IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

vilken nål o Air-B

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

vilken nål o Air-B Empty vilken nål o Air-B

Inlägg av Gigabyte tis feb 03 2009, 18:19

Vilken Airbrush o nål är den lämpligast när man vill göra sy tråds smala sträck ? bounce
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av JOooCKE tis feb 03 2009, 18:24

Oj , om du ska göra så smala sträck så behöver du en LITEN nål... t.ex 0.05 eller något, då kan du nog få smala sträck Cool
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av Gigabyte tis feb 03 2009, 18:46

ok får väl titta runt o se vilken airbrush märke som är både lämpligaste o lättas att använda Neutral
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av merlin1953packard tis feb 03 2009, 18:55

Jag kör med 0.4 för stora ytor och 0.2 för mindre med Evon. Men i samband med att den åkte i golvet och kraschade kronan, har jag också beställt en ny uppsättning med nålar; 0.20 och 0.15. Den med 0.15 räknar jag med att kunna måla skapligt tunna streck för t ex preshading i skala 72 (Om inte annat kan jag ju öva med överskottet som blir kvar i koppen från ordinarie målning). Skulle vara intressant att få en kommentar av er initierade hur tunt det går att måla med 0.15. Visste inte att det finns 0.05-nålar; finns det till Evon?

För övrigt handlar det - såvitt jag har förstått - om att blanda till rätt viskositet (alltså hur lätt färgen rinner) och att ha rätt tryck. Tätt ska det vara, har jag insett av någon som skrev om en "spottande kobra" till spruta. Jannes tips om vaxet verkar ju vara helt relevant i ett sådant sammanhang. Funkar väl bra med vanligt bivax som man vaxar lintråd med, då man syr i läder? Har du synpunkter, tips eller råd, Janne (eller nån annan)?/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av JOooCKE tis feb 03 2009, 19:10

Hej !

Ja då 0.05 finns men det är SÄLLAN man ser att man kan köpa det , till Evon är jag osäker men jag vet att en del motiv lackerare använder 0.05 !

Och då gör dem RIKTIGT tunna linjer , jag tror att man får special beställa det... genom att det är så himla litet...

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av merlin1953packard tis feb 03 2009, 19:21

JOooCKE skrev:Hej !

Ja då 0.05 finns men det är SÄLLAN man ser att man kan köpa det , till Evon är jag osäker men jag vet att en del motiv lackerare använder 0.05 !

Och då gör dem RIKTIGT tunna linjer , jag tror att man får special beställa det... genom att det är så himla litet...

Jocke

Hmmphh! Det finns alltså! Om du får korn på en leverantör, så kan du väl tipsa mig (och naturligtvis övriga värderade medlemmar i forumet)!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av JOooCKE tis feb 03 2009, 19:24

merlin1953packard skrev:
JOooCKE skrev:Hej !

Ja då 0.05 finns men det är SÄLLAN man ser att man kan köpa det , till Evon är jag osäker men jag vet att en del motiv lackerare använder 0.05 !

Och då gör dem RIKTIGT tunna linjer , jag tror att man får special beställa det... genom att det är så himla litet...

Jocke

Hmmphh! Det finns alltså! Om du får korn på en leverantör, så kan du väl tipsa mig (och naturligtvis övriga värderade medlemmar i forumet)!/BL

Självklart så kan jag tipsa er om det om jag får tag på någon som säljer det ! Smile För om jag hittar det så kommer jag beställa det direkt ! Wink

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av Janne.S tis feb 03 2009, 20:08

tänk på att då behöver ni ett 0.05 munstycke åxå....

Men det man kan undra är vad ni behöver sådan precision till? det blir en linje tunn som ett pennstreck.....då kan man lika gärna använda penna..det blir betydligt billigare Razz

Sedan får ni tänka på att dessa 0.05 munstycken å nålar är till för att blåsa bläck, våra modellfärger har så pass stora pigment att sådana toleranser är svåra att uppnå.....0.05 är fem hundradels milimeter!

Det här är blåst med en 0.18 nål i min Iwata Micron-B, tandpetaren är där som storleksreferens....och jag har svårt att tänka mig att man som modellare behöver mer precision än så... rodret är ca 4.5cm långt


vilken nål o Air-B DSC01393
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av JOooCKE tis feb 03 2009, 20:54

Ja precis , modell färgerna har för mycket pigment så det kan bli svårt med dem , men de motiv lackerare jag har sett som har använt dem nålarna har använt dem till t.ex göra sina signaturer väldigt litet och små saker t.ex att det blänker lite i ett öga eller något sånt...

Så igentligen behöver man inte så litet till modell bygge om man då inte bygger bilar och vill motiv lacka någon på fri hand då kan man nog använda ett sånt munstycke och nål men som sagt då får man nog använda andra färger...
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av Gigabyte tis feb 03 2009, 22:16

så då skall jag klara mig med denna ,en gammal meiji med nål på 0,18 , vilken nål o Air-B Bild008-4
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av Janne.S tis feb 03 2009, 23:03

Gigabyte skrev:så då skall jag klara mig med denna ,en gammal meiji med nål på 0,18 , vilken nål o Air-B Bild008-4

Ser ut som en replika på min Iwata CM-B Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av Gigabyte ons feb 04 2009, 17:32

Det är mycket möjligt , jag kan ingenting om dom olika Airbrush märkena o eventuella kopior Embarassed
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av Janne.S ons feb 04 2009, 17:59

Hehehe, kanske en viss kvalitéts skillnad men antagligen en alldeles utmärkt spruta du har Smile
Å du slapp punga ut med 4-5 lök för den Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av T-34 ons feb 04 2009, 18:11

Vet inte så mycket om Meiji airbrush men dom har i alla fall länge tillverkat vanliga "bilsprutor" av rätt bra kvalite ganska länge.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

vilken nål o Air-B Empty Sv: vilken nål o Air-B

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet