IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

JU-87 Stuka 1/72.

+3
Janne.S
Azgaron
Linus
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S fre jan 30 2009, 20:27

Hur har det gått med den måsvingade störtbombaren? fått på någe färg än? *dräggel*
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus sön feb 01 2009, 20:21

Jajamensan! har fått på första nyansen av grönt som ska bli följt av en ljusare nyans av grönt! Jag har dock ett problem med maskering. Förutom att klistret på tejpen är för stark så blir jag också lite lätt darrig på handen när jag ska gör små pilljobb och kan då vid störning stöta i modellen med skalpellen motsv och undrar om det går att lösa på annat sätt. Jag använder vanligt maskeringstejp.

Lägger upp bilder när kamerabatteriet har laddat klart! Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S sön feb 01 2009, 22:12

lägg tejpen på en plast eller glasskiva......skär ut mönstret innan du sätter fast det på flygplanet. Vanlig maskeringstejp kan ha lite för mycket klister som du säger....sätt fast tejpen på ett par jeans och dra loss ett par gånger....då har det mesta klistret lossnat eller blivit täckt med damm, alternativt så lägger du tejpen på handen eller näsan då fettet från huden gör tejpen mindre klistrig Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus sön feb 01 2009, 22:22

Skulle man inte kunna scanna in bilderna från ritningen och sedan förstora med så mycket det behövs? Och sedan sätta en bit tejp på bordet (klistret neråt) och skära ut det på det viset? På så vis får man ju 2 flugor i en smäll.

Bilderna då:
JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 P1000114
JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 P1000115
JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 P1000116
JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 P1000117

Som ni ser så blev maskeringen minst sagt tveksam på stjärten men ska försöka fixa detta. Alla dessa små "prickar" tror jag har med att färgen var för tjock.


Senast ändrad av Linus den sön feb 01 2009, 22:37, ändrad totalt 1 gång
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Janne.S sön feb 01 2009, 22:28

Varför inte Very Happy kan ju testa om du ändå besitter en scanner cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Warsawpact sön feb 01 2009, 23:01

Härligt att se lite bilder på hur Stukan fortskrider Smile

Vilket camo kör du på ( någon av luftwaffes 40-42 standard scheman )
Eller kör du ett "DIY wing-it" schema?

En till kort fråga bara....vad har du för arbetstryck (bar) när du sprutar på Stukan? De där prickarna kan ibland uppstå när man precis skall trycka ner lufttillförseln till sprutan och vid för högt tryck så blir det nästan så att nålen fladdrar och färgen "splattas" ut. Har hänt för mig några gånger innan jag hittade mitt perfekta arbetstryck. Pröva lite lätt på en wellpapp bit eller liknande först så du kan experimentera vilket tryck som är bäst + vilken blandning som är lagom.

Man brukar säga att ett solid bra arbetstryck är runt 1,8-2,1 Bar.
Men med färgblandningen så är det olika beroende på vad samt vilket lager som skall målas.


Skickade dig ett PM med en youtube länk kan vara intressant.

"Stuka greifen ann"! Very Happy

Mvh Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Linus sön feb 01 2009, 23:26

För att vara helt exakt är färgschemat jag kör på från 5 Steffel/Stukageschwader 2 "Immelmann", Luftwaffe, Lannion, Frankrike, augusti 1940. En kvalificerad gissning är väl att de var baserade i Lannion och bombade engelska flygfält i södra England och som bekant innebar av en stor förlust av Stuka-plan med tanke på deras brist av beskydd och låga fart jämfört med britternas Spitfires och Hurricanes.


"Achtung! Achtung! Brittische Fleugzeug!"
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

JU-87 Stuka 1/72. - Sida 2 Empty Sv: JU-87 Stuka 1/72.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet