F-86 Sabre (1/48, Academy)
+8
linusorn
Caverö
Marlin
cas
Björn Eriksson
Janne.S
Matt_Public
Galdrin
12 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
F-86 Sabre (1/48, Academy)
Bra väder idag också så jag tog en låda ut stashen och gick ut i trädgården med en kall en och där blev jag kvar tills att kvällskylan gjorde så slipstickorna började mjukna av fuktigheten. Det var en bra kväll.
Det som skall byggas denna gången är en North American F-86F Sabre med en resincockpit från Legend.
Jag börjar tro att resincockpiten kanske är ett misstag och jag borde nog bara tagit stolen ur kittet men, men nu får vi göra det bästa utav det. Luftintaget ser inte riktigt ok ut bara någon cm in så det fixades med lite greenstuff. Misstänker dessutom att jag kommer att behöva fila en hel del på ovansidan av tunneln för att få in cockpiten på plats och då skulle jag antagligen gjort hål om jag inte hade fyllt på lite på insidan. Slipas till imorgon efter att det har torkat. Jag kunde gjort det enkelt för mig med ett täckt insug men det känns inte lika roligt.
Därefter var det dags att börja skära och slipa i plasten. Tar alltid emot lite innan man gjort första åverkan på plasten. Tror jag lyckades fälla in cockpiten ganska bra och med lite milt våld så behöver jag nog inte ens spackla för att få den att smälta in utan det borde räcka med CA-limmet som den skall fästas med.
Efter att jag slipat tills jag tröttnat så pillade jag lite med motorn. Inget av det kommer att synas i den färdiga modellen men eftersom jag bygger med för byggandets skull än för resultatets skull vore det synd att skippa detta steget
Det som skall byggas denna gången är en North American F-86F Sabre med en resincockpit från Legend.
Jag börjar tro att resincockpiten kanske är ett misstag och jag borde nog bara tagit stolen ur kittet men, men nu får vi göra det bästa utav det. Luftintaget ser inte riktigt ok ut bara någon cm in så det fixades med lite greenstuff. Misstänker dessutom att jag kommer att behöva fila en hel del på ovansidan av tunneln för att få in cockpiten på plats och då skulle jag antagligen gjort hål om jag inte hade fyllt på lite på insidan. Slipas till imorgon efter att det har torkat. Jag kunde gjort det enkelt för mig med ett täckt insug men det känns inte lika roligt.
Därefter var det dags att börja skära och slipa i plasten. Tar alltid emot lite innan man gjort första åverkan på plasten. Tror jag lyckades fälla in cockpiten ganska bra och med lite milt våld så behöver jag nog inte ens spackla för att få den att smälta in utan det borde räcka med CA-limmet som den skall fästas med.
Efter att jag slipat tills jag tröttnat så pillade jag lite med motorn. Inget av det kommer att synas i den färdiga modellen men eftersom jag bygger med för byggandets skull än för resultatets skull vore det synd att skippa detta steget
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Låter som att lever det ljuva livet.
Tjusig start. Sabre är aldrig fel.
Vad blir det för individ? Något metallrent?
Tjusig start. Sabre är aldrig fel.
Vad blir det för individ? Något metallrent?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Har inte bestämt individ än men planen är att träna på metallrent så något sådant med band från Korea lär det nog bli.
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Bra val Galdrin!
Tycker mig känna igen den där från min stash.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Tycker mig känna igen den där från min stash.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
En Sabre sitter då aldrig fel!
Det såg alldeles förträffligt mysigt ut så långt!
Det såg alldeles förträffligt mysigt ut så långt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Snyggt jobbat.
Och byggsatsen verkar ju vara hur trevlig som helst.
Jag kommer följa detta med mycket stort intresse.
/Bosse
Och byggsatsen verkar ju vara hur trevlig som helst.
Jag kommer följa detta med mycket stort intresse.
/Bosse
Marlin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Då har man lyckats få ner resin cockpiten i kropshalvorna men det var på håret att det gick klämma in den pga luftinsuget under cockpiten. Har fått slippa väggarna så tunna så de inte längre håller formen så värst bra så efter en del funderande i bastun så bestämde jag mig för att bygga med täckt insug och behöver därför inte längre tänka på hur mycket cockpit inkräktar på röret under.
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Sabre very nice indeed, öva metallrent vågar jag knapt tänka på men det måste ju komma en dag för det oxå.
Ser fram mot detta.
Ser fram mot detta.
Caverö
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Bra idé med täckt luftintag!
Som uttrycket lyder, den som inte fuskar vill inte tillräckligt mycket
Kör på bara, det blir ju alla tiders!
Som uttrycket lyder, den som inte fuskar vill inte tillräckligt mycket
Kör på bara, det blir ju alla tiders!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Gammalt djungelordspråk från djupaste Skene?cas skrev:Som uttrycket lyder, den som inte fuskar vill inte tillräckligt mycket.
Stämmer gör det i alla fall.
Också: snyggt! Resinkontor ser ju liksom så bra ut (om man bara ids).
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Går lite långsamt och det är en hel del slipande och puttsande. Fick ihop kroppshalvorna, och resinkockpiten utan några synliga skarvar. Även nosen kom på plats, där maskeras skarven som en panellinje så jag ville få den så bra som möjligt från början eftersom jag trro jag hade haft svårt att få den jämn om jag behövde slipa för att få till den. Tror att jag lyckats bra men jag antar att det slutliga resultatet ser man först när metallen kommer på.
Härnäst blir det instrumentpanel och framrutan, inget jag ser fram emot enligt tidig torrpassning
Härnäst blir det instrumentpanel och framrutan, inget jag ser fram emot enligt tidig torrpassning
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Mycket snyggt och prydligt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Myspys!
Du kan ju kolla fogarna genom att pensla färg på dom..det brukar avslöja om dt behöver slipas mer
Du kan ju kolla fogarna genom att pensla färg på dom..det brukar avslöja om dt behöver slipas mer
Janne.S- Moderator
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Dum fråga men brukar sabres ha skiftningar i det metallrena så som andra plan har eller är det bara plåten framför kanon och runt utblåste som är lite mörkare?
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Galdrin skrev:Dum fråga men brukar sabres ha skiftningar i det metallrena så som andra plan har eller är det bara plåten framför kanon och runt utblåste som är lite mörkare?
Visst har de det. Men nämnda ytor är väl de mest iögonfallande. Det är bara välja nivå, liksom.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Tackar, perfekt.
Kunskapsinsamling avklarad, stand by för exekvering.
Kunskapsinsamling avklarad, stand by för exekvering.
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Föresten, ser inte extratankarna på bilden mer slitna ut än resten av kroppen? Hmm, ger mig ideer ... och min fru brukar inte tycka om mina ideer.
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Känner igen det där. Inkluderar dina också norskt margarin och gummistövlar?Galdrin skrev:...och min fru brukar inte tycka om mina ideer.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
För att komma tillbaka till ämnet
(och kan nån ta bort bilden från min hjärna som inbegriper Matt, gummistövlar och margarin? aaaaaaaaaa!!!!) så spekulerar jag glatt att extratankarna/fälltankarna är lite mer bruksvara än övriga kärran och därmed inte lika polerad? Dom kan ju vara silvermålade eftersom dom skall vara bra mycket tätare än övriga kärran, och därmed är alla fogar i plåten spacklade på tanken. Om jänkarna polerade sina Sabre i Korea för att få några knop till i toppfart låter jag vara osagt.
Men vad vet jag egentligen?
(och kan nån ta bort bilden från min hjärna som inbegriper Matt, gummistövlar och margarin? aaaaaaaaaa!!!!) så spekulerar jag glatt att extratankarna/fälltankarna är lite mer bruksvara än övriga kärran och därmed inte lika polerad? Dom kan ju vara silvermålade eftersom dom skall vara bra mycket tätare än övriga kärran, och därmed är alla fogar i plåten spacklade på tanken. Om jänkarna polerade sina Sabre i Korea för att få några knop till i toppfart låter jag vara osagt.
Men vad vet jag egentligen?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Pratar vi om Dark Whisky nu?Galdrin skrev:Eller polsk whisky?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Matt_Public skrev:Pratar vi om Dark Whisky nu?Galdrin skrev:Eller polsk whisky?
http://www.svenskawhisky.se/clubview.php?id=103
Galdrin
Sv: F-86 Sabre (1/48, Academy)
Då har alla små luckor samt vingarna kommit på plats och det finns återigen lite att slipa på modellen. Får även lov att spackla litegrand i vingroten, både på ovan och undersidan. Har även börjat måla hjulbrunnar och luftbromsbrunnar så att jag kan få på plats luckorna inför den stora målningen.
Galdrin
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» N.A. F-86 Sabre "Luftwaffe", Academy 1/48
» F-86F Sabre
» F-86 Sabre
» F-86F-40 Sabre
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» F-86F Sabre
» F-86 Sabre
» F-86F-40 Sabre
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet