Tamiya Färg!
+3
Jokkocze
Azgaron
Viggen
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Tamiya Färg!
Vilka färger blir exakt till den FW 190 ?
Vill helst köra med Tamiya färg då den är lätt att blanda.
Är ju nybörjare med Airbrush.
Vill helst köra med Tamiya färg då den är lätt att blanda.
Är ju nybörjare med Airbrush.
Viggen
Sv: Tamiya Färg!
Vad står det i instruktionerna att det ska vara för färg? RLM nr?
Urbans color reference charts
Här kan du hitta rätt Tamiya (och andra) färg för den RLM färg som planet ska vara målad i.
Hoppas det hjälper.
Håkan
Urbans color reference charts
Här kan du hitta rätt Tamiya (och andra) färg för den RLM färg som planet ska vara målad i.
Hoppas det hjälper.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Själv föredrar jag den här:
http://www.paint4models.com/index.html
Med den kan du lätt kolla upp vad som motsvarar färgerna från andra tillverkare.
Fast vill du vara mer 100% historiskt korrekt så är det bättre för dig om du använder dig av Håkans sida, då de angivna färgerna inte alltid matchar orginalen.
http://www.paint4models.com/index.html
Med den kan du lätt kolla upp vad som motsvarar färgerna från andra tillverkare.
Fast vill du vara mer 100% historiskt korrekt så är det bättre för dig om du använder dig av Håkans sida, då de angivna färgerna inte alltid matchar orginalen.
Jokkocze
Nu vet jag inte alls vilken version av 190 du pusslar med, men är det en 190A så är en säker utgångspunkt RLM 74/75/76.
Listan som Håkan länkade till visar Tamiya färgmixen för det
Men har du en 190F,G, eller nåt spännande östfrontsprojekt från JG54 (dom med gröna hjärtan på) så är det ganska mycket lurigare...
Listan som Håkan länkade till visar Tamiya färgmixen för det
Men har du en 190F,G, eller nåt spännande östfrontsprojekt från JG54 (dom med gröna hjärtan på) så är det ganska mycket lurigare...
cas- Vicesheriff
Jag använder själv oftast Agama colors till mina flygplan då de har färdiga RLM, BS och FS märkta färger, liksom även färdiga sortiment till IJN/IJA m.fl. flygvapen.
Håkan
Håkan
Jag använder Gunzes färger finns alla RLM färger färdigblandat, den har i övrigt samma egenskaper som Tamiya om inte bättre.
linusorn
Jag förstår Viggen precis!
Tamiya färger är väldigt lättanvända, och man kan hitta dom i lagom välsorterade hobbyaffärer, men det tråkiga är att man måste mixa till färgerna.
Om man nu inte kan tänka sig att nästan bara bygga brittiska maskiner i Dark green, Medium Sea Gray och Ocean Grey, för då har dom minsann tre nyanser för det.
Agama/Xtracrylix, gunze, lifecolor osv måste man ju alltid beställa på nätet, vilket inte lockar så mycket om man skall bara testa litet.
Tamiya färger är väldigt lättanvända, och man kan hitta dom i lagom välsorterade hobbyaffärer, men det tråkiga är att man måste mixa till färgerna.
Om man nu inte kan tänka sig att nästan bara bygga brittiska maskiner i Dark green, Medium Sea Gray och Ocean Grey, för då har dom minsann tre nyanser för det.
Agama/Xtracrylix, gunze, lifecolor osv måste man ju alltid beställa på nätet, vilket inte lockar så mycket om man skall bara testa litet.
cas- Vicesheriff
Nä, det har du helt rätt i! Tamiya är ju lite mer lättillgängligt på det viset, iaf. för de som har butik nåt sånär nära, annars måste man ju beställa ändå.
Håkan
Håkan
Har inte rätta Tamiya-mixen i huvudet men jag har samlat några RLM-färger i butiken
http://byggmodellen.jetshopmini.se/farg--paint/luftwaffe-rlm-fargercolors-c-161-1.aspx
http://byggmodellen.jetshopmini.se/farg--paint/luftwaffe-rlm-fargercolors-c-161-1.aspx
Obed
Jag blev tvungen att plocka fram Tamiyas 190A-3 för att kolla färgerna där:
Undersida (RLM76) 7 delar XF-2, 1 del XF-23, 2 delar Xf-66
Översida ljusgrått (RLM75): 1 del Xf-24, 1 del XF-51
Översida mörgrått(RLM74): 3 delar XF-24, 2 delar XF-27
Hoppas det är till nån hjälp...
//Christer
Undersida (RLM76) 7 delar XF-2, 1 del XF-23, 2 delar Xf-66
Översida ljusgrått (RLM75): 1 del Xf-24, 1 del XF-51
Översida mörgrått(RLM74): 3 delar XF-24, 2 delar XF-27
Hoppas det är till nån hjälp...
//Christer
Senast ändrad av CAS den tor nov 24 2011, 07:07, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Undersidefärg är naturligtvis RLM76 och inte RLM77. Jag vet det egentligen så alla Luftwaffe-experten kan väl vänta med att stena mig?)
cas- Vicesheriff
Då stämmer färgmixen!
Skrev RLM77 men jag menade RLM76.
Ändrar med en gång.
Skrev RLM77 men jag menade RLM76.
Ändrar med en gång.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:Jag vet det egentligen, så alla Luftwaffe-experten kan väl vänta med att stena mig?
Inget kul får man ha.
Stiligt mixat, oavsett referensbeteckning.
Matt_Public- Master of DNF
Vill du pröva något annat så rekommenderar jag Gunzes akrylfärg.
Späd den med isopropylalkohol istället för deras egen förtunning så är den kalas.
Finns som RLM-färdigblandad direkt ur burken. Tyskbyggarens dröm.
Späd den med isopropylalkohol istället för deras egen förtunning så är den kalas.
Finns som RLM-färdigblandad direkt ur burken. Tyskbyggarens dröm.
Matt_Public- Master of DNF
Jag har beställt en liten order från Ministuff med Lifecolor färger
Dom jag behövde
Nån som vet om dom är bra att måla med ??
Dom jag behövde
Nån som vet om dom är bra att måla med ??
Viggen
Liknande ämnen
» Tamiya Färg på sprayburk
» Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar
» Airbrush färg
» Vit färg som verkligen är vit.
» Blekt färg.
» Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar
» Airbrush färg
» Vit färg som verkligen är vit.
» Blekt färg.
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt