J35J Draken, Hasegawa 1/48
+13
Stefan E
Jokkocze
Kent
linusorn
Viggen
Björn Eriksson
Tunnan
Azgaron
Jörgen.E
Marlin
Matt_Public
cas
Janne.S
17 posters
Sida 2 av 9
Sida 2 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: J35J Draken, Hasegawa 1/48
Det är det små små detaljerna som gör det!
Ser bra ut Janne!
Håkan
Ser bra ut Janne!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Arbetet forstskrider!
Först lite ihopsättande...
Så här bidde stabben till sist
JAg har en noskon att jobba med åxå...
Här är noskonen spackald och slipad...
Sedan borrade jag ett 0.8mm hål för mässingen..
Mmmmm..marabou!
Synd att alfasonden inte fanns med i maestros set men den kan jag fixa till av lite pianotråd senare.
Och lite nosvikt i form av lera.
JAg målade lite åxå!
Såg att det var två olika gröna färger i cockpit, en färg för ramar och överdelen av cockpit och en annan grön för IP och sido konsoller.
Jag försökte matcha mot Life color så gott det gick och detta var vad jag kom fram till:
Först blåste jag FS34092 på överdelen....
Och sedan FS34127 på resten
Den skarpsynte noterar nog att jag inte gjorde min vanliga preshejd, jo det är så att jag märkte när jag byggde min Delta Dart att svart inte var bra att preshejda med när man målade grönt uppe på.
SÅ i detta sällsynta fall så kör jag bara med wash och torrborstning i sittbrunnen.
Efter kontorsinredandet så var det dags att blåsa lite Alclad White Aluminium på extratankar, kattapluttis och ställ.... ställen ska vara gröna men jag kommer dit så småningom
Ett annat trick här, jag blåste alclad direkt på alclad primern som är super matt, detta för att få bort glänset. Nog för att Draken har NMF ytor men de påminner mer om duraluminium och är alltså inte så gnistrande
Limma lugnt!
Först lite ihopsättande...
Så här bidde stabben till sist
JAg har en noskon att jobba med åxå...
Här är noskonen spackald och slipad...
Sedan borrade jag ett 0.8mm hål för mässingen..
Mmmmm..marabou!
Synd att alfasonden inte fanns med i maestros set men den kan jag fixa till av lite pianotråd senare.
Och lite nosvikt i form av lera.
JAg målade lite åxå!
Såg att det var två olika gröna färger i cockpit, en färg för ramar och överdelen av cockpit och en annan grön för IP och sido konsoller.
Jag försökte matcha mot Life color så gott det gick och detta var vad jag kom fram till:
Först blåste jag FS34092 på överdelen....
Och sedan FS34127 på resten
Den skarpsynte noterar nog att jag inte gjorde min vanliga preshejd, jo det är så att jag märkte när jag byggde min Delta Dart att svart inte var bra att preshejda med när man målade grönt uppe på.
SÅ i detta sällsynta fall så kör jag bara med wash och torrborstning i sittbrunnen.
Efter kontorsinredandet så var det dags att blåsa lite Alclad White Aluminium på extratankar, kattapluttis och ställ.... ställen ska vara gröna men jag kommer dit så småningom
Ett annat trick här, jag blåste alclad direkt på alclad primern som är super matt, detta för att få bort glänset. Nog för att Draken har NMF ytor men de påminner mer om duraluminium och är alltså inte så gnistrande
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ser snyggt ut Janne! Bra metallfinish!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Vad läckert!
Skall du borra ur det lilla luftintaget på fenroten också?
Med matt primer så är inte skillnaden i lyster mellan Alclad och Citadel så stor! Vad bra för mig
Med matt primer så är inte skillnaden i lyster mellan Alclad och Citadel så stor! Vad bra för mig
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Vad läckert!
MJäeee..borde jag?
Har ingen bra referens på hur den ska se ut i alla fall.
Janne.S- Moderator
Snyggt Janne.
Alclad verkar ju vara det bästa som finns för metall finish.
Men vad är det för lera du använder
/Bosse
Alclad verkar ju vara det bästa som finns för metall finish.
Men vad är det för lera du använder
/Bosse
Marlin
Jag det inte, det kanske räcker att måla det svart?Janne.S skrev:
MJäeee..borde jag?
Har ingen bra referens på hur den ska se ut i alla fall.
cas- Vicesheriff
Janne.S skrev:
Limma lugnt!
Jag vet inte om detta hjälper dig Janne.
Den danska Draken jag fotade på Danmarks Flygmuseeum i somras har ljusgråa ställ och inte gröna.
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Jag vet inte om detta hjälper dig Janne.
Den danska Draken jag fotade på Danmarks Flygmuseeum i somras har ljusgråa ställ och inte gröna.
Jämför man med mina bilder från i våras, på en Svensk drake, så ser man dock det här: (Ska se om jag lyckas komma ihåg hur det var man byter ut bilder utan att göra det manuellt, så ska jag nog få upp några med bättre färger.)
Grönt! Man ser även tanken bakom som på den danska är grön och på den svenska ren metall.
Jag saknar tyvärr bilder på det lilla luftintaget som det pratas om, men om du kollar på den här bilden, så ser du iaf att det ska vara ren metall där inne också.
Finns lite mer bilder här, om du är sugen.
Jokkocze
Finns bra bilder på ställen på primeportal och de är bland annat gröna..vissa stag e grå andra aluminium unt so weiter...blir massa glada färger. dock ser det ut som att det är samma färger som användes till cockpit.
Janne.S- Moderator
Snyggt jobbat med pitotrör och målning
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Björn Eriksson
Janne.S skrev:Finns bra bilder på ställen på primeportal och de är bland annat gröna..vissa stag e grå andra aluminium unt so weiter...blir massa glada färger. dock ser det ut som att det är samma färger som användes till cockpit.
Stämmer bra det!
Snyggt claddat!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Lite målande...
IP kåpan målades mattsvart...
Likaså detaljer i sittbrunnen...
As did details in the pit...
och instrumentpanelen.
Sedan försökte jag torrpassa Aires stolen i Gawa sittbrunnen....gick la så där bra :/ JAg fick ta fram Dremeln och slipa bort 1 mm på vardera sida stolen.
Lite maskande på ställen.
Sedan blanklackade jag cockpit i väntan på washer imorgon
KAttaplutten målad.
Likaså däcken, jag använder en väldigt enkel teknik för att måla däck....jag använder först ganska så förtunnad färg på en pensel som jag duttar runt fälgkanten. Färgen dras runt fälgkanten och det blir en perfekt färggräns.
Sedan kan jag penselmåla resten av gummit. Bus enkelt och man behöver inte maska
Och slutligen för idag så tyckte jag att det var bra att spackla basen till pitotröret
LImma lugnt!
IP kåpan målades mattsvart...
Likaså detaljer i sittbrunnen...
As did details in the pit...
och instrumentpanelen.
Sedan försökte jag torrpassa Aires stolen i Gawa sittbrunnen....gick la så där bra :/ JAg fick ta fram Dremeln och slipa bort 1 mm på vardera sida stolen.
Lite maskande på ställen.
Sedan blanklackade jag cockpit i väntan på washer imorgon
KAttaplutten målad.
Likaså däcken, jag använder en väldigt enkel teknik för att måla däck....jag använder först ganska så förtunnad färg på en pensel som jag duttar runt fälgkanten. Färgen dras runt fälgkanten och det blir en perfekt färggräns.
Sedan kan jag penselmåla resten av gummit. Bus enkelt och man behöver inte maska
Och slutligen för idag så tyckte jag att det var bra att spackla basen till pitotröret
LImma lugnt!
Janne.S- Moderator
Stolen blev riktigt snygg.
Snart dags att limma ihop allt va
Då får vi snart se färg
/Bosse
Snart dags att limma ihop allt va
Då får vi snart se färg
/Bosse
Marlin
TAck killar
är en bit kvar på cockpit än men snart blir det massa limmande
är en bit kvar på cockpit än men snart blir det massa limmande
Janne.S- Moderator
Snyggers!
Måste prova det där hjulmålarknepet så fort det bara går!
Måste prova det där hjulmålarknepet så fort det bara går!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag följer gärna dina härliga byggen Janne
Den här Draken kommer att bli så otroligt fin.
Den här Draken kommer att bli så otroligt fin.
Viggen
Sida 2 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» J35J Draken, Hasegawa 1/48
» Hasegawa 1:72 J35J Draken
» J35J Draken Hasegawa 1/48
» Ännu en drake från västkusten... Hasegawa J35J 1/48
» J-35 Draken "Hasegawa"
» Hasegawa 1:72 J35J Draken
» J35J Draken Hasegawa 1/48
» Ännu en drake från västkusten... Hasegawa J35J 1/48
» J-35 Draken "Hasegawa"