MiG-21UM, Trumpeter 1/32
+14
Järven
rsm.gbg
glimturen
Jojje
Azgaron
Viggen
Caverö
Janne.S
Warsawpact
Marlin
cas
Matt_Public
linusorn
Stefan E
18 posters
Sida 6 av 7
Sida 6 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: MiG-21UM, Trumpeter 1/32
Nu är det dags för dekaler!
Trumpeters dekaler som man får i lådan är väl lite si-så-där….
,,,så jag skaffade ett eftermarknadsset från Tiger-Wings, som är ett företag från Taiwan.
Främsta anledningen till att jag skaffade detta EM set var att de Tjeckiska rundlarna inte var ”handade” på Trumpeters ark.
De är identiska för bägge sidor, vilket är helt fel, blått är alltid framåt, så det vita fältet är alltid uppåt/utåt och det röda fältet ska vara neråt/inåt.
Tiger Wings skickar med den röda sektionen som en lös del man själv får pilla dit "tårtbiten" på den vita bakgrunden, inte värre än att pilla dit den röda pricken på Brittiska rundlar.
Dessutom missade Trumpeter att fen-gubbens dress ska vara grön, INTE blå som den är tryckt på dekalarket.
Mest märkligt är att boxart-artisten fått det rätt, men på dekalarket blev det fel.
Det finns flera småmissar som TW korrigerat och det är allmänt bättre tryckt och de ser väldigt tunna ut.
Däremot har Trumpeter tryckt en fullständig omgång stenciler, både i blått/rött och vitt!
Först en hel del klippa och skära….
Tyvärr ville inte Tiger Wings dekaler hamna i vatten, de blev otroligt sköra och separerade i flera småbitar så fort man försökte få dem att glida över från pappret till modellen…
Jag lyckades tråckla ihop munnen och ögonen, men resten kommer jag nog att ta från Trumpeter i alla fall.
Både Trumpeter och TW har missat storleken på ”Bort-numret” i nosen, den dekalen skulle varit hälften så stor.
Gubben fick jag i dubbel upplaga, 2 per sida, det var tur för han föll isär i en mängd små bitar, men jag lyckades pussla ihop honom någorlunda acceptabelt på bägge sidor.
Resten av dekalerna har jag tagit från Trumpeters ark, de är lite tjocka och behövde lång tid i vattnet, men de är vältryckta och uppför sig exemplariskt!
Trumpeter har delat upp vingdekalerna likadant som TW, varje sektion följer den plåt de sitter på.
Det blir som ett pussel, men bitarna är hanterligt stora och trämönsterdekalerna var MYCKET tunna, men ändå tillräckligt tåliga för att fösas runt lite om det behövdes.
De långa bitarna som ska sitta på vingframkanten delade jag upp i 3 delar, det blev mycket lättare att få dit dem då.
Ena sidan klar....
Detta är TVÅ fulla dagars jobb, tur man är pensionär nu!
Det är långt ifrån färdigt, det ska på mängder med mindre dekaler och nationalitetsmärken också.
Nu är den stora frågan; ska jag ha stencilerna, var, och vilka, på detta schema?
Kommer mera snart!
Stefan
Trumpeters dekaler som man får i lådan är väl lite si-så-där….
,,,så jag skaffade ett eftermarknadsset från Tiger-Wings, som är ett företag från Taiwan.
Främsta anledningen till att jag skaffade detta EM set var att de Tjeckiska rundlarna inte var ”handade” på Trumpeters ark.
De är identiska för bägge sidor, vilket är helt fel, blått är alltid framåt, så det vita fältet är alltid uppåt/utåt och det röda fältet ska vara neråt/inåt.
Tiger Wings skickar med den röda sektionen som en lös del man själv får pilla dit "tårtbiten" på den vita bakgrunden, inte värre än att pilla dit den röda pricken på Brittiska rundlar.
Dessutom missade Trumpeter att fen-gubbens dress ska vara grön, INTE blå som den är tryckt på dekalarket.
Mest märkligt är att boxart-artisten fått det rätt, men på dekalarket blev det fel.
Det finns flera småmissar som TW korrigerat och det är allmänt bättre tryckt och de ser väldigt tunna ut.
Däremot har Trumpeter tryckt en fullständig omgång stenciler, både i blått/rött och vitt!
Först en hel del klippa och skära….
Tyvärr ville inte Tiger Wings dekaler hamna i vatten, de blev otroligt sköra och separerade i flera småbitar så fort man försökte få dem att glida över från pappret till modellen…
Jag lyckades tråckla ihop munnen och ögonen, men resten kommer jag nog att ta från Trumpeter i alla fall.
Både Trumpeter och TW har missat storleken på ”Bort-numret” i nosen, den dekalen skulle varit hälften så stor.
Gubben fick jag i dubbel upplaga, 2 per sida, det var tur för han föll isär i en mängd små bitar, men jag lyckades pussla ihop honom någorlunda acceptabelt på bägge sidor.
Resten av dekalerna har jag tagit från Trumpeters ark, de är lite tjocka och behövde lång tid i vattnet, men de är vältryckta och uppför sig exemplariskt!
Trumpeter har delat upp vingdekalerna likadant som TW, varje sektion följer den plåt de sitter på.
Det blir som ett pussel, men bitarna är hanterligt stora och trämönsterdekalerna var MYCKET tunna, men ändå tillräckligt tåliga för att fösas runt lite om det behövdes.
De långa bitarna som ska sitta på vingframkanten delade jag upp i 3 delar, det blev mycket lättare att få dit dem då.
Ena sidan klar....
Detta är TVÅ fulla dagars jobb, tur man är pensionär nu!
Det är långt ifrån färdigt, det ska på mängder med mindre dekaler och nationalitetsmärken också.
Nu är den stora frågan; ska jag ha stencilerna, var, och vilka, på detta schema?
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Fengubben ska vara blå om man tittar på referenser.
/Tobias
/Tobias
Tobhol
Azgaron likes this post
Jag uppfattar den färgen som en ganska urblekt blå-grön, jag tror att färgen var ungefär som på min modell när den var nymålad.
Det här flygplanet flög ju några år med den här målningen innan det havererade (kollision i luften), så jag utgår från att det har blekts av sol, väder o vind.
Jag har tittat på i stort sett alla bilder o videos jag kommit över under bygget och funderat över det här.
Det bästa vore om man hittade en bild på det nymålade flygplanet....
Men jag kan naturligtvis ha fel, det har hänt förut....
Jag får leva med det....
Stefan
Det här flygplanet flög ju några år med den här målningen innan det havererade (kollision i luften), så jag utgår från att det har blekts av sol, väder o vind.
Jag har tittat på i stort sett alla bilder o videos jag kommit över under bygget och funderat över det här.
Det bästa vore om man hittade en bild på det nymålade flygplanet....
Men jag kan naturligtvis ha fel, det har hänt förut....
Jag får leva med det....
Stefan
Den där är bland de skevaste dekorationsmålningar som jag någonsin har sett.
Trist att klibbisarna trilskas, men du reder dig ju fint ändå.
Trist att klibbisarna trilskas, men du reder dig ju fint ändå.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt jobbat med trilskande dekaler, Stefan! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det verkar lite bråkigt med dekalerna. Det blir iaf. en annorlunda och fräsig kärra!
Tack för alla glada tillrop!
Ja Matt, nog är det en av de skevaste målningar jag också sett, men det var just det som "sålde" det till mig!
Det finns så otroligt många knasiga och roliga MiG-21 målningar att göra....
Sakta börjar dekalerna komma på, till stenciler och småmarkeringar använder jag Trumpeters dekaler.
De fungerar utmärkt, men de långa ”tömmarma” var bökiga och jag fick dela upp dem i flera mindre sektioner.
Både Tiger Wings och Trumpeter hade fått de Tjeckiska nationalitetsrundlarna fel, de är ”handade” så att den blå sektionen alltid är framåt, den röda inåt/neråt och den vita är Utåt/Uppåt.
Jag kunde använda den ena sidans rundlar som dom var, den andra fick jag ”klippa och klistra” med för att få den rätt.
"Trä" dekalerna var extremt tunna och mycket bökiga att hantera men de passade som avsett, tyvärr en aningens "silvring", trots en högblank yta.
Kolla ”gångjärnen”!
…sen kommer vi till stencilerna….
Vid ommålningen av detta schema, målade man på alla stenciler igen?
Alla, bara några få eller inga alls?
Jag kom fram till att jag använder ett fåtal på undersidan och på pylonerna.
Kommer mera snart!
Stefan
Ja Matt, nog är det en av de skevaste målningar jag också sett, men det var just det som "sålde" det till mig!
Det finns så otroligt många knasiga och roliga MiG-21 målningar att göra....
Sakta börjar dekalerna komma på, till stenciler och småmarkeringar använder jag Trumpeters dekaler.
De fungerar utmärkt, men de långa ”tömmarma” var bökiga och jag fick dela upp dem i flera mindre sektioner.
Både Tiger Wings och Trumpeter hade fått de Tjeckiska nationalitetsrundlarna fel, de är ”handade” så att den blå sektionen alltid är framåt, den röda inåt/neråt och den vita är Utåt/Uppåt.
Jag kunde använda den ena sidans rundlar som dom var, den andra fick jag ”klippa och klistra” med för att få den rätt.
"Trä" dekalerna var extremt tunna och mycket bökiga att hantera men de passade som avsett, tyvärr en aningens "silvring", trots en högblank yta.
Kolla ”gångjärnen”!
…sen kommer vi till stencilerna….
Vid ommålningen av detta schema, målade man på alla stenciler igen?
Alla, bara några få eller inga alls?
Jag kom fram till att jag använder ett fåtal på undersidan och på pylonerna.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Stefan.
"Gångjärnen" gillas skarpt.
/Bosse
"Gångjärnen" gillas skarpt.
/Bosse
Marlin
Matt_Public likes this post
Gångjärnen var ju ett oväntat inslag, men de ser verkligen ut att passa på kärran.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag är uteslutande uppfylld av förvirrad förtjusning.
Tackar, grabbar!
Bara lite småpyssel kvar nu....
Stefan
Bara lite småpyssel kvar nu....
Stefan
Det var en munter dam i udda kläder
Snyggt jobbat med dekaler o färg !!!
//Kent
Snyggt jobbat med dekaler o färg !!!
//Kent
Gigabyte
Fräsigt! Om även lite Flintstone-varning på målningen!
glimturen skrev:Om även lite Flintstone-varning på målningen!
Snyggt donat med dekalerna, Stefan!
Håkan
Håkan
Dekaleringen avslutad;
Nu är det ”bara lite småfix kvar”, det tar ju inte lång tid….
TJO FLÖJT!
….det är småfixet som tar tid!
Huvudlandställsluckorna har målats röda på insidan (Hu.19) och Light Gull Grey (Hu.129) på utsidan, de yttre luckorna fick rött på bägge sidor.
Sedan dekalerade jag dem med en blandning av dekaler från både Tiger Decals och Trumpeter…
Jäkligt besvärliga dekaler och mycket ojämna ytor.....
Jag målade landställen med Neutral Grey (Hu.140) innan jag kunde montera hjulen.
Jag insåg att jag hade glömt att borra upp hål för noshjulets axel!
Ett 1mm borr fixade biffen, det var bara att ta det lugnt o fint och hålla emot ordentligt.
Eftersom jag använder eftermarknads resinhjul som är skalenligt tjocka så konstaterade jag också att det inte gick att få dit noshjulet i den alltför smala klykan.
Nu fick jag ta fram en fil o fila upp klykan rätt rejält, det fattades en hel millimeter, men det fanns ordentligt med gjutgods att ta av så det var inga problem.
Ett test med en knappnål som axel….
Sådär, nu sitter hjulet på plats och nålen/axeln är limmad med superlim.
Nålen avklippt…
Centertanken och huvudställets luckor på plats;
Alla hjul, luckor o kolvar samt tanken på plats.
Kommer mera snart!
Stefan
Nu är det ”bara lite småfix kvar”, det tar ju inte lång tid….
TJO FLÖJT!
….det är småfixet som tar tid!
Huvudlandställsluckorna har målats röda på insidan (Hu.19) och Light Gull Grey (Hu.129) på utsidan, de yttre luckorna fick rött på bägge sidor.
Sedan dekalerade jag dem med en blandning av dekaler från både Tiger Decals och Trumpeter…
Jäkligt besvärliga dekaler och mycket ojämna ytor.....
Jag målade landställen med Neutral Grey (Hu.140) innan jag kunde montera hjulen.
Jag insåg att jag hade glömt att borra upp hål för noshjulets axel!
Ett 1mm borr fixade biffen, det var bara att ta det lugnt o fint och hålla emot ordentligt.
Eftersom jag använder eftermarknads resinhjul som är skalenligt tjocka så konstaterade jag också att det inte gick att få dit noshjulet i den alltför smala klykan.
Nu fick jag ta fram en fil o fila upp klykan rätt rejält, det fattades en hel millimeter, men det fanns ordentligt med gjutgods att ta av så det var inga problem.
Ett test med en knappnål som axel….
Sådär, nu sitter hjulet på plats och nålen/axeln är limmad med superlim.
Nålen avklippt…
Centertanken och huvudställets luckor på plats;
Alla hjul, luckor o kolvar samt tanken på plats.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Just som bygget inte tycktes kunna bli mer öststatsmässigt så tegelfodrades hjulhusen.
Snyggt fixat Stefan! Kul med tegel i hjulhusen!
Håkan
Håkan
Rackarns va lajbans det där blev då
Tegelsten i hjulhusen, mycket skall man se innan öronen trillar av
Och snyggt hjulfixande.
- Roland
Tegelsten i hjulhusen, mycket skall man se innan öronen trillar av
Och snyggt hjulfixande.
- Roland
rsm.gbg
Så galet läckert det blev med tegel mönstrat hjulhus.
Kul tilltag.
/Bosse
Kul tilltag.
/Bosse
Marlin
Det var som sagt en minst sagt udda målning av kärran ,men samtidigt skönt att se något som bryter mot normen
( för den har väl en förlaga i skala 1:1 hoppas jag )
Hur som helst ,,,Snyggt jobbat
( för den har väl en förlaga i skala 1:1 hoppas jag )
Hur som helst ,,,Snyggt jobbat
Gigabyte
Fina hjulhus minsann!
Skapligt finurlat med nosstället med!
Skapligt finurlat med nosstället med!
Liknande ämnen
» Trumpeter 1/48 MiG-15 UTI
» LAV-R Trumpeter
» Trumpeter 1/72 MiG-29A (9.12)
» SU-25 Trumpeter 1/32
» MIG-23 ( trumpeter 1/32)