Lättjobbat spackel?
+4
Kent
Stefan E
Matt_Public
Ingmar
8 posters
Sida 1 av 1
Lättjobbat spackel?
Är det någon som har något tips på ett lättjobbat spackel? Jag kör med Hagmans, men det är så FÖRBANNAT KLADDIGT! OCH SÅ STELNAR DET DIREKT! JAG BLIR VANSINNIG!!!!!!!
/Ingmar
/Ingmar
Ingmar
Sv: Lättjobbat spackel?
Såg rubriken och tänkte föreslå Hagmans.
There's nothing for me to do here...
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Såg rubriken och tänkte föreslå Hagmans.
Samma här!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Fick tipset av CAS att "förtunna" spacklet med aceton, skall prova det ikväll.
/Ingmar
/Ingmar
Ingmar
Mmmmm, Tamaiya.....
Deras byggsatser bygger sig själva och färgerna är lättsprutade, deras spackel MÅSTE ju vara bra!
Byggmodellen saluför Tamaiyas färgomrörare i metall med en lite skopa i en änden så att man kan skopa upp lämpliga mängder när man gör sina blandningar, jag måste nog skaffa sån'a om jag skall bli helt lycklig...
/Ingmar
Deras byggsatser bygger sig själva och färgerna är lättsprutade, deras spackel MÅSTE ju vara bra!
Byggmodellen saluför Tamaiyas färgomrörare i metall med en lite skopa i en änden så att man kan skopa upp lämpliga mängder när man gör sina blandningar, jag måste nog skaffa sån'a om jag skall bli helt lycklig...
/Ingmar
Ingmar
JOdå det är rätt bra, squadrons spackel är åsså rättbra...milliput verkar många vurma för åxå.
Hehe annars funkar tandpetare och sköljsprutor bra ....
Hehe annars funkar tandpetare och sköljsprutor bra ....
Janne.S- Moderator
Jag kan inte rekommendera dem varmt nog.Ingmar skrev:Byggmodellen saluför Tamiyas färgomrörare i metall med en lite skopa i en änden så att man kan skopa upp lämpliga mängder när man gör sina blandningar, jag måste nog skaffa sån'a om jag skall bli helt lycklig...
Matt_Public- Master of DNF
Provade Hagmans "förtunnad" med aceton i går. Det blev en underbar krämig konsistens som var väldigt lättjobbad. Jag behandlade en gjutram (eller vad jag nu skall kalla det).
Nu efter 15 timmar har det ännu inte hårdnat....
Man kanske skall ha styren istället för aceton? Hmmm, affärerna öppnar snart...
/Ingmar
Nu efter 15 timmar har det ännu inte hårdnat....
Man kanske skall ha styren istället för aceton? Hmmm, affärerna öppnar snart...
/Ingmar
Ingmar
Jag brukar blanda upp spacklet (Tamiyas eller Humbols) med plaslim
I tub eller flytande till lagom konsistens för jobbet. Tjocknar det, vilket det tyvärr gör snabbt, lite mer lim.
Det enda spackel jag vet om som har en liten bättre hanteringstid är tvåkomponent för skala 1/1 dvs till båten
Folke
I tub eller flytande till lagom konsistens för jobbet. Tjocknar det, vilket det tyvärr gör snabbt, lite mer lim.
Det enda spackel jag vet om som har en liten bättre hanteringstid är tvåkomponent för skala 1/1 dvs till båten
Folke
fowi
Ja tvåkomponents brukar härda lite saktare, speciellt om man blandar olika mycket av de två ie. mindre härdare så härdar det saktare.
Använder inte så mycket spackel, dvs bygger mest pansar som inte kräver allt för mycket sådant , men har testat Squadrons nyligen och den gillade jag. Torkade rätt så fort men tar man bara en liten bit i taget så går det fint.
Sen brukar jag använda Milliput, vit eller standard, speciellt när jag fyller i glipor på figurer. Då gör jag en liten boll av den, trycker ned den på ett underlag, skapar en liten grop i den och har blöter en pensel med vatten och rör runt i gropen och får en pasta som jag kan göra så tjock som jag vill ha den och penslar på den på figuren/modellen. Funkar klubba! Och nämnas skall göras att Milliput är tvåkomponents, har lagat en kran i badrummet med sådant tom. Blir stenhård när den har härdat och tål då vatten.
Använder inte så mycket spackel, dvs bygger mest pansar som inte kräver allt för mycket sådant , men har testat Squadrons nyligen och den gillade jag. Torkade rätt så fort men tar man bara en liten bit i taget så går det fint.
Sen brukar jag använda Milliput, vit eller standard, speciellt när jag fyller i glipor på figurer. Då gör jag en liten boll av den, trycker ned den på ett underlag, skapar en liten grop i den och har blöter en pensel med vatten och rör runt i gropen och får en pasta som jag kan göra så tjock som jag vill ha den och penslar på den på figuren/modellen. Funkar klubba! Och nämnas skall göras att Milliput är tvåkomponents, har lagat en kran i badrummet med sådant tom. Blir stenhård när den har härdat och tål då vatten.
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Ja tvåkomponents brukar härda lite saktare, speciellt om man blandar olika mycket av de två ie. mindre härdare så härdar det saktare.
Du som vet! Är Milliput baserat på epoxi??
Tål igentligen inga av produkterna som användes förutom PVC-lim, och jobbar med Akrylfärger av samma anledning, T-röd som rengöring TOPPEN.
Men epoxi är "döden", den som fick mig lösningsmedelskänslig
Folke
fowi
@Fowi: verkar def så ja, kom inte på om det var så eller inte men jag gick in på deras hemsida och där börjar texten i stort: "Milliput, the epoxy putty...."
dessvärre... hm kanske skulle börja använda handskar när jag knådar den i fortsättningen. har ju ingen lust att bli känslig.
dessvärre... hm kanske skulle börja använda handskar när jag knådar den i fortsättningen. har ju ingen lust att bli känslig.
MiniStuff- Vicesheriff
Epoxi finnes numer överallt. Minst lika besvärligt som cyanoat-limmer
Tänk på att många blir allergiska (vid kontakt), få blir som jag av ångerna
så HANDSKAR ambefalles till ALLA.
Folke
Tänk på att många blir allergiska (vid kontakt), få blir som jag av ångerna
så HANDSKAR ambefalles till ALLA.
Folke
fowi
MiniStuff skrev:...Sen brukar jag använda Milliput, vit eller standard, speciellt när jag fyller i glipor på figurer. Då gör jag en liten boll av den, trycker ned den på ett underlag, skapar en liten grop i den och har blöter en pensel med vatten och rör runt i gropen och får en pasta som jag kan göra så tjock som jag vill ha den och penslar på den på figuren/modellen. Funkar klubba!...
Det låter ju suveränt! Det skall jag prova!
/Ingmar
Ingmar
Jag har en svag känsla att du kommer att hetsa till en Ministuff beställning på måndag
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag har nu provat att "förtunna" Hagmans med styren. Liksom med aceton blev det en underbart krämig och lättarbetad koncistens, tyvärr verkar det inte härda riktigt. Inte efter 12 timmar i alla fall...
Lukten är ganska påträngande också (no surprise!).
Jag använde min nyinköpta färgomrörare från Tamaiya att blanda med, det är ren njutning att nvända den! Allt blir bättre med polerad metall!
/Ingmar
Lukten är ganska påträngande också (no surprise!).
Jag använde min nyinköpta färgomrörare från Tamaiya att blanda med, det är ren njutning att nvända den! Allt blir bättre med polerad metall!
/Ingmar
Ingmar
Liknande ämnen
» Hagmans spackel
» Tamiya spackel i Gbg?
» Spackel som fastnar på gummi
» An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
» Hagmans spackel önskas köpa!
» Tamiya spackel i Gbg?
» Spackel som fastnar på gummi
» An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
» Hagmans spackel önskas köpa!