IPMS Östergötland Tiger Moth Challenge, Airfix 1/72
+5
Tobias
cas
Azgaron
Marlin
Stefan E
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
IPMS Östergötland Tiger Moth Challenge, Airfix 1/72
Hejsan!
Ja, ni läste rätt, det här är en 72a, närmare bestämt den här;
Vadan detta?
På vårt senaste byggmöte var det någon som hade en av Airfix nya modell av Tiger Mothen med sig, och den charmade alla.
Så pass mycket att vi bestämde oss för ett ”klubbgruppbygge”, som vi kallar ”Airfix Tiger Moth Challenge!
Alla kan ju inte bygga samma individ, det vore tråkigt, så vi beslutade att IPMS Östergötland skulle köpa in två dekalark från Xtradecals, det är ungefär 10-15 individer på varje ark, så det borde räcka.
Dekalalternativen skall fördelas på nästa byggmöte, så jag vet ännu inte vilken individ jag får dekaler till.
Jag har en alldeles särskild kärlek för det här flygplanet!
Vi hade en Tiger Moth som bogserkärra i Blekinge Flygklubb (SE-CWG) när jag började segelflyga.
Den var riktigt bra som dragkärra, men det var INTE roligt att dra igång snurran på den!
---och Airfix nya modell då?
Den nya röda asken är läcker och boxarten snygg och priset är helt OK innan man tittar i lådan.
Första intrycket är superbt, särskilt för en som köpte flera exemplar i plastpåse för en herrans massa år sedan.
Då var det bara ca 20 ILLGULA delar i påsen och passformen var ”typisk gammal Airfix”, dvs det passade där det tog emot, och dekalerna var inget vidare.
Tre välgjutna ramar med ett drygt 40-tal delar, i Airfix numera välkända ljusgrå plast.
Plasten är väldigt mjuk så man får vara mycket försiktig när delarna lossas.
Vingar, stabbe o fena är mycket tunna och bakkanterna är i det närmaste skalenligt tjocka, absolut inget gjutskägg och i formdelningssömmarna är i det närmaste osynliga, otroligt fint gjutet!
En liten klar ram med två vindrutor, dekaler tryckta av cartograf och en suverän ritning i A4-format fulländar ”paketet”.
Man får till och med två piloter!
Jag kastade mig över bygget, och det gick snabbt att få ihop inredningen.
Inredningen målade jag ljusgrå, det var inredningen på SE-CWG.
Rigghål borrade, de blev en aningen stora men kommer att fyllas med superlim senare.
Stöttorna monterade, mycket positiva monteringshål gör att det är nästen omöjligt att göra fel, så ”idiotsäkert” man kan göra det.
Kroppen ihoplimmad;
De större komponenterna var snart ihoplimmade.
Bygget har hittills gått snabbt och helt utan problem tack vare den otroligt fina passformen.
Jag är djupt imponerad av Airfix nya byggsatser, och att dessutom kunna sälja dem till ett så lågt pris gör dem mycket prisvärda!
Kommer mera snart…
Stefan
Ja, ni läste rätt, det här är en 72a, närmare bestämt den här;
Vadan detta?
På vårt senaste byggmöte var det någon som hade en av Airfix nya modell av Tiger Mothen med sig, och den charmade alla.
Så pass mycket att vi bestämde oss för ett ”klubbgruppbygge”, som vi kallar ”Airfix Tiger Moth Challenge!
Alla kan ju inte bygga samma individ, det vore tråkigt, så vi beslutade att IPMS Östergötland skulle köpa in två dekalark från Xtradecals, det är ungefär 10-15 individer på varje ark, så det borde räcka.
Dekalalternativen skall fördelas på nästa byggmöte, så jag vet ännu inte vilken individ jag får dekaler till.
Jag har en alldeles särskild kärlek för det här flygplanet!
Vi hade en Tiger Moth som bogserkärra i Blekinge Flygklubb (SE-CWG) när jag började segelflyga.
Den var riktigt bra som dragkärra, men det var INTE roligt att dra igång snurran på den!
---och Airfix nya modell då?
Den nya röda asken är läcker och boxarten snygg och priset är helt OK innan man tittar i lådan.
Första intrycket är superbt, särskilt för en som köpte flera exemplar i plastpåse för en herrans massa år sedan.
Då var det bara ca 20 ILLGULA delar i påsen och passformen var ”typisk gammal Airfix”, dvs det passade där det tog emot, och dekalerna var inget vidare.
Tre välgjutna ramar med ett drygt 40-tal delar, i Airfix numera välkända ljusgrå plast.
Plasten är väldigt mjuk så man får vara mycket försiktig när delarna lossas.
Vingar, stabbe o fena är mycket tunna och bakkanterna är i det närmaste skalenligt tjocka, absolut inget gjutskägg och i formdelningssömmarna är i det närmaste osynliga, otroligt fint gjutet!
En liten klar ram med två vindrutor, dekaler tryckta av cartograf och en suverän ritning i A4-format fulländar ”paketet”.
Man får till och med två piloter!
Jag kastade mig över bygget, och det gick snabbt att få ihop inredningen.
Inredningen målade jag ljusgrå, det var inredningen på SE-CWG.
Rigghål borrade, de blev en aningen stora men kommer att fyllas med superlim senare.
Stöttorna monterade, mycket positiva monteringshål gör att det är nästen omöjligt att göra fel, så ”idiotsäkert” man kan göra det.
Kroppen ihoplimmad;
De större komponenterna var snart ihoplimmade.
Bygget har hittills gått snabbt och helt utan problem tack vare den otroligt fina passformen.
Jag är djupt imponerad av Airfix nya byggsatser, och att dessutom kunna sälja dem till ett så lågt pris gör dem mycket prisvärda!
Kommer mera snart…
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den fre sep 19 2014, 15:38, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IPMS Östergötland Tiger Moth Challenge, Airfix 1/72
Trevligt bygge.
Kul idé att alla bygger samma byggsats, men ändå olika varianter.
Airfix i plastpåse kommer jag också ihåg.
/Bosse
Kul idé att alla bygger samma byggsats, men ändå olika varianter.
Airfix i plastpåse kommer jag också ihåg.
/Bosse
Marlin
Kul bygge Stefan och långt har du kommit med! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Woohoo!
Detta är ju en helt igenom lysande idé!
Alla bygger samma rätt ur lådan...Timo, det snor vi rakt av!
Helsnygg start också Stefan, men håll med om att den är yttepytteliten!
Detta är ju en helt igenom lysande idé!
Alla bygger samma rätt ur lådan...Timo, det snor vi rakt av!
Helsnygg start också Stefan, men håll med om att den är yttepytteliten!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Stefan bygger Airfix i 1/72..! Trevligt initiativ!
Tobias
Ja är förvånad jag med :schock:
kalas bra iniativ samt det är inte ofta man ser dessa Tiger Moths byggas
kalas bra iniativ samt det är inte ofta man ser dessa Tiger Moths byggas
Mal
Bra tilltag Stefan!
CAS, det ligger 2 st och väntar på oss i stashen. . . .
CAS, det ligger 2 st och väntar på oss i stashen. . . .
Timo P
Tack skall ni ha allihopa, kul att ni gillar den!
Jag var tveksam till hela idén först, jag är van främst vid 1/48 och 1/32 och vill jag bygga smått så blir det 1/144, så 1/72 är egentligen helt fel skala för mig.
Men jag har gått o tittat på, och läst mycket om, dessa nya modeller från Airfix.
Jag har varit bra sugen att bygga en själv bara för att se vad alla ojar sig om...
Jag blev absolut inte besviken utan mycket positivt överraskad och jag kan säga att det här lär inte bli den enda 72an!
Dessutom ligger just Mothen väldigt nära hjärtat, många goa minnen förknippade med den.
Vet ni förresten vad en av våra bogserpiloter hette?
Per Cederkvist, då var han "fältis" på F-17 och flög Lansen, senare Draken och Viggen.
Han flyttade till Ljungbyhed när han blev flyglärare där, tror att han blev chef för skolan ett tag.
Numera flyger han för Swedish Historic Flight.
"Pära" köpte loss CWG när klubben bytte till ett annat (sämre) bogserflygplan, en Piper Tripacer (ser ut som en kort Super Cub med nosställ).
Mothen fick en ny målning, den gamla Svenska Skolmålningen i gult och rött, och den flyger i dag för SHF.
Stefan
Jag var tveksam till hela idén först, jag är van främst vid 1/48 och 1/32 och vill jag bygga smått så blir det 1/144, så 1/72 är egentligen helt fel skala för mig.
Men jag har gått o tittat på, och läst mycket om, dessa nya modeller från Airfix.
Jag har varit bra sugen att bygga en själv bara för att se vad alla ojar sig om...
