An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
+8
T-34
Gigabyte
bjork_larsson
Azgaron
johan r
ErikM
Janne.S
merlin1953packard
12 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Hej alla glada byggare i Forumet
Håller på att arbeta med ett par av mina projekt, vars framskridande jag också vill delge er något av. Som ni kanske förstår av titeln till denna tråd (som jag lånat från en kit review om Curtis Condor), är gjutning och passform inte den bästa. Modelcrafts utgåva lär enligt sakkunniga härstamma från en äldre FROG-byggsats. När man jämför box art mellan Modelcraft och Xtrakit, känns det som några år mellan bilderna.
[img][/img]
Som ni kan se är mitt arbetsbord belamrat med allsköns verktyg och plastdelar, en lugn oas att dra sig tillbaka till i en hektisk jultid!
[img][/img]
Beträffande bygget av Vixen, reagerade jag över de klumpigt gjutna luftintagen. Provade att såga, karva och fila upp ett av dem. Det blev ganska bra som ni ser på bilden, där jag för jämförelsens skull lämnat det andra luftintaget obearbetat.
[img][/img]
Jag har ju även ett par Vixen från Xtrakits utgåva liggande för framtida byggen och kunde därför jämföra Modelcraft med Xtrakit. Som bilderna visar, förefaller Xtrakits utgåva vara lite smäckrare om man tittar på luftintagen.
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Det kan ju också vara intressant att se en bild av den verkliga förlagans luftintag. När man tittar på bilden, inser man att Modelcraft ligger långt efter.
[img][/img]
Nåväl, bygget framskrider sakta. Fortsätter med andra luftintaget. Någon form av scratchbuild med plasticard får det bli för att ”möblera” luftintagens inre, för att det skall se mer autentiskt ut. För övrigt har jag slipat ned skarvarna runt cockpitdelen på min He-70 som ni kan se på bilden, som sedan skall fyllas med Tamiyas Surface Primer i hopp om att skarven skall försvinna.
[img][/img]
Sedan får det bli en ny omgång med Aclad Gloss Black Base. Ifråga om vilken av Aclads aluminiumfärger/nyanser som är lämpligast att använda, skulle jag vilja ha lite tips och råd från de ärade medlemmarna i forumet, som kanske vet något bättre./BL
Håller på att arbeta med ett par av mina projekt, vars framskridande jag också vill delge er något av. Som ni kanske förstår av titeln till denna tråd (som jag lånat från en kit review om Curtis Condor), är gjutning och passform inte den bästa. Modelcrafts utgåva lär enligt sakkunniga härstamma från en äldre FROG-byggsats. När man jämför box art mellan Modelcraft och Xtrakit, känns det som några år mellan bilderna.
[img][/img]
Som ni kan se är mitt arbetsbord belamrat med allsköns verktyg och plastdelar, en lugn oas att dra sig tillbaka till i en hektisk jultid!
[img][/img]
Beträffande bygget av Vixen, reagerade jag över de klumpigt gjutna luftintagen. Provade att såga, karva och fila upp ett av dem. Det blev ganska bra som ni ser på bilden, där jag för jämförelsens skull lämnat det andra luftintaget obearbetat.
[img][/img]
Jag har ju även ett par Vixen från Xtrakits utgåva liggande för framtida byggen och kunde därför jämföra Modelcraft med Xtrakit. Som bilderna visar, förefaller Xtrakits utgåva vara lite smäckrare om man tittar på luftintagen.
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Det kan ju också vara intressant att se en bild av den verkliga förlagans luftintag. När man tittar på bilden, inser man att Modelcraft ligger långt efter.
[img][/img]
Nåväl, bygget framskrider sakta. Fortsätter med andra luftintaget. Någon form av scratchbuild med plasticard får det bli för att ”möblera” luftintagens inre, för att det skall se mer autentiskt ut. För övrigt har jag slipat ned skarvarna runt cockpitdelen på min He-70 som ni kan se på bilden, som sedan skall fyllas med Tamiyas Surface Primer i hopp om att skarven skall försvinna.
[img][/img]
Sedan får det bli en ny omgång med Aclad Gloss Black Base. Ifråga om vilken av Aclads aluminiumfärger/nyanser som är lämpligast att använda, skulle jag vilja ha lite tips och råd från de ärade medlemmarna i forumet, som kanske vet något bättre./BL
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Udda maskin, Seavixen bara det att cockpiten är assymetriskt placerad....britter är inte kloka:P
Ser ut som du tagit på dig grovstället och sågen Mycket spännande!
Angående alclad.....vilken effekt är du ute efter? En metall finish elller en silver målning?? Brukade inte Junkers vara silvermålade snarare än metallrena eller är jag ute å cyklar?
Limma lugnt!
Ser ut som du tagit på dig grovstället och sågen Mycket spännande!
Angående alclad.....vilken effekt är du ute efter? En metall finish elller en silver målning?? Brukade inte Junkers vara silvermålade snarare än metallrena eller är jag ute å cyklar?
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Måste bara säga att Sea Vixens stjärtparti ser för jäkla coolt ut
ErikM
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Janne.S skrev:Udda maskin, Seavixen bara det att cockpiten är assymetriskt placerad....britter är inte kloka:P
Ser ut som du tagit på dig grovstället och sågen Mycket spännande!
Angående alclad.....vilken effekt är du ute efter? En metall finish elller en silver målning?? Brukade inte Junkers vara silvermålade snarare än metallrena eller är jag ute å cyklar?
Limma lugnt!
Njaa, det var nog inte bara britterna som körde asymmetrisk placering av cockpit. Även gamla fina B-18 hade ju en liknande placering, vilket påminner mig om att jag just har en sådan svindyr byggsats i resin någonstans i i det inre av alla uppstaplade modellkartonger. Beträffande Junker, är det snarare Heinkel vi pratar om...har studerat en mängd fotografier, som tyvärr är svartvita...dock tycks övervägande delen av de maskiner jag sett av andra byggare, ha tyngdpunkten på mer silver än aluminium. He70:an hade ram och balkar av magnesium, har jag läst mig till. Något som innebar att den, i princip, kunde skjutas ned med ett enda välriktat skott som kunde antända magnesiumet i ramen...poff!
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
ErikM skrev:Måste bara säga att Sea Vixens stjärtparti ser för jäkla coolt ut
Ja, det här med "fork tailers" skulle ju kunna vara tema för ett gruppbygge, ungefär som man kan se på Hyperscale emellanåt...
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
*bonk* Håll isär dina Junkers å Heinkel Janne!!!
Hehe, sorry det blev Junkers i min hjärna av någon anledning.....
Men ta du vanlig Alclad aluminium eller white aluminium så blir det säkert bra Airframe aluminium kan ge det en spegelblank finish och det kanske du inte ute efter.
Hehe, sorry det blev Junkers i min hjärna av någon anledning.....
Men ta du vanlig Alclad aluminium eller white aluminium så blir det säkert bra Airframe aluminium kan ge det en spegelblank finish och det kanske du inte ute efter.
Janne.S- Moderator
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Janne.S skrev:*bonk* Håll isär dina Junkers å Heinkel Janne!!!
Hehe, sorry det blev Junkers i min hjärna av någon anledning.....
Men ta du vanlig Alclad aluminium eller white aluminium så blir det säkert bra Airframe aluminium kan ge det en spegelblank finish och det kanske du inte ute efter.
Tack för det, Janne
White aluminium finns i färglådan. Skall köra ett prov när gloss black base är riktigt torr./BL
merlin1953packard
Vixenbygget fortsätter...
Hej Forumet!
Har pillat en del med min Vixen, trots julskinka och köttbullar. Funderade mycket över vad jag skulle göra med mina tomma luftintag. Svart färg kan ju inte dölja allt, så jag försökte mig på att experimentera med lite tunn plastic card, ett par låsbrickor till skruvförband och ett par ordinära lysdioder. Det blev lite som "...nu skall vi se vad farbror Frej tar fram...". Plastic carden formades i enlighet med att den skulle visa ett luftintag som leder luften vidare in som på bilden.
Problemet var att den bara kunde fixeras med lim på den undre kroppshalvan och vikas in och följa luftintagets övre kant då övre kroppshalva trycks på. Detta tycktes fungera. Sedan tyckte jag också att det åtminstone måste finnas en antydan till främre delen av turbinen. Dessvärre kammade jag noll i spareboxen, men hittade ett par låsbrickor till skruvförband som hade en viss likhet med främre turbinhjulet. Tillsammans med en vanlig lydiod - som fick agera "noskon" i turbinhjulet - limmades dessa på plats med CA. Allt ska sedan lackeras svart med lite pale burnt på turbinhjulen. Modelcraft har ju - som ni säkert antar - inte utrustat denna utgåva av Vixen med någon speciellt detaljerad cockpit. Allt som finns är en platta och ett rudimentärt pilotsäte. Bilden visar en viss skillnad mellan byggsatsens pilotsäte och den nya diton i resin från Pavla.
Kom på att man kanske skulle sno resinsatsen som jag tidigare köpt till Hellers Tunnan (Kempe har ju ändå flera på lager vad jag sett). Har studerat walkaroundbilder och finner att skillnade inte skulle vara så stor mellan en Vixen och Tunnan i just själva pilotdelen. Studerade dessa bilder innan jag bestämde mig.
Så det blev en del jobb med att försöka konvertera in golv, pilotstol, sidoväggar och instrument panel samt styrspak.
För att få upp ryggstödet i någotsånär höjd, så att det stämmer hyggligt med originalet, blev det att fila och karva ut öppning och sarg för cockpithuv.
Nåväl, bygget går sakta vidare. Återkommer..../BL
Har pillat en del med min Vixen, trots julskinka och köttbullar. Funderade mycket över vad jag skulle göra med mina tomma luftintag. Svart färg kan ju inte dölja allt, så jag försökte mig på att experimentera med lite tunn plastic card, ett par låsbrickor till skruvförband och ett par ordinära lysdioder. Det blev lite som "...nu skall vi se vad farbror Frej tar fram...". Plastic carden formades i enlighet med att den skulle visa ett luftintag som leder luften vidare in som på bilden.
Problemet var att den bara kunde fixeras med lim på den undre kroppshalvan och vikas in och följa luftintagets övre kant då övre kroppshalva trycks på. Detta tycktes fungera. Sedan tyckte jag också att det åtminstone måste finnas en antydan till främre delen av turbinen. Dessvärre kammade jag noll i spareboxen, men hittade ett par låsbrickor till skruvförband som hade en viss likhet med främre turbinhjulet. Tillsammans med en vanlig lydiod - som fick agera "noskon" i turbinhjulet - limmades dessa på plats med CA. Allt ska sedan lackeras svart med lite pale burnt på turbinhjulen. Modelcraft har ju - som ni säkert antar - inte utrustat denna utgåva av Vixen med någon speciellt detaljerad cockpit. Allt som finns är en platta och ett rudimentärt pilotsäte. Bilden visar en viss skillnad mellan byggsatsens pilotsäte och den nya diton i resin från Pavla.
Kom på att man kanske skulle sno resinsatsen som jag tidigare köpt till Hellers Tunnan (Kempe har ju ändå flera på lager vad jag sett). Har studerat walkaroundbilder och finner att skillnade inte skulle vara så stor mellan en Vixen och Tunnan i just själva pilotdelen. Studerade dessa bilder innan jag bestämde mig.
Så det blev en del jobb med att försöka konvertera in golv, pilotstol, sidoväggar och instrument panel samt styrspak.
För att få upp ryggstödet i någotsånär höjd, så att det stämmer hyggligt med originalet, blev det att fila och karva ut öppning och sarg för cockpithuv.
Nåväl, bygget går sakta vidare. Återkommer..../BL
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Ja du...det där blir sannerligen ett hantverk!!
Kul att du inte räds utmaningar
Kul att du inte räds utmaningar
Janne.S- Moderator
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Det här blir spännande att följa!.
Sea Vixen är ett flygplan som man inte ser för ofta.
Spännande att se hur du angriper problemen som uppstår.
Ser fram emot en fortsättning på bygget!
mvh
Johan
Sea Vixen är ett flygplan som man inte ser för ofta.
Spännande att se hur du angriper problemen som uppstår.
Ser fram emot en fortsättning på bygget!
mvh
Johan
johan r
tät dimma av gloss black base...
Tack Johan och Janne för entusiasmerande kommentarer!
Stod igår kväll i min verkstad (där allt sprutmålningsarbete sker) och grundade upp en massa styren med gloss black base, d v s delar till Vixen och C-121:an, men även lite påbättring av Tamiyas interior green på T-6:ans hjulhus i själva flygkroppen, cockpitsarg och "bagagehylla" samt en omgång av Tamiyas dark sea grey på floatspiten och Lifecolors RLM 76 på P-1111:an. Således mycket snack och mycket verkstad!
Måste passa på att fråga (främst Janne S): Såvitt jag kunnat se på en del tidigare inlägg, använder du gloss black base (GBB) som grundfärg, även när det inte skall på någon alu-färg; är GBB gångbar till all form av grundfärgsarbete (då tänker jag givetvis inte på grey filler som ju just skall vara "fyllande")? Själv tycker jag att Tamiyas interior green på GBB blev mer autentisk i min T-6:a istället för den kräknyans som jag upplever att det blir på grå grundfärg. Nåväl, färgseendet är ju högst individuellt bland olika individer. Det finns säkert många uppfattningar och synpunkter om detta. Kul är det i alla fall att pröva och experimentera!/BL
Stod igår kväll i min verkstad (där allt sprutmålningsarbete sker) och grundade upp en massa styren med gloss black base, d v s delar till Vixen och C-121:an, men även lite påbättring av Tamiyas interior green på T-6:ans hjulhus i själva flygkroppen, cockpitsarg och "bagagehylla" samt en omgång av Tamiyas dark sea grey på floatspiten och Lifecolors RLM 76 på P-1111:an. Således mycket snack och mycket verkstad!
Måste passa på att fråga (främst Janne S): Såvitt jag kunnat se på en del tidigare inlägg, använder du gloss black base (GBB) som grundfärg, även när det inte skall på någon alu-färg; är GBB gångbar till all form av grundfärgsarbete (då tänker jag givetvis inte på grey filler som ju just skall vara "fyllande")? Själv tycker jag att Tamiyas interior green på GBB blev mer autentisk i min T-6:a istället för den kräknyans som jag upplever att det blir på grå grundfärg. Nåväl, färgseendet är ju högst individuellt bland olika individer. Det finns säkert många uppfattningar och synpunkter om detta. Kul är det i alla fall att pröva och experimentera!/BL
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Jag blåser bara gloss svart när jag ska Cladda, annar så grundar jag med mattsvart eller mörkgrått, till flygkroppar så grundar jag med hum 127
som jag sedan lägger en preshade över med mattsvart eller mörkgrått.
Visst ändras tonen i huvudfärgen beroende på vilken färg som ligger under, det är det fina med preshade och väl värt att experimentera med
Färdelen med en mörk preshade är att det ger ett djup i målningen, annars kan det se lite platt och plastigt ut.
som jag sedan lägger en preshade över med mattsvart eller mörkgrått.
Visst ändras tonen i huvudfärgen beroende på vilken färg som ligger under, det är det fina med preshade och väl värt att experimentera med
Färdelen med en mörk preshade är att det ger ett djup i målningen, annars kan det se lite platt och plastigt ut.
Janne.S- Moderator
Tack för tips...
Janne.S skrev:Jag blåser bara gloss svart när jag ska Cladda, annar så grundar jag med mattsvart eller mörkgrått, till flygkroppar så grundar jag med hum 127
som jag sedan lägger en preshade över med mattsvart eller mörkgrått.
Visst ändras tonen i huvudfärgen beroende på vilken färg som ligger under, det är det fina med preshade och väl värt att experimentera med
Färdelen med en mörk preshade är att det ger ett djup i målningen, annars kan det se lite platt och plastigt ut.
Tack, Janne! Ghostgrey låter ju bra. Hur tycker du att Aclads Grey filler funkar? Kunde vara roligt att höra dina åsikter beträffande detta!/BL
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Jodå, den funkar väl hyfsat..... fast Tamyias e bättre
Janne.S- Moderator
Vixenbygget går sakta framåt...
SeaVixen-bygget går sakta vidare. Den tidigare ytterligt spartanska cockpiten har nu blivit begåvad med Pavlas resinsats för J29 Tunnan, som har viss likhet med originalet och är om inte annat samtida med Vixen. Cockpit-detaljerna har behandlats med gloss black base och därefter med en kulör som efterliknar Vixens basfärg i cockpit. Instrumentpanelen skall bli matt svart och diverse detaljpill med vitt till enskilda instrument. Motorerna insug ser nu mer autentiska ut med sina fake-turbiner, som bara skall skönjas när kroppen är monterad och klar. Det som ser ut som små vingar som sticker upp, är tunn plasticard som böjer sig och följer med övre delen av insugen då dessa trycks på. Således får man (tror jag i alla fall) ett intryck av ett avgränsat insug, som försöker efterlikna verklighetens förlaga.
Dekalerna till Modelcrafts SeaVixen är inte mycket att hurra för som synes (de två arken till höger). Det nedersta till höger måste nog vara en relik från Frog-tiden, emedan det övre arket till höger verkar vara en ”uppgradering” som Modelcraft lagt till i satsen. Dock för att gardera mig, har jag skaffat Extradecals uppsättning dekaler för Xtrakits SeaVixen som är vansinnigt komplett.
Dekalerna till Modelcrafts SeaVixen är inte mycket att hurra för som synes (de två arken till höger). Det nedersta till höger måste nog vara en relik från Frog-tiden, emedan det övre arket till höger verkar vara en ”uppgradering” som Modelcraft lagt till i satsen. Dock för att gardera mig, har jag skaffat Extradecals uppsättning dekaler för Xtrakits SeaVixen som är vansinnigt komplett.
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Tjusigt Merlin! Ska bli kul att se hur det ter sig när det blivit ihopsatt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kampen går vidare...från Frog till Fulländning!!!
Vixenprojektet har rört lite på sig. Efter ett nära nog evigt meckande med cockpiten, är den nu i alla fall mer lik förlagan med resincockpit från J29. Har fyllt duktigt med bly i nosen då "double tail" brukar väga en del. När den är färdig skall den garanterat inte bli en "tailsitter"!
Ser kladdigt ut, men det skall bli bättre!
Cockpiten känns ju "lite mer" nu med Pavlas resinsats. Sargen för huven fick spännas ner och limmas med CA och härdare för att den skulle sitta fast runtom.
Provar att lägga på huven! Bara för att få lite "vixenkänsla"! Huven har badat i golvvax och skall nu maskas. Tittade lite på walkaroundbilder; där sitter det en ganska kraftig list på huvens frontglas och jag funderar på om man skall lägga på en dito av tunn plast för att efterlikna förebilden.
OK, det var Vixen så här långt denna gång. Nu väntar en hektiskt arbetsvecka med mitt professionella värv. Kanske blir det lite till nästa söndag. Kommentarer välkomnas varmt som vanligt!/BL
Ser kladdigt ut, men det skall bli bättre!
Cockpiten känns ju "lite mer" nu med Pavlas resinsats. Sargen för huven fick spännas ner och limmas med CA och härdare för att den skulle sitta fast runtom.
Provar att lägga på huven! Bara för att få lite "vixenkänsla"! Huven har badat i golvvax och skall nu maskas. Tittade lite på walkaroundbilder; där sitter det en ganska kraftig list på huvens frontglas och jag funderar på om man skall lägga på en dito av tunn plast för att efterlikna förebilden.
OK, det var Vixen så här långt denna gång. Nu väntar en hektiskt arbetsvecka med mitt professionella värv. Kanske blir det lite till nästa söndag. Kommentarer välkomnas varmt som vanligt!/BL
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Det börjar röra på sig! Det ser bra ut och jag gillar verkligen flyget som sådant!
Terje
Terje
bjork_larsson
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Bra jobbat!! det är alltid ett spännande ögonblick när cockpiten är klar och kroppshalvorna sätts ihop!
Janne.S- Moderator
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Ser bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Har argbiggan tuktats än?? Vore spännande med en liten uppdatering på den lille spetsnosen
Janne.S- Moderator
argbigga med behov av CA och spackel i alla fogar...
Ja du, Janne, fort går det inte, men har nu fyllt alla fogar i huvudkroppen med CA och diverse spackel. Mycket slipande (host, host) är det innan det börjar se skapligt ut. Skall maska upp den och spruta den med grey filler, så man kan se de små defekterna bättre.
Hjulnav och ställ har fått lite stainless steel och blänker som attan! Alla delar har rensats från gjut-flash och annat. Hjulen skall maskas och blåsas med lite gråsvart däcksfärg. Har skaffat lite fina hålpunschar. Säkert någon som har det rätta måttet!
C121:an börjar också ta sig... Har spacklat och vattenslipat. Börjar se ganska slät och fin ut. Dags för lite grey filler och identifiera nya små blemmor här och var, mer spackling och slipning. Ställ, hjulhus, hjulnav, motorer samt snurrorna har fått metallfärg.
T6:ans bygge går också sakta framåt. Skall närmast sprutas med grund/grey filler.
Som sagt, jobbar på i det tysta.../BL
Hjulnav och ställ har fått lite stainless steel och blänker som attan! Alla delar har rensats från gjut-flash och annat. Hjulen skall maskas och blåsas med lite gråsvart däcksfärg. Har skaffat lite fina hålpunschar. Säkert någon som har det rätta måttet!
C121:an börjar också ta sig... Har spacklat och vattenslipat. Börjar se ganska slät och fin ut. Dags för lite grey filler och identifiera nya små blemmor här och var, mer spackling och slipning. Ställ, hjulhus, hjulnav, motorer samt snurrorna har fått metallfärg.
T6:ans bygge går också sakta framåt. Skall närmast sprutas med grund/grey filler.
Som sagt, jobbar på i det tysta.../BL
merlin1953packard
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Hehe...du har inte ett hobbyrum...du har en produktionslina!!!!
Snyggt jobbat!
Snyggt jobbat!
Janne.S- Moderator
Sv: An adventure into modeling Hades – building Modelcrafts Sea Vixen
Skulle just säja detsamma. Hur många byggen har du igång samtidigt?
Själv har jag fullt upp med en traktor och en kanon samtidigt.
Impad.
Magnus
Själv har jag fullt upp med en traktor och en kanon samtidigt.
Impad.
Magnus
T-34
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» A dark adventure.
» Mals Adventure FW190A8 continues.....
» deHavilland Sea Vixen, 1/48
» Airfix 1:48 Sea Vixen FAW2
» Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
» Mals Adventure FW190A8 continues.....
» deHavilland Sea Vixen, 1/48
» Airfix 1:48 Sea Vixen FAW2
» Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|