Inför mitt färgköp.!!!
2 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Inför mitt färgköp.!!!
Hitills har mina färgköp bestått av småa tamiya burkar, á 70:- . Tänkte, dum som jag var att det var väll inte så blodigt farligt pris.
Och nu inför lackering av kåpor och skärmar på ett MC bygge så fick man tipset , "BILTEMA". Jag for dit , handlade 3 st fullt stora burkar á 69:-
kändes ju direkt mer värt. Visst har dom inte alla färger som man kan behöva vid andra byggen t.ex militär, men till mitt MC bygge var det ju klockrent.
Köpte en primer, en lack,klarlack, landade på 207:- i min bok är det helt ok.
Tankar på det? ? ?
Och nu inför lackering av kåpor och skärmar på ett MC bygge så fick man tipset , "BILTEMA". Jag for dit , handlade 3 st fullt stora burkar á 69:-
kändes ju direkt mer värt. Visst har dom inte alla färger som man kan behöva vid andra byggen t.ex militär, men till mitt MC bygge var det ju klockrent.
Köpte en primer, en lack,klarlack, landade på 207:- i min bok är det helt ok.
Tankar på det? ? ?
Senast ändrad av Bryggarn den tis nov 08 2011, 13:17, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Stavfel =))
Bryggarn
Sv: Inför mitt färgköp.!!!
Min erfarenhet av biltemas aerosolfärger (Antar att det är sprayburkar du pratar om?) är att man får vad man betalar för, rent kvalitetsmässigt.
Använt deras primer, färger samt klarlack och jag kan inte säga att jag är imponerad. Primern gjorde väl sitt jobb (Om man la på ett par lager), men färgerna täcker inte och de tenderar även att spricka om man inte är extremt försiktig och lägger på ett lagom lager.
Nyanserna varierar dessutom från burk till burk, så det kan bli skillnad mellan två olika burkar med "samma" färg.
Men ibland fungerar den! Dock skulle jag köpt något av bättre kvalitet, särskilt om du ska måla små saker. (Du måste som sagt ofta dra på ett par rejäla lager för att det ska täcka ordentligt)
Klarlacken har jag enbart dåliga erfarenhet av. Den spricker, blir flammig, repas väldigt lätt och har med ett flertal olika färger förstört underlaget.
Kör på något annat istället, blir inte dyrare i längden och du slipper hålla på göra om målandet.
Eller ännu bättre, skaffa en billig airbrush
Använt deras primer, färger samt klarlack och jag kan inte säga att jag är imponerad. Primern gjorde väl sitt jobb (Om man la på ett par lager), men färgerna täcker inte och de tenderar även att spricka om man inte är extremt försiktig och lägger på ett lagom lager.
Nyanserna varierar dessutom från burk till burk, så det kan bli skillnad mellan två olika burkar med "samma" färg.
Men ibland fungerar den! Dock skulle jag köpt något av bättre kvalitet, särskilt om du ska måla små saker. (Du måste som sagt ofta dra på ett par rejäla lager för att det ska täcka ordentligt)
Klarlacken har jag enbart dåliga erfarenhet av. Den spricker, blir flammig, repas väldigt lätt och har med ett flertal olika färger förstört underlaget.
Kör på något annat istället, blir inte dyrare i längden och du slipper hålla på göra om målandet.
Eller ännu bättre, skaffa en billig airbrush
Jokkocze
Dom hade ett ex antal "kategorier" jag tog "Hobbylack" och ja spray burkar!
Antog att det skulle tolkas rätt , då jag knappast skulle köpa en hink med färg.
primern funkade super bra! deras färg har funkat bra förut på andra saker, det gäller bara att skaka den väldigt väl och vara duktig på att hålla ett bra avstånd så ska det funka bra! nu är det dock rätt stora delar som målas...
som det kanske utgår av detta medellande och mitt 1.a så har jag redan köpt färgerna , airbrush? jo , men köper du en åt mig då. är alldeles för fattig som student . för att kunna unna mig lyx.
