Airfix 1/72 B-29-bygge!
+10
Hayabusa
T-34
Caverö
Viggen
cas
Matt_Public
Azgaron
Janne.S
Jörgen.E
Moggy
14 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Airfix 1/72 B-29-bygge!
Phantom2 skrev:Hejsan!
Underbart, Fantastiskt bygge!
Har själv byggt "Monstret" ett par gånger i min ungdom, så jag VET vilket hästjobb du gjort!
Ja, jag tycker att B-29an är ett av de vackraste bombplanen som någonsin byggts, möjligen med undantag av B-17!
Har en gammal Monogram i 1/48 som ligger o väntar sedan flera år, men den blir lite FÖR stor för mina hyllor!
Jag följer din tråd noga och suger upp vartenda litet tips för framtida bruk!
Limma Lungt!
Stefan
Tack Stefan!!
...Monograms 1/48 B-29 är en fin byggsats att börja med!
Kanske kan man pryda vardagsrummet med den färdiga B-29 - om Regeringen tillåter
MVH Moggy
Moggy
Skojigt att se den fina passformen på tex bombluckorna, man tänker med rysningar tillbaks till barndommen och ev snyggebyggen från den tiden.
Caverö
Caverö skrev:Skojigt att se den fina passformen på tex bombluckorna, man tänker med rysningar tillbaks till barndommen och ev snyggebyggen från den tiden.
...och alla dessa "rörliga" delar: infällbar landställ, bombluckorna, kanontornen, rudder & stabbar! Alla dessa uppdrag man flög då!!
MVH Moggy
Moggy
Ruggigt vilket arbete du lagt ned och vad snyggt det blir!
ang att skicka vissa typer av vätskor/aerosol etc. från kontinenten så är det en direkt följd av 9/11. De kan ju användas för att göra bomber med
Urbota dumt om du frågar mig.
Markus
ang att skicka vissa typer av vätskor/aerosol etc. från kontinenten så är det en direkt följd av 9/11. De kan ju användas för att göra bomber med
Markus
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Ruggigt vilket arbete du lagt ned och vad snyggt det blir!
Markus
Vad som helst kan användas för att göra en bomb... och om de människor som vill oss illa lyckas förstöra vår fria livstil och förkrympa våra liv så har de lyckats ändå!!!
"Säkerhet" handlar inte om att leva under en glaskupa... Det handlar om att hålla reda på dårfinkarna... underrättelser är allt!
Fånar!
Men min KB-29 ska dom inte få bukt med!
MVH Moggy
Moggy
Och vips så blev B-29:an en Freedom Fighter. Stiligt!
Matt_Public- Master of DNF
Men vad snyggt det blir!
Härligt jobbat Moggy!
Härligt jobbat Moggy!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Men vad snyggt det blir!
Härligt jobbat Moggy!
Tack CAS! Nu gör jag lite intern strukturarbete - så at flygkroppen inte spricker om man lyfter modellen från ena vingen
MVH Moggy
Moggy
linusorn skrev:Det blir så sjukt snyggt!
Tack Linus! Om en liten stund kommer en ny uppdatering...
MVH Moggy
Moggy
Airfix 1/72 B-29-bygge #7 - inre struktur scratchas!
Dagens arbete kommer inte att synas när lilla monstret är färdig... Men det är desto viktigare för modellens "fortlevnad"!
B-29:ans stora vingbredd och smal kropp (samt flygkroppshalvor med liten limyta!) kräver att man på något sätt sprider vikten av vingarna så att rätt som det är när man lyfter modellen så spricker skarvet där det syns bäst: mitt ovanför flygkroppen - som naturligtvis är ju bare metal!
Så då satt igång och scratchade ur 2 mm. plastark delarna till en sk. "wing box" som ska bära vingarnas tyngd via vingbalkstubbar (nytt ord!?). Efter VÄLDIGT MYCKET torrpassande och filande...
...och nya anpassade öppningar i vingrötterna (mera torrpassning och filande! ) ser man här den främre delen av vingbalken på plats... Airfix hade inga såna krav på sig för 46 år sen!
Nästa: bakre delen av vingbalken scratchas ur MER plastark, armbågsolja och "hjärnsvett" med hjälp av verktyg jag INTE har använt på LÄÄÄÄNGE... Där ser man! Jag visste att förr eller senare jag skulle hitta en praktisk fritidsanvändning för alla dessa hundratals studietimmar geometri i skolan Passarna är överlevare från min tid i Italien (där jag tog studenten för 29 år sen)
Till sist; efter en par timmars meckande i mitt 30° varma hobbyrum XD sitter vingboxen på plats! Innan värmen körde ut mig ut ur verkstaden hann jag fila ut vingbalk-öppningar i högra vingen och testpassa denna...
Nu ska jag ut och skaffa mig lite solbränna och massor med D-vitamin
MVH Moggy
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran [/quote]
B-29:ans stora vingbredd och smal kropp (samt flygkroppshalvor med liten limyta!) kräver att man på något sätt sprider vikten av vingarna så att rätt som det är när man lyfter modellen så spricker skarvet där det syns bäst: mitt ovanför flygkroppen - som naturligtvis är ju bare metal!
Så då satt igång och scratchade ur 2 mm. plastark delarna till en sk. "wing box" som ska bära vingarnas tyngd via vingbalkstubbar (nytt ord!?). Efter VÄLDIGT MYCKET torrpassande och filande...
...och nya anpassade öppningar i vingrötterna (mera torrpassning och filande! ) ser man här den främre delen av vingbalken på plats... Airfix hade inga såna krav på sig för 46 år sen!
Nästa: bakre delen av vingbalken scratchas ur MER plastark, armbågsolja och "hjärnsvett" med hjälp av verktyg jag INTE har använt på LÄÄÄÄNGE... Där ser man! Jag visste att förr eller senare jag skulle hitta en praktisk fritidsanvändning för alla dessa hundratals studietimmar geometri i skolan Passarna är överlevare från min tid i Italien (där jag tog studenten för 29 år sen)
Till sist; efter en par timmars meckande i mitt 30° varma hobbyrum XD sitter vingboxen på plats! Innan värmen körde ut mig ut ur verkstaden hann jag fila ut vingbalk-öppningar i högra vingen och testpassa denna...
Nu ska jag ut och skaffa mig lite solbränna och massor med D-vitamin
MVH Moggy
WIP: AMEGB KB-29M USAF in Korea, Bristol Freighter Mk.1 FAA, Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: DC-2 SCW, An-74 IRGC Iran [/quote]
Senast ändrad av Moggy den mån maj 28 2012, 14:08, ändrad totalt 3 gånger
Moggy
Gött jobbat med vinglastspridarna!
Klyftigt!
Förresten, finns det nån bra B-29 i 1/144? tycker att en B-17 är stor nog och den där är ju ännu värre =)
Klyftigt!
Förresten, finns det nån bra B-29 i 1/144? tycker att en B-17 är stor nog och den där är ju ännu värre =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Gött jobbat med vinglastspridarna!
Klyftigt!
Tack ska du ha!
Den enda jag känner till var Crowns erbarmliga sak... men dels är jag inte intresserad av bonsai-skalan dels har det tillkommet en hel del nytt i 1/144 under de senaste 10-12 år!
Vad jag kan se så finns en Minicraft B-29 i bonsaiskala... men jag har inte sett del lajv Du får leta upp resensioner på webben.
MVH Moggy
Moggy
Detta otroliga bygge rullar på med bra fart!
@CAS; Minicrafts B-29 i 1/144 är gammal och knappast värd att köpa.
Leta efter en från FUJIMI istället, den lär vara mycket fin!
Har ännu inte lyckats få tag på en själv, men den är ju given i samlingen.
Jag erkänner; jag är ett stort fan av "Bonsai-skalan"!
Limma Lungt!
Stefan
@CAS; Minicrafts B-29 i 1/144 är gammal och knappast värd att köpa.
Leta efter en från FUJIMI istället, den lär vara mycket fin!
Har ännu inte lyckats få tag på en själv, men den är ju given i samlingen.
Jag erkänner; jag är ett stort fan av "Bonsai-skalan"!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
» Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» JS-2 bygge
» Mitt Gaz-AAA bygge.
» Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» JS-2 bygge
» Mitt Gaz-AAA bygge.
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet