula eller Biltema...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser bra ut de där cas
Klämmorna kommer ifrån Classe
Jörgen
Klämmorna kommer ifrån Classe
Jörgen
Jörgen.E
Snyggt Christer,man blir lite sugen på en när man läser sådana här trådar.
/K
/K
Kent
Tackar Jörgen och Kent!
Bara att inhandla fler! Den förtjänar att byggas i mångupplagor
Bara att inhandla fler! Den förtjänar att byggas i mångupplagor
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt byggt!
Det är alltid ett stort steg framåt då man kan "slå igen" kroppen!
Bara resten kvar då....
Superscales ark är gamla.... Tror allt att Kits-worlds dekaler är både bättre researchade och bättre tryckta!
Limma Lungt!
Stefan
Det är alltid ett stort steg framåt då man kan "slå igen" kroppen!
Bara resten kvar då....
Superscales ark är gamla.... Tror allt att Kits-worlds dekaler är både bättre researchade och bättre tryckta!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ett litet steg framåt, men mycket för mig den här helgen.
Vackert väder och trädgård leder inte till ökad modelltid
Nåväl, jag har ägnat mig lite åt baksidan.
Det här skall alltså bli akterskyttens lilla kyffe, och när jag säger litet så menar jag pyttelitet. Han är helt själv därbak, trångt är det och ha får sitta på ett traktorsäte hela vägen till Berlin och tillbaka För att skjuta med sina Brownings måste han krama om pansarbiten som sitter mellan honom och kulsprutorna. Att dom ens kunde träffa molnen måste ha varit en bedrift! Revell har slarvat lite här. Kulsprutornas handtag skall gå förbi pansarplåten och var nåbar för skytten men se det går inte alls. Det är både för trångt och för långt. Täljde en del och limmade lite på skrå och håller tummarna för att det inte syns:
Magkänslan hade rätt den här gången!
Passformen är dock lite tveksam för nu har jag ett eländigt steg runt här som måste tas bort på nåt vis. Har man inte jobb så skaffar man sig.
//C
Vackert väder och trädgård leder inte till ökad modelltid
Nåväl, jag har ägnat mig lite åt baksidan.
Det här skall alltså bli akterskyttens lilla kyffe, och när jag säger litet så menar jag pyttelitet. Han är helt själv därbak, trångt är det och ha får sitta på ett traktorsäte hela vägen till Berlin och tillbaka För att skjuta med sina Brownings måste han krama om pansarbiten som sitter mellan honom och kulsprutorna. Att dom ens kunde träffa molnen måste ha varit en bedrift! Revell har slarvat lite här. Kulsprutornas handtag skall gå förbi pansarplåten och var nåbar för skytten men se det går inte alls. Det är både för trångt och för långt. Täljde en del och limmade lite på skrå och håller tummarna för att det inte syns:
Magkänslan hade rätt den här gången!
Passformen är dock lite tveksam för nu har jag ett eländigt steg runt här som måste tas bort på nåt vis. Har man inte jobb så skaffar man sig.
//C
cas- Vicesheriff
Snyggt pulat! Undrar om jag kommer ihåg detta när jag kommer till att bygga min...
MiniStuff- Vicesheriff
cas skrev: [...] jag har ägnat mig lite åt baksidan.
Tur att jag inte drack något.MiniStuff skrev:Snyggt pulat!
Det där ser ju gott ut, trots allt. Mums-maskin!
Matt_Public skrev:cas skrev: [...] jag har ägnat mig lite åt baksidan.Tur att jag inte drack något.MiniStuff skrev:Snyggt pulat!
Det där ser ju gott ut, trots allt. Mums-maskin!
MiniStuff- Vicesheriff
Sida 4 av 11 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Little Patches i färdigt utförande(Revell B-17G)
» Revell Fw 190 1/72
» Helikopterbyggsatser till bra priser!
» Revell Me 109-G6, 1/32
» Revell SU-25 1:72
» Revell Fw 190 1/72
» Helikopterbyggsatser till bra priser!
» Revell Me 109-G6, 1/32
» Revell SU-25 1:72
Sida 4 av 11
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet