IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lack?

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Lack? Empty Lack?

Inlägg av Tobias sön sep 08 2024, 21:10

Inte lackat alla mina figurer.. Sprejade.. Gunzes Flat på mitt Blood Bowl-team tror jag. Matt.  Kanske körde blankt först över dekalerna. De läggs ner fram och bak beroende på hur mycket däng de får så vill gärna skydda dem.

Men funderade lite nu vad jag skall köra på mina små damer.. Samma sak där, blir de träffade läggs de ner på diverse terrängbitar, så de hanteras liksom.  Vad kan vara mest slitstarkt? Funderar på ett lager av någon blank (jag har Flat från Alclad med och någon Tamiya till tror jag) - sen en matt kanske? Dubbelt lager - och blank har jag fått för mig är starkare - eller yrar jag?

Vilken här ger bäst skydd tro?

Lack? Img_2831
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Lack? Empty Sv: Lack?

Inlägg av Stefan E sön sep 08 2024, 22:45

Jag säger Alclad av egen erfarenhet!   Very Happy

Lägg på ett extra lager klarlack ÖVER dekalerna och sedan eventuell mattlack, snåla inte med lacken.

Det brukar jag göra om jag är osäker och jag har bara goda erfarenheter av Alclads lacker (jag brukar inte hantera mina modeller så mycket i och för sig....).

Jag har inte använt något annat än Alclads klarlacker sedan minst 10år nu, så jag kan inte säga något om de andra märkena.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias sön sep 08 2024, 23:10

Tack Stefan! Du brukar ha koll. Smile
Ah får testa det. Var ganska länge sedan jag använde någon av Alclads dock och har itne använt Aquan mycket alls (den man itne skall skaka va men de andra skall skakas ordentligt? brukar vara bottensats va?)

Den från Gunze med blå etikett är superbra för dekaler, som botten. Har för mig det var det jag hade den till? Very Happy Funderar på varför jag köpte den.. Förtunnar med MLT men kör oftast deras akryler som är som Tamiyas...

Gick och kollade nu - har Gloss och Semi Matte och Aqua från Alclad. Glooss först - sen Semi Matte elelr kanske Aqua? Vill helst ha dem matta..

Annars vad var deras Aqua till nu igen? Körde jag någon enamel-wash på den tro eller var det över deras metallic man inte kan lacka med annat?
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E mån sep 09 2024, 15:31

Matt och satin behöver skakas ordentligt.

Du KAN skaka gloss med, men då får du massor av små luftbubblor i lacken, inte så bra.

Jag brukar vända på flaskan lite försiktigt så det blandas lite ändå, utan att det bildas en massa bubblor.

Skulle du få för mycket bubblor i lacken så vänta bara ett par dagar så försvinner dom.

Alclads lacker ska inte spädas, jag har aldrig gjort det, kör direkt ur flarran bara.

Aqua-serien är som namnet säger akryl-baserad, den "vanliga" lacken är en Laquer.

Fördelen med Alclads Aqua-lacker är att de funkar över metallfärger, utan att "döda" metallystern.

Den här Mussen är målad med Alclad Polished Aluminium (high shine) på kroppen och vanlig Aluminium på vingarna med Aqua Klarlack både före och efter dekalerna;

Lack? 35402173983_c8b4e4c519_z

Den största fördelen som jag ser det är att lacken skyddar metallfärgen mot fingeravtryck, repor och förslitning, Alclads metallfärger är rätt tåliga mot andra färger, men väldigt känslig för hantering, repor och nötning.
Detta gäller speciellt de sk High-shines som ska målas över en högblank svart.

Stefan  sunny

Senast ändrad av Stefan E den mån sep 09 2024, 15:39, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Azgaron likes this post

Inlägg av Tobias mån sep 09 2024, 15:38

Ja just det - så var det. Tror det var därför jag köpte Aquan. Kört enamel-washer på något annat - men borde funka på den Aquan?

Mina "vanliga" Alclad-lacker har separerat en del.. Bottensats. Och någon är gul, men det var den när jag köpte den.. Borde testa den först..

Min gråa primer är ordentligt separerad.. Very Happy

De i mitten är nog samma, bara den nyare glasflaskan. Har för mig den var så gul när jag köpte den. Kanske blivit mer dock.. Aldrig använt den tror jag.. Vad tror vi om det? Den står inte i solen, direkt, men inte i ett skåp heller (en inte i direkt från fönstret)

Tog bara med primern för det ser lustigt ut.. Very Happy

Lack? Img_2833
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E mån sep 09 2024, 17:40

Jag har en flaska klarlack som är nästan bärnstensgul, jag har aldrig vågat använda den!

Jag använder ofta klarlacken på vita trafikflygplan så där är en gultonad lack är ett stort "NO-NO", men kanske över ett mörkt Tyskt  cammo i 70/71?

Än så länge har jag aldrig fått någon gultoning på något som jag använt Alclads klarlacker på.

Primern är bara att skaka liv i, det funkar jämt!  Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias mån sep 09 2024, 18:34

Jag får testa de gula helt enkelt.. Very Happy

Jadå, bara ser kul ut.. hehe.. Den är bra den gråa.. Använder den nästan bara till Alclad dock, har ju andra som itne stinker satan..
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E mån sep 09 2024, 18:46

Man vänjer sig!   Laughing drunken   

lol!

S
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias mån sep 09 2024, 19:21

Haha, sant.. Har ju mask med.. Very Happy

Sprutat vallejos polyurethane det senaste - det luktar ju gott på riktigt!
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet