Airfix 1/72 B-29-bygge!
+10
Hayabusa
T-34
Caverö
Viggen
cas
Matt_Public
Azgaron
Janne.S
Jörgen.E
Moggy
14 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Airfix 1/72 B-29-bygge!
Hejsan allesammans!
För två veckor sen startade jag en Airfix B-29 för att vara med i en gruppbygge på Airfix Group Build Forum på Hyperscale.com. Gruppbygget heter Airfix Multi-Engine GB.
Jag har länge velat bygga en B-29...så jag har 3 st. Academy och en Airfix som jag fick i present! Eftersom jag är mkt intresserad av Korea-kriget så skulle det bli B-29:or från den konflikten. När jag läste en intressant bok om B-29-forbanden i Korea-kriget B-29 Superfortress Units of the Korean War av Osprey-serien hittade jag ett antal intressanta individer - de flesta med nakna brudar som nose art.
Eftersom det fulaste son Airfix B-29:byggsatsen är kanontornen ville jag inte använda dessa - så istället blev en konvertering till den allra första operationella tankplan: en KB-29M. Det finns naturligtvis inga dekaler till en sådant - men i boken hittade jag en individ jag blev helt såld på: KB-29M-35-MO 44-27282 "Town Pump" Det 4, 43rd ARS Yokota, Japan 1952. Ännu en gång blir det hemmagjorda dekaler!! då behöver man aldrig oroa sig för att någon annat ska bygga exakt samma och ha den med sig dagen man plonkar ner ens eget alster på klubb- (eller -tävlings) bordet! Först skulle jag skanna bokens illustration och bearbeta denna men det visade sig att killen som illustrerade boken (Mark Styling) har eget sajt med bilder av sina alster med bra upplösning och det fanns originalen på "Town Pump"-grafiken som blev väldig lätt att adaptera för en dekal i 1/72.
Dessutom bestämde jag att bygget skulle göras endast med befintliga resurser - inga inköp för detta projekt! Jag hade ju liggande hemma dels Falcon-vacudelar till just Airfix:s B-29 och en Eduard-etssats till B-29! Nu vill jag undvika att "Town Pump" blir ännu en hangar queen / dålig samvete i min byggrum... Så blev det att INGEN ANNAN model får byggas tills KB-29:an är färdigt! dessutom får inte makeovern gå överstyr och bli ännu ett fall av AMS... så etsen blir dels mall dels vissa delar som ska adapteras (den är producerad for Academys kit). Annars så ska nästan allt annat fixas med plastark och armbågsolja
Det visade sig att Academy har en del B-29-delar i sina KC/C-97 byggsatser (cockpit- & skyttekammargolven) som naturligtvis inte behövs för DET bygge! Eftersom byggsatsens inrednig är inte bara spartansk utan dessutom direkt FEL så detta var som på beställning!!
Lilla monstret gavs ut första gången 1965... Som tur är mit ex. från slutet av 70-talet så även om formen hade redan tagit stryk så är den ändå OK. Efter dekalskapande på digitalt vis kör jag ett test för att kolla att jag har fått rätt storlek. Cirkel-K fen-ID kommer inte att vara dekal utan en stencil för min färgspruta Samma sak gäller de stora "USAF"-texterna på vingarna...
Det enda som kommer från ett "riktigt" dekalark kommer nog att bli amerikanska FV-märken; allt annat kommer från min färglaser + vita underdekaler från min överlevande ALPS-skrivare.
Fortsättningen kommer strax!
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
För två veckor sen startade jag en Airfix B-29 för att vara med i en gruppbygge på Airfix Group Build Forum på Hyperscale.com. Gruppbygget heter Airfix Multi-Engine GB.
Jag har länge velat bygga en B-29...så jag har 3 st. Academy och en Airfix som jag fick i present! Eftersom jag är mkt intresserad av Korea-kriget så skulle det bli B-29:or från den konflikten. När jag läste en intressant bok om B-29-forbanden i Korea-kriget B-29 Superfortress Units of the Korean War av Osprey-serien hittade jag ett antal intressanta individer - de flesta med nakna brudar som nose art.
Eftersom det fulaste son Airfix B-29:byggsatsen är kanontornen ville jag inte använda dessa - så istället blev en konvertering till den allra första operationella tankplan: en KB-29M. Det finns naturligtvis inga dekaler till en sådant - men i boken hittade jag en individ jag blev helt såld på: KB-29M-35-MO 44-27282 "Town Pump" Det 4, 43rd ARS Yokota, Japan 1952. Ännu en gång blir det hemmagjorda dekaler!! då behöver man aldrig oroa sig för att någon annat ska bygga exakt samma och ha den med sig dagen man plonkar ner ens eget alster på klubb- (eller -tävlings) bordet! Först skulle jag skanna bokens illustration och bearbeta denna men det visade sig att killen som illustrerade boken (Mark Styling) har eget sajt med bilder av sina alster med bra upplösning och det fanns originalen på "Town Pump"-grafiken som blev väldig lätt att adaptera för en dekal i 1/72.
Dessutom bestämde jag att bygget skulle göras endast med befintliga resurser - inga inköp för detta projekt! Jag hade ju liggande hemma dels Falcon-vacudelar till just Airfix:s B-29 och en Eduard-etssats till B-29! Nu vill jag undvika att "Town Pump" blir ännu en hangar queen / dålig samvete i min byggrum... Så blev det att INGEN ANNAN model får byggas tills KB-29:an är färdigt! dessutom får inte makeovern gå överstyr och bli ännu ett fall av AMS... så etsen blir dels mall dels vissa delar som ska adapteras (den är producerad for Academys kit). Annars så ska nästan allt annat fixas med plastark och armbågsolja
Det visade sig att Academy har en del B-29-delar i sina KC/C-97 byggsatser (cockpit- & skyttekammargolven) som naturligtvis inte behövs för DET bygge! Eftersom byggsatsens inrednig är inte bara spartansk utan dessutom direkt FEL så detta var som på beställning!!
Lilla monstret gavs ut första gången 1965... Som tur är mit ex. från slutet av 70-talet så även om formen hade redan tagit stryk så är den ändå OK. Efter dekalskapande på digitalt vis kör jag ett test för att kolla att jag har fått rätt storlek. Cirkel-K fen-ID kommer inte att vara dekal utan en stencil för min färgspruta Samma sak gäller de stora "USAF"-texterna på vingarna...
Det enda som kommer från ett "riktigt" dekalark kommer nog att bli amerikanska FV-märken; allt annat kommer från min färglaser + vita underdekaler från min överlevande ALPS-skrivare.
Fortsättningen kommer strax!
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Senast ändrad av EduardoM den lör maj 19 2012, 01:23, ändrad totalt 4 gånger
Moggy
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
coolt bygge som måste följas
Den där blir ganska stor kan ja tro
Jörgen
Den där blir ganska stor kan ja tro
Jörgen
Jörgen.E
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Underbart bygge Eduardo.
Skall följa med spännt intresse vad du kan göra med denna veteran.
// Johan
Skall följa med spännt intresse vad du kan göra med denna veteran.
// Johan
Warhawk- Gäst
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Spännande projekt!!
Har du färdiga schabloner för märkningarna som du ska blåsa eller gör du dom själv?
Har du färdiga schabloner för märkningarna som du ska blåsa eller gör du dom själv?
Janne.S- Moderator
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Attans nice! Intressant bygge Eduardo!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Airfix 1/72 B-29-bygge #2
@Janne S: Schablonerna får jag skära till själv. Jag är inte säker om jag ska använda Tamiyatape eller Friskfilm... eller kanske båda två!
Lite koll på de Academydelarna, foton och ritningar visade att Airfix hade missat den korrekta positionen för noshjulet och delvis som konsekvens hade en för kort noshjulbrunn... den (och naturligtvis dess luckor) är 4mm för kort. Byggsatsen är en klassiskt nitmonster med fina gjutinsänkningar här och där...
Dåtidens "klassiska" passform infinner sig som väntat! Efter att ha skurit ut både förlängningen för noshjulbrunnen, biten som "blir över" när jag använder Falcons "vacuglas" och så gott som alla ingjutna "fästen" på flygkroppens insida så sätter jag igång med flygkroppens utsida. Bombutrymmen stängs - med hjälp av en del plastarkbitar och mycket spackel.
Jag köper ALDRIG grejer baserade på märket - så med viss ågren måste jag erkänna att Tamiyas enkomponents plastspackel är den absolut bästa i sin klass: lätt att applicera, härdar ganska snabbt och blir rätt hård, krymper EXTREMT lite (jfr med andra lösningsmedelsbaserade plastspackel) och om man är forsiktig så kan man rista på den!
Nu kommer nästa sega och tråkiga arbete: Rista på flygkroppen korrekta panellinjer för att ersätta en miljon nitar och "falska" panellinjer modell "anno 1965":
Bilden före och efter denna texten visar hur spacklandet såg ut efter den TREDJE omgången spackel...
Lite roliga "poser" för att underlätta ristandet:
Fortsättningen kommer strax!
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Lite koll på de Academydelarna, foton och ritningar visade att Airfix hade missat den korrekta positionen för noshjulet och delvis som konsekvens hade en för kort noshjulbrunn... den (och naturligtvis dess luckor) är 4mm för kort. Byggsatsen är en klassiskt nitmonster med fina gjutinsänkningar här och där...
Dåtidens "klassiska" passform infinner sig som väntat! Efter att ha skurit ut både förlängningen för noshjulbrunnen, biten som "blir över" när jag använder Falcons "vacuglas" och så gott som alla ingjutna "fästen" på flygkroppens insida så sätter jag igång med flygkroppens utsida. Bombutrymmen stängs - med hjälp av en del plastarkbitar och mycket spackel.
Jag köper ALDRIG grejer baserade på märket - så med viss ågren måste jag erkänna att Tamiyas enkomponents plastspackel är den absolut bästa i sin klass: lätt att applicera, härdar ganska snabbt och blir rätt hård, krymper EXTREMT lite (jfr med andra lösningsmedelsbaserade plastspackel) och om man är forsiktig så kan man rista på den!
Nu kommer nästa sega och tråkiga arbete: Rista på flygkroppen korrekta panellinjer för att ersätta en miljon nitar och "falska" panellinjer modell "anno 1965":
Bilden före och efter denna texten visar hur spacklandet såg ut efter den TREDJE omgången spackel...
Lite roliga "poser" för att underlätta ristandet:
Fortsättningen kommer strax!
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Senast ändrad av EduardoM den lör maj 19 2012, 01:25, ändrad totalt 1 gång
Moggy
Airfix 1/72 B-29-bygge #3
Under tiden spacklet torkade och för att vila från panelristandet så slappnade jag av med att göra iordning vacuformad glaset från Falcon:
Den lilla slipmaskinen köpte jag någon gång på 80-talet - jag använder den nästan bara med vacudelar. Jag klipper så det blir kvar en liten kant för att sen slipa ner den till den är flortunn; som jag sen avslutar antingen 1- om glaskanten är rak så använder jag maskinens platta (utan ström!) annars 2- med en liten fil och konstant torrpassning mot byggsatsens delar.
Jamförelse mellan Airfix och Falcons "glas": Airfix är helt genomskinlig men rätt så tjock. Mao om man bryr sig om att detaljera kockpiten så vill man att det ska gå att se in någorlunda...
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Den lilla slipmaskinen köpte jag någon gång på 80-talet - jag använder den nästan bara med vacudelar. Jag klipper så det blir kvar en liten kant för att sen slipa ner den till den är flortunn; som jag sen avslutar antingen 1- om glaskanten är rak så använder jag maskinens platta (utan ström!) annars 2- med en liten fil och konstant torrpassning mot byggsatsens delar.
Jamförelse mellan Airfix och Falcons "glas": Airfix är helt genomskinlig men rätt så tjock. Mao om man bryr sig om att detaljera kockpiten så vill man att det ska gå att se in någorlunda...
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Moggy
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Det går ju framåt fint! Lycka till med ritsandet!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Hujeda mig sådan passform det är på den, eller snarare avsaknad ....har något vagt minna av att jag bygget en sådan där i min ungdom....
Blir ju en superläcker Superfortress!
P.S, vacuhuvar tycker jätte mycket om ett bad i Johnson....blir mycket klarare med en gång!
Blir ju en superläcker Superfortress!
P.S, vacuhuvar tycker jätte mycket om ett bad i Johnson....blir mycket klarare med en gång!
Janne.S- Moderator
Airfix 1/72 B-29-bygge #4
...och graveringen fortsätter oförtrutet!
Dymotejp och graveringsprylarna - mitt sällskap i MÅNGA roliga timmar.
Cola Light & Genesis (progressiva rockgruppen, inte bibelns!) gör att den sega ristarbetet inte känns fullt så segt...
Tackar gudarna för min lampa med förstoringsglas... så jag kan se vad jag gör
Nu tror jag att 95% av ristarbete på flygkroppen är färdig! Så vi sprutar Tamiya Deck Tan matt och så...
SABLAR!! "¤%&¤#%&/ Nu ser man alla misstag och dålig arbete!! XD Så nu "korrigerar" jag mina synder med hjälp av tjock cyanoakrylatlim (för att kunna omgravera felet...) och plastspackel (för övriga fel som inte innebär ompanelering!)
Cyanoakrylat för nya paneler...
..och ett "plåster" av spackel på en paneldragningsolycka
Till sist - den oförvägna Airfixbyggare in action!
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Dymotejp och graveringsprylarna - mitt sällskap i MÅNGA roliga timmar.
Cola Light & Genesis (progressiva rockgruppen, inte bibelns!) gör att den sega ristarbetet inte känns fullt så segt...
Tackar gudarna för min lampa med förstoringsglas... så jag kan se vad jag gör
Nu tror jag att 95% av ristarbete på flygkroppen är färdig! Så vi sprutar Tamiya Deck Tan matt och så...
SABLAR!! "¤%&¤#%&/ Nu ser man alla misstag och dålig arbete!! XD Så nu "korrigerar" jag mina synder med hjälp av tjock cyanoakrylatlim (för att kunna omgravera felet...) och plastspackel (för övriga fel som inte innebär ompanelering!)
Cyanoakrylat för nya paneler...
..och ett "plåster" av spackel på en paneldragningsolycka
Till sist - den oförvägna Airfixbyggare in action!
MVH Moggy
Nästan färdiga: Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Moggy
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Det var värst vad snyggt du pimpar pumpen!
Det där gruppbygget måste inspekteras skyndsammast...
Det där gruppbygget måste inspekteras skyndsammast...
Matt_Public- Master of DNF
Airfix 1/72 B-29-bygge #5
Slutet för flygkroppspanelerande är nästan här; bare metal finish kräver en yta slät som en babyrumpa ; dessutom blir det en del arbete kvar när man limmar ihop kroppshalvorna... Då måste jag ha plastluckor som skall täcka kanontornsöppningarna; modda aktre nedre idem för "slang & tratt"-tankerutrustning; modda akterskyttens plats för att sen spackla slipa rista och polera (det låter som en amerikansk advokatfirma) och SEN är den redo för vingar/stabbar osv OCH bare metal finish för hela klabbet Lätt som en plätt!
Under tiden har jag börjat att gravera motorhuven. Jag hade i min skrotlåda en cowling tillhörande en Airfix B-29 (troligtvis kom den i en stor kartong med "skrot" som jag fick av Kent Runfors för 8-9 år sen) så jag använde den för att testa några ideer & metoder för att förbättra dessa.
Med miniborren slipade jag bort "betongkanten" som Airfix hade för kylspjällerna - nu blir kanten tunn och fin
Sen är det dags att gravera motorplåtarna - det går till så här:
Skär Dymotejp i tunna RAKA strips - dessa går att sätta fast (hjälpligt i alla fall...) på dubbelkurviga ytor och då används som guide för panelverktyget.
Mer Dymotejp-strips för panelerande i basen på spjällorna...
...och några plåtskarvor senare har vi en färdigristat (men fortfarande opoleras) motorhuv.
Nu behöver jag bara fixa 3 till. Det ser bättre ut i 1/1 - bilden är ju 400% större
Tillbaka till flykroppen för fler justeringar - och torrpassning av cockpitdelar!
Mer om detta senare.
MVH Moggy
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Under tiden har jag börjat att gravera motorhuven. Jag hade i min skrotlåda en cowling tillhörande en Airfix B-29 (troligtvis kom den i en stor kartong med "skrot" som jag fick av Kent Runfors för 8-9 år sen) så jag använde den för att testa några ideer & metoder för att förbättra dessa.
Med miniborren slipade jag bort "betongkanten" som Airfix hade för kylspjällerna - nu blir kanten tunn och fin
Sen är det dags att gravera motorplåtarna - det går till så här:
Skär Dymotejp i tunna RAKA strips - dessa går att sätta fast (hjälpligt i alla fall...) på dubbelkurviga ytor och då används som guide för panelverktyget.
Mer Dymotejp-strips för panelerande i basen på spjällorna...
...och några plåtskarvor senare har vi en färdigristat (men fortfarande opoleras) motorhuv.
Nu behöver jag bara fixa 3 till. Det ser bättre ut i 1/1 - bilden är ju 400% större
Tillbaka till flykroppen för fler justeringar - och torrpassning av cockpitdelar!
Mer om detta senare.
MVH Moggy
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran
Moggy
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Mycket jobb, men det blir ju snyggt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Vilket jobb!
Vilket slit!
Vilket kalas resultat!
Och betänk att B-29 räknades som en medium bomber i korea
Vilket slit!
Vilket kalas resultat!
Och betänk att B-29 räknades som en medium bomber i korea
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Tack grabbar för ert stöd och snälla omdömen!
@Jörgen: Lilla monstret är 44 cm längd X 60 cm mellan vingspetsarna X 12 cm "mankhöjd" (egentligen vid akterfenan). Jag har 4 vitriner - två av dom (en i vardagsrummet) är inte tillräckligt djupa för detta... Den får då bo i hobbyrummet
@Janne S: all glas kommer att få ett skönhetsbad i Future
@CAS: Airfix B-29:an är en gammal favorit - den stod alltid först på listan i mina brev till Jultomten!
För några år sen fick jag byggsatsen i present av Janne Forsgren; och sedan dess har jag haft projektet i bakhuvudet... Med Airfix Multi Engine GB kände jag att det är dags för det! När Town Pump blir färdig så kommer att kunna bygga mina Academy B-29:or utan dålig samvete!
B-29 klassades ner till medium när B-36 kom till operationella förband i den nyss "befriade" USAF 1948. Samma år skapades Strategic Air Command (SAC) som fick samtliga B-36, nästan alla B-50 och större delen av B-29. Efter ett par år av rätt inefektiv ledarskap utnämdes Gen. Curtiss LeMay till chef för SAC - och det var honom som omvandlade SAC till det högefektiva "avskräckningskommandot" som SAC blev. Under tiden hade FEAF (USAF i Fjärran Östern el. 20:e AF) endast en bråkdel av de aktiva B-29 (och ingen av dessa utrustad för kärnvapen). efter Koreakrigets första månaderna restes krav på att fler B-29 (och helst B-50D och B-36) skulle ställas till förfogande för 20:e Air Force. Curtiss LeMay tvärvägrade - "hans" fina nya kärnvapenbestyckade jättebombare skulle inte slösas bort i ett litet "sideshow war" utan de fanns till för den RIKTIGA main event: slutgiltig kärnvapenkrig mot ryssarna! Det enda han delvis släppte ifrån SAC var 2 Bomber Groups med B-29 (UTAN kärnvapenutrustning) samt (så småningom...) delar av 91:e SRW - några enstaka RB-50G och RB-45C och de första KC-29; det senaste främst därfor att SAC behövde operativ erfarenhet...
Nu har jag graverat samtliga cowlings... så moddande och polerande av flygkroppen nästa... Nej fasen, nu behöver jag BYGGA något (istället för ristande, polerande & sågande...
Ciao grabbar!
MVH Moggy
WIP: Airfix KB-29M USAF in Korea, Airfix Bristol Freighter Mk.1 FAA, FROG Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Ventura Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Hobbycraft Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, High Planes Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: Special Hobby DC-2 SIK, Toko An-74 IRGC Iran
@Jörgen: Lilla monstret är 44 cm längd X 60 cm mellan vingspetsarna X 12 cm "mankhöjd" (egentligen vid akterfenan). Jag har 4 vitriner - två av dom (en i vardagsrummet) är inte tillräckligt djupa för detta... Den får då bo i hobbyrummet
@Janne S: all glas kommer att få ett skönhetsbad i Future
@CAS: Airfix B-29:an är en gammal favorit - den stod alltid först på listan i mina brev till Jultomten!
För några år sen fick jag byggsatsen i present av Janne Forsgren; och sedan dess har jag haft projektet i bakhuvudet... Med Airfix Multi Engine GB kände jag att det är dags för det! När Town Pump blir färdig så kommer att kunna bygga mina Academy B-29:or utan dålig samvete!
B-29 klassades ner till medium när B-36 kom till operationella förband i den nyss "befriade" USAF 1948. Samma år skapades Strategic Air Command (SAC) som fick samtliga B-36, nästan alla B-50 och större delen av B-29. Efter ett par år av rätt inefektiv ledarskap utnämdes Gen. Curtiss LeMay till chef för SAC - och det var honom som omvandlade SAC till det högefektiva "avskräckningskommandot" som SAC blev. Under tiden hade FEAF (USAF i Fjärran Östern el. 20:e AF) endast en bråkdel av de aktiva B-29 (och ingen av dessa utrustad för kärnvapen). efter Koreakrigets första månaderna restes krav på att fler B-29 (och helst B-50D och B-36) skulle ställas till förfogande för 20:e Air Force. Curtiss LeMay tvärvägrade - "hans" fina nya kärnvapenbestyckade jättebombare skulle inte slösas bort i ett litet "sideshow war" utan de fanns till för den RIKTIGA main event: slutgiltig kärnvapenkrig mot ryssarna! Det enda han delvis släppte ifrån SAC var 2 Bomber Groups med B-29 (UTAN kärnvapenutrustning) samt (så småningom...) delar av 91:e SRW - några enstaka RB-50G och RB-45C och de första KC-29; det senaste främst därfor att SAC behövde operativ erfarenhet...
Nu har jag graverat samtliga cowlings... så moddande och polerande av flygkroppen nästa... Nej fasen, nu behöver jag BYGGA något (istället för ristande, polerande & sågande...
Ciao grabbar!
MVH Moggy
WIP: Airfix KB-29M USAF in Korea, Airfix Bristol Freighter Mk.1 FAA, FROG Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Ventura Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Hobbycraft Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, High Planes Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: Special Hobby DC-2 SIK, Toko An-74 IRGC Iran
Moggy
Airfix 1/72 B-29-bygge #6 - Ytarbetet sätts på prov! Både S'n'J & Alclad II in action...
Idag har jag uppnått två viktiga milestones!
1) 98% av flygkroppens ompanelering samt 90% av ytarbetet är färdiga!!
Sista korrekturen innan flygkroppen limmas ihop... hoppas jag
Nu är hela flygkroppen omgraverad och fått 3 tunna lager med Tamiya XF55 Deck Tan (akryl natürlich ) min favorit sk. "surfacer" eftersom den visar alla defekt men förändrar inte slutfärgen...
Här ser ni underverket jag maskerade vingarnas limmytorna så att etylacetatet gör sitt utan färgkladd...
2) Milestone #2 - motorkåporna...
Här får cowling #4 sina sista paneler innan polerandet;
De fyra (färdigpanelerade & nypolerade) motorkåporna har nu fått sin slutliga metallfärg cortesy of S'n'J Detta var min favvo metallizer... men olyckligtvis verkar inte det importeras längre av någon i Europa och av någon idiotanledning (slår vad att det handlar om sk. "säkerhet") så kostar det nu en mindre förmögenhet att skicka efter några flaskor från ursprungslandet USA...
Motorkåporna är således de första delar på detta bygge som är färdiga för slutmontaget!! "en litet steg för detta bygge men en jättesprång för mitt förtroende"... ...för att få lilla monstret färdig i god ordning
Motorkåporna ska få en behandling för att visa mer schattering (bare metal effekt?) - Efterdet så ska jag lägga undan (i något slags skyddad plats ) - eftersom de kommed nug att bli de allra sista större delar att monteras på modellen.
Till sist - en dödsföräktande test! a) Ytbehandlingskvalitet, b)kompatibilitet Alclad / Tamiya alkoakrylfärg c) allra första gång jag använder Alclad II
Nu har jag polerat upp Tamiyagrunden med lite sliten 1500 wet 'n dry... jag laddar upp min trogna Badger 175 Crescendo (!) som jag använder till lite större jobb och sen...
WOW! Den ser mycket bättre ut än jag vågade hoppas... Den ser OK ut även från nära håll
testade schatteringseffekten på den *femte* motorkåpan - mitt eget "crash dummy"!
Det verkar som blod, svett och tårar kan ha lönat sig... spännande fortsättning följer! Nu känner jag en obetvinglig lust att fortsätta projektet utan att ens pausa för mat och säng...
MVH Moggy
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran [/quote]
1) 98% av flygkroppens ompanelering samt 90% av ytarbetet är färdiga!!
Sista korrekturen innan flygkroppen limmas ihop... hoppas jag
Nu är hela flygkroppen omgraverad och fått 3 tunna lager med Tamiya XF55 Deck Tan (akryl natürlich ) min favorit sk. "surfacer" eftersom den visar alla defekt men förändrar inte slutfärgen...
Här ser ni underverket jag maskerade vingarnas limmytorna så att etylacetatet gör sitt utan färgkladd...
2) Milestone #2 - motorkåporna...
Här får cowling #4 sina sista paneler innan polerandet;
De fyra (färdigpanelerade & nypolerade) motorkåporna har nu fått sin slutliga metallfärg cortesy of S'n'J Detta var min favvo metallizer... men olyckligtvis verkar inte det importeras längre av någon i Europa och av någon idiotanledning (slår vad att det handlar om sk. "säkerhet") så kostar det nu en mindre förmögenhet att skicka efter några flaskor från ursprungslandet USA...
Motorkåporna är således de första delar på detta bygge som är färdiga för slutmontaget!! "en litet steg för detta bygge men en jättesprång för mitt förtroende"... ...för att få lilla monstret färdig i god ordning
Motorkåporna ska få en behandling för att visa mer schattering (bare metal effekt?) - Efterdet så ska jag lägga undan (i något slags skyddad plats ) - eftersom de kommed nug att bli de allra sista större delar att monteras på modellen.
Till sist - en dödsföräktande test! a) Ytbehandlingskvalitet, b)kompatibilitet Alclad / Tamiya alkoakrylfärg c) allra första gång jag använder Alclad II
Nu har jag polerat upp Tamiyagrunden med lite sliten 1500 wet 'n dry... jag laddar upp min trogna Badger 175 Crescendo (!) som jag använder till lite större jobb och sen...
WOW! Den ser mycket bättre ut än jag vågade hoppas... Den ser OK ut även från nära håll
testade schatteringseffekten på den *femte* motorkåpan - mitt eget "crash dummy"!
Det verkar som blod, svett och tårar kan ha lönat sig... spännande fortsättning följer! Nu känner jag en obetvinglig lust att fortsätta projektet utan att ens pausa för mat och säng...
MVH Moggy
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran [/quote]
Senast ändrad av Moggy den tis maj 22 2012, 23:52, ändrad totalt 1 gång
Moggy
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Detta bygge är som sagt enormt kul att följa
Blir bara bättre och bättre..
Blir bara bättre och bättre..
Viggen
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Ser snyggt ut Eduardo! Snygga motorkåpor!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Trevligt att se, men var detta flygplan med i Falklandskriget?
Det blev en riktigt snygg finnish på metallen där.
Det blev en riktigt snygg finnish på metallen där.
Caverö
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Caverö skrev:Trevligt att se, men var detta flygplan med i Falklandskriget?
...nejdå... ni får förlåta mig min oväntade entusiasm med imperialismens maktsymboler men KB-29 är cool ändå
Tack för dina vänliga ord Caverö
Praise from the praiseworthy is praise indeed!
Länge leve Airfix!!!
MVH Moggy
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Airfix Bristol Freighter Mk.1 FAA, FROG Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Hobbycraft Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, High Planes Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: MPM DC-2 SCW, TOKO An-74 IRGC Iran
Senast ändrad av Moggy den tor maj 24 2012, 11:58, ändrad totalt 1 gång
Moggy
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Jädrar vilken ytfinish.
Där har vi pansarbyggare ett och annat att lära. Snyggt.
Magnus
Där har vi pansarbyggare ett och annat att lära. Snyggt.
Magnus
T-34
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Väldigt fint bygge. B-29:an är en mäktig maskin. De japanska jaktpiloter som ,med dödsförakt & mod, tog sig an dessa bombplan har min största respekt.
Hayabusa
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Nu har jag ett flertal gånger tittat på ditt i rask takt framåtskridande B-29 bygge,
Måste säga att du har gjort hästjobb med panelristningen och ytbehandling, lackning ser ju mycket fin!!!! ut, imponerande jobb Moggy!!
I söndags var jag tvungen att rota fram min egen byggsats av Airfix B-29:a ur förrådet för att klämma & känna på den, och det är verkligen en imponerande stor modell med sina 60 cm mellan vingspetsarna.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Måste säga att du har gjort hästjobb med panelristningen och ytbehandling, lackning ser ju mycket fin!!!! ut, imponerande jobb Moggy!!
I söndags var jag tvungen att rota fram min egen byggsats av Airfix B-29:a ur förrådet för att klämma & känna på den, och det är verkligen en imponerande stor modell med sina 60 cm mellan vingspetsarna.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Hejsan!
Underbart, Fantastiskt bygge!
Har själv byggt "Monstret" ett par gånger i min ungdom, så jag VET vilket hästjobb du gjort!
Ja, jag tycker att B-29an är ett av de vackraste bombplanen som någonsin byggts, möjligen med undantag av B-17!
Har en gammal Monogram i 1/48 som ligger o väntar sedan flera år, men den blir lite FÖR stor för mina hyllor!
Jag följer din tråd noga och suger upp vartenda litet tips för framtida bruk!
Limma Lungt!
Stefan
Underbart, Fantastiskt bygge!
Har själv byggt "Monstret" ett par gånger i min ungdom, så jag VET vilket hästjobb du gjort!
Ja, jag tycker att B-29an är ett av de vackraste bombplanen som någonsin byggts, möjligen med undantag av B-17!
Har en gammal Monogram i 1/48 som ligger o väntar sedan flera år, men den blir lite FÖR stor för mina hyllor!
Jag följer din tråd noga och suger upp vartenda litet tips för framtida bruk!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
» Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» JS-2 bygge
» Ett what if bygge À la carte.
» Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» JS-2 bygge
» Ett what if bygge À la carte.
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet