IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

+7
MiniStuff
Janne.S
Viggen
Matt_Public
cas
Azgaron
merlin1953packard
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av merlin1953packard sön 26 feb 2012, 22:23

Jag vill inledningsvis poängtera att dessa två "rariteter" från Airfix stenålder förvärvades utan kostnad, vid köp av annan modell.

Här har vi Harvard och Tiger Moth i skrikig gul plast som formligen ber Bygg mig, bygg mig! Ett tungt historiskt ansvar vilar på mina axlar...

Minns mycket väl dessa två maskiner från en svunnen tid då jag befann mig i 10-årsåldern. I påsar med utvikbar byggbeskrivning. Kostade 2 kronor styck på den lokala järnhandeln (ja, ni yngre... tro det eller ej, men varje välsorterad järn- och sporthandel vid denna tid hade alltid ett utrymme för modellhobbyn, där vi hobbyintresserade smågrabbar sprang och dräglade).

Då... vid denna tid... sammanfogades delarna till dessa maskiner med rikliga mängder Britfix77 (så även klistriga fingeravtryck som etsades in i plasten).

Nu... i pojkrummet De Luxe... kommer nog resultatet bli något bättre.

... och kom ihåg... inga eftermarknads-kit här inte, utan bara rakt ur lådan... sålunda gul plast och gulnade dekaler...

Så här börjar det...
OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3700

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3699
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Azgaron sön 26 feb 2012, 23:05

Kul! Snacka om nostalgi! Har själv byggt dem en gång i tiden och kommer ihåg när priserna på Airfix påsmodeller kostade ett par kronor.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av cas mån 27 feb 2012, 06:44

Jag är rätt säker å att jag har byggt en Tiger Moth, men förmodligen aldrig Harvarden, om nu inte den dök upp i en Heller-låda, som jag tyckte var ett kvalitetsmärke på den gamla tiden What a Face

Kör på bara!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Matt_Public mån 27 feb 2012, 08:44

Modellbygge av den gamla skolan med de urprungliga eleverna? scratch

Obligatorisk närvaro! Ta av sig mössan, han där med öronen...



Det här ska bli kul! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Viggen mån 27 feb 2012, 10:05

Ännu ett härligt bygge Very Happy
Lycka till.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av merlin1953packard fre 27 jul 2012, 01:17

Någon elak person väste i mitt öra; låt skräpet gå rakt i papperskorgen! Helgerån! Gamla goa Airfix! Va? En barndom utan Airfix? Öken...

Nåväl, har lyckats samla ihop mig för fortsättningen av denna fomidabla utmaning och kommit vidare i processen.

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3879

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3878

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3881

Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Janne.S fre 27 jul 2012, 09:32

Härligt, modeller är till för att byggas! ...även museumföremål Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av cas fre 27 jul 2012, 15:56

Precis!
En modell måste byggas, en obyggd rackare är ju helgerån Very Happy

Tjusiga skolflygplan, båda två.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av MiniStuff fre 27 jul 2012, 16:47

cas skrev:.....

en obyggd rackare är ju helgerån Very Happy

....

oj! då är jag en riktig kättare, kommer nog inte in i modellhimlen med alla obyggda lådor i garderoben Razz Rolling Eyes

För övrigt Merlin, TJUSIGT! Härligt att se att du har fått en stund över till dina sunkbyggen, har saknat det som någon annan också sade.... Very Happy


_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Matt_Public lör 28 jul 2012, 12:59

MiniStuff skrev:Oj! då är jag en riktig kättare. Kommer nog inte in i modellhimlen med alla obyggda lådor i garderoben. Razz Rolling Eyes
Då kan vi hålla sällskap i evigheten, syndarbroder. Vet inte om det är på gott eller ont... Razz

Men åter till ärendet: heja dig! Tror att jag måste rulla iväg till en Hobbyhandlare och inhandla något gammalt Airfixigt för att fira merlinspacklarns återkomst. Alla ursäkter räknas väl? Trodde nog det... Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Caverö sön 29 jul 2012, 20:49

Underbart att ha dig igång med ett par hemskebyggen Very Happy det var ett par riktiga gamlingar du satt tänderna i. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av merlin1953packard tis 14 aug 2012, 02:34

Underbart att läsa alla edra kommentarer! Gamla sunkhögar från Airfix lämnar sannerligen ingen människa oberörd!

Där ser ni; vi har alla en relation till gamla, riktigt dåligt gjutna plastmodeller. Vid Tor och Oden! Någon måste ju bygga dessa gamla rariteter, bara för att konstatera att bättre än så här kan det knappast bli...

Nåja, det var väl lite skämtsamt uttryckt. Kanske - för att skoja till det lite - borde man ställa ut dem mitt bland alla superbyggen (som man ändå inte kan konkurrera med) som vi kommer att få se på Arts in miniature. Det vore väl en upplevelse att få se domarna besiktiga dessa vrak!

I alla fall har byggandet rullat på lite. Tiger Mothen är nästan klar, lite Future bara. Harvard-maskinen fått vit grundfärg; grå preshading och nu Trainer Yellow Hu 24.

Njut nu av den obeskrivliga känsla som bara bilderna på ett par riktigt dåliga Airfix-holkar kan skapa hos en anständig modellbyggare!

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3917

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3918

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3919

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3910

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3912




Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av cas tis 14 aug 2012, 07:29

I love you

Underbart!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Matt_Public tis 14 aug 2012, 07:54

merlin1953packard skrev: Det vore väl en upplevelse att få se domarna besiktiga dessa vrak!
Jag sätter en flaska hyfsad skumpa på att varje domare med en levande själ skulle lalla runt med en nostalgitår i ögonvrån. Fördömt fint moffat och harvat, hördu. Blir allt mer övertygad om att sunka lite själv.

Det gäller bara att hitta något lagom konstifikt. scratch
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Björn Eriksson tis 14 aug 2012, 08:48

Härligt att du bygger Airfix Merlin!

Som jag alltid har sagt "Rata aldrig en Airfix" det tar bara lite mer tid och kräver lite jobb för att få stil på dom.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Björn Eriksson


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Janne.S tis 14 aug 2012, 10:27

Så fiiint Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Moggy tis 14 aug 2012, 11:42

merlin1953packard skrev:Någon elak person väste i mitt öra; låt skräpet gå rakt i papperskorgen! Helgerån! Gamla goa Airfix! Va? En barndom utan Airfix? Öken...

Nåväl, har lyckats samla ihop mig för fortsättningen av denna fomidabla utmaning och kommit vidare i processen.

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3879

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3878

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN3881

Merlin

Hej Merlin!

Dessa fina Airfix-modeller skulle passa perfekt på Airfix-bordet på Art in Miniature 2012 (ModellGöteborg)!!

Du har dessutom byggt fler klassiker ur Airfixkatalogen. Vad sägs om att visa upp dom tillsammans påAirfix- SIGbordet? Det vill säga de som du inte ställer upp i tävlingen med Wink

Mejla mig gärna på eduardomitchell_swe@hotmail.com
'
MVH Eduardo (Moggy) Airfix SIG generalen Smile

Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av merlin1953packard tor 13 sep 2012, 22:00

Tiger Mothen klar - mot Bildrutan (och där har man ju inte varit på ett tag)!

Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Moggy tor 13 sep 2012, 22:52

merlin1953packard skrev:Tiger Mothen klar - mot Bildrutan (och där har man ju inte varit på ett tag)!

Merlin

Toppen! Kommer du att ha det med dig till Airfixbordet? What a Face

Vi ses på lördag, EM santa
Moggy
Moggy


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av merlin1953packard sön 14 okt 2012, 23:35

Tack för obetalbara kommentarer som lyfter humöret i detta bygge till en nivå där gamla farbröder kan minnas när en plastbyggsats från Airfix kostade endast två kronor och då tillvaron fortfarande var befriad från Iphones, e-post och tvåhundra betal-TV-kanaler... en tid då Hyland hade stjärnstatus och Sverige var RIKTIGT bra i hockey!

Bygge nr 2 nästan klar i denna veritabla sunkparad!

Harvardbygget har lite småsaker kvar som landnings- och positionsljus kvar innan den kan presenteras för en kräsen domarkår... hö-hö!

Håll i er, nu lite bilder!

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN4060_zpsa6e09f26

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN4062_zps7f621faf

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN4061_zps717bb08e

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) DSCN4063_zpsbb8f1038

Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av denstore mån 15 okt 2012, 01:00

Nu är det ju antagligen ingen direkt brist på Airfix-modeller, men jag måste ju säga att jag tycker att det är lite synd att säga att alla modeller ska byggas. Låt samlarna hållas med sina fina kartonger och obrutna påsar. Jag blir faktiskt lite deprimerad av att höra hur folk ger gamla samlarmodeller till barnbarnen, eller stuvar ner femton modeller i en låda för att de ändå ska byggas, och lådorna saknar värde.
Visst, jag kan förstå och uppskatta nostalgibyggen. Jag har själv ett par Matchboxar som ska byggas. Men har man gamla fina originalkartonger från 60 och 70-talet, så tycker jag att de kan få sparas. Nya kostar inte många kronor mer. Jag köpte en Matchbox B-17G för 30kr när jag var runt 10. Köpte en Kina-utgåva av samma modell för en hundring för något år sedan. De 30 kronorna på 70-talet var nog en mycket större uppoffring för morsan än vad hundringen var nu.
Bygg gärna modeller. Men lämna originalen till samlarna, och bygg nyutgåvorna. Som bonus är dekalerna för det mesta friskare.... Wink
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av cas mån 15 okt 2012, 08:22

Sicken nice Harvard!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Matt_Public mån 15 okt 2012, 09:02

merlin1953packard skrev:...en tid då Hyland hade stjärnstatus och Sverige var RIKTIGT bra i hockey!
Med risk för att spela Jannelainen i händerna: det måste ha varit ett tag sen, ja.

Varför är gula flygplan så mycket fräsigare än allt annat? scratch
Kan någon enda människa vara snäll och förklara det för mig?

Jaja, häftigt blir det. sunny
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av cas mån 15 okt 2012, 09:09

Är det nu jag skall tipsa dig om de där gula Fairey Firefly och Skyraider måldragarna?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Matt_Public mån 15 okt 2012, 09:20

cas skrev:Är det nu jag skall tipsa dig om de där gula Fairey Firefly- och Skyraider-måldragarna?
Säg vad nu?

*bildgooglar gula faireys*

Firefly! Draken! Dubbel-Spit! För att inte tala om Skyraidern. drunken

Gvörsk och gwuul! Nu måste jag ligga ned ett tag...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth) Empty Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet