OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)
+7
MiniStuff
Janne.S
Viggen
Matt_Public
cas
Azgaron
merlin1953packard
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)
Jag vill inledningsvis poängtera att dessa två "rariteter" från Airfix stenålder förvärvades utan kostnad, vid köp av annan modell.
Här har vi Harvard och Tiger Moth i skrikig gul plast som formligen ber Bygg mig, bygg mig! Ett tungt historiskt ansvar vilar på mina axlar...
Minns mycket väl dessa två maskiner från en svunnen tid då jag befann mig i 10-årsåldern. I påsar med utvikbar byggbeskrivning. Kostade 2 kronor styck på den lokala järnhandeln (ja, ni yngre... tro det eller ej, men varje välsorterad järn- och sporthandel vid denna tid hade alltid ett utrymme för modellhobbyn, där vi hobbyintresserade smågrabbar sprang och dräglade).
Då... vid denna tid... sammanfogades delarna till dessa maskiner med rikliga mängder Britfix77 (så även klistriga fingeravtryck som etsades in i plasten).
Nu... i pojkrummet De Luxe... kommer nog resultatet bli något bättre.
... och kom ihåg... inga eftermarknads-kit här inte, utan bara rakt ur lådan... sålunda gul plast och gulnade dekaler...
Så här börjar det...
Här har vi Harvard och Tiger Moth i skrikig gul plast som formligen ber Bygg mig, bygg mig! Ett tungt historiskt ansvar vilar på mina axlar...
Minns mycket väl dessa två maskiner från en svunnen tid då jag befann mig i 10-årsåldern. I påsar med utvikbar byggbeskrivning. Kostade 2 kronor styck på den lokala järnhandeln (ja, ni yngre... tro det eller ej, men varje välsorterad järn- och sporthandel vid denna tid hade alltid ett utrymme för modellhobbyn, där vi hobbyintresserade smågrabbar sprang och dräglade).
Då... vid denna tid... sammanfogades delarna till dessa maskiner med rikliga mängder Britfix77 (så även klistriga fingeravtryck som etsades in i plasten).
Nu... i pojkrummet De Luxe... kommer nog resultatet bli något bättre.
... och kom ihåg... inga eftermarknads-kit här inte, utan bara rakt ur lådan... sålunda gul plast och gulnade dekaler...
Så här börjar det...
merlin1953packard
Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)
Kul! Snacka om nostalgi! Har själv byggt dem en gång i tiden och kommer ihåg när priserna på Airfix påsmodeller kostade ett par kronor.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)
Jag är rätt säker å att jag har byggt en Tiger Moth, men förmodligen aldrig Harvarden, om nu inte den dök upp i en Heller-låda, som jag tyckte var ett kvalitetsmärke på den gamla tiden
Kör på bara!
Kör på bara!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Modellbygge av den gamla skolan med de urprungliga eleverna?
Obligatorisk närvaro! Ta av sig mössan, han där med öronen...
Det här ska bli kul!
Obligatorisk närvaro! Ta av sig mössan, han där med öronen...
Det här ska bli kul!
Matt_Public- Master of DNF
Ännu ett härligt bygge
Lycka till.
Lycka till.
Viggen
Någon elak person väste i mitt öra; låt skräpet gå rakt i papperskorgen! Helgerån! Gamla goa Airfix! Va? En barndom utan Airfix? Öken...
Nåväl, har lyckats samla ihop mig för fortsättningen av denna fomidabla utmaning och kommit vidare i processen.
Merlin
Nåväl, har lyckats samla ihop mig för fortsättningen av denna fomidabla utmaning och kommit vidare i processen.
Merlin
merlin1953packard
Härligt, modeller är till för att byggas! ...även museumföremål
Janne.S- Moderator
Precis!
En modell måste byggas, en obyggd rackare är ju helgerån
Tjusiga skolflygplan, båda två.
En modell måste byggas, en obyggd rackare är ju helgerån
Tjusiga skolflygplan, båda två.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:.....
en obyggd rackare är ju helgerån
....
oj! då är jag en riktig kättare, kommer nog inte in i modellhimlen med alla obyggda lådor i garderoben
För övrigt Merlin, TJUSIGT! Härligt att se att du har fått en stund över till dina sunkbyggen, har saknat det som någon annan också sade....
MiniStuff- Vicesheriff
Då kan vi hålla sällskap i evigheten, syndarbroder. Vet inte om det är på gott eller ont...MiniStuff skrev:Oj! då är jag en riktig kättare. Kommer nog inte in i modellhimlen med alla obyggda lådor i garderoben.
Men åter till ärendet: heja dig! Tror att jag måste rulla iväg till en Hobbyhandlare och inhandla något gammalt Airfixigt för att fira merlinspacklarns återkomst. Alla ursäkter räknas väl? Trodde nog det...
Underbart att ha dig igång med ett par hemskebyggen det var ett par riktiga gamlingar du satt tänderna i.
Caverö
Underbart att läsa alla edra kommentarer! Gamla sunkhögar från Airfix lämnar sannerligen ingen människa oberörd!
Där ser ni; vi har alla en relation till gamla, riktigt dåligt gjutna plastmodeller. Vid Tor och Oden! Någon måste ju bygga dessa gamla rariteter, bara för att konstatera att bättre än så här kan det knappast bli...
Nåja, det var väl lite skämtsamt uttryckt. Kanske - för att skoja till det lite - borde man ställa ut dem mitt bland alla superbyggen (som man ändå inte kan konkurrera med) som vi kommer att få se på Arts in miniature. Det vore väl en upplevelse att få se domarna besiktiga dessa vrak!
I alla fall har byggandet rullat på lite. Tiger Mothen är nästan klar, lite Future bara. Harvard-maskinen fått vit grundfärg; grå preshading och nu Trainer Yellow Hu 24.
Njut nu av den obeskrivliga känsla som bara bilderna på ett par riktigt dåliga Airfix-holkar kan skapa hos en anständig modellbyggare!
Merlin
Där ser ni; vi har alla en relation till gamla, riktigt dåligt gjutna plastmodeller. Vid Tor och Oden! Någon måste ju bygga dessa gamla rariteter, bara för att konstatera att bättre än så här kan det knappast bli...
Nåja, det var väl lite skämtsamt uttryckt. Kanske - för att skoja till det lite - borde man ställa ut dem mitt bland alla superbyggen (som man ändå inte kan konkurrera med) som vi kommer att få se på Arts in miniature. Det vore väl en upplevelse att få se domarna besiktiga dessa vrak!
I alla fall har byggandet rullat på lite. Tiger Mothen är nästan klar, lite Future bara. Harvard-maskinen fått vit grundfärg; grå preshading och nu Trainer Yellow Hu 24.
Njut nu av den obeskrivliga känsla som bara bilderna på ett par riktigt dåliga Airfix-holkar kan skapa hos en anständig modellbyggare!
Merlin
merlin1953packard
Underbart!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag sätter en flaska hyfsad skumpa på att varje domare med en levande själ skulle lalla runt med en nostalgitår i ögonvrån. Fördömt fint moffat och harvat, hördu. Blir allt mer övertygad om att sunka lite själv.merlin1953packard skrev: Det vore väl en upplevelse att få se domarna besiktiga dessa vrak!
Det gäller bara att hitta något lagom konstifikt.
Härligt att du bygger Airfix Merlin!
Som jag alltid har sagt "Rata aldrig en Airfix" det tar bara lite mer tid och kräver lite jobb för att få stil på dom.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
merlin1953packard skrev:Någon elak person väste i mitt öra; låt skräpet gå rakt i papperskorgen! Helgerån! Gamla goa Airfix! Va? En barndom utan Airfix? Öken...
Merlin
Hej Merlin!
Dessa fina Airfix-modeller skulle passa perfekt på Airfix-bordet på Art in Miniature 2012 (ModellGöteborg)!!
Du har dessutom byggt fler klassiker ur Airfixkatalogen. Vad sägs om att visa upp dom tillsammans påAirfix- SIGbordet? Det vill säga de som du inte ställer upp i tävlingen med
Mejla mig gärna på eduardomitchell_swe@hotmail.com
'
MVH Eduardo (Moggy) Airfix SIG generalen
Moggy
Tiger Mothen klar - mot Bildrutan (och där har man ju inte varit på ett tag)!
Merlin
Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard skrev:Tiger Mothen klar - mot Bildrutan (och där har man ju inte varit på ett tag)!
Merlin
Toppen! Kommer du att ha det med dig till Airfixbordet?
Vi ses på lördag, EM
Moggy
Tack för obetalbara kommentarer som lyfter humöret i detta bygge till en nivå där gamla farbröder kan minnas när en plastbyggsats från Airfix kostade endast två kronor och då tillvaron fortfarande var befriad från Iphones, e-post och tvåhundra betal-TV-kanaler... en tid då Hyland hade stjärnstatus och Sverige var RIKTIGT bra i hockey!
Bygge nr 2 nästan klar i denna veritabla sunkparad!
Harvardbygget har lite småsaker kvar som landnings- och positionsljus kvar innan den kan presenteras för en kräsen domarkår... hö-hö!
Håll i er, nu lite bilder!
Merlin
Bygge nr 2 nästan klar i denna veritabla sunkparad!
Harvardbygget har lite småsaker kvar som landnings- och positionsljus kvar innan den kan presenteras för en kräsen domarkår... hö-hö!
Håll i er, nu lite bilder!
Merlin
merlin1953packard
Nu är det ju antagligen ingen direkt brist på Airfix-modeller, men jag måste ju säga att jag tycker att det är lite synd att säga att alla modeller ska byggas. Låt samlarna hållas med sina fina kartonger och obrutna påsar. Jag blir faktiskt lite deprimerad av att höra hur folk ger gamla samlarmodeller till barnbarnen, eller stuvar ner femton modeller i en låda för att de ändå ska byggas, och lådorna saknar värde.
Visst, jag kan förstå och uppskatta nostalgibyggen. Jag har själv ett par Matchboxar som ska byggas. Men har man gamla fina originalkartonger från 60 och 70-talet, så tycker jag att de kan få sparas. Nya kostar inte många kronor mer. Jag köpte en Matchbox B-17G för 30kr när jag var runt 10. Köpte en Kina-utgåva av samma modell för en hundring för något år sedan. De 30 kronorna på 70-talet var nog en mycket större uppoffring för morsan än vad hundringen var nu.
Bygg gärna modeller. Men lämna originalen till samlarna, och bygg nyutgåvorna. Som bonus är dekalerna för det mesta friskare....
Visst, jag kan förstå och uppskatta nostalgibyggen. Jag har själv ett par Matchboxar som ska byggas. Men har man gamla fina originalkartonger från 60 och 70-talet, så tycker jag att de kan få sparas. Nya kostar inte många kronor mer. Jag köpte en Matchbox B-17G för 30kr när jag var runt 10. Köpte en Kina-utgåva av samma modell för en hundring för något år sedan. De 30 kronorna på 70-talet var nog en mycket större uppoffring för morsan än vad hundringen var nu.
Bygg gärna modeller. Men lämna originalen till samlarna, och bygg nyutgåvorna. Som bonus är dekalerna för det mesta friskare....
denstore
Sicken nice Harvard!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Med risk för att spela Jannelainen i händerna: det måste ha varit ett tag sen, ja.merlin1953packard skrev:...en tid då Hyland hade stjärnstatus och Sverige var RIKTIGT bra i hockey!
Varför är gula flygplan så mycket fräsigare än allt annat?
Kan någon enda människa vara snäll och förklara det för mig?
Jaja, häftigt blir det.
Är det nu jag skall tipsa dig om de där gula Fairey Firefly och Skyraider måldragarna?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Säg vad nu?cas skrev:Är det nu jag skall tipsa dig om de där gula Fairey Firefly- och Skyraider-måldragarna?
*bildgooglar gula faireys*
Firefly! Draken! Dubbel-Spit! För att inte tala om Skyraidern.
Gvörsk och gwuul! Nu måste jag ligga ned ett tag...
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» T-6 G / Harvard Mk.4, Revell 1/72
» IPMS Östergötland Tiger Moth Challenge, Airfix 1/72
» Airfix 1/72 Harvard
» köpes, larvband till king tiger / tiger II / Sdkfz. 182
» Hur gör plasten mjukare utan att det smälta
» IPMS Östergötland Tiger Moth Challenge, Airfix 1/72
» Airfix 1/72 Harvard
» köpes, larvband till king tiger / tiger II / Sdkfz. 182
» Hur gör plasten mjukare utan att det smälta