Jag blev absolut inte besviken utan mycket positivt överraskad och jag kan säga att det här lär inte bli den enda 72an!
Dessutom ligger just Mothen väldigt nära hjärtat, många goa minnen förknippade med den.
Vet ni förresten vad en av våra bogserpiloter hette?
Per Cederkvist, då var han "fältis" på F-17 och flög Lansen, senare Draken och Viggen.
Han flyttade till Ljungbyhed när han blev flyglärare där, tror att han blev chef för skolan ett tag.
Numera flyger han för Swedish Historic Flight.
"Pära" köpte loss CWG när klubben bytte till ett annat (sämre) bogserflygplan, en Piper Tripacer (ser ut som en kort Super Cub med nosställ).
Mothen fick en ny målning, den gamla Svenska Skolmålningen i gult och rött, och den flyger i dag för SHF.
Stefan
Står bomning av vävstol på menyn? Hujedamig!
Skämt åsido så tycks det vara en fin modell av en kär förlaga. Att det sedan står Airfix på kartongen gör ju inget sämre, precis.
Heja!
Skämt åsido så tycks det vara en fin modell av en kär förlaga. Att det sedan står Airfix på kartongen gör ju inget sämre, precis.
Heja!
Matt_Public- Master of DNF
Hejsan!
Bygget går framåt, inte så konstigt med bara 42 delar i asken!
Vingarna har kommit på!
Lägg märke till Airfix geniala lösning att montera stöttorna!
Ett ”kors” av gjutramar som fixerar det inbördes läget och gör allt mycket lättbyggt!
Stabbe och fena passade lika bra som alla andra delar.
Efter något dygn knipsar man av plastkorset mellan stöttorna och sandar lite försiktigt.
Nu börjar det likna en Moth!
Så vänder vi på steken o monterar landningsstället.
Mycket tunna stöttor som är alldeles för lätta att bryta av (fråga inte…).
Allt passar perfekt, men är ganska fippligt att få ihop på grund av att delarna är så små (eller har mina fingrar blivit tjockare?).
Vågar man testa stället??????…
Jodå, stället höll, allt blir riktigt stabilt bara limmet får torka ordentligt.
Kommer mera snart…
Stefan
Bygget går framåt, inte så konstigt med bara 42 delar i asken!
Vingarna har kommit på!
Lägg märke till Airfix geniala lösning att montera stöttorna!
Ett ”kors” av gjutramar som fixerar det inbördes läget och gör allt mycket lättbyggt!
Stabbe och fena passade lika bra som alla andra delar.
Efter något dygn knipsar man av plastkorset mellan stöttorna och sandar lite försiktigt.
Nu börjar det likna en Moth!
Så vänder vi på steken o monterar landningsstället.
Mycket tunna stöttor som är alldeles för lätta att bryta av (fråga inte…).
Allt passar perfekt, men är ganska fippligt att få ihop på grund av att delarna är så små (eller har mina fingrar blivit tjockare?).
Vågar man testa stället??????…
Jodå, stället höll, allt blir riktigt stabilt bara limmet får torka ordentligt.
Kommer mera snart…
Stefan
Stefan skrev:Mycket tunna stöttor som är alldeles för lätta att bryta av (fråga inte…).
Hehe, jo... Airfix plast är lite spröd så sådana delar är ömtåligare än hos många andra - har jag hört.. (Mussen´s antenn..)
Snyggt! Lösningen med stöttorna är ju riktigt smart! Ser det ut som iaf.
Härligt litet åk!
Tobias
Snyggt jobbat Stefan! Det var ju en bra lösning på stöttorna!
Håkan
Håkan
Ojj....det ser verkligen prudligt o snyggt ut denna ser ut att gå ihop galant i dina händer Stefan
Mal
Hur läckert som helst!
Men blir det inte svårt att måla allt när övervingen är på plats?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Hur läckert som helst!
Tvärtom, det blir bra mycket enklare!
Allt skall vara KNALL-GULT!
Jag har fått hem mina (Holländska) dekaler och riggningen är färdig, så sprutboxen väntar!
Stefan
Oh.....jag älskar rena starka färger...och gul är en av dem på en helkärra
Mal
Jistanes vilken trevlig kanariefågel det lär bli.
Också: vissa plastdelar vill tamigsmurfen gå sönder. Fegbarn av högsta ordningen.
Feta fingrar och sömngrus i ögonen har alls ingen del i förloppet, usch nej...
Också: vissa plastdelar vill tamigsmurfen gå sönder. Fegbarn av högsta ordningen.
Feta fingrar och sömngrus i ögonen har alls ingen del i förloppet, usch nej...
Hejsan!
Så har äntligen mina dekaler dykt upp!
Jag föll för den helgula Holländska maskinen, så jag önskade att få dekalerna till den.
Dessutom chansade jag och önskade den Svenska maskinen.
Trodde absolut att den skulle vara ”tagen” då jag var sist i gänget att välja, men jag fick den också!
Riggningen var inte svår, men mycket tålamodsprövande, så jä…la smått!
Jag lyckades knäcka en vingstötta, och fick nästan panik på kuppen!
Trodde bygget var helt kört!
Men jag ersatte stöttan med en tillklippt synål och plasticard, överdraget några gånger med vitlim (för att få lite volym på stöttan).
Kan nog funka i den här skalan, trots allt….
Till slut satt alla trådar där de skulle, plus maskering i alla öppningar.
Jag riggade upp roderlänkagen….
Men det såg så fel ut och skulle komma att ställa till problem vid målningen, så jag tog bort dem igen.
Jag tog bort den ömkliga ”pluppen” Airfix skapat i fenan, borrade ett hål i rodret och satte dit en pinne av plasticard.
Jag gjorde detsamma i höjdrodret och när allt var torrt klippte jag ner länkagen till ca. 1mm.
Kommer mera snart…
Stefan
Så har äntligen mina dekaler dykt upp!
Jag föll för den helgula Holländska maskinen, så jag önskade att få dekalerna till den.
Dessutom chansade jag och önskade den Svenska maskinen.
Trodde absolut att den skulle vara ”tagen” då jag var sist i gänget att välja, men jag fick den också!
Riggningen var inte svår, men mycket tålamodsprövande, så jä…la smått!
Jag lyckades knäcka en vingstötta, och fick nästan panik på kuppen!
Trodde bygget var helt kört!
Men jag ersatte stöttan med en tillklippt synål och plasticard, överdraget några gånger med vitlim (för att få lite volym på stöttan).
Kan nog funka i den här skalan, trots allt….
Till slut satt alla trådar där de skulle, plus maskering i alla öppningar.
Jag riggade upp roderlänkagen….
Men det såg så fel ut och skulle komma att ställa till problem vid målningen, så jag tog bort dem igen.
Jag tog bort den ömkliga ”pluppen” Airfix skapat i fenan, borrade ett hål i rodret och satte dit en pinne av plasticard.
Jag gjorde detsamma i höjdrodret och när allt var torrt klippte jag ner länkagen till ca. 1mm.
Kommer mera snart…
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön nov 09 2014, 19:05, ändrad totalt 1 gång
Nu jädrar så händer det saker...
Snyggt jobbat Stefan! Trevligt val av dekaler!
Håkan
Håkan
Hejsan!
Grundmålning med satin grått Hu127 för att kolla skarvar och rigg-genomgångarna.
Fick justera rigg-genomföringarna på vingarnas respektive över- och undersidor, samt lite lätt sandpappring.
Den här pippin skall vara gul, och då menar jag KNALL_GUL!
Det är Humbrol69 om ni undrar.
Riggen målades med Hu56 Aluminium.
Kommer mera snart…
Stefan
Grundmålning med satin grått Hu127 för att kolla skarvar och rigg-genomgångarna.
Fick justera rigg-genomföringarna på vingarnas respektive över- och undersidor, samt lite lätt sandpappring.
Den här pippin skall vara gul, och då menar jag KNALL_GUL!
Det är Humbrol69 om ni undrar.
Riggen målades med Hu56 Aluminium.
Kommer mera snart…
Stefan
Vilken läcker liten kanariefågel!
Helsnyggt!
Riggningen var verkligen värt besväret
Edit: Vad använde du för riggtråd egentligen?
Helsnyggt!
Riggningen var verkligen värt besväret
Edit: Vad använde du för riggtråd egentligen?
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Airfix 1/72 Tiger Moth - old school
» OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)
» IPMS Gbg besöker IPMS Östergötland 30 september
» Modellbyggarhelg 2019 IPMS Östergötland
» IPMS Östergötland, månadsmöte
» OOB Nostalgi med äkta sjunkmärken i plasten (Airfix 1/72 Harvard & Tiger Moth)
» IPMS Gbg besöker IPMS Östergötland 30 september
» Modellbyggarhelg 2019 IPMS Östergötland
» IPMS Östergötland, månadsmöte
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|