F-15E Strike Eagle (1:72)
+10
MiniStuff
Viggen
linusorn
Caverö
Janne.S
cas
Marlin
Azgaron
Matt_Public
Galdrin
14 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: F-15E Strike Eagle (1:72)
Någon som har erfarenhet av hur länge Gunzes akrylfärg med lösningsmedel som bas behöver härda innan man törs maskera med tejp?
Galdrin
Jag gillar att låta saker ligga över natten, men jag har heller aldrig på allvar testat gränserna med Gunze.
Matt_Public- Master of DNF
Kör du tamiyas tejp så räcker det med någon timme. Annars brukar de matta färgerna kunna hanteras inom ca 30 min, de sidenmatta ngt längre och de blanka kan ta ngt dygn ibland beroende på fuktighet i rummet etc. Observera att alla blir dammtorra inom 30 min, men de blanka kan vara mjuka rätt länge så lägg inte saker du målat på kanten på en bunke eller dylikt för att torka. Men på bilden har du ju inte inte Gunzes akrylfärg! Det är ju Mr Color som är deras lackfärg.
linusorn
Jaha, men thinnern till mr. Color luktar ###!!""½½)((&¤), så helt nyttigt kan det inte vara!
linusorn
Nope, inte nyttig men jag har hört ryckten om att deras Aqueous linje kommer att avslutas och att den redan är tillbakadragen i USA så jag tänkte testa deras Mr Color. Har inte en aning om hur mycket sanning som ligger i påståendet men jag måste säga att jag gillade färgen trotts att den luktar apa och det apor producerar.
Galdrin
Om det ryktet är sant, blir jag väldigt ledsen. Vad jag förstått så är den typen av färg väldigt populär i Japan. Gunze har ju precis gjort om formulan också, så jag hoppas verkligen att det inte stämmer.
linusorn
Kanske var det där med ny formula som menades med rycktet. Får hoppas det.
Galdrin
Gunzes Aqueous-serie är svår att få tag på i usa då det av någon anledning är svårt att importera färger dit. Kanske det du hört något om?
Att de skulle lägga ner serien betvivlar jag, då de regelbundet släpper nya nyanser. Vet även att de blir mer och mer populära, bland annat på grund av detta.
Skulle de lägga ner det så blir jag ledsen i ögat, då jag tycker mycket bättre om dem än Tamiya, vilket egentligen är det enda alternativet. (Vallejo går inte att få tag på till ett rimligt pris här nere, så det är inget alternativ.)
Att de skulle lägga ner serien betvivlar jag, då de regelbundet släpper nya nyanser. Vet även att de blir mer och mer populära, bland annat på grund av detta.
Skulle de lägga ner det så blir jag ledsen i ögat, då jag tycker mycket bättre om dem än Tamiya, vilket egentligen är det enda alternativet. (Vallejo går inte att få tag på till ett rimligt pris här nere, så det är inget alternativ.)
Jokkocze
Håller helt med dig Jokkocze. Vallejo är som jag ser det inget rimligt alternativ heller av den enkla anledningen att jag inte kommer överens med Vallejo när jag ska måla med airbrush. Vi kan bara hoppas att fler svenska butiker börjar sälja Gunzes färg.
linusorn
Ryktet om Gunzes hädangång har florerat en god stund och är möjligen lika överdrivet som det är gammalt. Lite typiskt grönköpingsmässigt av amerikanerna att tro att något snart är tokslut för bara för att de själva inte kommer åt det.
Matt_Public- Master of DNF
Då tycker jag vi avfärdar ryktet som en Urban legend och jag hoppas någon börjar sälja Gunzes vattenbaserade färg här i Uppsala.
/Tony
/Tony
Galdrin
Det var ju skönt att höra, eftersom jag i princip uteslutande använder deras färg.
linusorn
Blev lite tid över idag så jag testade att måla med lite metallfärg. Tycker nog att resultatet blev över förväntan för första försöket.
Galdrin
Najs!
Vad var det för färg som du drog till med?
Alclad? SNJ? Hederlig Humbrol?
Vad var det för färg som du drog till med?
Alclad? SNJ? Hederlig Humbrol?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Back on track ... hoppas jag. Medicineringen av sonen slog lite slint så det har varit nästan ett kvartal nu med lite till ingen sömn om nätterna vilket lade alla hobby-projekt på is, dock verkar det bli rätsida på det hela nu så orken börjar krypa fram ur hörnet igen.
Dammade av denna idag, spenderade lite tid på att hitta alla delar, limmade dit stödhjulen som såg färdiga ut och maskerade lite bomber. Får bli skynda långsamt ett tag framöver
Ber om ursäkt för bildens kvalite, mobilen var den ända kamera jag lyckades hitta på någorlunda kort tid.
Dammade av denna idag, spenderade lite tid på att hitta alla delar, limmade dit stödhjulen som såg färdiga ut och maskerade lite bomber. Får bli skynda långsamt ett tag framöver
Ber om ursäkt för bildens kvalite, mobilen var den ända kamera jag lyckades hitta på någorlunda kort tid.
Galdrin
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» F-15E Strike Eagle 1/48
» F-15E Strike Eagle "Academy 1/48"
» F-15 Strike Eagle ( Eduard 1/48)
» F-15K Slam Eagle ROK Airforce
» Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
» F-15E Strike Eagle "Academy 1/48"
» F-15 Strike Eagle ( Eduard 1/48)
» F-15K Slam Eagle ROK Airforce
» Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48