Antog att det skulle tolkas rätt , då jag knappast skulle köpa en hink med färg.
primern funkade super bra! deras färg har funkat bra förut på andra saker, det gäller bara att skaka den väldigt väl och vara duktig på att hålla ett bra avstånd så ska det funka bra! nu är det dock rätt stora delar som målas...
som det kanske utgår av detta medellande och mitt 1.a så har jag redan köpt färgerna , airbrush? jo , men köper du en åt mig då. är alldeles för fattig som student . för att kunna unna mig lyx.
Bryggarn
Har använt lite diverse av deras färger, däribland hobbylacken. (Testat olika i hopp om att någon skulle fungera.)
Låter som att du haft tur med vad du fått, då jag inte känner någon som inte haft problem med deras färg
Jag har själv använt färgen på allt från datorlådor och modeller till att täcka svetsningar på min gamla atv och alltid haft i princip samma resultat.
Även jag studerar, men jag tog och sparade ihop och köpte en airbrush istället. Du kan komma undan med att köpa något för 1000-1500kr och sen slipper du lägga stora summor på färger som ändå inte är rätt.
Låter som att du haft tur med vad du fått, då jag inte känner någon som inte haft problem med deras färg
Jag har själv använt färgen på allt från datorlådor och modeller till att täcka svetsningar på min gamla atv och alltid haft i princip samma resultat.
Även jag studerar, men jag tog och sparade ihop och köpte en airbrush istället. Du kan komma undan med att köpa något för 1000-1500kr och sen slipper du lägga stora summor på färger som ändå inte är rätt.
Jokkocze
Jo men vi alla har rätt olika liv med olika utgifter så , i detta nuläge så är airbrush på mini PRIO , men kanske till jul =) då jäklar...
Bryggarn
Jo självklart har vi olika prioriteringar.
Mitt tips är dock att du lämnar tillbaka färgerna innan du använder dem (Utom primern då, som redan är använd) och köper några andra.
Men det är ju upp till dig. (Förstår inte riktigt syftet med den här tråden..)
Mitt tips är dock att du lämnar tillbaka färgerna innan du använder dem (Utom primern då, som redan är använd) och köper några andra.
Men det är ju upp till dig. (Förstår inte riktigt syftet med den här tråden..)
Jokkocze
Syftet var enkelt , att jag tänkte berätta, eller kanske tipsa om alternativ!
Slutar bevaka detta nu , ångra denna tråd BITTERT!
Slutar bevaka detta nu , ångra denna tråd BITTERT!
Bryggarn
Var det något jag sa som du fann olämpligt så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, delade bara med mig av mina erfarenheter.
Jokkocze
Det är lungt , kommer dock att testa med färgerna orkar inte ta bussen x 2 för att llämna tillbaka dom , hoppas på det bästa, får lägga upp bilder på resultatet..
visst ere självklart att det kan spricka sönder som du säger , men finns en lika stor chans att det kommer funka bra!
visst ere självklart att det kan spricka sönder som du säger , men finns en lika stor chans att det kommer funka bra!
Bryggarn
Vill du öka chansen att det fungerar så låt burkarna ligga i vattenbad ett tag innan användning. Ungefär 30 grader ska vara optimalt, hör jag från andra som experimenterat.
Jokkocze
När du säger det så har jag faktiskt hört det förut!,
Det ska användas imorrn, tackar för tipset...
Det ska användas imorrn, tackar för tipset...
Bryggarn
Liknande ämnen
» Ett måste inför plastkollot!
» Inför gruppbygge Pirater!
» Inför gruppbygge Utmaningen
» Stashrensning inför nystart SÅLD
» Inför Modell Göteborg i höst
» Inför gruppbygge Pirater!
» Inför gruppbygge Utmaningen
» Stashrensning inför nystart SÅLD
» Inför Modell Göteborg i höst
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt