Ny Titanic!
4 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Ny Titanic!
Hej!
Såg att Airfix har aviserat en helt ny ("New Mould") modell av Titanic i 1/400 för 2012!
Kan nog vara väl värd att vänta på, och säkert tusan så mycket bättre än den gamla Minicraft-modellen!
Hoppas dom gör hennes två systrar också, Britannia och Olympic.
Limma Lungt!
Stefan
Såg att Airfix har aviserat en helt ny ("New Mould") modell av Titanic i 1/400 för 2012!
Kan nog vara väl värd att vänta på, och säkert tusan så mycket bättre än den gamla Minicraft-modellen!
Hoppas dom gör hennes två systrar också, Britannia och Olympic.
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Ny Titanic!
denstore skrev:Varför 1/400?!?
1/400 verkar vara den "nya" skalan för civila skepp.
Revell gjorde ju Queen Mary 2 i 1/400, nu kommer AIDA(-Bella/-Luna/-Sol) och Finnjet-färjan i samma skala från Revell, Heller har ju länge kört med 1/400 (även på Örlogsfartyg) och där fanns ett nära samarbete i flera år (och man har flera av Hellers gamla 1/400-formar i produktion idag), så det var väl naturligt för Airfix att använda just den skalan.
Men visst, själv hade jag föredragit att dom höll sig till 1/350, som är den stora "standard" skalan idag.
Men, jag är inte förvånad, bara glad att det inte var i "lilla" 1/600!
Tänk om alla kunde hålla sig till samma skala.....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Definitivt. 1/400 känns som ett försök att knyta an till just Hellers gamla modeller, vilket känns ganska lönlöst idag. Allt nytt bra som kommer är i 1/350, och Hasegawa har t.o.m. precis släppt ett civilt fartyg i 350.
Jag kommer troligtvis inte att köpa något i 1/400 någonsin igen.
Jag kommer troligtvis inte att köpa något i 1/400 någonsin igen.
denstore
Något mellanting hade varit, för dem som tycker att 350 är för stort och 700 för litet. 500 eller så.
Obed
500-skalan lär vara rätt populär i Japan. Jag hasr mer förståelse för den än 1/400. Skillnaden mellan 1/350 och 1/400 är inte lönt när det gäller storleken, och man får ha dubbla sortiment av standardsaker som relingar och liknande.
denstore
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|