Bästa lack för Tamiya acrylics?
4 posters
Sida 1 av 1
Bästa lack för Tamiya acrylics?
Hitindags har jag använt Ocean från Panduro, men har känslan att det förändrar färgernas ton åt det mörkare hållet. Vad använder ni andra för att skydda era verk som är målade med Tamiya acrylics (flat)? Tamiyas egna clear? Finns det på sprayburk eller är det att blanda med thinner och köra med airbrush?
Ska i dagarna lägga en gloss coat på en 1:8 Spitfire innan jag går på med washer. Alla tips & råd mottages tacksamt.
Ska i dagarna lägga en gloss coat på en 1:8 Spitfire innan jag går på med washer. Alla tips & råd mottages tacksamt.
JonteS
Sv: Bästa lack för Tamiya acrylics?
Jag kör med Tamiyas Clear utspädd med Tamiya furtunning.Kör även med Johnsson och Vallejos Clear,den är färdig att användas i sprutan.
Tycker att alla tre funkar fint.
Tycker att alla tre funkar fint.
Kent
Jag använder mig först av Microscales Satinlack för att skapa ett bra underlag för washning och eventuella dekaler. Därefter sprutar jag antingen på Microscales matta lack eller Tamiyas mattlack XF86. Microscalevarianten ger ett något mindre matt resultat i jämförelse med Tamiyas variant. Jag upplever också att färgmättnaden minskas mer med Tamiyas variant. Det beror lite på vilket resultat du är ute efter.
Alla dessa lacker späder jag med Tamiyas egna X20-thinner och sprutar på med min AB.
Alla dessa lacker späder jag med Tamiyas egna X20-thinner och sprutar på med min AB.
Joppo
Lutar åt att ge Tamiya clear en chans, flera verkar använt det med gott resultat. Är Johnsons future/pledge beständigt om man använder modellen eller lämpar det sig bara för statiska plastmodeller? Spitfiren jag jobbar med är en radiostyrd modell i glas- och kolfiber.
Att göra ett försök att gå på med wash och pigment utan att göra något ovanpå Tamiyas XF-färger är ingen bra idé? Eller funkar det?
Att göra ett försök att gå på med wash och pigment utan att göra något ovanpå Tamiyas XF-färger är ingen bra idé? Eller funkar det?
JonteS
Heh har ju inte direkt ställt modellerna på balkongen för att se hur de klarar väder och vind direkt
Vet inte vad som skulle vara bra till radiostyrt....
Vet inte vad som skulle vara bra till radiostyrt....
Janne.S- Moderator
Liknande ämnen
» AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.
» Lack?
» Citadel lack.
» Vilken lack är bäst?
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Lack?
» Citadel lack.
» Vilken lack är bäst?
» Sinkmarks galore och nostalgi...
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet